ømhed i højre akillesene gennem længere tid


Djaff
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennem længere tid opleveret en mere eller mindre konstant ømhed af varrierende karakter, som ikke rigtig vil gå væk, jeg har endda prøvet at hvile den. Er der nogle, der har et par gode råd til, hvordan jeg kan få endelig bugt med den?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem længere tid opleveret en mere eller mindre konstant ømhed af varrierende karakter, som ikke rigtig vil gå væk, jeg har endda prøvet at hvile den. Er der nogle, der har et par gode råd til, hvordan jeg kan få endelig bugt med den?

Ekcentrisk træning har en rimelig effekt...

2-5min 3*dagligt finder du en trappe el lign. og laver en dorsalfleksion i den skadede side. Derefter løfter du dig op med begge lægge og lader dig synke ned igen på et ben.

Derudover kan du forsøge med div. cremer, men de har vist ret begrænset effekt

Link to comment
Share on other sites

dvs. du stille dig på trappetrin med begge fødder, går op på tæer, stiller dig over på det skadede ben og sænker dig langsomt til senen er strukket helt ud (hold gerne i gelænder for balancen), når du står dernede sætter du den raske fod på trappen igen, går op på tæer osv..

søg evt. på google for excentrisk træning af akillessenen. Har lige fundet et enkelt link:

excentrisk træning for akillessenen

mvh. Elisa

Link to comment
Share on other sites

dvs. du stille dig på trappetrin med begge fødder, går op på tæer, stiller dig over på det skadede ben og sænker dig langsomt til senen er strukket helt ud (hold gerne i gelænder for balancen), når du står dernede sætter du den raske fod på trappen igen, går op på tæer osv..

søg evt. på google for excentrisk træning af akillessenen. Har lige fundet et enkelt link:

excentrisk træning for akillessenen

mvh. Elisa

Nyere forskning tyder i øvrigt på at der ikke er nævneværdig gevinst ved at satse på excentrisk træning.

Det er nok også vigtigt at finde ud af hvor du mærker smerten fra det kan forekomme at den slimsæk der sidder nede ved hælen giver symptomer som tolkes til at komme fra akillessenen.

Hvis det er slimsækken der er irriteret er det ikke nødvendigvis en god ide at træne løs med mange gentagelser.

Udspænding af lægmuskulatur med både strakt og bøjet knæ giver ofte god effekt samt eventuelt dyb og hård massage af samme.

Sekundært kunne det være rigtigt sjovt hvis du gad og fortælle lidt om i hvilken sammenhæng du har fået skaden og hvad du skal med benet efter du er blevet den kvit????

Og rent generelt er hvile ikke godt for noget...

Link to comment
Share on other sites

Nyere forskning tyder i øvrigt på at der ikke er nævneværdig gevinst ved at satse på excentrisk træning.

Det er nok også vigtigt at finde ud af hvor du mærker smerten fra det kan forekomme at den slimsæk der sidder nede ved hælen giver symptomer som tolkes til at komme fra akillessenen.

Fandt også et link der måske vil interessere dig så i min søgning. Det er Henning Langberg -en af de førende forskere inden for fysiopterapien der lægger op til en spændende debat om det emne du kommer ind på her. Det hele står bare i et højttravende fagsprog som måske kan være lidt svært at forstå for folk der ikke kender anatomien på latin, men yderst spændende læsning!'

fys-blog

mvh Elisa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share