artikel i politikken


MrWhite
 Share

Recommended Posts

Det er skræmmende at sådan noget kan ske på en så stor public service kanal som DR.

Det viser bare lidt om at program chefen ikke havde en' klap forstand på det han gav grønt lys til - inden optagelserne til udsendelsen - synd og skam.

Michael.

Link to comment
Share on other sites

Well... Jeg er ikke ekspert på området, men jeg er lidt træt af, at nogen skælder ud på at der anbefales at bruge pulsur...

Jeg har selv haft ENORMT stor glæde af at begynde at motionere med pulsur, og ser med undren på de (ofte ganske erfarne sportsfolk/motionister), der kritiserer, at nogen anbefaler nybegyndere at anvende pulsure.

Problemet med at træne uden er, at hvis ikke man kender sin krop og de signaler den sender en, så kan man ikke docere sine kræfter. Pulsuret hjælper dig til at forstå kroppens signaler.

Jeg har selv haft meget stor fornøjelse ud af at begynde at løbetræne med pulsur. Jeg har sikkert ikke kunnet løbe mere end få hundrede meter tidligere før. Jeg lyttede til mine ben, og de sagde "løb for pokker"... Men mine lunger sagde "nej for pokker, slap lidt af"... Derfor har det altid været en elendig oplevelse at løbe.

Så prøvede jeg for godt 1 måned siden med mit pulsur (som jeg har brugt til cykeltræning, hvor problemerne var de samme). Jeg satte en pulszone, som jeg vidste jeg kunne holde på cykel, og så derudaf. Første gang løb jeg 100-200 meter, gik så et stykke, til jeg kom under zonen igen, og løb så igen. Det gik fint, for pulsuret fortalte mig det i lyd, mine lunger sikkert har prøvet at fortælle mig i årevis - slæk tempoet lidt, så holder du hjem...

Allerede efter 2-3 uger løb jeg for første gang 6km. Ikke i noget tempo der kunne få Allan Zachariasen til at tabe næse og mund, men jeg løb hele vejen.

Havde jeg ikke haft mit pulsur, så havde jeg aldrig fået den positive løbeoplevelse, og det var sikkert blevet ved 1-2-3 gange.

Når jeg nu løber har jeg luret sammenhængen mellem min puls og tempoet, og kan styre min puls. Jeg er altå kommet til at kende min krop og dens signaler bedre gennem pulsuret.

Det er nogle af de bedste penge jeg nogensinge har givet ud.

Det var min historie om brug af pulsuret, og hvorfor jeg ubetinget vil anbefale det til alle, der vil til at begynde med motion.

- Klaus

(Redigeret af klausjensen 3:14 am - Maj 18, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Udskældningen går nok ikke så meget på, at der bliver brugt pulsur, men mere på den "træningsfysiologi" man sætter i halen på anvendelsen.

Pulsuret anvendt som du beskriver det, er et herligt værktøj. Man kan bruge det til motivation og til at reproducere (og forbedre) gode træningspas.

Uret hjalp dig over en hurdle, men generelt er pulsuret ikke nødvendigt, hverken for at lave optimal lavintens træning (f.eks. raske gåture) eller optimal højintens træning (f.eks. Dennis Jensens træning).

Beskeden man forsøger at sende er: "Du har brug for et pulsur, for at du kan ligge i en optimal zone!" - hvilket vi opponerer kraftigt imod.

Træningsintensiteten skal naturligvis afpasses i forhold til den ønskede træningstid, motivation og restitutionskrav, men ....

Jo højere intensitet man kan holde indenfor den afsatte træningstid, desto større effekt - både på fedttab og kondition.  Så simpelt er det - ingen zoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share