Mig og Fru Bænkpres


Beleriand_K
 Share

Recommended Posts

Hvorfor træner du kun dødløft?

Fordi jeg efter mange års træning mistede motivationen og var nødt til at finde et nyt mål, hvis jeg skulle blive ved med at træne. Jeg opdagede på et tidspunkt, at jeg var i den underlige situation, at jeg efterhånden havde så meget træningserfaring, at jeg vidste, hvordan jeg kunne nå de mål, som jeg satte mig. Men samtidig mistede målene deres værdi for mig. At øge diameteren på mine overarme fra 42 cm til 43 cm betød ikke længere nok for mig, til at jeg ville bruge de mange hårde træningstimer, som det ville kræve. Og at øge mit bænkpresmax fra 125 kg til 130 kg ville vel tage omkring et halvt års hård træning to gange om ugen, og det var det bare ikke værd for mig længere.

Så jeg stod pludselig overfor en reel risiko for helt at stoppe med træningen. Med de meget uheldige konsekvenser det ville have for mig rent fysisk. Specielt i betragtning af min alder (jeg er fra 1964). Løsningen var at finde et helt nyt mål, som ikke blot var en ligegyldig justering af et allerede nået mål. Her var dødløft oplagt. Mit nuværende max i dødløft er tilbage fra 2003, og trods adskillige forsøg, var det ikke lykkedes mig at øge det. Så her var der i hvertfald en udfordring. Samtidig er dødløft en full-body øvelse, som kunne holde mig i form. Så derfor blev det dødløft, hvor målet nu i første omgang er at lave 25 singler med mit foreløbige max på 160 kg, og dernæst at sætte en ny personlig rekord på 200 kg.

som jeg husker det, så er du glad for boksning?

anmeldelse i Politiken af film om kontroversiel bokser Emile Griffith og hans liv

http://politiken.dk/...icle1235493.ece

Det har du helt ret i. Mange tak for det spændende link :smile:

Mandag, den 28. marts 2011

Dødløft

5 x (5 x 1) x 135

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i den situation for tiden, at hvis jeg bare kører 4x25xStangen i bænkpres lidt for hurtigt, så kan jeg mærke voldsom irritation de næste dage omkring venstre kraveben, men nu er jeg så småt begyndt at træne lidt ryg (lidt = meget lidt)

Jeg overvejer også at genoptage dødløft, da det vel er noget af det, der ligger længst fra bænkpres.

Jeg har også de seneste år haft i baghovedet, at jeg egentlig ikke gad at træne for at komme op på 130 kg i bænk.

Hvis det skal betyde noget, så skal jeg op på 150 eller mere, og det mål tror jeg ikke rigtig på for tiden.

Jeg kunne dog godt forestille mig, at jeg kunne komme op på 200 kg i dødløft (og måske mere), og jeg kan godt forestille mig, at jeg kunnekomme op på mer end 140 kg i squat, selvom jeg hader øvelsen og med mellemrum bliver bange for at få brok.

Så måske skulle jeg finde på noget lignende din ide. Singler har jo den fordel, at man tager en af gangen. Hvilket i stigende grad tiltaler mig.

Men skulle man ikke op på 100?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Arbejde og familie har gjort min træning lidt sporadisk den seneste tid, men idag fik jeg da taget mig sammen til løfte lidt vægte igen. Min bænkpresstyrke er gået fuldstændig fløjten efter mange måneder uden bænkprestræning, og jeg konstaterede tidligere på måneden, at selv 5 x 5 x 80 var hårdt at gennemføre, og jeg kunne kun lave en enkelt gentagelse med 100 kg. Det var den vægt jeg plejede at starte træningen med at lave 5 x 5 med for et par år siden. Det var overraskende og ret skuffende. Måske burde det ikke være overraskende, men det var det. Og det gør det også vanskeligt at komme igang med at bænkpresse ordentligt igen, når man skal til at arbejde sig op fra ingenting igen. Det gider jeg næsten ikke.

Idag snuppede jeg dog et par håndvægte for lige at se, hvordan det så ville gå, og da det vel efterhånden er et par år siden, jeg sidst har bænkpresset med håndvægte, startede jeg meget lavt. Det viste sig dog at gå overraskende godt, og selvom jeg ikke længere kan huske, hvordan jeg trænede med håndvægte tidligere, foresvæver det mig, at det vist egentlig ikke er katastrofalt dårligt stadig at kunne lave 12 gentagelser med 35 kg vægtene. Så måske skal jeg arbejde lidt med håndvægte igen og så udskyde det traditionelle bænkpres lidt.

Onsdag den 25. maj 2011

Dødløft

5 x 5 x 100

3 x 3 x 120

1 x 1 x 140

Bænkpres med håndvægte

1 x 12 x 10

1 x 12 x 15

1 x 12 x 20

1 x 12 x 25

1 x 12 x 30

1 x 12 x 35

Link to comment
Share on other sites

Off Topic:

Jeg kan godt lide udtryk og sætninger, som er lidt skæve og med en overraskende vinkel. Igår stødte jeg på to af dem, som jeg selv syntes var ret sjove.

Den ene var her på MOL: "Kåre ringede. Han vil have sin humor tilbage"

Og den anden var i en bog, som jeg er ved at læse: "The T-shirt said, in large letters, I FOUND JESUS! and beneath that, in smaller letters, He was behind the couch."

Dårlig humor? Måske. Men min humor...:cool:

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag, den 31. maj 2011

Dødløft

5 x 5 x 100

5 x 3 x 120

1 x 1 x 140

1 x 1 x 145

Bænkpres, håndvægte

1 x 12 x 10

1 x 12 x 20

1 x 12 x 30

1 x 8 x 35 (failure på 9. rep)

1 x 12 x 35

1 x 5 x 40

En træning, som startede lidt sløvt, men hvor jeg følte mig i bedre og bedre form i takt med, at træningen skred fremad. Der er stadig langt op til 5 x 5 x 125, som jeg kunne dødløfte engang, men sidste dødløftsingle var omkring 90 % af min efterhånden 8 år gamle PR, så topstyrken er åbenbart ikke helt forsvundet. Og at reppe med 40 kg håndvægtene kan heller ikke være udtryk for katastrofalt dårlig form. Så hvorfor det "rigtige" bænkpres med vægtstang ikke fungerer, fatter jeg ikke. Men sådan er der jo så meget nu om dage...Men alt i alt en ganske tilfredsstillende træning :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Torsdag, den 23. juni 2011

Jeg har godt nok svært ved at motivere mig selv til at komme til træning, men det er nu altid hyggeligt, når først jeg er kommet afsted. Idag koncentrerede jeg om bænkpres med håndvægte, som går overraskende godt. Det gør bænkpres med vægtstang derimod ikke, og det er lidt frustrerende at skulle koncentrere sig 100 % for at lave en enkelt single med 100 kg. Men jeg kunne da mærke, at den var lidt lettere i dag end i sidste uge, så måske er jeg på vej tilbage mod en hæderlig form. Hvis det altså i det hele taget er realistisk med kun én træning om ugen...

Bænkpres, håndvægte

1 x 12 x 10

1 x 12 x 20

3 x 12 x 35

3 x 3 x 40

Bænkpres, vægtstang

1 x 1 x 80

1 x 1 x 90

1 x 1 x 100

Link to comment
Share on other sites

Jeg har efterhånden efterrationaliseret mig frem til, at min skade opstod, fordi jeg pressede mig selv for hårdt ved, at jeg trænede så tungt som musklerne kunne, men tungere end muskelhæfterne kunne holde til. Det skal du jo nok også passe på med. Bortset fra det, så må det vel næsten være en fordel kun at træne en gang om ugen, da du får langsommere fremgang og mere restitution, end hvis du træner flere gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

xjyden>Jeg læste engang, at musklerne udvikler sig seks gange hurtigere end sener og led, og at det er årsagen til, at begyndere ofte render ind i skader efter 6 - 12 måneder med stor fremgang. Deres muskler løber simpelthen fra resten af kroppen, som endnu ikke er i stand til at håndtere de belastninger, som de stærkere muskler påfører dem. Det problem tvivler jeg dog på, at man får, når man har trænet så mange år, som vi to efterhånden har gjort. Specielt eftersom det vist er ved at være nogle år siden, vi har præsteret bemærkelsesværdige fremgange. Min seneste PR ligger således efterhånden tre år tilbage.

Men bortset fra det, så har du sikkert ret i, at den øgede restitution, som min voksende dovenskab medfører, er godt for min aldrende krop.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal parentesen forstås? Det er altså ikke 5x5x132,5. Men hvad er det så? Hvad betyder et-tallet?

Det betyder fem sæt med fem singler på 132,5 kg. Jeg holder ca. 10 sekunders pause mellem hvert løft i et sæt og ca. 3 minutters pause mellem hvert sæt. På den måde får jeg ingen hjælp af en reboundeffekt fra gulvet, og jeg kan fastholde en korrekt løftestil ved hvert løft. Samtidig betyder den lille pause mellem hvert løft, at jeg kan løft med en højere vægt end ved en traditionel 5 x 5.

Link to comment
Share on other sites

Igår var jeg inde og træne lidt, men det blev kun til meget lidt. Bare for sjov prøvede jeg lige at lave military press med 60 kg, men jeg kunne ikke engang lave en enkelt single med den vægt. Det var både overraskende og deprimerende, da det ikke er ret mange år siden, jeg trænede 5 x 5 x 60 i MP. Og nu kan jeg ikke engang lave en single med den vægt. Så føler man godt nok alderen vælte ind over sig som en tung dyne. Så droppede jeg træningen og gik istedet for hjem og åd en pose ostepops skyllet ned med cola. Det skal nok gøre underværker for den fysiske form...

Nå, men idag trænede jeg så lidt igen. Denne gang udelukkende volumentræning i bænkpres med romaskinen som modvægt til presøvelserne. Lidt er da bedre end ingenting.

Onsdag, den 7. juli 2011

Bænkpres

8 x 8 x 60

Romaskine

8 x 8 x 80

Bænkpres

5 x 5 x 80

Romaskine

3 x 3 x 100

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

AGV>Nej, det er nok der problemet ligger. Det er ikke mere end ca. to år siden, jeg sidst trænede military press, så ved nærmere eftertanke kan jeg godt se, at det er lidt uansvarligt allerede at kaste sig ud den disciplin igen. Men jeg har aldrig været god til at holde de fornødne pauser. Jeg prøver lige med yderligere et par års MP-pause og ser om jeg så er ved at være klar igen.

Tirsdag, den 26. juli 2011

Supersettet træning med løbende skift mellem Bænkpres og Romaskine

Bænkpres: 8 x 8 x 60

Romaskine: 8 x 8 x 60

Bænkpres: 5 x 5 x 80

Romaskine: 5 x 5 x 80

Bænkpres: 3 x 3 x 90

Romaskine: 3 x 3 x 90

Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 1. august 2011

Dagens træning var nøjagtig magen til sidste træning i sidste uge. Men den efterlod en god fornemmelse af, at jeg er på vej i den rigtige retning igen. De afsluttende 5 x 5 x 80 var decideret lette, så jeg vil så småt begynde at øge vægten i de tre blokke af sæt og gentagelser. Jeg mangler ret nøjagtigt 20 kg i alle tre blokke for at være tilbage ved min hidtil bedste styrke fra omkring 2008, så der er lang vej at gå endnu. Men det giver i det mindste udsigt til den gode fornemmelse af fremgang et stykke tid endnu, mens jeg arbejder mig tilbage mod de tidligere rekorder. Indtil jeg igen bliver frustreret over manglende styrke og igen-igen finder på en ny måde at træne på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag, den 4. august 2011

Bænkpres: 8 x 8 x 70

Romaskine: 8 x 8 x 70

Bænkpres: 3 x 3 x 90

Romaskine: 3 x 3 x 90

Bænkpres: 5 x 5 x 80

Romaskine: 5 x 5 x 80

Idag skruede jeg lidt op for den første blok, som nu kun mangler 10 kg i at være tilbage ved gammel styrke. Det havde heldigvis ingen effekt på de følgende to blokke, så næste gang vil jeg nok lægge en lille smule på i blok 2.

Link to comment
Share on other sites

Det er da flot. Hvor meget protein spiser du per dag?

Det ved jeg ikke. Der var engang, hvor jeg gik meget op i den slags og spiste tonsvis af proteinpulver. Men efterhånden gik det op for mig, at det var spild af penge, når man befandt sig på mit niveau m.h.t. styrke og størrelse. Protein gjorde aldrig nogen forskel for mig. Hvis jeg på et tidspunkt bliver tilstrækkeligt motiveret til at sætte nye PR, vil jeg i stedet bruge pengene på kreatin, som - i modsætning til protein - i sin tid viste sig at have en positiv virkning på styrken.

Mandag, den 15. august 2011

Bænkpres: 8 x 8 x 70

Romaskine: 8 x 8 x 70

Bænkpres: 3 x 3 x 97½

Romaskine: 3 x 3 x 100

Bænkpres: 5 x 5 x 80

Romaskine: 5 x 5 x 80

Link to comment
Share on other sites

Torsdag, den 18. august 2011

Bænkpres: 8 x 8 x 70

Romaskine: 8 x 8 x 70

Bænkpres: 3 x 3 x 100

Romaskine: 3 x 3 x 100

Bænkpres: 5 x 5 x 80

Romaskine: 5 x 5 x 80

Idag øgede jeg så bænkpresset til 100 kg i 3 x 3. Der er ikke nogen særlig forskel på 97½ og 100 kg, men psykologisk gør det en meget stor forskel for mig. 100 kg i bænkpres har altid været en vigtig grænse for mig, og der er noget ufærdigt ved en bænkprestræning med under 100 kg. Det efterlader mig med en følelse af, at jeg lige så godt kunne have ladet være.

Det er naturligvis fuldstændig irrationelt, men den positive side er, at det gør min træning umådeligt meget bedre, når jeg lige får de tre cifre på stangen. Så kan jeg meget bedre affinde mig med at arbejde 8 x 8 og 5 x 5 op mod de 100 kg. 5 x 5 x 100 har jeg kunnet bænkpresse regelmæssigt engang, så det regner jeg bestemt med at komme tilbage på inden for en overskuelig fremtid. Men 8 x 8 x 100 har jeg aldrig lavet, så det var måske et interessant mål at sætte...

Link to comment
Share on other sites

Torsdag, den 18. august 2011

Bænkpres: 8 x 8 x 70

Romaskine: 8 x 8 x 70

Bænkpres: 3 x 3 x 100

Romaskine: 3 x 3 x 100

Bænkpres: 5 x 5 x 80

Romaskine: 5 x 5 x 80

Idag øgede jeg så bænkpresset til 100 kg i 3 x 3. Der er ikke nogen særlig forskel på 97½ og 100 kg, men psykologisk gør det en meget stor forskel for mig. 100 kg i bænkpres har altid været en vigtig grænse for mig, og der er noget ufærdigt ved en bænkprestræning med under 100 kg. Det efterlader mig med en følelse af, at jeg lige så godt kunne have ladet være.

Det er naturligvis fuldstændig irrationelt, men den positive side er, at det gør min træning umådeligt meget bedre, når jeg lige får de tre cifre på stangen. Så kan jeg meget bedre affinde mig med at arbejde 8 x 8 og 5 x 5 op mod de 100 kg. 5 x 5 x 100 har jeg kunnet bænkpresse regelmæssigt engang, så det regner jeg bestemt med at komme tilbage på inden for en overskuelig fremtid. Men 8 x 8 x 100 har jeg aldrig lavet, så det var måske et interessant mål at sætte...

Kender godt følelsen af det der "talmagi". 100kg står også som en milepæl for mig... Som jeg endnu mangler at indhente.

God vind med bænken og tak for kommentaren i min egen log :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Torsdag, den 25. august 2011 og

Mandag den 29. august 2011

Bænkpres: 8 x 8 x 70

Romaskine: 8 x 8 x 70

Bænkpres: 3 x 3 x 100

Romaskine: 3 x 3 x 100

Bænkpres: 5 x 5 x 80

Romaskine: 5 x 5 x 80

Torsdag, den 1. september 2011

Bænkpres: 8 x 8 x 70

Romaskine: 8 x 8 x 70

Bænkpres: 3 x 3 x 100

Romaskine: 3 x 3 x 100

Bænkpres: 5 x 5 x 85

Romaskine: 5 x 5 x 85

Både 8 x 8 og 5 x 5 var begyndt at føles for nemt, så idag satte jeg 5 kg mere på stangen i 5 x 5. Det gjorde nu ikke nogen nævneværdig forskel, men inden jeg øger vægten her igen, vil jeg nok lige sætte et par kilo mere på 8 x 8 først. Det er jo rart at vide, at man har lidt fremgang i baghånden til en regnfuld dag...

Det er i øvrigt typisk for mig, at 5 x 5 x 85 er nemt, mens 3 x 3 x 100 er hårdt. For mig har sammenhængen mellem vægt og antal gentagelser aldrig fulgt noget, som lignede en ret linie. Tværtimod kan jeg køre med mange gentagelser forholdsvis tæt på mit max, men når jeg kommer indenfor omkring 10 % af 1 RM, styrtdykker antallet af mulige gentagelser. Jeg mangler desværre evnen til at omforme råstyrken bag 8 x 8 og 5 x 5 til eksplosive singleløft. Det er forsøgt mange gange, men i bedste fald uden særlig meget held, og i værste fald med skader til følge. Så jeg må nok bare leve med, at jeg genetisk ikke er styrkeløfter. Og at 13 år i en styrkeløfterklub ikke har ændret det forhold :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share