Hvordan lærer man folk at squatte?


pain
 Share

Recommended Posts

Okay, jeg træner med en del forskellige folk, og fælles for utrolig mange af dem, er at det er et fåtal der overhovedet kan squatte til under parallelt, selv uden vægt.

Det gælder vel især for folk uden atletisk baggrund, men selv forholdsvis atletiske personer kan være ret ynkelige at se på. Jeg ved ikke om det er et problemer der er proportionalt med højde, men desto højere og længere ben, desto sværere har de ved det - oftest flagre knæene en halv meter ude over tæerne (det er der jo så nødvendigvis ikke altid noget galt i?) - samtidige med de svinger både til højre og venstre.

For mig at se, ligger problemet oftest i smidighed, folk der ikke kan squatte, kan sjældent sætte sig med strakte ben, og rører sine tæer, eller bare komme i nærheden af, men det handler vel også om styrken i den berømte posterior chain? Nedre ryg, lår, læg og haserne.

Når man så læser lidt rundt omkring, så anbefaler nogen bare at starte med 1-3 sæt af alm. kropsvægt lounge/ryg extensions/Good mornings og lign. Er det vejen frem? De fleste der har svært ved at squatte har jo også noget svært med at lave en anstændig good-morning, så det kan jeg ikke selv se det geniale i.

Og hvad med Box-squats? Er det virkelig den hellige gral? Og er der så nogen der kender en god tømmer i århus området? :)

Hvad skal man anbefale til folk der (tror) de squatter 70-80 kilo, men ikke engang kommer i nærheden af parellelt, for selvom de gør dem uden vægt på, tipper de bagover. Er det bedre helt at droppe det, og fokusere på teknik, ind til man kan, ind at kører nogen sæt?

Og til sidst - kan en god squatter stille sig med fronten op ad en mur, med tæerne trykket helt ind til væggen, og så kører en squat?

Edited by pain
Link to comment
Share on other sites

Og til sidst - kan en god squatter stille sig med fronten op ad en mur, med tæerne trykket helt ind til væggen, og så kører en squat?

Jeg vælter, men det handler om marginaler. Jeg har knæene 1-2 cm udover tæerne når jeg squatter, og jeg vil mene, at jeg er en ret habil squatter. Så jeg synes ikke den "test" kan afgøre hvorvidt man er en god squatter eller ej.

Link to comment
Share on other sites

nej wall squat køres uden vægt..

men er efter min mening en fremragende øvelse til at lære at squatte

Jeg tror ikke pain mener wall squat, hvis du tænker på denne øvelse:

wallsquat.gif

pains idé går ud på at stå med fødderne ind mod væggen, og derefter gå ned i knæ uden at miste balancen. Kan man gøre dette, kommer knæene netop ikke udover tæerne, og der opstår dermed ingen knævandring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke pain mener wall squat, hvis du tænker på denne øvelse:

wallsquat.gif

pains idé går ud på at stå med fødderne ind mod væggen, og derefter gå ned i knæ uden at miste balancen. Kan man gøre dette, kommer knæene netop ikke udover tæerne, og der opstår dermed ingen knævandring.

Pains version er det, man ofte kalder wall squat..., som Teddy er inde på

Edit.. efter en google søgning kaldes din postede version hyppist wall squat... Jeg tror, jeg har en artikel liggende med wall squat (min version), hvor jeg lige vil tjekke, om den har en tilførsel (ala reverse)

Edited by Pjevsen
Link to comment
Share on other sites

pains idé går ud på at stå med fødderne ind mod væggen, og derefter gå ned i knæ uden at miste balancen. Kan man gøre dette, kommer knæene netop ikke udover tæerne, og der opstår dermed ingen knævandring.

Jeg mener det som CA8 skriver, og har læst et eller andet sted at det var en udmærket test, selvom det ikke gør så meget hvis knæene kommer lidt ud over, men for dem jeg kender, så er flere af dem ikke engang tæt på at kunne komme derned uden at tippe.

Edited by pain
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke pain mener wall squat, hvis du tænker på denne øvelse:

wallsquat.gif

pains idé går ud på at stå med fødderne ind mod væggen, og derefter gå ned i knæ uden at miste balancen. Kan man gøre dette, kommer knæene netop ikke udover tæerne, og der opstår dermed ingen knævandring.

gør jeg ikke, men den som pjevsen finder et link til snart;-)

Men som Søren også siger kan man fint lade knæene komme ud over tæerne når man squatter, der findes mange metoder..

Link to comment
Share on other sites

Sådan udvikler debatter sig tit, det tager ingen vist skade af.

Det er forkert, se misconception #3.

Som Søren W skriver og hans link bekræfter, er det en ret dårlig tommelfingerregel...

Men igen det afhænger meget af smidighed og teknik... Nogle kan have en fin ret ryg uden voldsom hofte fleksion ved lav knævandring (eksemplificeret i Teddy´s link - den rigtige wall squat :tongue: ), hvor andre vil have en ekstrem fleksion ved lav knævandring!

Det er klart mere hensigtsmæssigt at have mere knævandring end for meget hofte fleksion (evt. ryg fleksion), da ryggen rent biomekanisk er mere udsat.

Ps. Hr. Rasmussens argumentation er dog lidt letkøbt (linket til T-nation)

Edited by Pjevsen
Link to comment
Share on other sites

Fuck hvor er Rippltoe sej :4thumbup:

Most trainees seem to selfselect too narrow a stance, possibly due to the evil influences of muscle magazines. All these influences must be purged, lest every workout turn into a bicep-fest
Link to comment
Share on other sites

Mike Robertson har skrevet nogle gode artikler om at Squatte på T-Nation. Én af dem hedder vidst Olympic vs. Powersquats. Han kommer ind på fleksibilitetstræning og og giver nogle gode råd om, hvordan man får øvelsen kørt ind. Herunder pointers du kan bruge i en undervisningssituation.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Start med at vise dem hvordan man gør det korrekt - uden vægt, og uden at forklare det. Bed dem så gøre ligesom du gjorde. Ret herefter de fejl de laver. Typisk drejer det sig om at de ikke lægger vægten på hælene, lader knæene vandre for langt ud over knæene (et par centimeter ud over knæene er fint), starter bevægelsen med at gå ned i knæ i stedet for at skyde hoften tilbage (hvilket bl.a. skaber førnævnte problem) eller at de står for bredt eller smalt. Bed dem blive ved med at lave 2 reps, og bliv ved med at rette deres fejl indtil at de gør det korrekt. Og husk, ingen vægt eller stang før at de kan squatte korrekt uden. Denne opskrift gør at de fleste kan squatte fornuftigt inden for 20-30 minutter. Det er efter min erfaring ca. 1 ud af 10 der har større problemer end hvad der lige kan læres eller rettes med sådan en omgang.

Link to comment
Share on other sites

i min erfaring er OH squats er god måde at få indsluset den rigtige bevægelse. Folk skal bare gå så langt ned som de kan, mens de bevarer vægten på hælene. Efter et stykke tid, vil de fleste kunne komme helt ned, mens holdningen er bevaret, fordi man skal holde stangen oppe.

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådene!

Så I vil generelt mene at det simpelthen er et teknikproblem og ikke et smidighedsproblem? Det lyder jo noget bedre end man skal til at lave smidighedstræning i 6 måneder før man kan squatte ned.

Udstrækning virker, (næsten) ikke i denne sammenhæng :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share