HST spm.


wendten
 Share

Recommended Posts

hej jeg vil lige høre om nogle ting vedr. HST

- Hvor lang tid skal man holde pause mellem hvert sæt

- hvor lang tid skal man satse på at træne pr gang

- hvor lang tid indvoldverer en grundig opvarmning

- hvor lang tid skal 1RM tage

- er det tiladt at løbe træne på hviledagene

- og til sidst, er der noget specifikt jeg skal vide ang. kost?

Link to comment
Share on other sites

hej jeg vil lige høre om nogle ting vedr. HST

- Hvor lang tid skal man holde pause mellem hvert sæt

Så lang tid som nødvendigt for at få de reps du skal, og helst ikke meget mere. Det typiske er nok 1-2 min.

- hvor lang tid skal man satse på at træne pr gang

Så lang tid dit program tager / så lang tid du har. Jeg ville nok stile efter at bruge 1-1½ time plus opvarmning og stræk, hvis du slutter af med den slags.

- hvor lang tid indvoldverer en grundig opvarmning

Meget individuelt hvad folk føler de behøver. 5-15 minutter er vel meget normalt, alt afhængigt af hvor meget generel og specifik opvarmning man laver. Mange går også bare i gang og kører godt med opvarmningssæt i de første øvelser indtil alle led og muskler er godt varme.

http://www.motion-online.dk/diverse/skader...mt_fornoejelse/

- hvor lang tid skal 1RM tage

æhh, altså hvor mange sekunder selve løftet tager? Det kan man ikke sige. 1RM er den højeste vægt du kan løfte én gang med korrekt/acceptabel teknik uanset tempo. Når du nu laver HST er 1RM vel også underordnet.

- er det tiladt at løbe træne på hviledagene

Hvis du gerne vil løbetræne, så gør det, og placer det så vidt muligt langt fra HST'en, hvis du vil have bedst resultat af begge. Men eksperimentér hvad der virker og er muligt for dig.

- og til sidst, er der noget specifikt jeg skal vide ang. kost?

Ja, masser. Eller måske mere en masse generelt er godt at vide. :bigsmile:

Læs først og kom tilbage når du har lidt mere konkrete spørgsmål du ikke har kunne finde svar på.

Link to comment
Share on other sites

æhh, altså hvor mange sekunder selve løftet tager? Det kan man ikke sige. 1RM er den højeste vægt du kan løfte én gang med korrekt/acceptabel teknik uanset tempo. Når du nu laver HST er 1RM vel også underordnet.
hehe.. ja det var selve løftet/presset/trækket+tilbage til 0-position jeg tænkte på :)

men tak for svarene..

Mikael

Link to comment
Share on other sites

hej jeg vil lige høre om nogle ting vedr. HST

- Hvor lang tid skal man holde pause mellem hvert sæt

- hvor lang tid skal man satse på at træne pr gang

- hvor lang tid indvoldverer en grundig opvarmning

- hvor lang tid skal 1RM tage

- er det tiladt at løbe træne på hviledagene

- og til sidst, er der noget specifikt jeg skal vide ang. kost?

Din HST program, som der står de fleste steder, skal helst holdes indenfor 1 time, du kan sikre dig at jeg fortæller korrekt ved, at søge på getbig, og bodybuilding.com.

Det jeg gør, da jeg prøver at holde det indenfor en time er, at jeg for det første koncentrerer mig på at lave de store øvelser, hvor jeg siger store mener jeg de øvelser hvor der indgår flere muskler, dødløft, bænkpres, squat osv. Jeg prøver at holde så få pauser som muligt mellem øvelserne da jeg kun laver en øvelse på muskel del med 2 sæt (da HST højst siger at man skal have 1-2 sæt af 10 reps). Hvis jeg så tager pauser, tager jeg dem når jeg har brugfor dem og helst mellem sættene, og ikke øvelserne. En anden måde jeg tager pause på er ved, at placere øvelserne således at hvis jeg lige har lavet en øvelse hvor jeg bruger bryst og triceps, så prøver jeg at lave en øvelse hvor jeg bruges måske biceps, eller ryg eller ben.

Din opvarmning, hvis man skal tro på idræts bogen C-det idræt, gælder det at opvarme i 15 minutter, men jeg ved ikke så meget om dette. Jeg opvarmer normalt 5-10 min hvor jeg bruger de sidste 2 minutter på statiske strækøvelser.

Du kan godt løbetræne, MEN, du må højest træne 2 dage i træk og så skal du have en dags pause, hvilke er som regel det samme for alle træningsprogrammer.

Altså du kan godt løbe en dag og træne den anden dag med tredje dag skal der hviles.

Til din kost kommer det jo an på hvad dit formål ved træningen er. Jeg vil nok tro, at du vil tage på i masse da du vælger HST. Derfor skal du da også hae et overskud af kalorier i forholdd til dem du skal bruge for at veligeholde sin krop. f.eks. hvis du borbrænder ca. 3000 kcal, skal du indtage 3000 kcal hverdag bare for at veligeholde kroppen, men ved gaining skal du over de 3000 kcal. Dog heller ikke for meget over, da dette vil forårsage fedme. Eller er der flere artikler på MOL omkring kost, kig rundt.

håber det svarer dit spørgsmål

peace out

dj1337

Link to comment
Share on other sites

Din HST program, som der står de fleste steder, skal helst holdes indenfor 1 time, du kan sikre dig at jeg fortæller korrekt ved, at søge på getbig, og bodybuilding.com.

Nej, det er ikke korrekt.

Som grundregel for en begynder er det selvfølgelig helt unødvendigt at træne voldsomt meget, fordi resultaterne skal nok komme, så i den kontekst er det ok at begrænse træningstiden. Der er dog absolut ingen regel der siger hver for HST eller andet, at styrketræning skal kunne klares på max en time.

Du kan godt løbetræne, MEN, du må højest træne 2 dage i træk og så skal du have en dags pause, hvilke er som regel det samme for alle træningsprogrammer.

Altså du kan godt løbe en dag og træne den anden dag med tredje dag skal der hviles.

Bullshit :wink:

Den slags "regler" skåret i granit findes bare ikke. Stort set intet er så absolut indenfor træningsverdenen eller særlig meget i øvrigt.

Som empirisk bevis kan du kigge på alle de logbøger på mol med folk der bestemt træner mere end 2 dage on, 1 dag off. Det er selvfølgelig næppe noget de er startet ud med, men har gradvist skruet op for frekvensen osv. eller har længe trænet ofte, men så skruet langsomt op for mængden eller intensiteten hver træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er ikke korrekt.

Som grundregel for en begynder er det selvfølgelig helt unødvendigt at træne voldsomt meget, fordi resultaterne skal nok komme, så i den kontekst er det ok at begrænse træningstiden. Der er dog absolut ingen regel der siger hver for HST eller andet, at styrketræning skal kunne klares på max en time.

http://www.bodybuilding.com/fun/dimaggio6.htm (læst HINT #2)

http://www.bodybuilding.com/fun/ridgely6.htm (kig under afdelingen som hedder Full Body workouts)

Bare nogle eksempler, fra pro bodybuildere som siger deres mening

Bullshit :wink:

Den slags "regler" skåret i granit findes bare ikke. Stort set intet er så absolut indenfor træningsverdenen eller særlig meget i øvrigt.

Som empirisk bevis kan du kigge på alle de logbøger på mol med folk der bestemt træner mere end 2 dage on, 1 dag off. Det er selvfølgelig næppe noget de er startet ud med, men har gradvist skruet op for frekvensen osv. eller har længe trænet ofte, men så skruet langsomt op for mængden eller intensiteten hver træningspas.

Måske er det noget nyt der er kommet, men det giver mening biologisk set også. Hvis du bruger de samme muskler flere dage i træk bliver de sløse, og protein fillamanterne (kan ikke huske ordet helt) sender ikke det mængde protein ind til musklerne som de skal bruge.

Dem som træner flere dage i træk, træner nok forskellige muskelgrupper, ligesom mange bodybuildere træner 2 gange om dagen, der træner de forskellige muskelgrupper, men de træer ikke den samme dagen efter uden at have en pause på mindst 24 timer.

HST er jo fullo´body hvilke vil sige at du bruger jo alle musklerne, og derfor er det ikke godt at køre den flere dage i træk. :cool:

Link to comment
Share on other sites

http://www.bodybuilding.com/fun/dimaggio6.htm (læst HINT #2)

http://www.bodybuilding.com/fun/ridgely6.htm (kig under afdelingen som hedder Full Body workouts)

Bare nogle eksempler, fra pro bodybuildere som siger deres mening

Hvis man kan lave det planlagte på under en time, så er det da fint. Uanset hvad de "pro bb'ere" siger så mener jeg det er alt for firkantet stillet op, at sige som helt generelt råd "træningen skal højst vare en time".

Udsagn 1: Tilstræb at udføre din træning hurtigt og effektivt uden væsentlig spildtid og tilpas mængden/tidsforbruget til dine behov, restitutionsevner osv.

Udsagn 2: Du må højst træne 1 time.

Kan du se den væsentlige forskel på de to udsagn?

Måske er det noget nyt der er kommet, men det giver mening biologisk set også. Hvis du bruger de samme muskler flere dage i træk bliver de sløse, og protein fillamanterne (kan ikke huske ordet helt) sender ikke det mængde protein ind til musklerne som de skal bruge.

Dem som træner flere dage i træk, træner nok forskellige muskelgrupper, ligesom mange bodybuildere træner 2 gange om dagen, der træner de forskellige muskelgrupper, men de træer ikke den samme dagen efter uden at have en pause på mindst 24 timer.

HST er jo fullo´body hvilke vil sige at du bruger jo alle musklerne, og derfor er det ikke godt at køre den flere dage i træk. :cool:

"sløse"?

Topatleter indenfor mange sportsgrene træner hver dag, nogle flere gange om dagen. Det virker tilsyneladende.

HST principperne dikterer ikke fullbody (selvom det er det mest oplagte), blot høj frekvens (blandt andet). Morgen/aften split er da også foreslået på den officielle HST-side, og jeg kan principielt heller ikke se noget i HST-principperne der skulle tale imod et 2-split 6 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Måske er det noget nyt der er kommet, men det giver mening biologisk set også. Hvis du bruger de samme muskler flere dage i træk bliver de sløse, og protein fillamanterne (kan ikke huske ordet helt) sender ikke det mængde protein ind til musklerne som de skal bruge.

Det der giver overhovedet ikke mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share