Træning med astma?


jelle
 Share

Recommended Posts

Hej Alle MOL'er

Jeg står i den situation at jeg skal i Forsvaret her til november 08, og jeg har Astma.

Jeg løbetræner dog 4 gange dagligt, fodbold 2 gange om ugen.

Jeg tager ingen medicin for min astma, der er dog ordineret astma medicin til mig, men jeg har valgt ikke og tage det, da jeg

astma-medicin i Forsvaret er bandlyst, og jeg håber på denne måde at min krop stille og roligt vil vænne sig til at det ikke bliver taget.

Når jeg løbetræner kan jeg mærke at efter 5 min og frem til de næste 15 min, at jeg kan have store kvaler med iltoptagelse og vejrtrækningsproblemer, derefter går det ligesom stille og roligt ned og jeg kan med visse begrænsninger løbe "normalt".

Jeg løber to gange om ugen i det fri med det såkaldte system Nike+ Ipod.

Og de sidste to på løbebånd.

Begge på tiden 25 min-40min, og samme hastighed (da der i nike+ er indbygget gennemsnitshastighed per km. som der er på løbebånd, om Nike+ er præcis kan jeg dog ikke sige)

Mine spørgsmål er:

Om der er nogle som kender til gode vejrtrækningsøvelser man evt. kan lave på turen?

Hvordan kan det bedste træningspas sættes sammen så man tager højde for den manglende vejrtræknings/iltoptagelses problemer, men samtidig kan nå en hvis grad af god kondi?

Andre som har haft erfaringer med konditionstræning og astma uden medicin?

Håber i vil hjælpe.

På forhånd tak

Jelle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forstå at du efter eget ønske vil ind til Forsvaret. (Forstår det ikke helt, men sådan har jeg det bare ;o)

Jeg har selv astma, og først fået det konstateret i en relativ sen alder. I mine ”unge år” løb og svømmede jeg altså uden at vide, at jeg havde astma. Jeg troede bare at jeg havde dårlig kondi, når jeg gik død før alle andre.

Men fordi jeg fortsatte min træning i uvidenhed om og på trods af min astma, har jeg udviklet en ret stor lungekapacitet, som til en lille grad har kunnet kompensere for den nedsatte lungefunktion. Noget der også har været med til at udvikle mit åndedræt, har været, at jeg har lavet megen ”fridykning” i forbindelse med svømning. Vand er selvsagt i sig selv et godt miljø at træne i, da luften er ren (forudsat at man kan tåle klor!)

Og så kan jeg sige at de perioder jeg har været mindst plaget af min astma, har været når jeg har trænet meget og hver dag. Men problemet har jo altid været at anfaldene er kommet og gået i forskellige perioder, som jeg ikke har kunnet forudsige. Så selv om jeg har været i god form, har det alligevel været en hæmsko.

Den helt store revolution kom først da jeg begyndte at tage medicin, og jeg ærgrer mig inderligt over at jeg ikke gik til læge noget før og fik konstateret problemet. Jeg husker tydeligt første gang jeg trænede efter jeg begyndte med Bricanyl. Det var som at blive født på ny. Den bedste sammenligning jeg kan komme med, er den gang min niece fik briller. Hun var så begejstret over at kunne se ordentligt, at hun rakte brillerne frem til sin mor og sagde ”prøv dem lige, alting bliver helt tydeligt med dem!”

Umiddelbart vil jeg mene at du får svært ved at omgå problemet, men det kommer nok meget an på hvor slemt det er og hvad der udløser det.

Du skal tænke på at astma-anfald kan udløses af mange forskellige grunde; især stress kan være en meget afgørende faktor. Det er jo en del af træningen i forsvaret, og ikke noget man sædvanligvis oplever under den faste løbetræning.

Det er ikke fordi jeg vil gnide salt i såret, men det kan være at du må indstille dig på en umulig opgave. Og som jeg forstår, vil du forsøge ”at omgå systemet”. Når astmamedicin er udelukket i Forsvaret, er det sandsynligvis netop fordi astmatikere er ”utilregnelige” – altså astmaanfaldene kan komme på de mest uheldige tidspunkter, og man derfor står med en halvt ”funktionsduelig” soldat.

Men jeg håber da du når frem til det du gerne vil.

Vh

Søren

Edited by Sir1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forstå at du efter eget ønske vil ind til Forsvaret. (Forstår det ikke helt, men sådan har jeg det bare ;o)

Jeg har selv astma, og først fået det konstateret i en relativ sen alder. I mine ”unge år” løb og svømmede jeg altså uden at vide, at jeg havde astma. Jeg troede bare at jeg havde dårlig kondi, når jeg gik død før alle andre.

Men fordi jeg fortsatte min træning i uvidenhed om og på trods af min astma, har jeg udviklet en ret stor lungekapacitet, som til en lille grad har kunnet kompensere for den nedsatte lungefunktion. Noget der også har været med til at udvikle mit åndedræt, har været, at jeg har lavet megen ”fridykning” i forbindelse med svømning. Vand er selvsagt i sig selv et godt miljø at træne i, da luften er ren (forudsat at man kan tåle klor!)

Og så kan jeg sige at de perioder jeg har været mindst plaget af min astma, har været når jeg har trænet meget og hver dag. Men problemet har jo altid været at anfaldene er kommet og gået i forskellige perioder, som jeg ikke har kunnet forudsige. Så selv om jeg har været i god form, har det alligevel været en hæmsko.

Den helt store revolution kom først da jeg begyndte at tage medicin, og jeg ærgrer mig inderligt over at jeg ikke gik til læge noget før og fik konstateret problemet. Jeg husker tydeligt første gang jeg trænede efter jeg begyndte med Bricanyl. Det var som at blive født på ny. Den bedste sammenligning jeg kan komme med, er den gang min niece fik briller. Hun var så begejstret over at kunne se ordentligt, at hun rakte brillerne frem til sin mor og sagde ”prøv dem lige, alting bliver helt tydeligt med dem!”

Umiddelbart vil jeg mene at du får svært ved at omgå problemet, men det kommer nok meget an på hvor slemt det er og hvad der udløser det.

Du skal tænke på at astma-anfald kan udløses af mange forskellige grunde; især stress kan være en meget afgørende faktor. Det er jo en del af træningen i forsvaret, og ikke noget man sædvanligvis oplever under den faste løbetræning.

Det er ikke fordi jeg vil gnide salt i såret, men det kan være at du må indstille dig på en umulig opgave. Og som jeg forstår, vil du forsøge ”at omgå systemet”. Når astmamedicin er udelukket i Forsvaret, er det sandsynligvis netop fordi astmatikere er ”utilregnelige” – altså astmaanfaldene kan komme på de mest uheldige tidspunkter, og man derfor står med en halvt ”funktionsduelig” soldat.

Men jeg håber da du når frem til det du gerne vil.

Vh

Søren

Jeg er helt enig! Faktisk synes jeg det er uansvarligt overfor een selv og andre ikke, at tage sin medicin.

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke hvem der har sagt til dig at du ikke må tage astma medicin i hæren. Det måtte jeg for 5 år siden, men måske var det fordi de ville ha' mig for min uddannelse.

Jeg træk et nummer som ville ha' blevet fri nummer men pga. min uddannelse blev jeg taget alligevel, var der i en måned og fik så et astma anfald ude i felten, så blev jeg også sendt hjem. Ærgrede mig rent faktisk rigtigt meget da jeg godt kunne tænke mig at gennemføre.

Link to comment
Share on other sites

Som løber og astmatiker vil jeg lige komme med et par kommentarer.

Jeg har altid været astmatiker og har hele mit liv være nødsaget til at tage medicin - med alle de bivirkninger, der er knyttet hertil (resistens-udvikling mv). For tre år siden begyndte jeg at løbe og i dag er jeg medicinfri - på grund af løberiet. Jo man skal kæmpe mere, men med den rette sammensætning af løbetræning (hvor intervaltræning er en fabelagtig træningstype for astmatikere - hvis man kan holde det ud) kan man sagtens holde anfaldene fra døren.

Klø på - det er fedt at kunne undvære sin medicin; men vær selv opmærksom på hvornår det er ved at gå galt. Det kan man typisk mærke lidt i forvejen.

Link to comment
Share on other sites

tak for svarene.

Skal siges at jeg ikke har haft et astma anfald i de sidste otte år.

og jeg har ikk taget medicin i et år og heller ikke her har jeg fået et astma anfald, og det på trods at jeg dog har været stresset under fysisk udfoldelse.

Vil dog give ret i jeg kan skyde mig selv i foden ved ikke at tage medicinen, men kender flere som er stoppet med at tage deres medicin, efter de har løbetrænet godt og effektivt, og da jeg har også til en hvis grad kunne gøre.

Målet vil så være interval træning og aerob træning?

Men Jobela/eller andre har i nogle ideer om hvordan man kan sammensætte det rigtige træningspas?

På forhånd tak

Jelle

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det er fint med de mange velmenene råd, men det helt adgørende er dit niveau af astma...

Astma kan delvist forbedres ved træning, men det afhænger meget af udløsning, grad og karakteren af din astma

Du skriver, at du ikke har astma anfald, men alligevel har du problemer på dine løbeture.!? Alt der nedsætter/hæmmer iltoptagelsen af astmatisk art kan efter min definition beskrives som et anfald.. Nej du er ikke ved at dø, men du er påvirket af det.

Du skal helt klart til din læge evt. astma/allergi afd. på det nærmeste sygehus, og du bør eventuelt også kontakte en af forsvaret egne læger, da han kan vurdere sagen mere specifikt i forhold til kravene i forsvaret - det kan formentligt gøres anonymt.

Reglerne omkring astma i forsvaret er lavet for alles bedste, så jeg syntes, du skal overveje din indtrædelse i de meniges række meget grundigt.

Jeg mener ikke, at du bør eksperimentere med astma på egne præmisser, men det er helt sikkert et holdnings spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Der er en del der "vokser sig fra" astma, som der siges. Og det kan du selvfølgelig også være heldig med.

Men der er en anden ting du skal være opmærksom på, og det er at du kan skade lungevævet ved konstant at udsætte for anfald.

Som sagt har jeg selv kunne udvide min lungekapacitet, så jeg har kunne yde mere på trods af anfald. Men det er ikke nødvendigvis nogen god løsning. Fordi hver gang du får et anfald (og det må "nedgangen i din iltoptagelse" også regnes for), hvilket forsimplet set er en forkrampning af lungevævet, vil vævet blive stivere og dermed dårligere til at fungere, hvorved du kan tilføje permanent skade til vævet.

Medicinering er med til at forhindre denne forkrampning, og er således også forebyggende i forhold til langsigtede skader. Så jeg vil bestemt fraråde at undlade medicinering. Jeg vil dog mene at det er en god ide, ind i mellem at holde sig medicinfri i forhold til resistensudvilking, men kun hvis det kan ske i perioder hvor man ikke er så udsat for anfald.

Jeg synes også at du skal tage en ordentlig snak med en læge der har specailiseret sig i det. Og ikke mindst lægge kortene på bordet og fortælle hvad det er dine mål er. Det gør det nemmere for en læge at vurdere om dit "projekt" er realistisk eller ej.

Vh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Skal lige siges, jeg har tilsøgt læge, og ved konsultationen sagde han, at han mente det niveau jeg var af astmagrad, godt kunne undværes medicin, men at jeg dog skulle holde øje hvordan fremgangen gik, med hensyn til ikke og tage min medicin.

Som Søren også skriver så forklarede min læge da, også at jeg skulle holde øje, for jeg kunne tage varig skade af det, men at det niveau jeg var på godt kunne undvære det.

Men som jeg skrev i oplægget, at alt dette foregår efter 5 min, til de næste 15 min altså alt i alt 10 min, hvor jeg kan løbe normalt igen, ved ikke om dette har noget og gøre med at man efter et kvarters løb når sin aerobe zone ( hørte jeg noget om engang ved ikke om det passer :blink: )?

Link to comment
Share on other sites

En inspirationskilde du kunne studere er Mogens Jensen - astmatiker, triatlet og Everest-bestiger (se f.ex Discovery Channel hver onsdag aften kl. 22 om hans kamp for at bestige Everest uden ilt). Han er om nogen et eksempel på at sygdom ikke behøver at være begrænsende. Han har vist desværre ingen hjemmeside, men man kan finde flere forskellige udgivelser af rejsedagbøger og den slags rundt omkring på nettet. Googler du f.ex hans navn + Everest kommer der en hel del gode informationer op.

Ved godt det er lidt ved siden af det du egentlig spurgte om, men rollemodeller kan man vel ikke få for mange af.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share