Skinnebensbetændelse eller træthedsbrud?


valentin
 Share

Recommended Posts

Har før løbet meget, og det viste sig i forkerte løbesko. I hvert fald fik jeg skinnebensbetændelse.

Holdt en lang pause (set bort fra idræts timerne i gymnasiet) og har for et par uger købt nye løbesko efter at have taget en løbetest ovs.

Har løbet lidt med forsvarets begynder løbeprogram. Er dog ikke kommet længere end til 2 min løb -3 min gang x3. før jeg har fået ondt igen??!

Kan det være fordi jeg går i dårlige normale sko til dagligt? fatter det ikke :blink:

Link to comment
Share on other sites

Skinnebensbetændelse kan tage godt tage månedsvis, et halvt år er vist ikke unormalt. Har selv haft det, og det tog cirka 3-4 måneder før det var ovre. Det var så slemt i perioder, at jeg stort set ikke kunne gå mere end 5 minutter ad gangen, og selv cykling gjorde nas.

Find de sportsgrene du kan dyrke uden smerte (svømning/cykling, og en del cardio-maskiner er faktisk okay) og så må du holde dig til dem, så lang tid du har smerter. Tror ikke det er noget med de sko du går i til hverdag.

Link to comment
Share on other sites

Tror du jeg kan "powerwalke" istedet i den lange periode? føler intet når jeg bare går nemlig og kan ikke få mig selv til at stille mig op i crosstrainer eller noget i den retning..

Hvis du ikke har smerter ved det, så skulle der ikke være nogen ko på isen. Skinnebensbetændelse er dog bare ikke en af de der ting hvor man bare skal bide smerten i sig, og træne videre, for så kan du altså døje med det i årevis.

Og man skal ikke kimse ad cross-trainer, det ser måske lidt tåbeligt ud, men det ka' fandme være hårdt, og så er det vel konditionsmæssigt et bedre alternativ til power-walking.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har døjet meget med skinnebensbetændelse efter et år på en gymnastik efterskole, hvorefter jeg skulle vende tilbage til min boksning som sådan set var umuligt fordi smerterne i skinnebenet var så store.

Jeg fik et tip om at gå til akkupunktør dog uden virkning og 900, fattigere, men jeg havde brug for at træne hver dag så jeg begyndte at smøre selve skinnebensmusklen ind i varmecreme/tigerbalsam og så hive nogen fodboldstrømper godt op over mens jeg gik derhjemme og under træning, efter 3 uger var min skinnebensbetændelse væk.

Det lyder meget grotesk da skinnebensbetændelse kan forværres hvis du bliver ved med at belaste benet, og i yderste tilfælde kan du døje med det resten af livet, men hvis du virkelig har brug for at træne kan du forsøge med mit råd.

Ellers find en behandlingsform der hjælper dig, massør, laserbehandling, akkupunktur, osv :)

Håber jeg kunne hjælpe lidt

Mathias Frost

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også haft skinnebensbetændelse ved løb og det blev faktisk værre med de rigtige sko, som jeg var blevet testet til at bruge. Det drejede sig om at jeg overpronerer og købte sko efter test, der stabiliserede og var tunge. Derved blev smerten i benene værre, så jeg skiftede dem ud med lette sko, der ikke var til overpronation.

Hvad angår betændelsen har jeg måttte holde pause pga. smerten i 3-4 uger før jeg kunne komme igang igen med løb.

Jeg har stadigvæk smerte/betændelse i benene, men kan løbe det væk og kan absolut ligesom nævnt her anbefale tigerbalsam, som jeg også bruger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share