Sign in to follow this  
terrace_lad

triceps/biceps samme dag

Recommended Posts

Lige i øjeblikket kører jeg en 8ugers cyklus, derefter 9 dages dekonditionering, så ny cyklus.

Kører først 2 uger med 2x12, så 2 uger med 3x8, så 4 uger 4x6.

Kører 2split, bryst/skulder/triceps/mave. Ben/ryg/biceps. 3 øvelser til ben, bryst, ryg og skuldre. 2 øvelser til biceps og triceps. 2 dage on, 1 dag off, 2 dage on, 2 dage off.

I min nye cyklus havde jeg tænkt mig at træne 3 split. Ben/ryg, bryst/skulder, biceps/triceps/mave. mandag, onsdag og fredag. Så jeg altså kun rammer hver muskel 1 gang om ugen, hvor imod to gange nu her. Til gengæld vil jeg gå op til 4 øvelser til hver af de store, og 3 øvelser til biceps og triceps.

Jeg har bare set nogen steder at folk anbefaler ikke at træne tri og bi på samme dag, men har I nogen kommentarer til det? Mener bla. at i Magnus Samuelsson's film The Worlds Strongest Arms (mener jeg den hedder), sir han at det ikke er anbefalelsværdigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lige i øjeblikket kører jeg en 8ugers cyklus, derefter 9 dages dekonditionering, så ny cyklus.

Kører først 2 uger med 2x12, så 2 uger med 3x8, så 4 uger 4x6.

Kører 2split, bryst/skulder/triceps/mave. Ben/ryg/biceps. 3 øvelser til ben, bryst, ryg og skuldre. 2 øvelser til biceps og triceps. 2 dage on, 1 dag off, 2 dage on, 2 dage off.

I min nye cyklus havde jeg tænkt mig at træne 3 split. Ben/ryg, bryst/skulder, biceps/triceps/mave. mandag, onsdag og fredag. Så jeg altså kun rammer hver muskel 1 gang om ugen, hvor imod to gange nu her. Til gengæld vil jeg gå op til 4 øvelser til hver af de store, og 3 øvelser til biceps og triceps.

Jeg har bare set nogen steder at folk anbefaler ikke at træne tri og bi på samme dag, men har I nogen kommentarer til det? Mener bla. at i Magnus Samuelsson's film The Worlds Strongest Arms (mener jeg den hedder), sir han at det ikke er anbefalelsværdigt.

Hvis du kører biceps og triceps samme dag ophæver de hinanden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Desuden tigger man næsten om at blive skadet.

haha den ultimative griner.. læste det som skaldet... ku så absolut ik få det til at hænge sammen.... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faktisk er der mange af de "hotte" coaches der anbefaler at køre bi/tri (eller ryg/bryst f.eks.) skiftevis, i det det giver mulighed for at klemme lidt extra ud rep-mæssigt. Hvorfor aner jeg ikke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
haha den ultimative griner.. læste det som skaldet... ku så absolut ik få det til at hænge sammen.... :D

Du har ret, det var faktisk mig, der skrev forkert. Hvis du ser folk i centrene rundt omkring, kan du lægge mærke til at +75% af dem, der træner biceps/triceps samme dag, er skaldede. Tilfælde? Det tror jeg næppe!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gode svar indtil nu, så jeg har svært ved at byde ind med så meget mere. :laugh:

Først må jeg undre mig over hvorfor det skulle være en dårlig idé lige med de to muskelgrupper, og ikke alle mulige andre.

Dernæst, så træner rigtig rigtig mange jo fullbody der er det hele samme dag, og med ganske god succes skulle jeg da mene.

Magnus Samuelsson har sikkert væsentlige grunde til at han ikke i sin træning får mest ud af at træne begge dele samme dag, måske fordi han foretrækker et push/pull split.

Generelt synes jeg man må være særlig kritisk overfor den slags træningsråd, der bare bliver slynget ud uden væsentlig kontekst, for selvom han er en kæmpe, så er hans erfaring måske relativt begrænset til hvad der virker for ham selv (og alt hans dope :wink:).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis du kører biceps og triceps samme dag ophæver de hinanden.

Jeg antager at det er en joke?

Kører selv full body 3 gange om ugen og både biceps og triceps vokser på samme tid :smile:

sunek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gode svar indtil nu, så jeg har svært ved at byde ind med så meget mere. :laugh:

Først må jeg undre mig over hvorfor det skulle være en dårlig idé lige med de to muskelgrupper, og ikke alle mulige andre.

Dernæst, så træner rigtig rigtig mange jo fullbody der er det hele samme dag, og med ganske god succes skulle jeg da mene.

Magnus Samuelsson har sikkert væsentlige grunde til at han ikke i sin træning får mest ud af at træne begge dele samme dag, måske fordi han foretrækker et push/pull split.

Generelt synes jeg man må være særlig kritisk overfor den slags træningsråd, der bare bliver slynget ud uden væsentlig kontekst, for selvom han er en kæmpe, så er hans erfaring måske relativt begrænset til hvad der virker for ham selv (og alt hans dope :wink:).

synes det er en meget hård dom. Tror altså ik han er på dope :w00t:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har selv trænet biceps og triceps samme dag og det gav godt. Men det var et 4-split:

dag1 Bryst, Mave

dag2 Ryg

dag3 Ben, Skulder

dag4 Biceps, Triceps, Mave

dag5 pause

Er også selv gået over til 3-split, for at få højere frekvens, og bryder mig ikke om ideén med biceps og triceps på samme dag her. Min grund, er at jeg ikke synes der er nok hvile imellem. Fx, vil triceps i DIT split blive trænet sekundært på dag2 og primært på dag3, hvilket jeg ikke bryder mig om - But who knows, måske virker det anyways. I et 3-split hælder jeg til push/pull-split.

Edit:

I dette push n' pull-split, er der dog ok restitution mellem muskelgrupperne:

dag1 Bryst, Ryg

dag2 Ben, skulder

dag3 Biceps, Triceps, Mave

Kan også fortælle at mit nuværende 3-split ser ud som følgende:

dag 1 Bryst, Triceps, Mave

dag 2 Ryg, Biceps

dag 3 Ben, Skulder, Mave

Edit igen:

Ser først nu at du kun har tænkt dig at træne 3 dage om ugen med 2 døgns restitutionstid mellem passene. Så er det en anden sag! Personligt hælder jeg til mere frekvent træning. Men har du lyst til at prøve kræfter med systemet alligevel, så go for it.

Edited by Ferus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jorgen Bodholdt
Hvis du kører biceps og triceps samme dag ophæver de hinanden.

den forstår jeg ikke rigtig.

reglen er at man ikke må træne samme muskelgruppe 2 dage i træk, dog kan man træne biceps den ene dag og triceps den anden,

eller biceps og triceps sammen dag og fri den anden dag

ps. når du bøjer armen er det biceps der kan ses bedst, når man har arme alm ned er det mest triceps der kan ses.

Jørgen

Edited by Jorgen Bodholdt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du har ret, det var faktisk mig, der skrev forkert. Hvis du ser folk i centrene rundt omkring, kan du lægge mærke til at +75% af dem, der træner biceps/triceps samme dag, er skaldede. Tilfælde? Det tror jeg næppe!

LOL.... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
den forstår jeg ikke rigtig.

reglen er at man ikke må træne samme muskelgruppe 2 dage i træk, dog kan man træne biceps den ene dag og triceps den anden.

Jørgen

1. Det var en joke

2. Hvis det er en regel, så er den til for at blive brudt, eller i det mindste omdøbt til retningslinje med mange forbehold.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this