Stofskifte


Huusmann
 Share

Recommended Posts

Hej igen

Først tak for al den hjælp jeg har fået her. Det har i den grad gjort underværker!

Og nu et nyt problem. Jeg har en veninde, der er blevet inspireret af den kostomlægning og træning vi har gennemført her i huset. Hun har været igang selv i et stykke tid, men er rendt ind i en barierre. Lidt data:

Vægt: 76 kg

Højde: 170 cm

Beregnet dagligt kalorieindtag: 1.200 kcal

Beregnet basalstofskifte: 1.300 kcal

Dagligt aktivitetsniveau:

Intensiv træning (cardio): 40 minutter

Gå/stå: 5 timer

Stillesiddende arbejde, tv, mv.: 10 timer

Problemet er, at hun har været igang i 2 månmeder nu. Den første måned gik hun fra 79 til 76 kg, hvilket er meget fornuftigt. 2. måned har kun budt på vægtsvingninger, men ikke noget regulært vægttab. Der er stor forskel på de daglige morgenvejninger. Før starten på træningen for 2 måneder siden lykkedes det hende at gå fra 85 til 79 kg på 3 måneder ved at følge den kostplan hun følger nu.

Kostplanen giver som sagt 1.200 kcal dagligt fordelt på 4 til 6 daglige måltider.

Lidt baggrund: Hun har været inaktiv i lang tid før projektet blev startet op. Ingen aktivitet af betydning.

Fedtdepoterne er centreret til maveregionen. Andre steder på kroppen er der ikke fedtdepoter af betydning. Hun klager ofte over, at hun føler sig oppustet.

Hvad kan der være galt? Kan det være stofskifte? Hun er blevet undersøgt af en læge, der ikke mener at der er synderlige stofskifteproblemer. Men jeg fristes alligevel til at tro, at det kan være der problemet skal findes. I så fald, hvad kan man gøre for at sætte gang i stofskiftet??

Skal der mere, eller anderledes motion til? (lige nu er det crosstrainer der bliver brugt)

Kosten er varieret og alsidig.

Hvad kan vi gøre?? Er der nogle ideer?

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Hvis hun føler sig oppustet kan det skyldes at hun ikke spiser fiberrigt nok.

Det er svært at udelukke stofskifteproblemer, da de er ret hyppige, men det burde ham lægen vel kunne udelukke??

Når man går fra at være inaktiv til at blive aktiv sker der nogle ændringer, dels stiger blodvolumen og dels øges glykogendepoternes størrelse - dette kan maskere et eventuelt opnået vægttab. Det er der en artikel om herinde - vistnok under vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa Huusman

Jeg vil anbefale din veninde at spise ca 200 kcal mere hver dag... Det vil give mere energi til at give den fuld gas på cardio-maskinen, samt måske blot give hende mere luft i kcal-budgettet til at tilføre lidt mere mad, gerne med et højt fiberindhold; fx havdregryn, råkostsalat af gulerødder, rødbede og hvidkål eller groft rugbrød.

Jeg har selv været i en meget lignene situation, både med oppustethed og mangel på vægttab det lave kalorie-indhold til trods...Det hjalp mig at gøre ovenstående. Meget endda.

En anden mulighed er at hun fejl-beregner sit kalorie-indtag; måske hun 'glemmer' at medregne den varme kakao, mælken i kaffen, den ekstra portion i weekenden, alkohol. Så for god ordens skyld: ALT skal regnes med - alle bække små....

Alt vel herfra og tillykke med det allerede opnåede vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share