Erfaring mht. migræne ved høj intensitets træning


la1234
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har læst med herinde i lang tid, men jeg har ikke rigtigt følt for at deltage i debatterne endnu. Nu har jeg så et problem som jeg håber i måske kan hjælpe mig med. Jeg ved ikke om det er lagt i den rigtigte under afdeling, men kunne ikke lige umiddelbart finde et andet sted hvor den passede bedre ind.

Jeg har i længere tid (omkring et års tid), døjet med utrolig stærk hovedpine hver gang jeg har lav motion med rigtig høj intensitet. Jeg er blevet nødsaget til at droppe decideret sport, og kan nu kun styrketræne. Jeg var fx startet til thai boksning, og jeg kunne ikke engang klare opvarmningen, så var den gal. Jeg opsøgte så min læge for omkring et halv års tid siden, og jeg blev sendt til neurolog. Mit hoved blev scannet på sygehuset, og der var (heldigvis) ike noget galt. Hendes råd/middel er sund kost, uden nogen former for slik, sodavand o.lign., og helt generelt en kost med en masse grønsager osv. Jeg har dog levet meget sundt i længere tid, bl.a. i denne periode hvor jeg har haft hovedpinen (som lægen faktisk sagde var migræne), så jeg er 99% sikker på at det ikke på den måde er kost relateret.

Jeg vil derfor høre om der er nogle af jer der har erfaringer med dette, eller et godt råd jeg kunne prøve, er virkeligt virkeligt træt af det. Min neurolog sagde at i sidste ende kunne det eneste middel være at jeg inden hård motion skulle tage enten migræne eller gigt piller, hvilket jeg VIRKELIGT ikke vil være nødsaget til da det drejer sig om motion næsten hver dag.

Mvh Lasse

Og på forhånd mange tak for hjælpen. (Vil lige nævne at jeg også har spurgt om hjælp på www.martialarts.dk)

Link to comment
Share on other sites

Det bliver nok svært at finde svar i videnskaben på din problemstilling, jeg lavede lige en hurtig søgning og fik ikke så meget ud af det. Mht erfaringer har jeg ikke så meget at byde ind med. Havde selv problemer med hovedpine og høj intenst idræt som barn/ung, men har jeg mere eller mindre ikke længere. For mit eget vedkommende gætter jeg på det oftest var forårsaget af for ringe ernæring, væske/elektrolytbalance.

Anyway fandt følgende abstract, som desværre ikke giver så meget. Hvis du er bekendt med nogle af de gængse litteratur søgemaskiner, kan du selv forsøge lede lidt videre (jeg søgte: "exercise induced migraines")

Sport and exercise-induced migraines are difficult to distinguish from benign exertional headaches and other headache syndromes. Exertion can be the sole cause, or may be among multiple triggers for an individual's headache. Because approximately 10% of these headaches have an organic origin, a careful history and physical examination is necessary. The hallmark of treatment for exercise-induced migraines tends to be proper warm-up before exercise, minimization of environmental risks, proper sleep hygiene, and good nutrition and hydration; however, in many cases, the pharmacologic solutions that are applied to other types of headaches may also be necessary. Because there is a lack of large trial studies on the athletic headache population, more research on the topic is needed in the future to help clarify the mechanisms, classification, and treatments of these headaches.

Håber andre har lidt bedre bud.

Link to comment
Share on other sites

Nu går jeg ud fra at du selvfølgelig ikke ryger. :wink:

Men jeg kaster alligevel tanken op i luften om, at det kunne være fordi du ikke ”trækker vejret ordentligt”. For længe og intensiv træning med højt intraabdominalet tryk – altså det at spænde op og holde vejret – kan forårsage højt blodtryk i hovedet og under længere træningspas iltmangel til hjernen.

Du kunne evt prøve at lave nogle yoga-åndedrætsøvelser og give dit åndedræt et fokus under træning – altså hvor du så at sige ”slapper mere af” i åndedrættet og lader det arbejde naturligt.

Det var da en tanke!?!

Vh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svaret begge to.

Til ELVIRUS

Har selv prøvet at søge på emnet, men det har godt nok mest været på dansk. Jeg skal måske til at læse lidt mere om det på engelsk kan jeg se, og mange tak for abstractet. Er selv kommet frem til lidt ala det samme, men samtidig at det måske kan være stress relateret. Det synes jeg dog selv ikke jeg har haft i de perioder hvor jeg har prøvet mig frem med træningen, men det er bestemt noget jeg vil overveje igen. Og mht. kosten, så må jeg prøve igen. Har ikke været seriøs nok med det det sidste lange stykke tid, da jeg ikke følte det gav noget resultat (over en periode på cirka 6 måneder)

Til Sir1

Jeg hverken ryger eller drikker alkohol (alkohol i hvertfald meget sjældent). Mht din ide, så lyder det som noget det skal prøves. Har faktisk mulighed for at dyrke yoga i det fitness center jeg er tilknyttet, så det vil jeg helt sikker prøve. Men kan det have noget at sige at det ikke er over "lange" træningspas som du selv nævner. Det kommer nemlig meget hurtigt efter jeg er startet?

Link to comment
Share on other sites

hej la1234

ked af at høre du har disse problemer!

jeg har selv dyrket roning på topplan. og fik i denne forbindelse også fået migræne efter træning en gang imellem (jeg har således ikke været så følsom overfor hård træning som du er).

jeg har to råd:

som der allerede er blevet nævnt lidt så husk at drikke MEGET vand før/under/efter træning.

dernæst så hold øje med eventuelle symptomer. for mig var det følelsesløshed i tunge,kind og hænder. når du så kan mærke at der er noget på vej så tag to panodiler med det samme! for mig betød det at hovedpinen ikke var så slem og gik over efter en dag - kontra tre dage med knaldende hovedpine hvor man ikke kan holde ud at være nogen steder.

håber det kan hjælpe!

niklas

Link to comment
Share on other sites

Til niklas_hoejlund

Den med vandet har jeg hørt et par gange nu. Jeg drikker lige umiddelbart omkring mindst 2 liter vand under træning, og inden træning vel 1 liter cirka. Jeg var af den overbevisning at det egentlig vr nok, men det kan være at jeg måske tager fejl?

Og til det med "forebyggelse", så skulle jeg måske have skrevet det i starten, men jeg har på samme måde som dig også fundet ud af, mere eller mindre i hvertfald, hvornår jeg skal stoppe. Jeg begynder at blive lidt svimmel, og får synsforstyrrelser. Hvis jeg så tager en aspirin, så kan jeg næsten nå hjem og lægge mig til at sove, inden migrænen går igang, og det hælper en del selvom jeg vågner senere alligevel. Men mange tak for det gode svar:)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har selv lidt meget af migræne og jeg ved at det havde at gøre med den måde jeg sov på, lå på med hovedet, hvor jeg fik tygget hårdt sammen i søvn. Det eneste jeg kunne gøre når jeg ville træne var faktisk ikke at træne med hovedpine, men spænde ud, dvs slappe musklerne af i ansigtet/hovedet. Piller hjælper overhovedet ikke, fordi det er en muskulær spænding. Kan det have noget at gøre med den måde du sover på? eller din øvrige livsstil? Lever du et stresset liv?

Link to comment
Share on other sites

Træls situation du er kommet i.

Jeg tillader mig at komme med mit bud selvom det ikke er personlige erfaringer.

En af mine gamle styketræningsmakkere havde et tilsvarende problem med voldsom migræne efter 20min's træning.

Han gik til fysiterapi nogle gange, hvorefter de konkluderede at han havde udviklet voldsomme nakkespændinger, der lå til grund for migrænen. Og ganske rigtigt aftog migrænen med tiden, ved hyppige særudvalgte udstrækningsøvelser og MILD træning.

Håber det kan afhjælpe din situation.

MVH

RH

Edited by diskostu
Link to comment
Share on other sites

Til Løbekvinden

Tjah, om jeg sover forkert ved jeg faktisk ikke, men som hovedregel så sover jeg rigtigt godt, og vågner næsten aldrig med ømhed i nakke eller lignende. Jeg ved ikke om det alligevel kan være en mulighed? Mht. om jeg har et stresset liv, så er jeg studerende, og i perioder med eksamner er der selvfølgelig mere stress på end ellers. Men jeg synes faktisk ikke jeg er sådan rigtigt stresset, og i store dele (cirka 4 måneder) af den tid hvor jeg prøvede mig frem med hovedpinen, da var der ikke eksamener eller lign.

Men hvis jeg kommer på "piller" og de ikke rigtigt "virker" som du skriver de ikke vil hvis jeg lider af det samme som du gjorde, så vil jeg nok lige vende tilbage til dig :)

Til diskostu

Interessant. Kan du huske om ham din træningsmakker kunne mærke noget til smerten inden han fik konstateret at han havde stærke nakkespændinger? Jeg kan nemlig ikke umiddelbart mærke noget til nakkespændinger eller lign, men det er måske ikke sikkert at det er nødvendigt?

Mange tak for svarene til jer begge to.

Link to comment
Share on other sites

Til diskostu

Interessant. Kan du huske om ham din træningsmakker kunne mærke noget til smerten inden han fik konstateret at han havde stærke nakkespændinger? Jeg kan nemlig ikke umiddelbart mærke noget til nakkespændinger eller lign, men det er måske ikke sikkert at det er nødvendigt?

Mange tak for svarene til jer begge to.

Han havde ikke selv bemærket noget særligt.

Nogle gange kan man jo godt være lidt øm i nakken, selvom det ikke behøver at udvikle sig til noget negativt, men i dette tilfælde havde spændingerne åbenbart "ophobet" sig gennem længere tid, indtil migrænen satte ind.

Du kan prøve at lave et lille forsøg næste gang du får migræne:

1. Sid oprejst på en stol.

2. Før din højre arm over hovedet og tag fat i baghovedet en smule i venstre side så du kan trække hovedet lidt skrå.

3. Træk indtil du kan mærke at du strækker ud oppe ved hæftningerne i kraniet og hold denne i en stykke tid.

4 Gentag samme øvelse med ventre arm.

Ydermere kan du prøve at massere disse "hæftninger" hårdt med en tommelfinger.

Men jeg synes da at et besøg ved fys, er værd at forsøge.

MVH

Ronni Høeg

Link to comment
Share on other sites

Til Michaelmilo

Blodtryk er blevet tjekket, og var fint. Øjne har jeg endnu ikke fået tjekket, men det kunne være man skulle prøve det måske. Skal man hele vejen til øjenlæge for det, eller er et besøg hos en optiker nok?

Til diskostu

Fys/kiropraktor er jeg nu blevet anbefalet mange gange, så det bliver nok til at jeg prøver en af disse. Mht dit råd, så vil jeg prøve det. Det virker umiddelbart lidt akavet lige pludselig at sætte sig ned midt under træningen og lave udstrækning som du nævner den der, men jeg vil da give det et forsøg.

Tak for svarene.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

hej

jeg får også migræne ved træning med høj intensitet...har fået nogle forebyggende piller af lægen-noget med blodtrykket men de virker ikke-...så jeg har desværre ikke dyrket motion i 1½ år, og er også temmelig ked af denne udvikling.

Jeg har læst et sted at det muligvis hænger sammen m at man dehydrerer og blodsukkerniveauet ændres drastigt under træningen og at det muligvis kan forebygges med masser af væske og glukosetabletter før og efter træningen.

Væske har jeg ikke haft held med og har ikke prøvet tabetterne endnu-skal lige tage mig mog til at udsætte mig for et evt migræneanfald :-( / :-P

held og lykke med det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share