Uren hud i forbindelse med træning


igaard
 Share

Recommended Posts

Hej

Overvejer at starte på at styrketræne, men har de sidste par år døjet en del med uren hud i ansigtet, hvilket irriterer mig ekstremt. Det er dog aftagende, og jeg overvejer at starte på at styrketræne og motionere noget mere, men har dog ladet mig fortælle at dette kan forværre ens urenheder (pga. testosteronniveauet i kroppen?).

Nogen der kan af/bekræfte dette?

PS: Har ingen planer om at skulle æde en masse proteinpulver eller lign.

På forhånd tak

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør godt, uden en ENSTE reference at underbygge med, at afkræfte din frygt for dine testosteron værdier bliver så skyhøje, grundet træning at det medfører acne. :superman:

I værste fald kan du jo give det et forsøg, og stoppe med træning såfremt din urene hud tiltager (jeg tvivler dog).

Link to comment
Share on other sites

Dette er blot en ammestuehistorie, hvortil der ikke foreligger videnskabelige beviser.

I mit center er der dog en gut på 18 år, der har været nødsaget til at stoppe med at træne, fordi hans testosteronværdier blev så høje, at det udløste acne i en meget stor grad. Han tog derfor til lægen, som gav ham noget creme og bad ham om at stoppe med at træne - vi stod og snakkede om det i centeret en dag, hvor der var flere og flere mennesker, der kunne nikke genkende til samme historie og procedure og fortælle, de havde været ude for det samme.

Jeg skal ikke kunne sige, om det rent faktisk er træningen, der har været medvirkende eller skyld i folks acne, men de har i hvert fald været udsat for det, og lægerne har alle rådet dem til at stoppe træningen eller skære ned.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Overvejer at starte på at styrketræne, men har de sidste par år døjet en del med uren hud i ansigtet, hvilket irriterer mig ekstremt. Det er dog aftagende, og jeg overvejer at starte på at styrketræne og motionere noget mere, men har dog ladet mig fortælle at dette kan forværre ens urenheder (pga. testosteronniveauet i kroppen?).

Nogen der kan af/bekræfte dette?

PS: Har ingen planer om at skulle æde en masse proteinpulver eller lign.

På forhånd tak

Mvh

Hvis du i årevis har haft akne problemer, så få det behandlet effektivt af din læge.

Der er en del behandlinger der kan være effektive. Typisk starter man med salver og linimenter og hvis ikke disse er effektive nok begynder man på penicilin præparater, eller det meget effektive accutin/roacutan. FÅ skidtet behandlet hvis det generer dig, det skal ikke være noget der forhindrer dig i at føre dit liv som du vil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet - særlig under træning, hvor man kommer til at svede meget - at få uren hud. Min teori (der ikke er videnskabeligt underbygget) er, at når/hvis man tørrer sveden af ansigtet med en håndklæde eller lignende, så bliver porrerne (der jo i forvejen er åbne grundet svedproduktionen) "belastet", hvilket kan give irritation i huden. Derved virker huden mere uren.

Problemet kan dog mindskes noget ved ikke at benytte et særlig groft håndklæde eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever også selv lidt akne, især i forbindelse med opstart af træning efter længere pause - selv på trods af jeg efterhånden er oppe i en alder hvor det værste efterhånden burde være overstået :smile: - men det plejer hurtigt at gå i sig selv.

Kender ikke til nogen evidens på området, men årsager kunne, udover ændrede nievauer af kønshormon også være at det at træne regelmæssigt udtørrer huden (grundet sved) hvilket kunne forestilles at øge produktionen af talg og herved indirekte øge risikoen for at udvikle akne. Men som sagt blot en teori.

Er dog som andre her i tråden enig om at det på ingen måde skal forhindre dig i at træne hvis det er det du gerne vil - hvis du oplever det og det generer dig tilstrækkeligt meget til at genoverveje træningen så synes jeg du i stedet bør overveje at gå til lægen og få dig en snak med ham om problemet.

Link to comment
Share on other sites

Gå til læge. Det han udskriver til dig virker måske, men nogle læger tager ikke acne alvorligt (man dør jo ikke af det) og følger ikke ordentligt op på behandlingen. Acne går også over af sig selv i langt de fleste tilfælde - personligt var jeg ikke indstillet på at vente til jeg var 30 ligesom min far. Hvis et præparat ikke har mindsket din acne betydeligt efter 6 uger skal du have noget andet. Spørg efter en henvisning til hudlæge og når din læge siger nej så spørg igen efter næste præparat er fejlet. Hvis du kommer på Roaccutan må du ikke træne hårdt, men du kan jo tage det som en god mulighed for at træne teknik med lettere vægte. Der er en gammel mistanke om sammenhæng mellem Roaccutan og depression/selvmord men et stort studie hvor man sammenlignede folk der blev behandlet med hhv. Roaccutan og Tetracyclin fandt ingen forskel (dvs. overhyppigheden af depression/selvmord kom fra kraftigt acne, ikke fra behandlingen).

Jeg kan ikke understrege nok hvor meget ordentlig medicinsk behandling af acne har betydet for livskvaliteten for millioner af mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Gå til læge. Det han udskriver til dig virker måske, men nogle læger tager ikke acne alvorligt (man dør jo ikke af det) og følger ikke ordentligt op på behandlingen. Acne går også over af sig selv i langt de fleste tilfælde - personligt var jeg ikke indstillet på at vente til jeg var 30 ligesom min far. Hvis et præparat ikke har mindsket din acne betydeligt efter 6 uger skal du have noget andet. Spørg efter en henvisning til hudlæge og når din læge siger nej så spørg igen efter næste præparat er fejlet. Hvis du kommer på Roaccutan må du ikke træne hårdt, men du kan jo tage det som en god mulighed for at træne teknik med lettere vægte. Der er en gammel mistanke om sammenhæng mellem Roaccutan og depression/selvmord men et stort studie hvor man sammenlignede folk der blev behandlet med hhv. Roaccutan og Tetracyclin fandt ingen forskel (dvs. overhyppigheden af depression/selvmord kom fra kraftigt acne, ikke fra behandlingen).

Jeg kan ikke understrege nok hvor meget ordentlig medicinsk behandling af acne har betydet for livskvaliteten for millioner af mennesker.

Hvorfor skulle man ikke måtte træne igennem på Roaccutan?

Jeg brændte selv max igennem uden problemer eller uheldige udsving på levertal eller cholesterol?

Link to comment
Share on other sites

Hmm ok ptpoul. Min læge sagde bare til mig at man har rimelig høj omsætning af røde blodceller (plus lidt andre celler) når man træner hårdt og det giver selvfølgelig en masse arbejde til leveren af ting der skal nedbrydes og han var bekymret for overbelastning.

Mht kost - medicinerne siger at der ingen forbindelse er mellem kost og acne, men det tror jeg ikke helt på. Klinisk forskning er sgu langtfra ufejlbarlig. Men det er meget forskelligt hvad folk fortæller de får bumser af. Jeg har hørt mælk og mejeriprodukter, skaldyr og chips og pomfritter mest. Selv får (fik, jeg er ved at være så gammel at jeg ikke rigtig kan provokere min hud mere) jeg bumser af chips og pomfritter. Og der er en effekt der holdt i ca 14 dage fra jeg havde spist noget og det skete på meget små mængder. Klart at jeg ikke opdagede det før jeg flyttede hjemmefra - jeg var vant til at de gamle brugte penge på chips så det gad jeg ikke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Måske har du ret Mikkel - måske får du acne af at dit testosteron-niveau ændrer sig når du træner meget, men der er mange andre ting der ændrer sig når du træner hårdt, insulin-niveauer osv. Det er svært at etablere et kausualitetsforhold ud fra en enkelt historie. Min konklusion er at nogen får acne af hård træning.

Mht. kost så faldt jeg over det her på Slate: http://www.slate.com/id/2178785/#Acne

Den fandt jeg fra den her artikel: http://www.slate.com/id/2187878/ hvor forfatteren også fortæller om at hun fik pænere hud af god kost uden kager og chips.

Derudover vil nyttig æde også have en positiv indflydelse på din træning. Og så skal jeg lige huske at sige at i den artikel de henviser til, hvor der bliver vist en sammenhæng mellem kost og acne, der er ser begge grupper en gennemsnitlig reduktion af læsioner men det er altså over 12 uger. Dem på den gode kost taber sig også 3kg i gennemsnit, men det er jo ikke nødvendigvis vigtigt for dig.

Og nu skal jeg altså til at holde op med at poste i den her tråd. Husk at snakke med din læge!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share