Mig og Fru Bænkpres


Beleriand_K
 Share

Recommended Posts

Torsdag, den 2. oktober 2008

DB Bænkpres (1 minuts pause)

4 x 8 x 35

Pull Down m/bredt greb (1 minuts pause)

4 x 8 x 70

Bænkpres m/pause

1 x 100

1 x 105

2 x 108½

Det er efterhånden nogle måneder siden min højre skulder begyndte at give problemer, men så længe det ikke blev værre, har jeg valgt at ignorere det. Man ved jo på forhånd, at budskabet hos en læge vil være, at man skal holde pause, indtil det går over. Det vil være det samme som at erklære min tid i vægttræningscentre for afsluttet permanent, så det råd har jeg alligevel ikke tænkt mig at følge.

Smerten kommer primært, når jeg laver øvelser som Military Press og Incline Bænkpres. Men kun i begrænset omfang ved regulært bænkpres. Idag forsøgte jeg først med DB BP Incline, men selvom det kun var med 25kg håndvægte, så gik det slet ikke. Det gjorde simpelthen for ondt. Så skiftede jeg til almindeligt bænkpres med 35kg håndvægtene, og det gik langt bedre. Det gjorde stadig ondt, men slet ikke i samme grad.

Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 6. oktober 2008

Dødløft

1 x 5 x 80

2 x 5 x 95

2 x 4 x 112½

4 x 3 x 120

Bænkpres

5 x (5 x 1) x 104

Dødløft fra boks

1 x 5 x 80

2 x 5 x 95

2 x 4 x 112½

4 x 3 x 127½

Idag startede jeg på Sheiko for begyndere i dødløft. Det er efterhånden længe siden, jeg sidst har trænet dødløft, og jeg har egentlig ikke den store lyst til at begynde på det igen. Men min ryg er igen begyndt at give lidt problemer, og dødløft har tidligere været et rigtig godt værktøj til at løse de problemer. Så denne gang satser jeg på at tage dem i opløbet ved at starte på dødløfttræningen igen.

I første omgang overvurderede jeg dog min egen styrke, da jeg ved beregning af de forskellige vægte tog udgangspunkt i et 1RM på 160kg. Det har været mit dødløftmax i mere end fem år efterhånden, og selvom jeg har tangeret den vægt flere gange, er det aldrig lykkedes at passere den. Men det var lige lovligt optimistisk at tage udgangspunkt i dette max efter at have holdt pause fra dødløft i mange måneder efterhånden. Faktisk var det direkte dumt. Jeg gennemførte ganske vist træningen, men her til aften kan jeg godt mærke, hvordan jeg kommer til at have det i hele kroppen i morgen :crazy: . Så næste uge starter jeg forfra i programmet, men med et beregningsmax, som er ti kilo mindre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm, jeg kan ikke helt gennemskue princippet, men jeg må studere loggen senere.

Jeg er desværre ved at restituere mig endnu efter noget så pinligt som en skade (eller noget der minder om det).

Jeg har overvejet, om det også er et signal til mig, om at nøjes med mindre, hvilket jeg tidligere i høj grad har dyrket. Jeg har bare glemt det en overgang.

Jeg fantaserer om at komme tilbage til at køre 30 reps med 100 kg i en eller anden sæt/rep kombination.

Forøvrigt var det vist b.t og ikke børsen, jeg så dig i.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Mandag, den 26. januar 2009

Squat

8 x 8 x 40

Bænkpres

8 x 8 x 40

Kropshævninger

5 x 5 x mig

Romaskine

8 x 8 x 40

DB Rear raise fra bænk

8 x 8 x 5

Højst besynderlig træning med vægte, som jeg under normale omstændigheder ikke engang ville kunne bruge til opvarmning. Men med både en skulderskade og en rygskade samtidig har min træning været næsten ikke eksisterende i flere måneder. Forhåbentlig er rygskaden (efter behandling ved kiropraktor) nu ved at være overstået, så jeg igen kan komme til at løfte ordentligt. Så mangler vi bare at få skulderen til at makke ret igen (behandles hos fysioterapeut), så jeg også kan komme til at lave presøvelser igen. Indtil da hedder der pensionisttræning med vægte så lette, at de ikke skaber smerter.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag, den 3. februar 2009

Squat

8 x 8 x 40

Bænkpres

8 x 8 x 45

Romaskine

8 x 8 x 45

Kropshævninger

5 x 5 x mig (93kg)

DB Flyes

8 x 8 x 6

DB Rear Raise

8 x 8 x 6

Rygskaden ser ud til at være under kontrol, men jeg må stadig kun løfte med meget lette vægte. Skulderskaden er derimod noget lort. Fysioterapeuten gav op efter 1½ måned og erklærede, at hun desværre ikke kunne finde ud af, hvad problemet var, og derfor heller ikke kunne anvise nogen løsning. Det var da pænt af hende at være ærlig i stedet for bare at trække mig gennem en lang række "behandlinger" i håb om tilfældigvis at ramme et eller andet nyttigt. Men det var sgu noget af en spand kold vand i hovedet, at den professionelle behandler giver op. Så står man ude i kulden igen og spekulerer over, hvad man så skal finde på.

Foreløbig prøver jeg med den kiropraktor, som ser ud til at have fået styr på min rygskade. Her har jeg fået en chokbølgebehandling, som efter sigende skulle genskabe en akutskade (lyder jo dejligt...), som så kan hele igen på en bedre måde, end det åbenbart skete første gang. Jeg har aldrig hørt om denne behandling, men efter at have været sat ud af spillet i månedsvis, er jeg da parat til at prøve alle idéer.

Men indtil videre fortsætter jeg altså med meget begrænset træning og med vægte så latterligt lave, at det er til at skrige over. Eneste gode ting ved denne situation er, at jeg har benyttet lejligheden til at spise mindre og sundere med henblik på at komme af med noget af det overflødige fedt. I øjeblikket behøver jeg jo ikke bekymre mig over, hvilken effekt et vægttab vil få på styrken, eftersom jeg stort set kun er i stand til at løfte et halvt rundstykke. Vægttabet er til gengæld gået helt fint, og jeg har smidt 10kg i forhold til den vægt, jeg vejede ind ved JM i bænkpres på. Samtidig er min livvidde for første gang i mange år kommet under 100 cm, så lidt godt har den forbandede skulderskade da i det mindste ført med sig.

Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 9. februar 2009

Squat (supersetted med kropshævninger)

8 x 8 x 45

Kropshævninger

5 x 5 x mig (93kg)

Bænkpres (supersetted med romaskinen)

8 x 8 x 50

Romaskine

8 x 8 x 50

DB Flyes (supersetted med DB Rear Raise)

8 x 8 x 7

DB Rear Raise

8 x 8 x 6

Jeg øger gradvist vægtene i det tempo, som henholdsvis ryg- og skulderskader kan klare. Kiropraktoren har beordret så lav vægt, at jeg ikke rammer smertegrænsen, og den grænse skulle så gerne flytte sig opad i takt med, at jeg forhåbentlig bliver skadesfri.

Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 16. februar 2009

Squat 8 x 8 x 50

Kropshævninger 5 x 5 x mig (92kg)

Bænkpres 8 x 8 x 50

Romaskine 8 x 8 x 60

DB Flyes 8 x 8 x 10

DB Rear Raise 8 x 8 x 6

Et par af vægtene blev øget en smule idag, og tilsyneladende holdt både ryg og skulder til det. Det fungerer godt med de valgte seks øvelser delt op i tre blokke á to øvelser, som (i det mindste for de to sidste blokkes vedkommende) tilsammen indeholder både træk og pres.

Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 3. marts 2009

Squat 8 x 8 x 50

Kropshævninger 8 x 8 x mig (93kg)

Bænkpres 8 x 8 x 60 (5kg mere end sidste gang)

Romaskine 8 x 8 x 65

Både squat og romaskinen kunne godt bruge et par kilo mere, men jeg har valgt at øge belastningen i de forskellige øvelser lige så stille. Og helst ikke i mere end en øvelse pr. træning. Årsagen er primært psykologisk. På den måde får jeg nemlig flere træninger med fremgang, end hvis jeg f. eks. idag havde øget med 5kg i tre ud af fire øvelser. Men det er også rart at vide, at man faktisk er blevet lidt stærkere (og/eller raskere...), og nu er klar til endnu et skridt fremad. Det var meget tilfredsstillende, at min skulder tillod de 64 reps med 60kg i bænkpres. Styrken er også til mere, men jeg vil forsøge at undgå overmod og holde vægten på det nuværende niveau et stykke tid. Det skulle ovennævnte mulighed for at øge i de øvrige øvelser gerne medvirke til, at jeg håndhæver.

Og så til noget helt andet...

Som lovet i en anden tråd er her lidt tips til bookmakerspil. Som det også er fremgået af den nævnte tråd, er jeg bestemt ikke nogen bookmakerhaj, og har indtil nu i bedste fald formået at få mit indskud tilbage. Men jeg arbejder ihærdigt på at blive bedre :devil: . Det har jeg nu i øvrigt gjort siden jeg var teenager tilbage i 1970'erne, så det er en ret langsommelig proces... :blush:

Men til de interesserede er her i hvertfald spilforslaget til midtugens kampe i den engelske Premier League:

Portsmouth - Chelsea: 30kr på 2

Fulham - Hull: 63kr på 1 og 30kr på X

Manchester C - Aston Villa: 30kr på X og 34kr på 2

Newcastle - Manchester U: 30kr på 1 og 66kr på X

Wigan - West Ham: 43kr på 1 og 30kr på X

Link to comment
Share on other sites

Torsdag, den 5. marts 2009

Squat 8 x 8 x 50

Kropshævninger 8 x 8 x 95

Bænkpres 8 x 8 x 60

Romaskine 8 x 8 x 70 (5kg mere end sidste gang)

Træktårn (45 grader) 8 x 8 x 40

Spilforslaget fra i mandags viste sig at være ualmindelig elendigt. Jeg tabte flere hundrede kroner på det, så dem kommer der ikke flere af :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 9. marts 2009

Squat 8 x 8 x 55 (5kg mere end sidste gang)

Kropshævninger 7 x 5 + 1 x 6

Bænkpres 8 x 8 x 60

Romaskine 8 x 8 x 70

Træktårn 45 grader 8 x 8 x 45

Jeg har en klar fornemmelse af, at min rygskade er næsten væk, og at min skulderskade er kraftigt på retur. Men det er bare umuligt at vide med sikkerhed, så længe jeg ikke har testet det med tunge vægte. Og det tør jeg ikke endnu. Nu har de to skader efterhånden ødelagt min træning i mange måneder, så jeg vil ikke risikere noget som helst ved at gå for hurtigt igang igen. Så det bliver til et stykke tid endnu med volumentræning. Som egentlig slet ikke er så tosset endda, når man lige vænner sig til det.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Torsdag, den 12. marts 2009

Bænkpres 8 x 8 x 65 (5kg mere end sidste gang)

Romaskine 8 x 8 x 75 (5kg mere end sidste gang)

Bænkpres 1 x 3 x 80

Bænkpres med 65kg gik fint og uden smerter. Dermed var jeg så tæt på de 70kg, som tidligere var smertegrænsen, at jeg besluttede at slutte træningen med en enkelt tre'er på 80kg. Her kunne jeg godt mærke antydningen af en smerte i skulderen, men ikke noget som bare var i nærheden af, hvordan det var tidligere. For en sikkerheds skyld valgte jeg dog ikke at udfordre skæbnen, men standse før det begyndte at gøre ondt. Men det var meget glædeligt at konstatere, at skulderskaden helt sikkert er forbedret en del i forhold til udgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 16. marts 2009

Squat 8 x 8 x 55

Kropshævninger (96kg) 7 x 5 + 1 x 6

Bænkpres 8 x 8 x 65

Romaskine 8 x 8 x 75

Skuldre og ryg var ømme efter at have flyttet 60-70 havefliser mellem to haver i en trillebør søndag. Det må vel komme ind under betegnelsen Funktionel træning.

Link to comment
Share on other sites

Vægten stiger hurtigt?

Tænker du på det jeg løfter, eller det jeg vejer? :tongue:

Udviklingen er vist i øvrigt den samme. Min nuværende træning er meget volumentung, og det kan næsten ikke undgå at give en vægtforøgelse. Samtidig betyder skadernes tilbagetog - syv, ni, tretten - at jeg gradvist er på vej tilbage mod min gamle styrke. Der er stadig lang vej tilbage, men jeg kunne idag tydeligt mærke, at 65kg til 8 x 8 i hvertfald ikke er grænsen, så jeg øger nok til 70kg i næste uge.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag, den 19. marts 2009

Bænkpres 8 x 8 x 70 (5kg mere end sidste gang)

Romaskine 8 x 8 x 75

Bænkpresset med 70kg var vigtigere, end det umiddelbart lyder. Det var nemlig ved 70kg skuldersmerterne for alvor satte ind for nogle måneder siden, og jeg var dengang ikke i stand til at lave mere end tre gentagelser med 70kg. Det var anderledes idag. Selvom halvdelen af min opmærksomhed hele tiden sad i højre skulder, var der kun en begrænset smerte under alle otte sæt. Og den blev ikke værre under forløbet. Indtil det modsatte (forhåbentlig ikke) er bevist, vælger jeg at tage det som et udtryk for, at jeg er tæt på en normaltilstand :smile:

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre, at det går fremad. Og nota bene: 8 x 8 X 70 kg er for de fleste af os almindelige dødelige en alvorlig dosis bænkpresseri - så du bliver det rene mord, når du bliver helt skadesfri.

Efterlysning: Skriver du ikke snart noget "klogt" i loggen?! Jeg savner det!

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre, at det går fremad. Og nota bene: 8 x 8 X 70 kg er for de fleste af os almindelige dødelige en alvorlig dosis bænkpresseri - så du bliver det rene mord, når du bliver helt skadesfri.

Efterlysning: Skriver du ikke snart noget "klogt" i loggen?! Jeg savner det!

Jeg ser også meget frem til, at skaderne er væk, så jeg kan komme til at træne tungt igen. Ang. det "kloge", så kommer det nok til at vare et stykke tid endnu. Det nærmeste jeg kommer det for øjeblikket er bagklog, og det kan vist godt undværes :laugh:

Mandag, den 23. marts 2009

Bænkpres 8 x 8 x 70

Romaskine 8 x 8 x 80 (5kg mere end sidste gang)

Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 30. marts 2009

Dødløft 1 x 5 x 100

Bænkpres 8 x 8 x 75 (5kg mere end sidste gang)

Bænkpres 1 x 3 x 90

Bænkpres 1 x 1 x 100

Romaskine 8 x 8 x 80

Det var virkelig en træning med store plusser og store minusser. For første gang i mange måneder prøvede jeg dødløft, og eftersom kiropraktoren har erklæret min rygskade for overstået, forventede jeg ikke nogen problemer. Goddag min bare r..! Efter det første sæt gjorde min ryg så ondt, at jeg havde problemer med at gå, og det varede i en halv time. Så var mit gode humør væk.

Næste øvelse var bænkpres, og her besluttede jeg at sætte 5kg mere på stangen for at kompensere for skuffelsen fra dødløft. Det var ud fra devisen, at hvis ikke min rygskade var væk alligevel, så er min skulderskade måske også bare skubbet ind under gulvtæppet, og så kan vi sgu lige så godt få den frem med det samme. Men her kom så dagens plus. Jeg mærkede ikke det mindste til skulderproblemerne og for lige at checke endnu en gang prøvede jeg med en treer på 90kg og en single på 100kg. Det er vel omkring et halvt år siden, jeg sidst havde 100g på stangen, men det gav ingen smerter idag.

Min styrke er naturligvis kun en brøkdel af, hvad den var engang, men det kan der laves om på, hvis bare kadaveret holder. For et halvt år siden kunne jeg lave 5 x 5 med 100kg, og idag kunne jeg sandsynligvis ikke have lavet en tre'er med 100kg. Men det er bare et spørgsmål om at komme i form igen. Så selvom træningen startede elendigt sluttede det hele alligevel godt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag, den 2. april 2009

Bænkpres 8 x 8 x 75

Romaskine 8 x 8 x 85 (5kg mere end sidste gang)

Jeg forsøgte mig med squat på 60kg, men standsede allerede efter første gentagelse. Min rygskade er tydeligvis vendt tilbage (hvis den altså nogensinde var væk), og jeg vil lige snakke med kiropraktoren, før jeg belaster den yderligere. Men dejligt at min skulder tilsyneladende er rask igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share