Styrk og masse


Guest Voravong
 Share

Recommended Posts

Guest Voravong

Har læst Stuart McRoberts "Beyond brawn", og selvom han kraftigt undervurderer kroppens restitutionsevne, så er der mange gode pointer i bogen.

Somregel er der jo en direkte sammenhæng mellem hvor meget man kan løfte og hvor store muskler man har.

Stuart påstår så at enhver med almindelige gener og en "lean" krop, mere eller mindre skulle være i stand til at træne sig op til at løfte følgende én gang:

Overhead barbell press: egen kropsvægt

Benchpress: 1½ x kropsvægt

Squat: 2 x kropsvægt

Dødløft: 2½ x kropsvægt

Hvis vi tager mig selv som eksempel med en vægt på 85 kg. så betyder det at jeg skal kunne træne mig selv op til at kunne løfte følgende én gang:

Overhead barbell press: 85 kg

Benchpress: ca. 125 kg

Squat: 170

Dødløft: ca. 210 kg

Nu løfter jeg ikke selv nogen af disse kg. Men min pointe er at det må da være muligt at gå videre end disse mål, SELV OM man skulle have fået tildelt mindre end gode gener.

Og kan man i det hele taget opstille så præcise mål for potientiale???

I samme åndedrag: Er der nogen der kender til John McCallum's formel for maksimalt potientale for udvikling af muskelmasse i forhold til knoglestruktur???

Er der i det hele taget nogen der kender John McCallum, HVEM er han???

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan 2X85 blive 210kg?

Det må vel være 170kg i dødløft også.

Lige PT dødløfter jeg 150kg, og har kun trænet dødløft i 10måneder cirka. Sådan seriøst dødløft. Feks XAX han dødløfter 210kg. Så jeg mener nok at de fleste kan løfte mere end 2X deres kropsvægt i dødløft med korrekt træning.

Squat ved jeg ikke med, og heller ikke Bænkpres.

Jeg vejer 85kg som dig, og bænker selv 100kg.

Dvs at jeg cirka skulle kunne komme til at bænke 130kg. Hvilket jeg også selv mener er meget sandsynligt med tiden.

Dog kan jeg kun squatte 100kg. Dvs mit max er kun på 90kg. Men vil tro at jeg kan lave 100kg nu.

Jeg tvivler på at man kan opsætte så præcise mål som han gør der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler på at man kan opsætte så præcise mål som han gør der.

Det er jo heller ikke præcise mål. Det er MINIMUMSMÅL. Selvfølgelig vil en stor del kunne øge langt udover det McRobert stiller op. Grunden til at han stiller disse minimumsmål op skyldes jo at mange med dårlige forudsætninger for styrke og masse, har en forkert opfattelse af hvad de kan nå. Og det er grundlæggende forkert. For selvom man er en pindarm af format, så kan man opnå meget mere end man tror. Man bliver måske hverken verdensmester eller noget der ligner, men man kan sagtens opnå de mål McRobert stiller op.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Er der i det hele taget nogen der kender John McCallum, HVEM er han???

Han var det gamle "strenght and health" bedste skribent nogensinde. Mest prominent i årene fra 1950 til 1970 mener jeg. Sku efter sigende have bulket sig fra 150 til 300 lbs for derefter at ende på nogle solide 250 lbs.

Har en bog ude" keys to progress" som er en samling af alle hans artikler fra 1950 - ...... Kan fås i ironmind.com. Den er kan virkelig anbefales, ikke kun pga det sublime træningsråd men han er en rigtig god historiefortæller og man nyder virkelig at læse de sjove historier. Bogen er fyldt med gode rutiner og gennem hele bogen er der et tydeligt budskab: SQUAT and thou shall groweth... :o)

Ex på rutine fra hans bog:

Kap: for size and strength

hyperextensions 3*10

squats 5*5

pullovers(alternate with squats)3*20

front squats 3*10

bench 4*8

powercleans 5*5

row 5*10

press5*10

curls3*8

fra 5-3 dage/uge. Rimelig simpelt men effektivt.

mvh Puffer

Link to comment
Share on other sites

Lige et spørgsmål i denne forbindelse

Er der egenligt forskel på kvinders og mænds muskelstruktur... dermed mener jeg at hvis en mand og en kvinde havde en ligestor muskel, ville styrken så stadigt være den samme per. måleenhed... f.eks en styrke på 0,25 kg per cm^3 muskel ?

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

I followed (as best I could, but didn't get obsessive about counting calories) Beyond Brawn by McRobert for 2 years. Results.......... on a positive note, started at 74kg, now 83kg. I don't have much fat on body so most is muscle. Am proportionally much stronger with legs (100kg squats for 15 reps), than upper (60kg! kg for bench for 12 reps and chins 12 x bodyweight).

I went along with all the advice regarding getting the whole body growing and the arms will grow aswell without much attention.....the result (at 183cm is 23-24 inch legs, and 13 inch twig-like arms! (chest 43-44, waist 31-32).

On the whole though, I'm happy with results, but shoulders and arms look crap.

(PS Forstår Dansk, men kan ikke skrive det)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share