Nedfrysning af sund 'smothie'


92'eren
 Share

Recommended Posts

Hej Alle..

Jeg har tænkt mig at lave en smoothie et par gange om ugen og så tage et glas om morgenen og et om eftermiddagen og om aftenen. DEn skulle indeholde mælk og juice og banan og alt muligt godt, det kan også være frosne bær eller noget.. JEg vil selvfølgelig variere fra uge til uge.

Men er det noget jeg kan fryse ned. Ville det ødelægge nogle ting i den hvis jeg f.eks. lavede en kæmpe potion og frøs den ned og så tog en portion op hver uge?

Et eksempel på en ville være:

Nogle bananer

Noget mælk

Evt. pasteuriserede æg

Nogle bær eller kiwi eller mango

Noget appelsin juice

Noget youghurt naturel

Selvfølgelig lavet sådan at koncistensen passer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror umiddelbart at en shake der har været frosset ned er lidt "død", Men tror ikke at din shake ville tage skade af at bive frosset ned.

Jeg ville klart foretrække at lave en stor en du kan fordele over de 3 gange om dagen du vil tage den. Så får du den også i den gode konsistens efter blender turen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Prøv isteddet for mælk at bruge Juice...

Jeg laver tit smothies kun på frugt.

F.eks

2 bananer

1 citron/lime

lidt ananas

lidt æble/pære/andet frugt

Og så en god portion frosne bær, det kunne være jordbær-hinbær-brombær eller lígn.

Det smager super godt, og man kommer uden om mælken, hvis man synes det gør det for fedt.

Link to comment
Share on other sites

Rå æg er en dårlig idé, da man ikke kan optage nær så meget af proteinen (Det har været diskuteret en del gange før, så brug søgefunktionen)

Hvis du vil ha flere proteiner i, så smid skummetmælk, yoghurt eller proteinpulver i. Kulhydrater får du fra frugten, men ellers smid sukker eller havregryn i.

Link to comment
Share on other sites

Prøv isteddet for mælk at bruge Juice...

Jeg laver tit smothies kun på frugt.

F.eks

2 bananer

1 citron/lime

lidt ananas

lidt æble/pære/andet frugt

Og så en god portion frosne bær, det kunne være jordbær-hinbær-brombær eller lígn.

Det smager super godt, og man kommer uden om mælken, hvis man synes det gør det for fedt.

Hvis man vælger en mager mælketype burde fedtet ikke være det store problem. Kaloriemæssigt indeholder juice lige så mange kcal som mælk og tilmed ingen protein, så personligt ville jeg faktisk holde mig til skummetmælk eller lignende. Hvordan det smager efter nedfrysning og optøning skal jeg dog ikke kunne udtale mig om...

Link to comment
Share on other sites

Måske man kunne blande skummetmælkspulver i (protein) eller blende nogle kikærter i (fra dåse) de smager ikke af noget særligt og er fulde af protein. Men har godt nok ikke selv prøvet det i smoothies

Hvis du fryser smoothien ned skal den jo tøes op hver gang du skal have noget. Hvis du "varmer" i microovn, går en del af det friske tabt, og jeg tror måske også at den vil blive mere sur (mange frugter bliver enormt sure når de bliver kogt)

Kulhydratindholdet i frugt er jo forholdsvis begrænset, så hvis du vil have meget af det, er pasta og ris nok mere koncentreret. Hvis du tager smoothies for at være sund, er blåbær og granatæbler verdensmestre i antioxidanter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share