Crossfit i Århus


Guest Slettet_19012014
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_19012014

Jeg har igennem tiden trænet mange forskellige ting, men er efterhånden ved at være nået frem til, at en allround form må ses som den ideelle form, på langt de fleste punkter. For noget tid siden fandt jeg ved til tilfælde crossfit.com, som må siges at være en allround form, og lige det trænings koncept jeg drømmer om :smile:

Deres træning kræver dog meget plads, udstyr og instruktion til fx de olympiske løft. Der må dog findes andre end mig i Århus der træner dette fantastiske trænings koncept. Jeg søger derfor viden om hvor det vil være mest ideelt at træne crossfit henne i Århus, hvis der overhovedet findes et ideelt sted?

Link to comment
Share on other sites

En regulær STYRKEklub er optimalt, mindre kan dog SAGNTES gøre det hvis du er lidt opfindsom, jeg ville nok se nærmere på AAK, AUS, Olympic and so on- det vil være at foretrække hvis de har plads til en kettlebell, og har en c2 romaskine - og så køb nogle rings fra ringtraining.com og få lov til at hænge dem op dernede. Kan anbefale dig evt. at kontakte Cronfeld herinde fra, der så vidst jeg ved, er den eneste danske CERTIFICERET crossfitter.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

AAK er en konkurrence-klub, de optager ikke motionister ifølge deres hjemmeside (http://www.aak-styrke.dk/).

AUS er ikke et godt valg - der er kun et (1) squat rack så der kan du komme til at vente længe. Derudover er der ikke noget løbebånd så enten skal du erstatte med cykel eller roning eller også skal du løbe rundt på gaden.

Jeg synes ikke fitnessworld er et dårligt valg. Masser af løbebånd (for mange faktisk IMO), fire squat racks (smith maskiner er der også, så der er mindre run på racks'ne), fire pull-up/dip stativer og en chin-up assist maskine (jeg ved jo ikke hvor stærk du er). Der mangler en sjippeplads, kettle balls, ringe og medicine balls desværre, men jeg tror heller ikke du kan finde det andre steder i Århus. Kettle ball og ring øvelser er heller ikke så svære at substituere. Jeg ved ikke om instruktørerne kan hjælpe dig med crossfit men igen så tror jeg ikke rigtig du kan finde andre steder hvor de rent faktisk kan... Vi må nok flytte til Kbh =]

Hvis der er nogen der kan komme på et center i Århus som er bedre egnet må I meget gerne sige til!

Mht de olympiske løft så er det blevet foreslået på MOL at købe Mark Rippetoe og Lon Kilgores "Starting Strength Basic Barbell Training - Basic Barbell Training". Den kan fåes i Polyteknisk Boghandel (10% studierabat http://www.polyteknisk.dk/home/Detaljer/9780976805427). Derudover fandt jeg en tråd på TGO hvor 2MN foreslår at man dropper Barbell Snatch fordi den åbenbart er uforholdsmæssig svær at lære (http://www.thegame-online.dk/showthread.php?t=5141).

God fornøjelse!

PS Kan man ikke blokere Søren W's avatar? Jeg er sgu ved at blive lidt søsyg af de der gyngende patter.

Link to comment
Share on other sites

FYI er der ikke olympiske løft i Starting Strenght. Der er dog en gennemgang af frivend. Rippetoes bog er dog stadig en læsning værd.

Tilføjelse.

Alt nedenunder er "så vidt jeg ved":

Crossfit bruger Mark Rippetoe som 'coach' til styrkeløft: Squat, dødløft, bænkpres og stående stem (ikke at forveksle med military press). http://www.wfac-gym.com/

Til de olypiske løft (træk og stød) bruger de Mike Burgener som coach. http://www.mikesgym.org/

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Mht. kettlebells så går der nok ikke ret lang tid inden de også bliver at finde i AUS :4thumbup: .

Desuden er der både et squat rack og et power cage, så det plejer ikke at være noget problem at komme til. Der arbejdes på at flytte træningslokalerne og få tilført bl.a. løbebånd o.s.v. Så hvis du giver det lidt tid vil AUS sikkert ikke være så tosset et sted at lave crossfit.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
hvor i århus bor du?

Jeg bor i Århus Nord ved Randersvej og Hasleringvej

AAK er en konkurrence-klub, de optager ikke motionister ifølge deres hjemmeside (http://www.aak-styrke.dk/).

AUS er ikke et godt valg - der er kun et (1) squat rack så der kan du komme til at vente længe. Derudover er der ikke noget løbebånd så enten skal du erstatte med cykel eller roning eller også skal du løbe rundt på gaden.

Jeg synes ikke fitnessworld er et dårligt valg. Masser af løbebånd (for mange faktisk IMO), fire squat racks (smith maskiner er der også, så der er mindre run på racks'ne), fire pull-up/dip stativer og en chin-up assist maskine (jeg ved jo ikke hvor stærk du er). Der mangler en sjippeplads, kettle balls, ringe og medicine balls desværre, men jeg tror heller ikke du kan finde det andre steder i Århus. Kettle ball og ring øvelser er heller ikke så svære at substituere. Jeg ved ikke om instruktørerne kan hjælpe dig med crossfit men igen så tror jeg ikke rigtig du kan finde andre steder hvor de rent faktisk kan... Vi må nok flytte til Kbh =]

Hvis der er nogen der kan komme på et center i Århus som er bedre egnet må I meget gerne sige til!

Mht de olympiske løft så er det blevet foreslået på MOL at købe Mark Rippetoe og Lon Kilgores "Starting Strength Basic Barbell Training - Basic Barbell Training". Den kan fåes i Polyteknisk Boghandel (10% studierabat http://www.polyteknisk.dk/home/Detaljer/9780976805427). Derudover fandt jeg en tråd på TGO hvor 2MN foreslår at man dropper Barbell Snatch fordi den åbenbart er uforholdsmæssig svær at lære (http://www.thegame-online.dk/showthread.php?t=5141).

God fornøjelse!

PS Kan man ikke blokere Søren W's avatar? Jeg er sgu ved at blive lidt søsyg af de der gyngende patter.

Troede egentlig der var meget tryk på ved fitnessworld, og det dermed var svært at lave crossfit, men kan da være jeg skulle smutte derned en tur :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg udemærket godt klar over at odder ikke er århus men vi er ved at starte cf op i et center i byen. Pt er vi igang med at få en aftale i hus med ejeren om at få lov til at hijacke centret i nogle timer om dagen så der kan komme et aktuelt cf hold op.

Centret er kæmpe stort, der er 24 timers åbent, vi har traktor dæk (dvs jeg har :wink: ) vi har medicin bolde samt indendørs og udendørs plads til at bruge dem. det eneste vi ikke har pt er gymnastik ringene men de er bestilt. Desuden ligger vi op af en smed som gerne laver div kontraktioner.. har selv fået lavet en del underlige ting i trænings øjemed.

Har selv boet i århus og der er lidt vej hertil men det er en mulighed.

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg udemærket godt klar over at odder ikke er århus men vi er ved at starte cf op i et center i byen. Pt er vi igang med at få en aftale i hus med ejeren om at få lov til at hijacke centret i nogle timer om dagen så der kan komme et aktuelt cf hold op.

Centret er kæmpe stort, der er 24 timers åbent, vi har traktor dæk (dvs jeg har :wink: ) vi har medicin bolde samt indendørs og udendørs plads til at bruge dem. det eneste vi ikke har pt er gymnastik ringene men de er bestilt. Desuden ligger vi op af en smed som gerne laver div kontraktioner.. har selv fået lavet en del underlige ting i trænings øjemed.

Har selv boet i århus og der er lidt vej hertil men det er en mulighed.

Det lyder dælme interessant!! :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Nu er jeg udemærket godt klar over at odder ikke er århus men vi er ved at starte cf op i et center i byen. Pt er vi igang med at få en aftale i hus med ejeren om at få lov til at hijacke centret i nogle timer om dagen så der kan komme et aktuelt cf hold op.

Centret er kæmpe stort, der er 24 timers åbent, vi har traktor dæk (dvs jeg har :wink: ) vi har medicin bolde samt indendørs og udendørs plads til at bruge dem. det eneste vi ikke har pt er gymnastik ringene men de er bestilt. Desuden ligger vi op af en smed som gerne laver div kontraktioner.. har selv fået lavet en del underlige ting i trænings øjemed.

Har selv boet i århus og der er lidt vej hertil men det er en mulighed.

Achilles det lyder godt nok som et rigtig godt tilbud. Desværre har jeg ca. 25 km til Odder, og med offentlige transportmiddel vil det sikkert komme til at tage ALT for lang tid desværre :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

jeg er lige kommet hjem fra fitnessworld og en "fight gone bad" WOD som jo er:

Three rounds of:

Wall-ball, 20 pound ball, 10 ft target (Reps)

Sumo deadlift high-pull, 75 pounds (Reps)

Box Jump, 20" box (Reps)

Push-press, 75 pounds (Reps)

Row (Calories)

In this workout you move from each of five stations after a minute.The clock does not reset or stop between exercises. This is a five-minute round from which a one-minute break is allowed before repeating. On call of "rotate", the athletes must move to next station immediately for best score. One point is given for each rep, except on the rower where each calorie is one point.

Det er svært at lave i et center som mit. mest fordi man ikke kan være sikker på at romaskinen eller vægtstangen er ledig når man kommer tilbage til den. det er også svært at tage tid når man er alene. Jeg lavede derfor programmet om så det passede til forholdene - se min blog. det er ikke det samme men jeg er rimeligt sikker på at det rykker ved de samme ting som det originale program. Jeg var ihvertfald godt brugt bagefter. Jeg har afgang til en gymnastiksal hvor jeg arbejder. Der er reb og ringe men fx ingen vægtløft udstyr. Det ender med at man må "sno sig". og finde på alternative løsninger. Tror på at det er variationen og intensiteten i crossfit der tæller. om du så løber eller ror kan komme i anden række bare det "ligner" det der var tænkt med WOD'en. Men det optimale ville selvfølgelig være en garage hvor der står crossfit på døren.

Håber dette kan bruges til noget.

Link to comment
Share on other sites

HA! I samme øjeblik jeg siger at Fitness World har 4 squat racks, fjerner de selvfølgelig det ene og sætter nogle meget meget små vægte op i stedet. Suk.

Men det lyder rigtig fedt Achilles, desværre lidt langt væk. Og det lyder også fedt at der sker noget nyt i AUS. Det gjorde der ikke rigtig i den tid jeg var der...

Link to comment
Share on other sites

Jeg finder denne Crossfit fascination lidt morsom, der er jo ikke noget revolutionerende ved cirkeltræning, men folk elsker åbenbart gammel vin på nye flasker. Når det så er sagt så kan I da bare læse om CF, skide på WOD og lave jeres egen, tilpasset efter hvor I nu træner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share