Afhængig af sodavand, hjælp


den fortabte
 Share

Recommended Posts

hej allesammen, tak fordi i kikker med.

Er afhængig af sodavand så det basker.

Styrketræner meget og spiser tit sundt hva grøntsager og frugt angår, men jeg har et problem, jeg kan ikke lade være med at drikke sodanvand.

Førhen var det bare en enkelt en gang i mellem, men nu er det gået hen og blevet til hver dag, hva pokker skal jeg gøre? har seriøst brug for hjælp til at stoppe mit forbrug.

Det er ikke træningen jeg mangler, løber når nu jeg ikke er på arbejde og træner flittigt 1-2 timer om dagen i helse når jeg kan få tid til det.

Det er mere den træng til en sød sodavand når man kommer hjem og det kan så desværre også udvikle sig til et problem..

det samme er når nu jeg passer mine studier er det altid beroligende med en sodavand ved bordet..

er der ikke nogen der kan give et fif?

Takker på forhånd

Edited by den fortabte
Link to comment
Share on other sites

Hvis det kun e rlige efter træning er det jo bare fordi du mangler sukker.

Man kan sgu ikke blive afhængig af sodavand, så spændende et "stof" er det heller ikke.

Stram op og lad være, hvis det er så vigtigt for dig.

Lov mig du aldrig prøver hårde stoffer, hvis du kan have et afhængighedsforhold til sodavand...

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke være bange for sodavand.

Det er fuldstændig harmløst.

Jeg indtager selv omkring ½ kg sukker om dagen fra alt muligt forskelligt.

(Det svarer til ca. 5 liter sodavand)

Og jeg rør ikke grøntsager hvis jeg kan blive fri.

Tilsyneladende har det ingen skade gjort.

Måske er syren ikke så god for tænderne, men du kan jo altid skylle efter med mælk.

Det farligste er nok at tro på rygterne om at sodavand er farligt og at grøntsager er sunde.

Der cirkulerer desværre en hel del misinformation på området.

Uheldigvis er der også uddannet sundhedspersonale der hopper på den og gir deres "viden" videre.

Så bare rolig, du kan trygt drikke videre.

Det er ikke ualmindeligt at der er nogle ting man bedre kan lide end andre.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke være bange for sodavand.

Det er fuldstændig harmløst.

Jeg indtager selv omkring ½ kg sukker om dagen fra alt muligt forskelligt.

(Det svarer til ca. 5 liter sodavand)

Og jeg rør ikke grøntsager hvis jeg kan blive fri.

Tilsyneladende har det ingen skade gjort.

Måske er syren ikke så god for tænderne, men du kan jo altid skylle efter med mælk.

Det farligste er nok at tro på rygterne om at sodavand er farligt og at grøntsager er sunde.

Der cirkulerer desværre en hel del misinformation på området.

Uheldigvis er der også uddannet sundhedspersonale der hopper på den og gir deres "viden" videre.

Så bare rolig, du kan trygt drikke videre.

Det er ikke ualmindeligt at der er nogle ting man bedre kan lide end andre.

hvad er det dog for noget pis at fyrer af! :laugh:

en jeg kender var afhængig af cola. han erstattede det med danskvand og da han havde vendt sig til det, gik han over til almindeligt vand. det, sagde han, var en meget lettere overgang end hvis man som mange herinde siger, bare stoppede.

Link to comment
Share on other sites

sepp->

Undskyld.

Jeg har lige kigget i din log og kan se at du ikke er så gammel og heller ikke i særlig god form.

Så er det jo klart at du ikke rigtig ved hvad det drejer sig om.

Så nu kan jeg pludselig bedre "forstå" dit svar.

Link to comment
Share on other sites

sepp->

Undskyld.

Jeg har lige kigget i din log og kan se at du ikke er så gammel og heller ikke i særlig god form.

Så er det jo klart at du ikke rigtig ved hvad det drejer sig om.

Så nu kan jeg pludselig bedre "forstå" dit svar.

Slap dog af, menneske.

Sodavand er skidt fordi det har et højt GI, er enormt nemt at indtage(det er flydende) og dermed giver et enormt kalorieindtag meget hurtigt, som optages meget hurtigt og skyder insulin i vejret.

Sodavand i sig selv er ikke 'usundt', for hvad er egentlig usundt? Der er ikke noget der er usundt, udover tungmetaller og den slags. Det handler jo egentlig bare om kalorieindhold. Men i praksis hvis man skal sammenligne mæthedsfornemmelse med kalorieindhold, så er sodavand noget værre lort og ekstremt usundt.

Og der er da ingen grund til at bad mouthe grønsager, som er genialt. Du kan æde 1.3 kg grønsager pr. 100 gram ris; og hvad tror du, at du bliver mest mæt af? - Kalorieindholdet er det samme! Og ikke nok med det, så er der dejlige mineraler og vitaminer i grønsager, som du bestemt ikke finder i sodavand.

Du har dog ret i, at det ikke gør nogen decideret skade: det er jo bare mad. Men, hvis du har nogen somhelst mål med din træning og kost(derfor du er på forummet, vel?), så er det sgu noget værre lort du fyrer af.

Og så er det pisse usundt for tænderne, ja - og nej, jeg har ikke mælk med, når jeg drikker cola i skolen.

Link to comment
Share on other sites

Men, hvis du har nogen somhelst mål med din træning og kost(derfor du er på forummet, vel?), så er det sgu noget værre lort du fyrer af.

Tak. Som det fremgår af tråden, så har jeg både fyret lort og pis af allerede nu.

Vil det sige at jeg simpelthen ikke har styr på hvad jeg putter i munden?

Jeg er ikke i dårlig form og har ikke ølmave. Ikke så vidt jeg ved af i hvertfald.

Grunden til at jeg reagerer er at jeg har prøvet at spise grøntsager, men at det ingen forskel gjorde.

Og de sunde mennesker der spiser alle grøntsagerne - hvor gemmer de sig henne?

Hvis grøntsager var så sunde, så burde jeg være omringet af mennesker der var langt sundere end jeg selv er.

Men det lader ikke til at være tilfældet.

Derfor tvivler jeg på at grøntsager skulle være specielt sunde.

Men jeg er klar over at de fylder godt i maven.

Link to comment
Share on other sites

hej allesammen, tak fordi i kikker med.

Er afhængig af sodavand så det basker.

Styrketræner meget og spiser tit sundt hva grøntsager og frugt angår, men jeg har et problem, jeg kan ikke lade være med at drikke sodanvand.

Førhen var det bare en enkelt en gang i mellem, men nu er det gået hen og blevet til hver dag, hva pokker skal jeg gøre? har seriøst brug for hjælp til at stoppe mit forbrug.

Det er ikke træningen jeg mangler, løber når nu jeg ikke er på arbejde og træner flittigt 1-2 timer om dagen i helse når jeg kan få tid til det.

Det er mere den træng til en sød sodavand når man kommer hjem og det kan så desværre også udvikle sig til et problem..

det samme er når nu jeg passer mine studier er det altid beroligende med en sodavand ved bordet..

er der ikke nogen der kan give et fif?

Takker på forhånd

En måde at standse en afhængighed på er at bryde hjernens traditionelle baner. Du har opbygget en vane, hvor hjernen automatisk forbinder en bestemt situation med sodavand, og den vane skal brydes. Hvis du har tilstrækkelig viljestyrke, kan du bare beslutte at holde op. Så stor en viljestyrke har de færreste. Så i stedet kan du vælge det næstbedste. Nemlig at snyde hjernen.

F. eks. kan du udskifte sodavand med Ribena solbærsaft. Det indeholder nøjagtig lige så meget sukker som sodavand, men selvom der ikke er noget nævneværdigt vundet ved det skifte rent sundhedsmæssigt, så bryder det din hjernes fasttømrede bane. Og dermed har du taget første skridt mod din ønskede "afvænning".

En anden måde at bryde sådan en tankebane på vil være at hælde din sodavand op i et glas i stedet for at drikke den af flasken. Fyld så lidt mindre i glasset end du plejer. Og efter et stykke tid endnu mindre. O.s.v. Det kan godt tage lang tid, men igen er pointen, at du vænner din hjerne til noget andet end det den efterhånden opfatter som det eneste rigtige.

Hvis ovenstående virker helt uforståeligt (eller hvis du synes det lyder spændende), så kan du læse mere i "Kaizen, One Small Step Can Change Your Life" af Robert Maurer :wink:

Link to comment
Share on other sites

hej allesammen, tak fordi i kikker med.

Er afhængig af sodavand så det basker.

Styrketræner meget og spiser tit sundt hva grøntsager og frugt angår, men jeg har et problem, jeg kan ikke lade være med at drikke sodanvand.

Førhen var det bare en enkelt en gang i mellem, men nu er det gået hen og blevet til hver dag, hva pokker skal jeg gøre? har seriøst brug for hjælp til at stoppe mit forbrug.

Det er ikke træningen jeg mangler, løber når nu jeg ikke er på arbejde og træner flittigt 1-2 timer om dagen i helse når jeg kan få tid til det.

Det er mere den træng til en sød sodavand når man kommer hjem og det kan så desværre også udvikle sig til et problem..

det samme er når nu jeg passer mine studier er det altid beroligende med en sodavand ved bordet..

er der ikke nogen der kan give et fif?

Takker på forhånd

Som en anden skriver længere oppe, så er måden med danskvand god. Skift Cola osv. ud med danskvand, og gå derefter over til alm. vand.

Jeg har selv haft problemet med, at man føler sig "afhængig" af sodavand (ikke light), og for at droppe det på en forholdsvis nem måde, ja så byttede jeg Cola´en ud med ganske almindelig danskvand med citrus.

Kan du ikke gå fra danskvand til alm. vand, jamen så er skaden jo ikke så stor.

Mvh. Allan

Link to comment
Share on other sites

Jeg indtager selv omkring ½ kg sukker om dagen fra alt muligt forskelligt. (Det svarer til ca. 5 liter sodavand)

Og jeg rør ikke grøntsager hvis jeg kan blive fri.

Tilsyneladende har det ingen skade gjort.

Nu er sundhed jo andet og mere end hvorvidt man har ølmave eller hvor god form man er i. At du ikke har sundhedsproblemer på kortere sigt ved at indtage 1/2 kg sukker om dagen og undgå grøntsager betyder ikke, at du ikke har forøget risiko for en række alvorlige sygdomme på længere sigt.

Det farligste er nok at tro på rygterne om at sodavand er farligt og at grøntsager er sunde.

Rygterne? :blink: Det er da alment kendt, at grøntsager er sunde. Hvis du skulle ligge inde med hemmelig viden, der skulle bevise noget andet, så vil jeg da meget gerne se det..

Grunden til at jeg reagerer er at jeg har prøvet at spise grøntsager, men at det ingen forskel gjorde.

Hvis vi ser bort fra, at man ikke kan bruge enkelte personlige erfaringer til at sige noget som helst om sundheden af grøntsager, så har jeg da selv oplevet masser af positive effekter ved at spise mere frugt og grønt. Jeg er næsten aldrig syg, har aldrig maveproblemer og så mætter visse grøntsager en del, som du selv er inde på.

Og de sunde mennesker der spiser alle grøntsagerne - hvor gemmer de sig henne?

Hvis grøntsager var så sunde, så burde jeg være omringet af mennesker der var langt sundere end jeg selv er.

Men det lader ikke til at være tilfældet.

Nu spiser danskerne jo generelt ikke nok frugt og grøntsager - det er bla. derfor "6 om dagen"-kampagnen blev søsat.

Link to comment
Share on other sites

Tak. Som det fremgår af tråden, så har jeg både fyret lort og pis af allerede nu.

Vil det sige at jeg simpelthen ikke har styr på hvad jeg putter i munden?

Jeg er ikke i dårlig form og har ikke ølmave. Ikke så vidt jeg ved af i hvertfald.

Grunden til at jeg reagerer er at jeg har prøvet at spise grøntsager, men at det ingen forskel gjorde.

Og de sunde mennesker der spiser alle grøntsagerne - hvor gemmer de sig henne?

Hvis grøntsager var så sunde, så burde jeg være omringet af mennesker der var langt sundere end jeg selv er.

Men det lader ikke til at være tilfældet.

Derfor tvivler jeg på at grøntsager skulle være specielt sunde.

Men jeg er klar over at de fylder godt i maven.

Hvordan defineres sundhed?

I rest my case.

Hyg dig.

Link to comment
Share on other sites

Tak. Som det fremgår af tråden, så har jeg både fyret lort og pis af allerede nu.

Vil det sige at jeg simpelthen ikke har styr på hvad jeg putter i munden?

Jeg er ikke i dårlig form og har ikke ølmave. Ikke så vidt jeg ved af i hvertfald.

Grunden til at jeg reagerer er at jeg har prøvet at spise grøntsager, men at det ingen forskel gjorde.

Og de sunde mennesker der spiser alle grøntsagerne - hvor gemmer de sig henne?

Hvis grøntsager var så sunde, så burde jeg være omringet af mennesker der var langt sundere end jeg selv er.

Men det lader ikke til at være tilfældet.

Derfor tvivler jeg på at grøntsager skulle være specielt sunde.

Men jeg er klar over at de fylder godt i maven.

Om du spiser slik hver dag frem for grøntsager giver ikke udslag på dagsbasis - men på længere sigt, som Runen siger.

For mig virker du mest af alt meget uoplyst omkring hvad sundhed er for en størrelse.

Dårlige tænder, gullig hudfarve, dovenskab det er for mig hvad sund kost kan modvirke.

Find dig en anden tone når du argumenterer, det der er ikke acceptabelt i et fora hvor alle skal have lige meget at sige. (IMO)

Du kan jo poste et par billeder af din superkrop - nu når du så fint kommenterede sepps. Mon ikke man kan sige lidt til din oxo. . .

Link to comment
Share on other sites

HEHE, kan se at der er Rimelig meget tvivl om hvorvidt dette sprøgsmål skal besvares,

og nu bruges tråden mest til at disse hinanden med:D:D:D

kan lige ødsle lidt ud af min viden :4thumbup:

Det er bevist at man kan blive afhængig af visse kulhydrater.

Den Nemmeste måde at komme af med afhængidheden er, at holde sig fuldstændig fra sukker i en uge ca.

man kan godt kalde det en kold tyrker:D

Med sukker mener jeg mono/poly Saccharider, der ikke er bundet i f. eks. stivelse, men som er let tilgængelige

så det er okay at spise hvidt brød og drikke mælk, mens slik og sodavand og sukker på havregryn etc.

selv søde frugter som ananas og mango kan forlænge den kolde tyrker

man skal også holde sig fra light produkter, da mange sødemidler kan påvirke ens blodsukker.

og synes især at mvp og sepp skal snakke lidt pænere i disse tråde, da det jo er et hjælpe forum :dry:

Link to comment
Share on other sites

HEHE, kan se at der er Rimelig meget tvivl om hvorvidt dette sprøgsmål skal besvares,

og nu bruges tråden mest til at disse hinanden med:D:D:D

kan lige ødsle lidt ud af min viden :4thumbup:

Det er bevist at man kan blive afhængig af visse kulhydrater.

Reference?

Per brændgård der er cand scient i human ernæring siger at de studier der er foretaget omrking afhængighed og sukker viser at der ikke er afhængighed associeret med sukkerindtag. Jeg går ud fra du har referencer til valide kilder/videnskabelige studier når du siger sådan noget?

Du siger jo det er din viden, så jeg går ud fra det er videnskabeligt baseret?

Den Nemmeste måde at komme af med afhængidheden er, at holde sig fuldstændig fra sukker i en uge ca.

Igen reference? Jeg går ud fra der er lavet forsøg med afvænning med konktrolgrupper og sammenligningi en lang række studier på forskellige afvænningsmetoder?

Med sukker mener jeg mono/poly Saccharider, der ikke er bundet i f. eks. stivelse, men som er let tilgængelige

Mener du sukker med højt glykømisk index eller med højt insulinindex eller kan du definere det nærmere?

så det er okay at spise hvidt brød og drikke mælk, mens slik og sodavand og sukker på havregryn etc.

Hvidt brød har meget højt glykæmisk og insulin index, (80, 100) mælk har sandsynligvis højt insulin index da yoghurt har et insulin index på 89!

Jeg forstå helle rikke hvordan laktosen i mælk er ok, det er et disaccarid som jeg går ud fra du ved?

Det er ikke bundet i stivelse eller lignende så det er meget hurtigtoptageligt sukker og der er meget af det i mælk, men det er ok?

Det består af galaktose og glukose som nedbrydes hurtigt i fordøjelsen, så du rammes altså af en ok mængde af sukker der direkte kan anvendes som energi, glucose...

selv søde frugter som ananas og mango kan forlænge den kolde tyrker

Referencer?

man skal også holde sig fra light produkter, da mange sødemidler kan påvirke ens blodsukker.

Hvilke light produkter kan påvirke ens blodsukker?

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

okay det var rimeligt meget på en gang :D

tager det lige fra begyndelsen.

når man er afhængig af sodavand, eller for den sags skyld alle andre madprodukter

er det en psykisk afhængighed(er ikke klar over om der er noget fysisk afhængighed, der har betydning)

dette behøver jeg ingen kilder for at bevise, da du bare kan tænde for fjernsynet og se et af de utalige

progammer med overvægtige mennesker der ikke kan lade være med at spise.

skulle du alligevel ikke være overbist er der følgende link:

http://www.janjosefsen.dk/sukkerafhangighed.htm

http://www.webwitch.info/Detox/sukkerslave_test.htm

når man er psykisk afhængig og skal afvænnes, virker det ligesom at stoppe med rygning.

hvis man ryger en smøg efter at ha været røgfri i 6 uger, får man den samme afhængighedsfølelse som da man

startede.

http://www.webwitch.info/Detox/sukkerslave_test.htm

med hensyn til light produkterne er der en fin lille tråd herinde der fortæller:

QUOTE

I 1986 publicerede en af verdens førende appetitforskere, professor John Blundell fra universitetet i Leeds, England en undersøgelse i et læserbrev i The Lancet, der viste at det kunstige sødemiddel aspartam, sammenlignet både med druesukker og med vand øgede appetitten5, og fundet blev de efterfølgende år udbygget af hans gruppe til også at omfatte andre kunstige sødemidler6-7, og bekræftet af andre forskergrupper i England, Kanada og USA8-10. Samlet tydede undersøgelserne på, at når kroppen får den søde smag uden af der følger kalorier med ned i mavetarmkanalen og videre ud i blodet, så føler den sig snydt og bliver sulten. Mekanismen menes at være, at den søde smag udløser frigørelse til blodet af insulin fra bugspytkirtlen, i små, men tilstrækkelig store, mængder til at fremkalde et fald i blodsukkeret. Faldet i blodsukkeret udløser sult og fødeindtagelse. En række andre undersøgelser kunne dog ikke bekræfte, at kunstige sødemidler havde denne virkning11-17

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversi...php/t38044.html

når jeg omtaler mango og ananas, er dette blot eksempler på Relativt søde frugter,

der giver hjernen en ide om at du har intaget sukker, hvilket vil tilfredsstille dine mentale behov

Link to comment
Share on other sites

med hensyn til light produkterne er der en fin lille tråd herinde der fortæller:

QUOTE

I 1986 publicerede en af verdens førende appetitforskere, professor John Blundell fra universitetet i Leeds, England en undersøgelse i et læserbrev i The Lancet, der viste at det kunstige sødemiddel aspartam, sammenlignet både med druesukker og med vand øgede appetitten5, og fundet blev de efterfølgende år udbygget af hans gruppe til også at omfatte andre kunstige sødemidler6-7, og bekræftet af andre forskergrupper i England, Kanada og USA8-10. Samlet tydede undersøgelserne på, at når kroppen får den søde smag uden af der følger kalorier med ned i mavetarmkanalen og videre ud i blodet, så føler den sig snydt og bliver sulten. Mekanismen menes at være, at den søde smag udløser frigørelse til blodet af insulin fra bugspytkirtlen, i små, men tilstrækkelig store, mængder til at fremkalde et fald i blodsukkeret. Faldet i blodsukkeret udløser sult og fødeindtagelse. En række andre undersøgelser kunne dog ikke bekræfte, at kunstige sødemidler havde denne virkning11-17

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversi...php/t38044.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share