Hvorfor vil du være frømand?


SixSigma
 Share

Recommended Posts

Til psykologtesten/samtalen ved optagelsen til FKP/JGK skal man uddybe hvorfor man gerne vil være Frø eller Jæger...

Mit spørgsmål til plenum er - hvorfor vil DU være det?

Er der et rigtigt svar? Måske, men der er helt sikkert et forkert svar. Hvis du siger du vil være Frø/Jæger for at lære at slå ihjel skal du nok ikke regne med at komme videre.

Men hvad er det så? Hvorfor vil man optages på en af verdens hårdeste uddannelser?

Hvis det er for at få fysiske udfordringer kan man bare deltage i et adventure race eller gennemføre en ironman - 2 gange i træk hvis een ikke er nok...

Er det for at blive soldat, jam'n så bliv konstabel eller hjemmeværnsmand... Man kan få rigeligt med udfordringer uden at være Frø eller Jæger. Men hvorfor er det så man VIL være det?

For nogen er det spændingen, livet der leves på kanten og for andre en "mavefornemmelse". Men dur de svar til noget hos psykologen??

Hvad er jeres forslag?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

For mig er frømandskorpset den ultimative arbejdsplads af mange grunde, den helt specielle korpsånd, den professionelle indstilling, den uformelle tone og det at kunne være med til at gøre en forskel ude i verden.

Jeg søger udfordringen og den personlige udvikling der ligger i at gennemføre en af verdens hårdeste uddannelser, men mest af alt vil jeg bare være frømand.

Jeg søger først og fremmest, fordi en tilværelse som frømand tiltaler mig meget og fordi det frøerne laver, ligger tæt op af mine egne interesser.

Jeg søger fordi jeg VIL være frømand og ikke fordi jeg vil kunne SIGE at jeg er frømand.

Edited by BUBS
Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er det så man VIL være det?

Det kan kun du selv svare på. Vær ærlig, det er en psykologsamtale du er til, ikke en ansættelsessamtale med en leder, så det er andre ting, der lægges vægt på.

Du får ingen point, hvis det vurderes, at du kommer med et indstuderet popsvar.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Det kan kun du selv svare på. Vær ærlig, det er en psykologsamtale du er til, ikke en ansættelsessamtale med en leder, så det er andre ting, der lægges vægt på.

Du får ingen point, hvis det vurderes, at du kommer med et indstuderet popsvar.

'Pyt

Korrekt, hvis man íkke selv kan sætte ord på hvorfor man søger uddannelsen, er det udtryk for, at man ikke ved hvad man går ind til. Men man må godt lige tænke samtalen igennem et par gange inden, ikke at det skal være indstuderet.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, hvis man íkke selv kan sætte ord på hvorfor man søger uddannelsen, er det udtryk for, at man ikke ved hvad man går ind til. Men man må godt lige tænke samtalen igennem et par gange inden, ikke at det skal være indstuderet.

Psykologsamtalen går primært på at sortere dem fra, der er umodne eller mentalt uegnede på anden vis. Hvis du anser dig selv som egnet, får du det bedste resultat ved at være ærlig og ellers tage det som en samtale mellem to voksne mennesker i stedet for et interview, hvor du svarer kort og lukket. Dvs. ikke se psykologen som en modstander, kunne svare seriøst på spørgsmål (tage det alvorligt) og vise at man er fornuftigt.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, hvis man íkke selv kan sætte ord på hvorfor man søger uddannelsen, er det udtryk for, at man ikke ved hvad man går ind til. Men man må godt lige tænke samtalen igennem et par gange inden, ikke at det skal være indstuderet.

Samtalen skal selvfølgelig ikke være indstuderet. Det er gennemskueligt for psykologen.

Mht. ikke at vide hvad man går ind til synes jeg det er svært. Det er begrænset hvad der er af oplysninger om hverdagen EFTER elevskolen. Det bliver altid forklaret i rimeligt brede træk/vendinger. Jeg har selv i sin tid prøvet at indhente oplysninger om studie og efterfølgende blive overrasket over hvad det egentlig indebar. Samme med det efterfølgende job. Der er forskel på hvilke oplysninger man kan indsamle og den faktiske virkelighed.

Dermed ikke sagt at man kan undlade at indhente flest og bedst mulige informationer forinden. Hvilket jeg også mener jeg har gjort.

Årsagen til tråden var nok mere hvad det er der får psykologen til at give "thumps up" eller det modsatte... Hvad er det vedkommende der ikke går videre mangler? Eller har svaret "forkert" på?

Man er selv herre over ens fysik. Træn max og du klarer de fysiske krav til ansættelsesprøven. Men psykologen kan man ikke træne til på samme måde. Men også her skal man være forberedt - ligesom med alt andet inden for FKP...

SixSigma

Link to comment
Share on other sites

Det er begrænset hvad der er af oplysninger om hverdagen EFTER elevskolen. Det bliver altid forklaret i rimeligt brede træk/vendinger.

Hvad havde du forventet!? :blink: Men forvent flere kurser, øvelser, øvelser, træning i færdigheder, øvelser, øvelser, udsending.

Årsagen til tråden var nok mere hvad det er der får psykologen til at give "thumps up" eller det modsatte... Hvad er det vedkommende der ikke går videre mangler? Eller har svaret "forkert" på?

Hvis du er så meget i tvivl om du kan godkendes af psykologen, så skal du nok undlade at søge ind. Psykologen laver en individuel vurdering ud fra de papirer du har udfyldt og hele samtaleforløbet. Ud over manglende modenhed, så prøv selv at tænke over hvilke typer forsvaret ikke ønsker i et af de to korps, og du har svaret.

Man er selv herre over ens fysik. Træn max og du klarer de fysiske krav til ansættelsesprøven. Men psykologen kan man ikke træne til på samme måde. Men også her skal man være forberedt - ligesom med alt andet inden for FKP...

Nu er ansættelsesprøven jo det mindste af det. Du har misforstået noget, hvis du tror, at du kan forberede dig til alt. Du får nogle basale værktøjer via din uddannelse, som du så skal bruge i de rigtige situationer. Når du så kommer ud for noget, du ikke er forberedt på, skal du være i stand til at tage initiativ og løse problemet alligevel.

Du skal jo blot vise, at du er en moden, velafbalanceret, fornuftig ung mand, der hviler i sig selv. Det behøver du forhåbentlig ikke forberede dig til. :wink:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Hvad havde du forventet!? :blink: Men forvent flere kurser, øvelser, øvelser, træning i færdigheder, øvelser, øvelser, udsending.

'Pyt

Den havde jeg li'som regnet ud. Det må siges at være et af de tilfælde hvor spørgsmålet var bedre end svaret... :bigsmile: Med mindre du mener at ovenstående er en detaljeret gennemgang af hverdagen efter elevskolen...

Det vil altid være en god ide at forberede sig til en sådan samtale og jo, det er lidt som en jobsamtale! Man bliver spurgt hvorfor man tror man er egnet, hvad man mener man har af kvaliteter osv.

Helt enig! De 2 dage hedder sjovt nok også "ansættelsesprøve"...

Der er også diverse IQ tests. Disse bør man også, såfremt man er en seriøs ansøger, træne og forberede sig på.

"The harder I practice, the luckier I get" - Gary Player

SixSigma

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Faldt tilfældigvis over tråden.

Tja hvorfor vil du være frømand? Der er ingen rettesnor og det er formentlig meget individuelt.

Personligt har jeg tænkt over det mange gange og det tætteste jeg kommer er, at det passer som hånd i handske for mig. Ser jeg samlet tilbage på mit liv så har jeg søgt FKP for at finde ind til mit inderste. For at se mig selv i øjnene, tage ansvar for mit liv og for at bevise, at jeg kan det jeg vil. Det er ikke nødvendigvis det bedste svar, når du skal passe i FKPs "firkant", men det er mit personlige svar til mig selv.

Til FKP var det: personlig udfordring og udvikling, kammeratskabet og ikke mindst det at være et sted, hvor alle forlanger den højeste standard og, hvor man ikke kan gemme sig.

Af de seriøse jeg kandidater jeg har mødt er der et gennemgående træk og det er, at de fleste har en indre kamp, hvor de prøver at komme i balance med dem selv. Personligt kan jeg sige, at der var noget helt specielt som trak i mig og i dag kan jeg se, at min psyke guidede mig således at jeg kunne løse nogle problemer. Det kunne f.eks. være at gøre den psykiske smerte fysisk gennem hård træning eller ved at opstille en udfordring af Sisyfos dimensioner.

Jeg har kun haft postive erfaringer med at søge og det samme kan jeg sige på vegne af en god bekendt, der har oplevet det samme. Når det så er sagt er der formentlig forskel på, at være 20 og 30 år til en sådan uddannelse.

Oplevelsen har forandret mig som menneske og selvom jeg ikke har nået hele målet endnu så har det givet mig en enorm selvtillid og i dag ved jeg, at jeg kan det jeg vil, hvis jeg er motiveret.

Edited by Karakal
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Faldt tilfældigvis over tråden.

Tja hvorfor vil du være frømand? Der er ingen rettesnor og det er formentlig meget individuelt.

Personligt har jeg tænkt over det mange gange og det tætteste jeg kommer er, at det passer som hånd i handske for mig. Ser jeg samlet tilbage på mit liv så har jeg søgt FKP for at finde ind til mit inderste. For at se mig selv i øjnene, tage ansvar for mit liv og for at bevise, at jeg kan det jeg vil. Det er ikke nødvendigvis det bedste svar, når du skal passe i FKPs "firkant", men det er mit personlige svar til mig selv.

Til FKP var det: personlig udfordring og udvikling, kammeratskabet og ikke mindst det at være et sted, hvor alle forlanger den højeste standard og, hvor man ikke kan gemme sig.

Af de seriøse jeg kandidater jeg har mødt er der et gennemgående træk og det er, at de fleste har en indre kamp, hvor de prøver at komme i balance med dem selv. Personligt kan jeg sige, at der var noget helt specielt som trak i mig og i dag kan jeg se, at min psyke guidede mig således at jeg kunne løse nogle problemer. Det kunne f.eks. være at gøre den psykiske smerte fysisk gennem hård træning eller ved at opstille en udfordring af Sisyfos dimensioner.

Jeg har kun haft postive erfaringer med at søge og det samme kan jeg sige på vegne af en god bekendt, der har oplevet det samme. Når det så er sagt er der formentlig forskel på, at være 20 og 30 år til en sådan uddannelse.

Oplevelsen har forandret mig som menneske og selvom jeg ikke har nået hele målet endnu så har det givet mig en enorm selvtillid og i dag ved jeg, at jeg kan det jeg vil, hvis jeg er motiveret.

Det synes jeg er et godt svar! Det har flere dimensioner og skeler også til at der kan være et personligt svar og drive som ikke nødvendigvis er det der kommer til udtryk hos psykologen, uden at det dermed er sagt at man skal, bør eller kan lyve overfor psykologen.

Dit svar giver udtryk for at du er kommet længere end optagelsesprøven. Er det korrekt? I bekræftende fald, har du nogle gode råd til håbefulde aspiranter... :)

SixSigma

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg er et godt svar! Det har flere dimensioner og skeler også til at der kan være et personligt svar og drive som ikke nødvendigvis er det der kommer til udtryk hos psykologen, uden at det dermed er sagt at man skal, bør eller kan lyve overfor psykologen.

Dit svar giver udtryk for at du er kommet længere end optagelsesprøven. Er det korrekt? I bekræftende fald, har du nogle gode råd til håbefulde aspiranter... :)

SixSigma

Sendt pm.

Link to comment
Share on other sites

Den havde jeg li'som regnet ud. Det må siges at være et af de tilfælde hvor spørgsmålet var bedre end svaret... :bigsmile: Med mindre du mener at ovenstående er en detaljeret gennemgang af hverdagen efter elevskolen...

Helt enig! De 2 dage hedder sjovt nok også "ansættelsesprøve"...

Der er også diverse IQ tests. Disse bør man også, såfremt man er en seriøs ansøger, træne og forberede sig på.

"The harder I practice, the luckier I get" - Gary Player

SixSigma

Hvilke typer IQ-test skal man øve sig på, for at gøre det lidt mere konkret?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke typer IQ-test skal man øve sig på, for at gøre det lidt mere konkret?

Hej Nicknadir

jeg vil foreslå at du tager et smut omkring biblioteket og låner et par bøger om/med IQ tests. Kontroller at der er et begrundet svar på spørgsmålene, ellers lærer man ikke hvordan IQ test er opbygget eller at tænke logisk.

Der er også hovedregning. Så lån evt. også en bog om det. Brøkregning mv. Du kan også gå ind på politiskolens hjemmeside. De har nogle optagelsesprøver. Du kan øve dig på dem med matematik og sprog. Det samfundsvidenskabelige er der ikke prøver i hos FKP, dvs. du skal ikke vide hvad miljøministeren hedder el.lign...

Håber det hjalp lidt.

SixSigma

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke skrive det her, så alle kan få glæde af det?

Vh. Martin

Kan ikke helt se, hvad det er som du efterlyser. Jeg har såmænd blot skrevet en pm, fordi det var en personlig besked. Der var intet hemmeligt i det.

Hvis det er træningstips så findes der masser, hvis du følger Waits, Guarden, Augustinus, Canoing og min egen log (kæberaslerens...mit tidligere nick var Niceman)

Der en selvfølgelig en del træning som skal laves, men meget afhænger også af tiltro til egne evner. Man behøver f.eks. ikke have prøvet alt, men det hjælper.

Hvilke typer IQ-test skal man øve sig på, for at gøre det lidt mere konkret?

Jeg mener ikke, at du behøver at øve dig til noget. Det er basale færdigheder i sprog og matematik. Derudover er der noget mere avanceret f.eks. teknisk prøve, hvilket for mig er ren godnat og en anden sjov prøv var en multitasker.

Det er jo ikke Mensa, men FKP og derfor er alsidighed på alle tænkelige måder en fordel.

Håber det hjælper...

Edited by Karakal
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share