Ruteopmåler


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Super initiativ! Lækker detalje med hastighedsberegningen, altid godt med brugbart lir :wub:

Nu har jeg ikke prøvet at printe en rute ud, men ved at et par af konkurrenternes er elendige. Håber denne kan klare jobbet bedre...

En brugbar feature ville måske være at lade kortet 'glide selv' i yderområdet. Gav det mening? Hvis musen er under en cm fra kanten af kortet kunne kortet centrere selv. Alternativt kunne der bare sættes diagonal pile i styre-halløjet i venstre hjørne...EDIT Eller man kan dobbelt klikke selv :sleeping:

Poster hvis jeg kommer på flere :innocent:

vil lige tjekke et par af mine faste ruter, som er opmålt andre steder. Skulle de blive kortere her, skal det selvfølge også ændres!

Edited by kahlua-kalv
Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til print, så ser det ud til, at selve ruten ikke bliver printet i Firefox, men den gør i IE og Opera. Safari til Windows printer ikke engang kortet. Det kunne godt være at jeg skulle kigge på en tilrettet print-funktion.

Det er rigtigt at dobbeltklik centrerer kortet. Ellers finder jeg, at det fungerer bedre, at man kan trække i kortet frem for at det flytter sig når man når kanten.

Link to comment
Share on other sites

rigtig rigtig rigtig lækkert. Det har da aldrig været nemmere at måle sine ruter ud. Det tager lige 5 min at komme i gang, men så er det dødlet og funktionelt.

Vel nærmere 10 sekunder - højst. :laugh:

Kunne dog godt tænke mig, at selve kortet blev større!

tjoo, der er lidt unødvendig margin i bunden og det kunne være fint hvis kortet fyldte helt ud under indtastboksen, evt med mulighed for at minimere den ala findvej.dk - man skal så naturligvis stadig kunne se antal km.

Og så fylder banneren jo lidt...

Andre features:

- Udgangspunkt via IP (det kan findvej også)

- Gem dit eget udgangspunkt for kortet.

- "Enter" i søgeboksen skal svare til klik på "Go"-knappen

Link to comment
Share on other sites

Vil foreslå en lille advarsel, før man sletter hele ruten.

"Fortryd punkt" og "Slet rute" knapperne sidder lige ved siden af hinanden, og ville nok være pæn ærgerlig, hvis jeg kom til at trykke forkert ved en fejl.

Udemærket forslag. (men tænker inderst inde: "så kan man lære det" :devil: )

den kcal forbrænder som er sat på siden giver ret høje tal :blink:

Nej, den giver et rimeligt estimat, bortset fra hvis man går sin rute, da kcal-tallet så skal være ca. 30% lavere. Beregningen duer naturligvis ikke hvis man cykler.

rigtig rigtig rigtig lækkert. Det har da aldrig været nemmere at måle sine ruter ud. Det tager lige 5 min at komme i gang, men så er det dødlet og funktionelt.

Kunne dog godt tænke mig, at selve kortet blev større!

Vil gerne høre hvad det er du synes det forsinker ved førstegangsbrugen. Det gælder jo om at ramme et kompromis, hvor der ikke er for meget tekst og støj ved gentagen brug, og det stadigt er intuitivt første gang. Men det er helt sikkert noget jeg vil arbejde videre med.

Jeg synes at kortet blive rimeligt stort, når man maksimerer vinduet. Som MP skriver, så kan jeg vinde lidt ved gøre som på findvej.dk, men da menuen fylder næsten hele højre siden er det ikke så meget der vindes.

Link to comment
Share on other sites

De "5 minutter" var en metafor for, at det var meget let at finde ud af.

Men man kunne godt file lidt på højre margin og så fylde bunden helt ud

hehe.

For mig giver det en helt anden oplevelse* at kortet er strukket fuldstændigt til alle sider på findvej ift ruteopmåleren.

*) på den gode måde.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode forslag. Jeg har nu lavet et andet layout. Det giver mere kortplads, men til gengæld ikke plads til et banner i første omgang. Tjek det lige ud.

Kun 50 kilometer-mærker? :tease:

Det er rigtig rigtig godt.

Må indrømme at måden du bruger checkboxe til at åbne kalorier/skridt/hastighed er lidt utraditionel, men jeg tror ikke man som sådan er i tvivl om hvad man skal, og det virker jo. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Kun 50 kilometer-mærker?

Må indrømme at måden du bruger checkboxe til at åbne kalorier/skridt/hastighed er lidt utraditionel, men jeg tror ikke man som sådan er i tvivl om hvad man skal, og det virker jo. :bigsmile:

Hvad mener du? - der er mærker op til 500 km! Intervallet ændrer sig bare til spring i 10 og 50 km. Hvis du har brug for det vil jeg da godt lave op til 1.000 km ;-)

Den med checkboxene synes jeg selv er rigtig smart. Ideen er self at få et enkelt interface umiddelbart, men med mere funktionalitet lige under overfladen.

Jeg har nu sat linksene fra forsiden til at pege direkte på opmåleren. På to-do listen står bl.a. at man skal kunne trække i alle punkter og ikke kun første og sidste, samt at km-mærker skal skjules automatisk i udzoomet tilstand. Der findes flere andre opmålere på nettet, men denne skulle gerne blive den bedste danske ruteopmåler :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du? - der er mærker op til 500 km! Intervallet ændrer sig bare til spring i 10 og 50 km. Hvis du har brug for det vil jeg da godt lave op til 1.000 km ;-)

:laugh: Satans også. :tongue:

Skal nok sige til når jeg får behov for km-mærker til 500+. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Fine forbedringer, men stadig to ting jeg falder over:

1. Hvad er det for nogle farver?! :blink: Både på startmærket og ruten

2. Under "Beregn hastighed" står der "Kilometertid: x:xx pr. km".

Der mangler vist noget med minut. Enten:

Kilometertid: x:xx min/km

Kilometertid: x:xx min pr. km

Bør nok være den første eftersom hastigheden er angivet som km/t.

Link to comment
Share on other sites

Fine forbedringer, men stadig to ting jeg falder over:

1. Hvad er det for nogle farver?! :blink: Både på startmærket og ruten

Ouch! Der ramte du en øm tå. Jeg har reelt set brug for en farvecoach.

2. Under "Beregn hastighed" står der "Kilometertid: x:xx pr. km".

Der mangler vist noget med minut. Enten:

Kilometertid: x:xx min/km

Kilometertid: x:xx min pr. km

Bør nok være den første eftersom hastigheden er angivet som km/t.

Det er rigtigt nok. Jeg valgte at holde det, så det svarer til talesprog, men ved nærmere eftertanke vil det være dårlig MOL-stil ikke at have korrekte enheder.

Link to comment
Share on other sites

Super med en ruteopmålet. Hvis den kunne kombineres med loggen sådan at de indtastede oplysninger på en eller anden måde kunne blive direkte overført ville der være tale om en unik ruteopmåler der virkelig differentiere sig fra andre ruteopmålere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Super med en ruteopmålet. Hvis den kunne kombineres med loggen sådan at de indtastede oplysninger på en eller anden måde kunne blive direkte overført ville der være tale om en unik ruteopmåler der virkelig differentiere sig fra andre ruteopmålere. :smile:

Altså så man kunne se ruten som et billede direkte i loggen?

For man har jo muligheden for at linke til ruten med den nuværende.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tildels. Jeg tænker på at tid, distance, hastighed og billede af ruten på en eller anden måde kunne integreres med loggen. Sådan at man kan taste oplysningerne i ruteopmålingen og dermed på en let og hurtig måde kunne få overført sine data til loggen. To fluer med ét smæk.

Link to comment
Share on other sites

Til løb og gang er den rigtig fin men skal man tegne en cykeltur på 80 km ind der skal følge vejen burde den altså automatisk følge de anlagte veje og ikke bruge fugle flugt imellem punkterne.

Se evt hvordan på bikelog.dk Det ser ud til at det er samme kort materiale der bruges så mon ikke det er muligt.

Eller godt initiativ!

Link to comment
Share on other sites

Tak for forslag.

Det med at integrere den med logbøger er en god ide, men det skal gennemføres på en måde så det stadig er enkelt for førstegangsbrugere at få opmålt deres rute. Det vil også kræve en del ekstra programmering.

Den med automatisk at følge veje står allerede på min wish-list. Det er ikke så svært at lave, men skal nok laves som en fluebens-mulighed.

Højdekurve er også en mulighed, men jeg ved ikke helt hvor interessant det er. Måske hvis man brugte det til et mere intelligent output, som f.eks. hvor mange højdemeter man har bevæget sig, hvor mange der var over en hvis stigning etc.

Link to comment
Share on other sites

 Share