Chin-ups og dips


CA8
 Share

Recommended Posts

Jeg er gået i gang med at træne chin-ups og dips, men kan ikke tage 5x5 lige nu.

Skal jeg (1) forsøge at køre fulde reps, men mindre sæt? F.eks. 3x5, og så øge sæt løbende.

Eller skal jeg (2) forsøge at køre fulde sæt, men mindre reps? F.eks. 5x3, og så øge reps løbende.

Edited by CA8
Link to comment
Share on other sites

Jeg er gået i gang med at træne chin-ups og dips, men kan ikke tage 5x5 lige nu.

Skal jeg (1) forsøge at køre fulde reps, men mindre sæt? F.eks. 3x5, og så øge sæt løbende.

Eller skal jeg (2) forsøge at køre fulde sæt, men mindre reps? F.eks. 5x3, og så øge reps løbende.

hvis du kan tage 3*5 er det jo fint at suplerer med 1*4 og 1*3 indtil du rammer det ønskede... alternativt ville jeg øge antal sæt så det samlede antal rep blev bibeholdt (8-9*3). 5*3 er en dårlig løsning

Link to comment
Share on other sites

jeg ville nok, alt efter hvad du kan nu, tage 5*3, ugen efter 6*3, ugen efter 7*3 osv indtil du kommer op på 10 sæt af 3, og så starte forfra, men en rep højere så det kommer til at blive 5*4, ugen efter 6*4 osv osv osv.

håber det er til at forstå:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er gået i gang med at træne chin-ups og dips, men kan ikke tage 5x5 lige nu.

Skal jeg (1) forsøge at køre fulde reps, men mindre sæt? F.eks. 3x5, og så øge sæt løbende.

Eller skal jeg (2) forsøge at køre fulde sæt, men mindre reps? F.eks. 5x3, og så øge reps løbende.

Jeg syntes slet ikke, at du skal have 5x5 som fokus i hverken chins eller dips.

Jeg syntes du skulle følge følgende fremgangsmåde det næste stykke tid:

1. sæt -opvarmninsgsæt omkring 50-60% af max reps.

halvlang pause

2.sæt -max antal reps - (tag så mange du ovehovedet kan indtil failure)

kort pause

3.sæt -reps til failure.

lang pause

4. sæt 70-80% af max antal reps.

Hold fokus på 2. sæt, hvor der hele tiden skal stræbes efter at tage 1 rep. mere end ved sidste træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes slet ikke, at du skal have 5x5 som fokus i hverken chins eller dips.

Jeg syntes du skulle følge følgende fremgangsmåde det næste stykke tid:

1. sæt -opvarmninsgsæt omkring 50-60% af max reps.

halvlang pause

2.sæt -max antal reps - (tag så mange du ovehovedet kan indtil failure)

kort pause

3.sæt -reps til failure.

lang pause

4. sæt 70-80% af max antal reps.

Hold fokus på 2. sæt, hvor der hele tiden skal stræbes efter at tage 1 rep. mere end ved sidste træning.

noget meget lig det her har jeg haft rimelig gode erfaringer med i dips tidligere. Bare med med 50-60% i 4. og et 5. sæt også. Dog vil jeg mene at det er en fordel at kunne tage en del reps (en 8-10 stykker i hvert fald), for at det giver nok workload. Man kan dog også sagtens køre øvelserne som en tung øvelse, altså a la 5x5r. Begge dele skal nok virke, men hvad der er bedst kommer nok også an på hvad du ellers kører af tunge presse- og trække-øvelser.

Man kunne også veksle mellem en tung dag og en maks-reps dag som overstående. Ville jeg nok gøre, især i pull-ups, da jeg synes den er svær at erstatte med ret mange andre tunge øvelser. Bent-over rows og lign var en mulighed, men jeg ville foretrække pull-ups med vægt. tunge dips kan lidt lettere erstattes af andre tunge presseøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes slet ikke, at du skal have 5x5 som fokus i hverken chins eller dips.

Jeg syntes du skulle følge følgende fremgangsmåde det næste stykke tid:

1. sæt -opvarmninsgsæt omkring 50-60% af max reps.

halvlang pause

2.sæt -max antal reps - (tag så mange du ovehovedet kan indtil failure)

kort pause

3.sæt -reps til failure.

lang pause

4. sæt 70-80% af max antal reps.

Hold fokus på 2. sæt, hvor der hele tiden skal stræbes efter at tage 1 rep. mere end ved sidste træning.

noget meget lig det her har jeg haft rimelig gode erfaringer med i dips tidligere. Bare med med 50-60% i 4. og et 5. sæt også. Dog vil jeg mene at det er en fordel at kunne tage en del reps (en 8-10 stykker i hvert fald), for at det giver nok workload. Man kan dog også sagtens køre øvelserne som en tung øvelse, altså a la 5x5r. Begge dele skal nok virke, men hvad der er bedst kommer nok også an på hvad du ellers kører af tunge presse- og trække-øvelser.

Man kunne også veksle mellem en tung dag og en maks-reps dag som overstående. Ville jeg nok gøre, især i pull-ups, da jeg synes den er svær at erstatte med ret mange andre tunge øvelser. Bent-over rows og lign var en mulighed, men jeg ville foretrække pull-ups med vægt. tunge dips kan lidt lettere erstattes af andre tunge presseøvelser.

Jeg kører dødløft, squat, military press og bænkpres inden, så er allerede godt ødelagt, men vil forsøge med følgende i morgen så:

1. sæt: 50-60% af max reps

- Halvlang pause -

2. sæt: Max antal reps

- Kort pause -

3. sæt: Max antal reps

- Lang pause -

4. sæt: 50-60% af max reps

- Halvlang pause -

5. sæt: 50-60% af max reps

Hvilket både gælder for chin-ups og dips. Tak for hjælpen til alle! :smile:

Edited by CA8
Link to comment
Share on other sites

jeg ville foretrække at stræbe efter at kunne tage 10-15 rep let(chins) og derefter tage ekstra vægt på men fortsat holde >6rep.

for at øge ens max rep evne, skal øvelsen "blot" trænes så ofte som muligt men aldrig til failure!!! Da failure vil forlænge din restitution unødvendigt.

Jeg vil Vædde!! på at du let kan tage 10x5rep! - du skal blot fordele dem ud over hele dagen... Det vil fordoble din volume! og du kan gøre det hver eneste dag - dag ud og dag ind.

hvad er dit max rep pt?

tag ca. 1-2(ca. 70%af max) fra, og tag så en masse set disse hver dag. har du kun mulighed for det i centeret, så fordel måske 7 set ud over den 1-1½time du træner.

søg på pavels GTG "grease to groove" vist nok.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville foretrække at stræbe efter at kunne tage 10-15 rep let(chins) og derefter tage ekstra vægt på men fortsat holde >6rep.

for at øge ens max rep evne, skal øvelsen "blot" trænes så ofte som muligt men aldrig til failure!!! Da failure vil forlænge din restitution unødvendigt.

Jeg vil Vædde!! på at du let kan tage 10x5rep! - du skal blot fordele dem ud over hele dagen... Det vil fordoble din volume! og du kan gøre det hver eneste dag - dag ud og dag ind.

hvad er dit max rep pt?

tag ca. 1-2(ca. 70%af max) fra, og tag så en masse set disse hver dag. har du kun mulighed for det i centeret, så fordel måske 7 set ud over den 1-1½time du træner.

søg på pavels GTG "grease to groove" vist nok.

Jeg har desværre ikke mulighed for at fordele udover hele dagen, så jeg holder mig til det program, der blev foreslået tidligere i tråden. Jeg kan maksimum tage 11 reps efter at have overstået mit træningsprogram (squat, dl, bænk, mili, m.v.)

Anyway, tak for hjælpen allesammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share