Hvordan lærer man folk at squatte?


pain
 Share

Recommended Posts

lær dem at lave asian squats (siddestilling som har god overførsel til squat med hensyn til vægtfordeling og mobilitet)

Lær dem så at squatte til en box så de lære den eccentriske del uden at de fx bukker i ryggen eller går frem i knæ eller lignende, man kan så starte med høj box og gå længere og længere ned.

Lær dem så at squatte uden boxen

Lær dem så at bibeholde det lærte ved tungere vægte..

Så burde den vel være hjemme.. Det kræver man kender lidt til squat selv og ikke mindst hvad der måske kan være problemet hvis personen gør sådan og sådan i en given situation.. Her er box squats også gode da det gør det nemmere at analysere hvor henne i løftet det går galt..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har lige et spørgsmål jeg synes jeg kunne stille her.

Er det okay at ens fødder går lidt ud til siderne når man squater? Har altid haft lidt problemer med at mine fødder går lidt ud til siderne, også når jeg går. Jeg føler bare min teknik i forhold til knæene er meget bedre, når jeg har dem sådan.

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Har lige et spørgsmål jeg synes jeg kunne stille her.

Er det okay at ens fødder går lidt ud til siderne når man squater? Har altid haft lidt problemer med at mine fødder går lidt ud til siderne, også når jeg går. Jeg føler bare min teknik i forhold til knæene er meget bedre, når jeg har dem sådan.

På forhånd tak

Som hovedregel skal dine fødder pege samme vej som dine lårben ellers forekommer der et vrid i ankel- eller knæled.

Folk er dog forskellige og du kan have kalveknæ eller whatever der fordrer dig til at squatte med lidt vrid, idet det føles naturligt men det vil sansynligvis føre til en form for slitage-relateret skade i længden. IMO skal du en tur til en fys/kiro der kan be- eller afkræfte at der er et problem, således du trygt enten kan squatte videre eller forsøge at udbedrer mindre dysfunktioner og/eller stramme/spændte muller.

Link to comment
Share on other sites

Som hovedregel skal dine fødder pege samme vej som dine lårben ellers forekommer der et vrid i ankel- eller knæled.

Folk er dog forskellige og du kan have kalveknæ eller whatever der fordrer dig til at squatte med lidt vrid, idet det føles naturligt men det vil sansynligvis føre til en form for slitage-relateret skade i længden. IMO skal du en tur til en fys/kiro der kan be- eller afkræfte at der er et problem, således du trygt enten kan squatte videre eller forsøge at udbedrer mindre dysfunktioner og/eller stramme/spændte muller.

Okay tak for svaret

Link to comment
Share on other sites

Har lige et spørgsmål jeg synes jeg kunne stille her.

Er det okay at ens fødder går lidt ud til siderne når man squater? Har altid haft lidt problemer med at mine fødder går lidt ud til siderne, også når jeg går. Jeg føler bare min teknik i forhold til knæene er meget bedre, når jeg har dem sådan.

På forhånd tak

for de fleste vil en vinkel på 15-30 grader imellem fødderne være rarest at squatte med, så ja det er okay

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner med at kalde mig selv for styrkeløfter vil nok være for optimistisk :tongue:

Det var mest bare for at vide det. Jeg er nemlig startet til amr. fodbold, og der siger træneren at det er forkert fodstilling, når man skal stå i 2 point stand som er ligesom squat, som jeg har forstået. Derfor vil jeg bare høre nærmere

Link to comment
Share on other sites

for de fleste vil en vinkel på 15-30 grader imellem fødderne være rarest at squatte med, så ja det er okay

Kan være jeg misforstod spørgsmålet længere op. Der er selvfølgelig intet i vejen i at ens fødder ikke peger parallelt ligefrem når man squat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share