Videoartikel: The Rowbike


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Jeg formoder det er klassificeret som en cykel.

Skal den så ikke opfylde følgende smøre for at være lovlig at køre med?

Krav til cyklens udstyr

Din cykel skal være forsynet med følgende sikkerhedsudstyr:

Cykelreflekser

Din cykel skal have:

  • mindst én hvid refleks, man kan se forfra
  • mindst én rød refleks, man kan se bagfra
  • mindst to gule pedalreflekser
  • mindst én gul refleks på hvert hjul, man kan se fra siderne

Hvis cyklen har hvide, reflekterende dæk- eller fælgsider, er det ikke nødvendigt med gule reflekser på hjulene.

Bremser

En cykel skal have bremser på begge hjul, hvis den er købt efter 1. januar 1998, Det kan enten være to håndbremser, der virker på hver sit hjul, eller en fodbremse og en håndbremse, der virker på forhjulet.

Ringeklokke

En cykel skal være forsynet med en ringeklokke, der lyder klart. Klokken skal sidde på styret. Du må ikke erstatte ringeklokken med andre signalapparater som fx et båthorn.

Cykellygter

Fra solnedgang til solopgang samt i øvrigt, når der er lav sigtbarhed, skal cyklen være forsynet med:

  • mindst én forlygte, der afgiver hvidt, blåligt eller gulligt lys
  • mindst én rød baglygte.

Lygterne skal kunne ses tydeligt 300 meter væk, og de skal være synlige fra siderne.

Forlygter å kun blinke, hvis de er hvide eller blålige, og blinker med mindst 120 blink pr. minut. De gule lygter kan forveksles med gule alarmlys eller gule blinklys på bilerne. Gule forlygter må altså ikke blinke.

Baglygter skal være røde og må gerne blinke (mindst 120 blink pr. minut).

Bremserne så der ud til at være styr på, så det er primært reflekser og ringklokke der mangler. :wink:

Lygteproblematikken behøver selvfølgelig ikke være relevant, da den jo er en oplagt "dagsting". :smile:

Link to comment
Share on other sites

Den kommer med en rød refleks bagud og hvide(!) reflkser på hjulene. Ringklokke og lygter kan nok fixes, men pedalreflekserne ved jeg ikke lige hvor jeg skal sætte :smile:

Vil forøvrigt elske at blive stoppet af Politiet på min Rowbike :cool:

hehe, ja det kunne være spas.

Nu jeg tænker over det, så må der da også være mange racercykler, der hverken har tilstrækkeligt med reflekser eller klokke?

Link to comment
Share on other sites

Nu jeg tænker over det, så må der da også være mange racercykler, der hverken har tilstrækkeligt med reflekser eller klokke?

Og det akcepteres af politiet - ikke noget de vil skrive på deres hjemmeside selvfølgelig... men ved ikke lige hvor jeg skulle sætte reflekserpå mine nye speedplay pedaler...

Link to comment
Share on other sites

 Share