Smerter i Solar Plexus


TranceT
 Share

Recommended Posts

Hey MOL.

Sakset fra min log:

Har ikke kunne sove de senere nætter grundet smerter omkring brystkassen (primært venstre side). Har overvejet om det kunne være grundet overtræning, men havde jeg mine tvivl om. Dernæst begyndte min far også at brokke sig lidt over smerter i brystet, og tænkte lidt wtf.. Anyways, så var jeg til træning idag, og mit solar plexus er helt fucked... Selv da jeg sparrede med en nybegynder, og han slog - og ramte bare en smule over maven (ikke nødvendigvis direkte i SP), så smertede det i hele brystkassen. Sidder jeg og trykker nu (endda uden at lægge vægt bag), så smerter det også i hele brystkassen. Så vidt jeg ved er der ikke noget videre man kan have ondt i - i SP, men ikke desto mindre er det der det gør ondt...

Skal til lægen næste tirsdag, så må se hvad han siger (selvom han ikke går så meget op i sit arbejde mere, og helst får overstået besøget på max 5 min ) - men "okay", han skal pensioneres om 4-5 år - synes dog ikke det gør det ansvarligt... Selvom hans bud tit er meget gode, da han jo er rimeligt erfaren..

- det jeg søger er nogle bud på hvad det kan være, ikke en eventuel løsning, da jeg skal til lægen her næste tirsdag.

Men som sagt er vi lidt på bar bund (min mor og jeg, trods det at hun arbejder på et hospital og har set en del).

Der er ikke meget at mærke i de vågne timer (har kun noteret lidt når jeg kører bil, og der er det også lidt i venstre side - men ikke hele tiden).

Smerten har stået på i en 6-8 dage nu, og har i den senere tid været igennem en ordentlig penicillin-kur (i forbindelse med a) en inficeret talg-knude, der ikke er gået i orden endnu på trods af den også har været igennem en fucidin-kur, og B) en infektion på knoerne, der gik i lymfesystemet). Kuren bestod af 1g dicillin og 800mg primcillin, 3 gange dagligt - blev jeg færdig med for cirka 10 dage siden, og fucidin-kuren (også 10 dage), blev jeg færdig med igår.

- ved ikke hvor meget af det der kan påvirke systemet, men nu har i lige fået baggrundhistorien for de seneste ting der er sket... Altid været sund og rask, og nu kommer nemesis :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde noget på et tidspunkt hvor brystbenet, altså lige over solar plexus, virkede meget spændt. Når jeg strakte armene op over hovedet og bukkede mig så langt bagover som jeg kunne sagde det knæk, som når man knækker knoerne. Det kunne gøre ret nas i brystbenet, men knækket fik det til at gå væk, det gik i øvrigt væk af sig selv med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit bud Søren (eller det at du delte tidligere erfaring :wink:) :bigsmile:

- prøvede at se om det var det der var galt, men var det dog ikke. Er dog ved et tilfælde (kan ikke lige huske hvordan), stødet på et minimalt punkt (lige omkring pegefinger-spids størrelse) på et af ribbenene ved venstre bryst (lige ud til Solar Plexus), som er vildt ømt (der er intet at mærke på ribbenene lige ved siden af - man skal ramme/trykke helt præcist).

Umiddelbart kunne det vel godt være et trykket ribben så? - trykker jeg bare 'lidt' hårdt kan det mærkes længe efter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde noget på et tidspunkt hvor brystbenet, altså lige over solar plexus, virkede meget spændt. Når jeg strakte armene op over hovedet og bukkede mig så langt bagover som jeg kunne sagde det knæk, som når man knækker knoerne. Det kunne gøre ret nas i brystbenet, men knækket fik det til at gå væk, det gik i øvrigt væk af sig selv med tiden.

Jeg har oplevet præcis det samme. Jeg har det stadig lidt - men det er blevet meget bedre.

Jeg fik det efter jeg kørte dips med + 20 kg. Umiddelbart efter oplevede jeg en kraftig smerte og har siden kunnet "knække brystet". Det er dog aftaget meget grundet at jeg har holdt pause fra dips i ca 4 måneder i alt..

Link to comment
Share on other sites

Utroligt så ens symptomer du beskriver hvis jeg sammenligner med det jeg selv har døjet med de seneste måneder. Har også døjet kraftigt med pressen for brystet om både i solar plexus men også specielt i venste side af brystet. Det underlige er at det ofte først kommer om aftenen når jeg slapper af inden jeg skal sove. netop også når jeg har kørt bil har jeg oplevet det af en mærkelig grund. Har selv været ved lægen der pegede på overtræning og har derfor nu snart holdt 3ugers pause, på nær to lette træningspas. Må dog sige jeg på forhånd regnede kraftigt med at det var det han ville foreslå mig, da han lyder til at være en tro kopi af din læge. Det skal dog siges at det har hjulpet, men kan stadig til tider mærke det en smule specielt når jeg ligger ned. Desuden har jeg haft noget der minder om en hævelse af mine sener/muskler øverst specielt i venstre side der også ofte har skabt den trykkende fornemmelse.

Er selvfølgelig interesseret i at høre svaret fra din læge og om du har fået råd til at løse problemet.

/Kjaers

Edited by Kjaers
Link to comment
Share on other sites

Det kunne nemt være noget så simpelt som netop et trykket ribben under fx bænkpres el. lign. Der skal mange gange ikke særlig meget til, så det er ikke sikkert du har bemærket det, for ofte vil smerten ved trykkede ribben først komme en vis tid efter det er sket.

Hvile skal selvfølgelig tages alvorligt, men også med et vist forbehold, især når vi taler ældre læger. I dag vil man jo i langt højere grad have folk så hurtigt som muligt "up and running"

Man lad høre, når lægen giver sit bud. Og god bedring.

Vh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Netop, lægernes måde at gøre tingene på har ændret sig. Min læges datter er også i samme prasis, og når jeg har været ved hende har jeg helt klart følt at der bliver gjort noget ved tingene og at jeg bliver undersøgt ordentligt, frem for bare at blive snakket efter munden og blive sendt afsted igen uden rigtig at have kunnet bruge besøget til noget.

Link to comment
Share on other sites

Kjaers -> Tak for henvisningen om at der var kommet svar :bigsmile:

Vi snakkede lidt frem og tilbage, og jeg fortalte ham lidt om det. Han gav det nogle tryk, og sagde at det var ribbens-muskulaturen og at det blot skulle have hvile (har på torsdag holdt en helt træningsfri-uge, både fra kickboxing og styrketræning).

- han mente det kunne være kommet efter et tryk, hvilket må være rimeligt oplagt eftersom jeg dyrker kickboxing, og alt ikke er lige kontrolleret hver gang.

Jeg synes også det smerter mere sjældent nu, omend det stadig trykker ind imellem (jeg kan fint sove på venstre side nu), dog synes 'jagene' at have taget til i kraft - kan gøre så nas at jeg er nødt til at stoppe op engang imellem (hvis jeg er i bevægelse).

Hvis jeg stadig oplever lidt smerte omkring torsdag finder jeg nok en ny tid :smile:

Link to comment
Share on other sites

Okay. Ja det med hvile var jo som du selv har sagt, lidt det man ku forvente at få at vide. har selv holdt en hel måned nu kun med to træningspas og mit kan stadig være nogen dage og så de næste slet ik være der. I hvert fald er jeg nødt til at begynde at træne igen inden jeg bliver sindssyg, for det er sku ik til at holde ud ik at kunne træne som man plejer. Men lad mig da høre hvis der er nyt fra din side:)

Link to comment
Share on other sites

Okay. Ja det med hvile var jo som du selv har sagt, lidt det man ku forvente at få at vide. har selv holdt en hel måned nu kun med to træningspas og mit kan stadig være nogen dage og så de næste slet ik være der. I hvert fald er jeg nødt til at begynde at træne igen inden jeg bliver sindssyg, for det er sku ik til at holde ud ik at kunne træne som man plejer. Men lad mig da høre hvis der er nyt fra din side:)

Tog lige en snak med den gamle (min mor), der arbejder på et hospital og har lidt baggrundsviden mht lidt af hvert. Hun har selv for nyligt tilsyneladende døjet med selvsamme problem (hvis det er ribbensmuskulaturen), og det kan tage 3-4 måneder før det er helt i orden :dry:

Anyways, tager det 3-4 måneder er der nok ikke så meget at gøre - men så lang tid gider jeg ikk undvære træningen :tongue:

Tog idag hul på en bænkpres træning, hvor jeg kørte ned så der lige var en tommelfingers afstand til brystkassen (så kan jeg umuligt trykke den yderligere)... Satme nice efter en hel uge :tongue::cool:

- men lidt stille træning kan man vel sagtens køre løbende med at ribbensmuskulaturen kommer sig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også haft mit i 3måneder nu, dog "kun" med pause den sidste måned. Startede igen i går med en gang ryg og der har da heller ik været det store at mærke idag. Men det er da godt at høre at det er noget der kan tage lang tid da det så stadig godt kunne tyde på det er muskulaturen den er gal med.

Men godt at høre det går fremad med dig ellers. Hvile er jo kun godt i små mængder;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share