Sign in to follow this  
reconstrucdead

Nu er det nok..

Recommended Posts

Den type mad du indtager ser ihverfald fin ud efter min mening, men har du ikke følt dig sulten meget af dagen?

Jeg skal normalt spise små lette måltider 5-7 i løbet af dagen for at undgå at føle sult.

Dit morgenmåltid virker lidt tyndt i forhold til det lange tidsrum mellem aften, og morgenmad, men det måske forskelligt fra person til person hvad der passer bedst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Droppe cola light og drikke vand eller minimælk?

Er vi ude i en diskussion om hvorvidt Cola Light er sundt i forhold til de tilsætningsstoffer det indeholder? Eller drejer det sig om den ikke ret godt dokumenterede effekt kunstige sødestoffer har, i retningen af at fremtvinge et fysisk krav om reelt kulhydratholdige fødevarer?

Jeg er enig i, at det ville være ønskeligt at drikke vand i stedet, men aldrig minimælk! Minimælk indeholder omkring 40 kcal/100g, og cola light indeholder 0-1 kcal/100g. Vi har her en situation, hvor det er ønskeligt at være i energiunderskud. Jeg skulle mene, at det ville være uklogt at indtage de ekstra kalorier minimælken indeholder i det henseende.

Personligt har jeg et relativt højt forbrug af cola light. Min erfaring er, at når man står i en situation hvor man vil tabe sig, og derfor har rationaliseret kalorierne, er det vigtigt at have noget at falde tilbage på. I henhold til alt hvad jeg ved, er Cola Light ufarligt, og indeholder ikke kalorier. Det ødeligger altså ikke mit kalorieregnskab på nogen måde.

Jeg savner altså et fornuftigt argument for at droppe cola light. Skulle dette argument findes, så mener jeg stadig, at det skal refererer til den aktuelle situation. Vi bør altså huske, at det drejer sig om minimering af kalorieindhold i denne tråd.

Vedrørende det kostprogram du beskriver her i tråden, ser det fint ud. Jeg har dog et par kommentarer. Må tilslutte mig, at du bør spise flere gange i løbet af dagen. Spred dine måltider ud. Må også sige, at din morgenmad ser lidt tynd ud i forhold til den tid der går før du spiser igen. ville foreslå et mellemmåltid med evt. et stykke rugbrød mellem morgenmaden og dit næste måltid.

Du spiser to stykker kyllingefilet til aftensmad? Kyllingen indeholder relativt mange kalorier. Jeg plejer at spise en lille kyllingefilet, hvilket svarer til ca. 150 g. Så hvis du spiser to, og kommer op på omkring 300g, vil jeg foreslå, at du justerer op, og spiser halvdelen af din pose grøntsager, måske et par mellemstore kartofler (samlet ca. 150-200g) og nøjedes med 1 stykke kylling.

Men det er bestemt en god start! Med undtagelse af kiksene naturligvis... De indeholder ikke kun relativt meget fedt, det har et næsmest astronomisk kulhydratindhold. En tur på cyklen for den gode samvittigheds skyld er måske på sin plads!

God kamp! Det går bestemt i den rigtige retning! Godt arbejde!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du spiser to stykker kyllingefilet til aftensmad? Kyllingen indeholder relativt mange kalorier. Jeg plejer at spise en lille kyllingefilet, hvilket svarer til ca. 150 g. Så hvis du spiser to, og kommer op på omkring 300g, vil jeg foreslå, at du justerer op, og spiser halvdelen af din pose grøntsager, måske et par mellemstore kartofler (samlet ca. 150-200g) og nøjedes med 1 stykke kylling.

Nu er kyllingeinderfilet han spiser de vejer ikke ret meget, jeg vil tro det er under 150g.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu er kyllingeinderfilet han spiser de vejer ikke ret meget, jeg vil tro det er under 150g.

Ahh... Min fejl... Så er det jo nok endda en del under 150g... My bad

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ahh... Min fejl... Så er det jo nok endda en del under 150g... My bad

Not entirely, det var kyllinge filet, nogen andre end dem jeg havde købt i fredags, men det var 2 små, men nok stadigvæk over 150 gr tror jeg. Men vil droppe den ene, og erstatte med grøntsager :)

Skar os lidt op på morgenmaden; 2 stk rugbrød med noget kyllingefiletpålæg (havde de samme kalorie, energi osv tal som hamburgerryg) skåret i tynde skiver, en stor gulerod, og et glas skummetmælk.

Modet er stadig ligeså højt, så det er jo godt, synes jeg har fået en god start. Kan jeg godt oprette en blog under blogafdelingen, når det er vægt tab, for synes langt de fleste af dem er træning only? :/

Edited by reconstrucdead

Share this post


Link to post
Share on other sites
Modet er stadig ligeså højt, så det er jo godt, synes jeg har fået en god start. Kan jeg godt oprette en blog under blogafdelingen, når det er vægt tab, for synes langt de fleste af dem er træning only? :/

Selvfølgelig kan du det :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du spiser to stykker kyllingefilet til aftensmad? Kyllingen indeholder relativt mange kalorier. Jeg plejer at spise en lille kyllingefilet, hvilket svarer til ca. 150 g. Så hvis du spiser to, og kommer op på omkring 300g, vil jeg foreslå, at du justerer op, og spiser halvdelen af din pose grøntsager, måske et par mellemstore kartofler (samlet ca. 150-200g) og nøjedes med 1 stykke kylling.

Men det er bestemt en god start! Med undtagelse af kiksene naturligvis... De indeholder ikke kun relativt meget fedt, det har et næsmest astronomisk kulhydratindhold. En tur på cyklen for den gode samvittigheds skyld er måske på sin plads!

God kamp! Det går bestemt i den rigtige retning! Godt arbejde!

Vask din mund med sæbe :wink: Kyllingfilletter indeholder typisk 90-110kcal/100g og det er ikke meget i nogen sammenhæng. Hvis den øvrige del af måltidet kun består af dybfrosne grøntsager(hvilket det heller ikke burde) så er det helt på sin plads at spise 300g kylling.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vask din mund med sæbe :wink: Kyllingfilletter indeholder typisk 90-110kcal/100g og det er ikke meget i nogen sammenhæng. Hvis den øvrige del af måltidet kun består af dybfrosne grøntsager(hvilket det heller ikke burde) så er det helt på sin plads at spise 300g kylling.

Enig.... Det er ikke ligefrem protein kilderne, du skal trække ud af din kostplan!! Med mindre du spiser en halv ko dagligt..

Du skal spise i forhold til din vægt, og du er jo ikke en lille teenage pige på 49 kg.!! Derfor må du altså godt indtage mad..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vask din mund med sæbe :wink: Kyllingfilletter indeholder typisk 90-110kcal/100g og det er ikke meget i nogen sammenhæng. [..] så er det helt på sin plads at spise 300g kylling.

Helt enig i, at det er en dårlig idé at skære protein fra magert kød væk fra kostplanen. Det er ret vitalt med nok protein i forhold til at holde på muskelmassen under et vægttab.

Hvis den øvrige del af måltidet kun består af dybfrosne grøntsager(hvilket det heller ikke burde)

.. men kan dog ikke se problemet med dybfrosne grøntsager? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Not entirely, det var kyllinge filet, nogen andre end dem jeg havde købt i fredags, men det var 2 små, men nok stadigvæk over 150 gr tror jeg. Men vil droppe den ene, og erstatte med grøntsager :)

Skar os lidt op på morgenmaden; 2 stk rugbrød med noget kyllingefiletpålæg (havde de samme kalorie, energi osv tal som hamburgerryg) skåret i tynde skiver, en stor gulerod, og et glas skummetmælk.

Modet er stadig ligeså højt, så det er jo godt, synes jeg har fået en god start. Kan jeg godt oprette en blog under blogafdelingen, når det er vægt tab, for synes langt de fleste af dem er træning only? :/

Hej, jeg syntes du skulle lave en log i stedet, de fleste har lavet en log i stedet for en blog, da man får mere respons i en log.

Edited by Mollerup

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helt enig i, at det er en dårlig idé at skære protein fra magert kød væk fra kostplanen. Det er ret vitalt med nok protein i forhold til at holde på muskelmassen under et vægttab.

.. men kan dog ikke se problemet med dybfrosne grøntsager? :unsure:

Frosne og friske grøntsager

Ved frysning sker der et tab af næringsstoffer, både ved blanchering, lagring og optøning. Ved blanchering kan mellem 10 pct. og 50 pct. af C- vitaminet forsvinde afhængigt af grøntsagstypen og de ydre betingelser. Samtidig ødelægger blanchering dog også enzymet ascorbinsyreoxidase, som ellers ville kunne ødelægge C-vitamin under lagringen. Fryselagertiden kan f.eks. give tab af C-vitamin på 6 pct. ved 1 måneds lagring og op til 37 pct. ved 6 måneders lagring af grøntsager. Selvom vitaminindholdet kan være lavere i frosne end i friske grøntsager, er frosne grøntsager udmærkede ernæringsmæssigt set, også fordi de giver variation og øger tilgængeligheden af grøntsager, f.eks. ærter og bønner, der ellers har en meget kort sæson.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publ...997211/kap6.asp

Synes ikke der er grund til at sige man skal undgå frosne grøntsager, men basere måltider på dem ville jeg nok gøre sjældent.

Edited by Jimbo

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publ...997211/kap6.asp

Synes ikke der er grund til at sige man skal undgå frosne grøntsager, men basere måltider på dem ville jeg nok gøre sjældent.

Hvis de så bare kunne blive enige med sig selv :smile:

Grøntsager, som skal fryses ned, bliver forarbejdet kort tid efter, at de er høstet. De vaskes og snittes og opvarmes et kort øjeblik, inden de fryses. Det betyder, at grøntsagerne bevarer vitaminer, mineraler og smagen under opbevaringen i fryseren. I nogle tilfælde kan man ligefrem finde et højere indhold af vitaminer i frosne grøntsager end i friske. Det skyldes, at friske grøntsager taber nogle vitaminer, når de transporteres og opbevares i supermarkedet og senere i hjemmet.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publ..._er_ogsaa_sunde

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lidt forvirrende det her.. :D Må jeg gerne spise 2 stk. kylling til aften? :) Og ved ikke lige hvad jeg kan finde på istedet for grøntsager?

Spis det samme som i går det er fint.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lidt forvirrende det her.. :D Må jeg gerne spise 2 stk. kylling til aften? :) Og ved ikke lige hvad jeg kan finde på istedet for grøntsager?

Nu har jeg før linket til et Regneark hvor du kan smide dine fødevare ind. Du kan i regnearket se din energi fordeling, i procent mellem proteiner, kulhydrater og fedt.

Der er flere forslag til fordelingen af de forskellige ting. selv går jeg efter 40% Protein, 40% Kulhydrat og 20% Fedt.

Du kan beregne dit ligevægts indtag ved hjælp af de formler du kan finde herinde.

Grunden til jeg igen foreslår dig detter, er at det er meget simpelt. En okay køkkenvægt kan på tilbud får for under 150 kroner, og er invisteringen værd.

Så vil du også se at du ikke behøver at være nervøs for et par kyllinge fileter, der er fyldt med gode proteiner og lavt på fedt.

Samtidigt får du en god ide om hvad du indtager og hvor meget du taber dig på det.

Hvis du har brug for hjælp til regnearket er du velkommen til at PM'e mig.

Desuden bør du ikke lige nu være nervøs for om de frosne grønsager er bedere end ikke frosne. Det vigtigste er at du er begyndt at spise dem. Jeg plejer at kalde det aktivitets mad, som man bruge tid på at tygge så man opdager man blev mæt. (Simplificeret sagt)

Frosne bønner er gode og nemme at lave, det er der mange frosne grønsager der er. Så spis du dem bare.

Desuden kan du jo tage en multi vitamin pille hvis du er bange for at have vitamin mangel (Mener også der findes en tråd om dette emne herinde)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frosne grøntsager er helt okay, og næringsindholdet er generelt på højde med de friske grøntsager i supermarkedet. Det er noget andet, hvis du selv kan hente grøntsagerne i din have og tilberede dem umiddelbart efter - så vil der være flere vitaminer, mineraler og andre gode sager at hente. Men det er jo ikke alternativet for ret mange. Det tab, der sker i nedfrysningen, er generelt lavere end det, der sker, når grøntsagerne ligger i supermarkedet og dernæst i grøntsagssumpen hjemme i køleskabet.

Det er rigtigt, at der går næringsstoffer ud i kogevandet, når man blancherer grøntsagerne. Men så kan man jo bare lave en - let - sovs på kogevandet. Hvis man jævner med maizena, er det altså ikke mere fedende end en mager suppe. Vi taler jo ikke om gammeldags grøntsagsstuvning med smørblandet melbolle. Mange mennesker er skrækkeligt bange for sovs, men er den lavet rigtigt, feder den altså stort set ikke og kan samtidig bidrage med vigtige næringsstoffer. Tilmed kan den få flere af de gode grøntsager til at glide ned. Et grønt drys i form af friskhakket persille eller andre krydderurter er også en måde at give et ekstra vitamintilskud på.

Alt i alt: Frosne grøntsager er et glimrende alternativ til supermarkedets friske. Men suppler gerne med rodfrugter og de forskellige kåltyper, som er gode lige nu, lette at tilberede og supersunde med masser af fiber og mæthedsfornemmelse. Jo flere forskellige slags grønt og frugt, du får, desto bedre.

Vh,

Morat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er forståelit, at det er forvirrende det her. Jeg vil blot understrege, at jeg nok har formuleret mig lidt forkert. er i hvert fald blevet misforstået.

Min pointe var blot, at i stedet for 300 g kylling, kunne der rationaliseres lidt i mængden for på den måde at gøre plads til andre ting og sager. Ketchup er jo tilsyneladende eftertragtet i denne sammenhæng. Det er blot set ud fra en ide om, at varriation er godt.

Men hvis manden kan klare sig udelukkende på kylling, frosne grøntsager og en klat ketchup, er det naturligvis også ganske glimrende :bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis de så bare kunne blive enige med sig selv :smile:

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publ..._er_ogsaa_sunde

Der kan man bare se... :blink:

At de skulle blive MERE næringsrige forstår jeg ikke må jeg nok indrømme, og kan heller ikke helt se hvordan friske grøntsager skulle miste vanvittig meget næring(selvfølgelig over tid) af at blive rystet en smule bag i en lastbil og senere i en bærepose. Jeg har dog ikke nogen undersøgelse til at bakke det op.

Men godt at se vores skattekroner bliver brugt på at lave disse meget entydige undersøgelser.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Der kan man bare se... :blink:

At de skulle blive MERE næringsrige forstår jeg ikke må jeg nok indrømme, og kan heller ikke helt se hvordan friske grøntsager skulle miste vanvittig meget næring(selvfølgelig over tid) af at blive rystet en smule bag i en lastbil og senere i en bærepose. Jeg har dog ikke nogen undersøgelse til at bakke det op.

Men godt at se vores skattekroner bliver brugt på at lave disse meget entydige undersøgelser.

Det har faktisk været fremme i medierne flere gange, at frosne grøntsager bevarer flere vitaminer og mineraler end de friske.... Netop pga. transportiden... og at de ligger opmaganiseret i længere perioder!!

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversi....php/t9017.html

Edited by Yetti

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det har faktisk været fremme i medierne flere gange, at frosne grøntsager bevarer flere vitaminer og mineraler end de friske.... Netop pga. transportiden... og at de ligger opmaganiseret i længere perioder!!

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversi....php/t9017.html

"For mange frugter og grøntsager, der skal opbevares i længere tid, må det anbefales at nedfryse produkterne så hurtigt som muligt efter høst. Som oftest vil en blanchering af produktet umiddelbart inden frysning være nødvendig, fordi det inaktiverer oxidative enzymer, forhindrer at produktet falder sammen og mindsker vitamintabene betydeligt. Uden blanchering er der set dobbelt så store tab af vitamin C, B 1 og B 2 samt b -caroten efter 9 til 12 måneders frysning af fx grønne bønner, ærter og spinat (59)."

Men kan man være sikker på at grøntsagerne bliver blancheret inden frysning?

Og hvor længe mener du at man kan opbevare eksempelvis et salathoved før det alligevel ikke er frisk og til at spise længere? Hvis jeg køber friske grøntsager i en ikke-discountkæde synes jeg rimelig sikkert man kan se, føle og smage at de ikke har ligget på et lager i ugevis før jeg sætte tænderne i dem. Tvivler på at der forsvinder meget næringsværdi i løbet af de få dage det ligger i mit køleskab.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De såkaldt friske grøntsager, du kan købe i supermarkederne, er ganske ofte ikke så friske endda. Mange af dem er transporteret langt, ganske rigtigt tvangsmodnede (de har altså ikke fået den mængde sol, der øger vitaminindholdet), har ligget længe på lager og/eller i butikken og ligger derefter hjemme hos forbrugeren selv.

Frosne grøntsager fra de bedste af producenterne plukkes, blancheres og pakkes lynhurtigt. Det bevarer et større indhold af mikronæringsstofferne end ovennævnte behandling. Som tidligere nævnt ville det bedste selvfølgelig være, at man kunne hente grøntsagerne ude i egen have og derefter spise dem med det samme. Men så heldige er de færreste og på denne her årstid ville udvalget være forbløffende lille, stort set begrænset til visse rodfrugter og kål. Supersundt, men næppe nok i moderne husholdning. Det giver dog god mening at prøve at holde sig til de friske grøntsager, der har sæson. De vil ofte være på deres højde lige nu, hvorimod friske tomater for tiden er en trist og blodfattig affære, så jeg bruger gode dåsetomater i retterne i stedet.

Er rå eller kogte grøntsager så bedst? Tjah, umiddelbart bevares næringsstofferne bedst i rå grøntsager, så råkost er fint. Nogle grøntsager bør man dog ikke spise rå - det gælder blandt andet minimajs og andre grøntsager fra Thailand og omegn, hvor spildevand også bruges som gødningsvand. Det har givet en del fødevareforgiftninger på det seneste, så minimajs skal have en tur stegt eller kogt. Men der er også andet, der taler for at tilberede grøntsagerne (og så eventuelt bruge det gode kogevand til en let sovs): De fleste mennesker kan spise mange flere tilberedte grøntsager end rå. Prøv at spise 600 gram rå grøntsager - det er ikke så let endda. Hvorimod det går fint med de kogte/stegte/ovnbagte for de fleste.

I virkeligheden er det bedste slankeråd, jeg kan give (ud over motionen, naturligvis), at lære at lave mad. Så kan man selv meget bedre styre, hvad man bruger, og man finder meget let ud af, hvor man kan tilpasse opskrifterne, så de bliver lettere. Og falder ikke så let for påstået kaloriefattige løsninger i supermarkederne.

Vh,

Morat

Share this post


Link to post
Share on other sites
I virkeligheden er det bedste slankeråd, jeg kan give (ud over motionen, naturligvis), at lære at lave mad. Så kan man selv meget bedre styre, hvad man bruger, og man finder meget let ud af, hvor man kan tilpasse opskrifterne, så de bliver lettere. Og falder ikke så let for påstået kaloriefattige løsninger i supermarkederne.

Vh,

Morat

Der er vi så helt enige :4mewantfood:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så er det 2 uger siden jeg startede.

Jeg har cyklet hver dag, mere og mere, er på de 40 min jeg vil cykle pr dag nu. Har ikke snydt ang. mad eller andet, det hele har gået perfekt, troede jeg. Efter første uge, i sidte fredag, blev jeg vejet på samme vægt som den jeg startede på. Den viste 145,3 kg. Det er os godt nok

I dag var der så vejedag igen, men da jeg har købt min egen vægt i mellemtiden skulle den jo os indvies. Den viste så 145,5 kg - så jeg har ligefrem taget på, i en uge hvor jeg gerne sku ha tabt mig? Kan difference mellem vægte virkelig være så stor?

Har ikke adgang til den vægt jeg blev vejet på de andre gange, da den står hos mine forældre.

Edited by reconstrucdead

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this