Afhængig af sodavand, hjælp


den fortabte
 Share

Recommended Posts

Azak, med al repekt, du referere til heksedoktorsider og sakser ting ud af en sammenhæng. med undtagelse af sukkeralkoholer er der intet insulinsvar på sødemidler.

Afhængighed er klart defineret og der er visse kriterier der skal dækkes. At man godt kan lide en fødevare betyder ikke at man er afhængig.

Det er en udvending og en misforståelse af begrebet.

Rygning er sammen lignet med kokain så vanskeligt er det at standse med. Du skal helst ikke sammenligne det at folk er glade for sukker med afhængighed på den måde, det er ikke fair over for dem der lider af reel livstruende afhængighed (hvert år dør operationskrævende patineter fordi de ikke kan stoppe med at ryge, patienter med kold fortsætter rygning på trods af et det kvæler dem).

Al din viden er med andre ord en blanding af tilfældige hjemmesider og dine egne idéer? Ikke godt nok!

Så skriver man jeg tror, eller jeg har erfaret. Ikke at man VED noget.

Hele hokus pokuset med sukkerahfængighed er opfundet af middeladrende kvinder der frekventere alternative messer og krystalhealere og mangler en undskyldning for at de æder kage 2gange om dagen. De er kede af at se på sig selv i spejlet, de hader deres overvægt og så gør de hvad de fleste mennesker gør, skyder snsvaret væk fra sig selv.

De jage rmirakkelkure og opfinder afhængighed der beviseligt ikke eksistere istedet for at spise sundt og modereret og sætte deres overvægtige økologiske korpus op på en kondicykel.

Når du kommer med sådanne posts om din "viden" bekræfter du dem endnu en gang i deres selvbedrag, spreder og forstærker myter og spilder folks tid.

ps: kan du redegøre for hvad der gør dine "forbudte fødevarer" forbudte?

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at smide mere brænde til AZAK's ideer og hvad han TROR om forskellige emner, men bliver lige nødt til at tage et af emnerne op.

Movitation til at gøre en række ting er associeret med ønsket om at stimulere frigivelse af neurotransmitteren dopamin i nogle hjerneområder (ventral tegmental area, Nucleus Accumbens, basal forebrain). Det er tilskrevet at medføre en slags rewarding effect ved frigivelsen af dopamin i disse områder. Det er velkendt at nikotin, alkohol, kokain osv aktiverer den mesolimbic dopaminerge reward pathway.

Der er mange forskellige komponenter/begreber der forsøger at overskueliggøre de forskellige mekanismer relateret til afhængighed, nedstående abstract fra 2007/2008, viser i hvert fald at der forskes i hvorvidt sukker afhængighed er tiltænkt influere samme hjerneområder som beskrevet ved de velkendte afhængighedsstoffer.

[Avena, N.M., Rada, P., Hoebel B.G., 2007. Evidence for sugar addiction: Behavioral and neurochemical effects of intermittent, excessive sugar intake. Neuroscience and Biobehavioral Reviews XX(X), XXX-XXX]. The experimental question is whether or not sugar can be a substance of abuse and lead to a natural form of addiction. "Food addiction" seems plausible because brain pathways that evolved to respond to natural rewards are also activated by addictive drugs. Sugar is noteworthy as a substance that releases opioids and dopamine and thus might be expected to have addictive potential. This review summarizes evidence of sugar dependence in an animal model. Four components of addiction are analyzed. "Bingeing," "withdrawal," "craving" and "cross-sensitization" are each given operational definitions and demonstrated behaviorally with sugar bingeing as the reinforcer. These behaviors are then related to neurochemical changes in the brain that also occur with addictive drugs. Neural adaptations include changes in dopamine and opioid receptor binding, enkephalin mRNA expression and dopamine and acetylcholine release in the nucleus accumbens. The evidence supports the hypothesis that under certain circumstances rats can become sugar dependent. This may translate to some human conditions as suggested by the literature on eating disorders and obesity.

Fra: Neurosci Biobehav Rev. 2008;32(1):20-39. Epub 2007 May 18.

Jeg synes i hvert fald det er et spændende område :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, jeg er også selv afhængig af sodavand, så mit råd afhænger vel også af grunden til dit problem med afhængigheden.

Jeg drikker nemlig lightsodavand og har derfor intet problem med det i forhold til kalorieindtagelse.

Først drak jeg ellers normal sodavand, men gik så over til light, selvom jeg ikke kunne lide det i starten.

Det er bare en tilvænningssag. Nu kan jeg ikke lide normal sodavand længere.

Hvis du helt vil stoppe med sodavand KAN det være en idé at skifte til light, for først at gøre dig mindre afhængig af sukkeret.

Så får du den søde smag alligevel, som godt kan virke mættende (også på grund af kulsyren)

Erstat så derefter lightsodavanden med andre former for light-drikke, f.eks. light ice tea, light capri sonne, saft light osv.

Sådan har det ihvertfald virket for mig de gange jeg har villet stoppe (pga. tænderne)

Sidst mistede jeg helt lysten til sodavand og var sodavandsfri i flere måneder, men var så til tandlægen, hvor det blev konstateret at mine tænder var helt fine og derefter på druktur, hvor jeg næste morgen ikke kunne dy mig for en tømmermændssodavand.

Held og lykke :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hov kan se at I har diskuteret om man kan være afhængig af sukker.

Med "afhængighed" mener jeg det der med, at sukker er en energikilde, der hurtigt optages i blodet og sukkerindholdet i blodet bliver højt for derefter og falde drastisk igen (modsat fx. rugbrød), hvor man kommer i sukkerunderskud og igen får lyst til noget sødt (og man som sodavandsdrikker forbinder "noget sødt" med sodavand)

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke være bange for sodavand.

Det er fuldstændig harmløst.

Jeg indtager selv omkring ½ kg sukker om dagen fra alt muligt forskelligt.

(Det svarer til ca. 5 liter sodavand)

Og jeg rør ikke grøntsager hvis jeg kan blive fri.

Tilsyneladende har det ingen skade gjort.

Måske er syren ikke så god for tænderne, men du kan jo altid skylle efter med mælk.

Det farligste er nok at tro på rygterne om at sodavand er farligt og at grøntsager er sunde.

Der cirkulerer desværre en hel del misinformation på området.

Uheldigvis er der også uddannet sundhedspersonale der hopper på den og gir deres "viden" videre.

Så bare rolig, du kan trygt drikke videre.

Det er ikke ualmindeligt at der er nogle ting man bedre kan lide end andre.

det er da godt nok en katastrofe at skrive sådan et svar til en person som gerne vil have kvalificerede svar på sit spørgsmål. Vil du virkelig gå så langt, at kalde det farligt at tro på rygterne om at sodavand er farligt og at grøntsager er sunde? Jeg tror ikke jeg er den eneste som slår mig på lårene og griner. Men jeg er ikke så god til at forstå ironi, så hvis det var for sjov må du undskylde.

På grund af sodavands lave pH-værdi og høje indhold af sukker kritiserer mange ernæringseksperter og tandlæger vores stigende forbrug af sodavand, som er med til at ødelægge emaljen på tænderne og også betyder, at vi bliver federe og federe. Regeringen udtalte i maj 2005, at unge under 18 år maksimalt burde drikke en halv liter sodavand om ugen, da sodavand, ifølge Sundhedsministeriet, er meget usundt.

Coca Cola og Pepsi bliver også beskyldt for af Roland Griffiths fra Johns Hopkins universitetet i Baltimore med vilje at gøre deres kunder afhængige ved at tilsætte koffein til colaen. Han påstår, at der ikke er nogen smagsforskel, men at koffeinen gør folk afhængige. Sodavandsproducenterne holder dog stadig på, at der er en smagsforskel når man tilsætter koffein.

Light-sodavandene med kunstige sødemidler slipper heller ikke, og sødemidlet aspartam bliver beskyldt for at give hukommelsestab og fordøjelsesproblemer. Desuden får mange lavt blodsukker og bliver derfor sultne, hvilket betyder, at de spiser for meget. Visse sødemidler menes endvidere at være kræftfremkaldende, og nogen læger råder til at give børn sukker-sodavand frem for light-sodavand (selvom vand naturligvis er bedre end begge i de fleste tilfælde).

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Det er nu et godt spørgsmål at komme med, men som der allerede er skrevet findes der nok ikke andre kure end blot at sætte forbruget ned men henblik på at stoppe helt.

Afhængigheden kommer sikkert af at dine smagsløg bliver aktiveret at sodavandet, og derved skriger efter mere. Jeg har haft samme problem som du har, jeg gik fra alm. over på light (selv om det ikke hjælper ret meget på afhængigheden pga. sødemidler), derefter over på fortynde mit sodavand med vand, og til sidst var smagt og lysten væk.

Måske ikke verdens bedste måde, men den virkede for mig.

Held og Lykke

~ Allan Pedersen

Link to comment
Share on other sites

Light-sodavandene med kunstige sødemidler slipper heller ikke, og sødemidlet aspartam bliver beskyldt for at give hukommelsestab og fordøjelsesproblemer. Desuden får mange lavt blodsukker og bliver derfor sultne, hvilket betyder, at de spiser for meget. Visse sødemidler menes endvidere at være kræftfremkaldende, og nogen læger råder til at give børn sukker-sodavand frem for light-sodavand (selvom vand naturligvis er bedre end begge i de fleste tilfælde).

Kan du evt. linke til undersøgelser, der viser, at sødemidler som aspartam skulle være kræftfremkaldende - eller have andre alvorlige bivirkninger? Kunstige sødemidler er blandt de mest testede fødevarer overhovedet og der er mig bekendt ingen beviser på, at de skulle være skadelige. Der var et enkelt rotteforsøg, der viste skader ved enorme mængder.. men det er jo for det første ikke nødvendigvis noget der siger noget om effekten på mennesker og for det andet skulle man drikke flere hundrede liter light cola om dagen for at ramme samme mængder.

Fordøjelsesproblemer kan man lige så godt få af andre fødevarer - min mave har fx ingen problemer overhovedet ved indtagelse af light-produkter, mens min lillebror ikke tåler det særligt godt. Produkter som mælk er jo også kendt for at give problemer, hvis man har mælkeallergi eller er laktoseintolerant. Den med hukommelsestabet havde jeg ikke hørt før.. ellers har jeg i hvert fald glemt det igen.

Link to comment
Share on other sites

Kan du evt. linke til undersøgelser, der viser, at sødemidler som aspartam skulle være kræftfremkaldende - eller have andre alvorlige bivirkninger? Kunstige sødemidler er blandt de mest testede fødevarer overhovedet og der er mig bekendt ingen beviser på, at de skulle være skadelige. Der var et enkelt rotteforsøg, der viste skader ved enorme mængder.. men det er jo for det første ikke nødvendigvis noget der siger noget om effekten på mennesker og for det andet skulle man drikke flere hundrede liter light cola om dagen for at ramme samme mængder.

Fordøjelsesproblemer kan man lige så godt få af andre fødevarer - min mave har fx ingen problemer overhovedet ved indtagelse af light-produkter, mens min lillebror ikke tåler det særligt godt. Produkter som mælk er jo også kendt for at give problemer, hvis man har mælkeallergi eller er laktoseintolerant. Den med hukommelsestabet havde jeg ikke hørt før.. ellers har jeg i hvert fald glemt det igen.

LOL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share