Knæbind og Løbesko


steffenn
 Share

Recommended Posts

Hej,

Er der nogen der ved hvilken type knæbind jeg har brug for, jeg har et løberknæ på mit venstre ben (har haft det siden okt. '07 ca.), men det er efterhånden ved at gå over - jeg er så begyndt at løbetræne igen - men mit problem er, at nogen gange kommer irritationen tilbage igen. Så har jeg været i matas og investere i et Neopren knæbind med hul midt på knæet, men jeg føler ikke det støtter specielt godt. Før jeg købte det, brugte jeg et neopren uden hul til knæet, men da dette var for stort i størrelsen, har jeg købt det andet.

Mit spørgsmål er så, til et løberknæ, hvad er så det bedste bind at bruge, et med eller uden hul til knæet? Har lige været ude og løbe i dag med knæbind på, og har forholdsvis meget irritation, mere end det plejer med det gamle knæbind.

Så et lille sidespørgsmål, hvis man ikke har løberknæ, men blot en overbelastning i/lige under knæet, hvilket er så det bedste at bruge - kan nemlig mærke lidt i det højre knæ også, men ikke samme type smerte som ved løberknæ (skal i øvrigt have mig nogle bedre såler da jeg har overpronation i fødderne).

En helt tredje ting - idag da jeg var ude og løbe, så da jeg kommer ind, så føles mine fødder lidt som om, at de er forstuvede. De er selvfølgelig ik forstuvede, da det gør væsentlig mere ondt, men samme type "smerte" blot i meget mildere form - hvad kan det skyldes, er det pga. sålerne der er for dårlige? Jeg har haft det sådan EN gang før, men det er snart to år siden, der løb jeg med støbte såler, hvilket mine fødder på det tidspunkt slet ikke brød sig om?

På forhånd tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt
Hej,

En helt tredje ting - idag da jeg var ude og løbe, så da jeg kommer ind, så føles mine fødder lidt som om, at de er forstuvede. De er selvfølgelig ik forstuvede, da det gør væsentlig mere ondt, men samme type "smerte" blot i meget mildere form - hvad kan det skyldes, er det pga. sålerne der er for dårlige? Jeg har haft det sådan EN gang før, men det er snart to år siden, der løb jeg med støbte såler, hvilket mine fødder på det tidspunkt slet ikke brød sig om?

På forhånd tak for hjælpen.

hej

har du brugt Målskema, for det må ikke stoppe for blodtilførgelsen, men heler ikke være løst. (Small 33-35 cm. Medium 36-38 cm. Large 39-42 cm. XL 43-46 cm. XXL > 47 cm)

bruge selv begge modeller.

Husk at varme rigtig op før du løber.

Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt
Jeg ligger lige på grænsen mellem M og L.

Hvad er den major forskel på de to type forbindinger?

så skal du bruge L

hvis du har kraftig muskulatur skal du bruge XL

Jørgen

Edited by Jorgen Bodholdt
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Er der nogen der ved hvilken type knæbind jeg har brug for, jeg har et løberknæ på mit venstre ben (har haft det siden okt. '07 ca.), men det er efterhånden ved at gå over - jeg er så begyndt at løbetræne igen - men mit problem er, at nogen gange kommer irritationen tilbage igen. Så har jeg været i matas og investere i et Neopren knæbind med hul midt på knæet, men jeg føler ikke det støtter specielt godt. Før jeg købte det, brugte jeg et neopren uden hul til knæet, men da dette var for stort i størrelsen, har jeg købt det andet.

Mit spørgsmål er så, til et løberknæ, hvad er så det bedste bind at bruge, et med eller uden hul til knæet? Har lige været ude og løbe i dag med knæbind på, og har forholdsvis meget irritation, mere end det plejer med det gamle knæbind.

Så et lille sidespørgsmål, hvis man ikke har løberknæ, men blot en overbelastning i/lige under knæet, hvilket er så det bedste at bruge - kan nemlig mærke lidt i det højre knæ også, men ikke samme type smerte som ved løberknæ (skal i øvrigt have mig nogle bedre såler da jeg har overpronation i fødderne).

En helt tredje ting - idag da jeg var ude og løbe, så da jeg kommer ind, så føles mine fødder lidt som om, at de er forstuvede. De er selvfølgelig ik forstuvede, da det gør væsentlig mere ondt, men samme type "smerte" blot i meget mildere form - hvad kan det skyldes, er det pga. sålerne der er for dårlige? Jeg har haft det sådan EN gang før, men det er snart to år siden, der løb jeg med støbte såler, hvilket mine fødder på det tidspunkt slet ikke brød sig om?

På forhånd tak for hjælpen.

Hvis knæbind hjælper på dit løberknæ er det groft sagt som at tisse i bukserne for at holde varmen. Løberknæ kommer typisk at overbelastning eller uhensigtsmæssig fodstilling/løbestil, så hvis jeg var dig ville jeg bruge pengene på at få noget fys-behandling frem for at bruge dem på knæbind. Ved samme lejlighed kan du sikkert få en analyse af din løbestil, hvor du kommer på løbebånd både i sko og på bare fødder.

Knæbind kan være fine nok, hvis sigtet er at skabe lidt varme omkring knæene (det kan i sig selv føles behageligt), men de løser ikke rigtig noget problem. Knæbind uden hul til knæet kan godt irritere, hvis man har problemer med forsiden af knæet (fx senerne, der løber henover knæskallen) - så vil det kunne mærkes hver gang man bøjer benet.

Link to comment
Share on other sites

Som det blev antydet oven for:

Drop knæbindene og lyt til din krop! Du risikerer at din skade bliver kronisk.

Løberknæ er en betændelsestilstand der opstår som følge af gentagne irritationer af senen i dette tilfælde at senen gnider over et knogle fremspring hver gang du bøjer og strækker knæet.

En sådan betændelsestilstand varer typisk 3 dage derefter begynder vævet at hele op igen. Men bliver du ved med at løbe videre på det før vævet når at hele er du godt på vej til at opbygge en kronisk skade.

Mit bedste råd er at nu hvor det gør ondt så kom noget is på (gerne lige efter træning hvis du kan mærke betændelsen der). Hold derefter 2 dages pause og begynd så at strække den sene der irriteres ud og lav forebyggende styrketræning. (du kan helt sikkert finde sådanne øvelser ved at søge på løber knæ (eller runners knee) på google)

Her er lige et par links fra min egen søgning:

løberknæ -sportsnetdoc

Løberknæ -sportsfyssen

Mht. den anden skade du nævner kunne det lyde som springerknæ, en skade jeg selv har døjet med i 3 år fordi jeg i stedet for at lytte til min krop tog et knæbind på og trænede videre på skaden i halvandet år... Jeg er nu i gang med den lange seje genoptræning, men min skade er desværre gået hen og blevet kronisk så den bliver ved med at drille og springe op igen.

Så hold pause og genoptræn din skade med varsomhed og hvis det ikke hjælper, så gå til en fysioterapeut!

Mvh. Miss E -der har gjort denne hårdt købte erfaring på egen krop!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share