Krampe - but why?


SmidFedt
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Mit problem er kort og godt at jeg får krampe til min fodboldtræning - og jeg begriber det ikke.

Jeg er i super god form, jeg har løbet, styrketrænet og spillet fodbold hen over hele vinteren - men er nu begyndt at få krampe til fodboldtræning, til trods for, at jeg - uden pis - er i dobbelt så god form som størstedelen af de andre.

Jeg bliver dårligt forpustet og er ikke træt i benene overhovedet - jeg får bare krampe.

Mit program er nogenlunde således:

Mandag: Styrketræning

Tirsdag: Fodbold

Onsdag: Styrketræning

Torsdag: Fodbold

Fredag: Styrketræning

Lørdag: Fodbold

Søndag: Løbetur, cirka 7-8 km

Når jeg ikke at restituere??????

I søndags løb jeg kun 5 km, og mandag styrketrænede jeg kun overkrop - alligevel fik jeg krampe i dag (tirsdag)?

Hvad kan det skyldes?

på forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen.

Mit problem er kort og godt at jeg får krampe til min fodboldtræning - og jeg begriber det ikke.

Jeg er i super god form, jeg har løbet, styrketrænet og spillet fodbold hen over hele vinteren - men er nu begyndt at få krampe til fodboldtræning, til trods for, at jeg - uden pis - er i dobbelt så god form som størstedelen af de andre.

Jeg bliver dårligt forpustet og er ikke træt i benene overhovedet - jeg får bare krampe.

Mit program er nogenlunde således:

Mandag: Styrketræning

Tirsdag: Fodbold

Onsdag: Styrketræning

Torsdag: Fodbold

Fredag: Styrketræning

Lørdag: Fodbold

Søndag: Løbetur, cirka 7-8 km

Når jeg ikke at restituere??????

I søndags løb jeg kun 5 km, og mandag styrketrænede jeg kun overkrop - alligevel fik jeg krampe i dag (tirsdag)?

Hvad kan det skyldes?

på forhånd tak.

Fra http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?categoryId=957

Kramper skyldes overvejende, at musklerne ikke får ilt nok, og at der dermed ophobes giftige affaldsstoffer, der medfører kraftige muskelkontraktioner.

Derfor ses de fleste kramper i forbindelse med sport eller anden fysisk udfoldelse. Dehydrering og skæv saltbalance kan ligeledes give kramper. Har man siddet eller ligget i længere tid med muskler i en skæv position, kan de have tendens til at krampe, når de tages i brug igen. Ofte er der ingen bagvedliggende årsag til krampen.

Måske får du ikke drukket nok væske for tiden, eller på det sidste har du måske spist meget salt igennem kosten, eller begyndt at drikke mere kaffe/te/cola eller anden koffein drik?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bør man strække ud? Jeg gør det selv af og til efter mit løb, men sjældent altid. Jeg har læst forskellige steder på nettet, at der er meget delte meninger om hvorvidt man overhovedet skal eller bør strække ud. Er det ikke bedre at holde nogle dages pauser med motion, hvis man kan og give kroppen chancen for at restituere sig?

Edited by Løbekvinden
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej alle sammen.

Mit problem er kort og godt at jeg får krampe til min fodboldtræning - og jeg begriber det ikke.

Jeg er i super god form, jeg har løbet, styrketrænet og spillet fodbold hen over hele vinteren - men er nu begyndt at få krampe til fodboldtræning, til trods for, at jeg - uden pis - er i dobbelt så god form som størstedelen af de andre.

Jeg bliver dårligt forpustet og er ikke træt i benene overhovedet - jeg får bare krampe.

Mit program er nogenlunde således:

Mandag: Styrketræning

Tirsdag: Fodbold

Onsdag: Styrketræning

Torsdag: Fodbold

Fredag: Styrketræning

Lørdag: Fodbold

Søndag: Løbetur, cirka 7-8 km

Når jeg ikke at restituere??????

I søndags løb jeg kun 5 km, og mandag styrketrænede jeg kun overkrop - alligevel fik jeg krampe i dag (tirsdag)?

Hvad kan det skyldes?

på forhånd tak.

en ugentlig fri dag vil nok være en god ide :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bør man strække ud? Jeg gør det selv af og til efter mit løb, men sjældent altid. Jeg har læst forskellige steder på nettet, at der er meget delte meninger om hvorvidt man overhovedet skal eller bør strække ud. Er det ikke bedre at holde nogle dages pauser med motion, hvis man kan og give kroppen chancen for at restituere sig?

Jeg kan heller ikke rigtig finde mit standpunkt på det område, for der er så mange argumenter for det ene og det andet. Det eneste jeg har oplevet at udstrækning kan gavne er smidighed. Da jeg trænede karate og senere kickboksning havde jeg et højt og smidigt spark. Siden jeg stoppede til de sportsgrene hvor spark er involdveret, så stoppe jeg såmen også med udstrækningen og her på ingen måde mærket nogen ændring i min yde evne. Men skal jeg løbe et konkurrence løb eller en max test (fx coopers) så strækker jeg ud inden, da det gør mine skridt smidige(og der med længere) lige fra starten af.

Men tror ærligt talt ikke at udstrækning kan forebygge krampe. Måske behandle krampen, men ikke forebygge.

Edited by Spartan Material
Link to comment
Share on other sites

Hej jeg har måske svaret på dit krampe problem, hvis ikke det har hjulpet at drikke mere vand.

Jeg ved ikke noget rigtig om fodboldt og lidt om styrketræning, men der imod ved jeg en masse om svømning.

Hvis man får krampe i svømning skyldes det at, musklerne ikke får ilt nok. Dette har intet med hvor forpustet man er, men hvor meget ilt du pumper rundt i kroppen.

Det er dit hjerte der pumper ilt rundt i kroppen, hvis du har en høj puls og løber stærkt, så er der ingen problem.

Men så hvis man tager en pause og lader puldsen falde og så lige med et sætter op i høj fart, skal musklerne bruge det samme ilt som før, men da pulsen

er nede, får de ikke ilt nok, og trækker sig derfor sammen og danner det vi kender som krampe.

Så min teori hvorfor du får krampe lyder på:

Du er i så gid form, at du ikke behøver meget pause før din puls begynder at falde.

Så hvis du kommer til at stå for meget stille mellem dine løb, sker der det samme som i teksten overn over.

Grunden til at man strækker ud efter krampe er for at sltrække musklerne ud igen så ilten kan trænge ind.

Hilsen svømmeren :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man får krampe i svømning skyldes det at, musklerne ikke får ilt nok. Dette har intet med hvor forpustet man er, men hvor meget ilt du pumper rundt i kroppen.

Det er dit hjerte der pumper ilt rundt i kroppen, hvis du har en høj puls og løber stærkt, så er der ingen problem.

Men så hvis man tager en pause og lader puldsen falde og så lige med et sætter op i høj fart, skal musklerne bruge det samme ilt som før, men da pulsen

er nede, får de ikke ilt nok, og trækker sig derfor sammen og danner det vi kender som krampe.

Så min teori hvorfor du får krampe lyder på:

Du er i så gid form, at du ikke behøver meget pause før din puls begynder at falde.

Så hvis du kommer til at stå for meget stille mellem dine løb, sker der det samme som i teksten overn over.

:tongue:

Den har jeg aldrig hørt før.... Er det noget der er dokumenteret eller din egen erfaring? Det skulle jo så gøre at jo bedre form man kommer i - jo større risiko for krampe? Det har jeg lidt svært ved at forestille mig. De gange hvor jeg har fået krampe er det ved næsten total umattelse og hvor jeg er ved at gå sukkerkold - men ovenstående kan jeg ikke genkende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share