Hæmetokirt værdi på 53, ved mangel på vand?


JonJak
 Share

Recommended Posts

Har haft lidt travlt i sidste uge, og i fredag da jeg kom hjem fra arbejde satte jeg mig foran min pc. Pludselig blev jeg følesesløs i ansigtet og i min arm og var ved at besvime..

Jeg træner styrke træning, løb og atletik ca 6 gange ugen, og plejer altid at være godt tilpas, kan det virkelig passe at man bare kan glemme og drikke og derefter stiger den så meget??

Er forrresten glad for at jeg ikke har været til konkurrence imens, så havde jeg måske blevet udelukket!

Har aldirg rørt noget der bare minde om doping, så jeg undre mig en del især da lægen spurgte om jeg tog noget jeg ikke måtte.. Jeg havde det ok den dag han tod blodprøven?

Link to comment
Share on other sites

Har haft lidt travlt i sidste uge, og i fredag da jeg kom hjem fra arbejde satte jeg mig foran min pc. Pludselig blev jeg følesesløs i ansigtet og i min arm og var ved at besvime..

Jeg træner styrke træning, løb og atletik ca 6 gange ugen, og plejer altid at være godt tilpas, kan det virkelig passe at man bare kan glemme og drikke og derefter stiger den så meget??

Er forrresten glad for at jeg ikke har været til konkurrence imens, så havde jeg måske blevet udelukket!

Har aldirg rørt noget der bare minde om doping, så jeg undre mig en del især da lægen spurgte om jeg tog noget jeg ikke måtte.. Jeg havde det ok den dag han tod blodprøven?

mener at have læst på politiken.dk at der er mange der har en så høj h-værdi at de ikke ville kunne være cykelryttere fx... så tror umiddelbart ikke at det har noget med mangel å vand at gøre... (men ved intet andet end hvad jeg læste i den artikel)... så prøv evt at søge efter den...

Link to comment
Share on other sites

Slet ingen der har et bud på denne ændring :)

Jeg undre mig stadig over det kun kan være mangel på vand?

Har du tidligere fået målt din hæmatokritværdi siden du konkluderer at den er steget?

Jeg er bloddonor og har tidligere fået målt hæmoglobinværdier på over 11 mmol/l, hvilket omregnet (og ikke målt direkte) svarer til en hæmatokritværdi på over 54%. De høje værdier blev målt da jeg røg som en skorsten, spiste som et svin og ikke dyrkede motion overhovedet. I dag hvor jeg spiser forholdsvis sundt, er ikke-ryger og dyrker en del motion ligger den på 8,5-9,0 mmol/l svarende til en hæmatokritværdi på 41-44%

Link to comment
Share on other sites

Dehydrering burde hæve hæmatokritværdien betydeligt (altså en kortvarig effekt), hvorimod konditionstræning burde sænke den (længerevarende effekt).

Det er jo helt ny (et større dansk studie udført på danske bloddonorer blev offentliggjort for få dage siden) at der faktisk er en forholdsvis stor gruppe af danskerne som har en hæmatokrit værdi over 50 - så du kan jo bare være genetisk disponeret for at have en høj værdi (hvilket egentlig er godt - du har i hvert fald generne med dig i forhold til at dyrke idræt på det område).

Jeg ville være mere bekymret for dit ildebefindende end den høje hæmatokritværdi - men det har din læge forhåbentlig styr på...

Link to comment
Share on other sites

Ja, han var også lidt bekymret. Jeg var ved ham om torsdage og så skulle jeg forsøge at drikke en masse vand!

Så jeg drak en masse vand og fik det stadig dårligt, så vi tog flere prøver i fredags, o g dem har jeg fået svar på i dag.

Og de viste desværre en stigning fra 53 % til 54 % selvom jeg havde drukket 4 liter vand fra torsdag indtil fredag morgen hvor vi tog prøverne. Så han har sendt sýgehuset i formiddag, så jeg tror desværre ikke det genetisk.

Håber selvfølgelig bare det er ingenting, men jeg er optimist og håber på det bedste!

Link to comment
Share on other sites

Nu beskriver du selv at du har levet rigtigt usundt (ikke at det nødvendigvis har noget at sige hvis man mistænker nedenstående) og med de symptomer du oplevede formoder jeg at din læge også lavede et ekg på dig for at tjekke din hjertefunktion, lyttede på dit hjerte samt tog dit blodtryk?

Mig bekendt kan atrieflimmer give en stigning i hæmatokrit-værdien og dine symptomer med følelsesløshed i ansigt og arm kunne/kan let tolkes som kommende fra hjertet!

Det er godt at høre du er i kontakt med din egen læge og igang med en udredning grundet dine symptomer for mig at læse er dette her absolut ikke noget som kan klares på et motionsforum!

Hvis du endnu ikke har fået lavet et ekg samt fået lyttet på dit hjerte, vil jeg foreslå at du beder den næste læge du støder på at gøre dette!

Skulle du nå at opleve endnu et "anfald" som det første så prøv mens det står på at lave Valsalva-manøvre og se om det gør en forskel :smile:

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share