Ruteopmåler


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Tak for forslag.

Det med at integrere den med logbøger er en god ide, men det skal gennemføres på en måde så det stadig er enkelt for førstegangsbrugere at få opmålt deres rute. Det vil også kræve en del ekstra programmering.

Den med automatisk at følge veje står allerede på min wish-list. Det er ikke så svært at lave, men skal nok laves som en fluebens-mulighed.

Højdekurve er også en mulighed, men jeg ved ikke helt hvor interessant det er. Måske hvis man brugte det til et mere intelligent output, som f.eks. hvor mange højdemeter man har bevæget sig, hvor mange der var over en hvis stigning etc.

For en cykelrute er det en væsentlig parameter selv som total tal, da det i høj grad er med til at beskrive en rutes hårdhed. Selvfølgelig kan det også bruges til at måle stigningsprocenter men mange cykel løb angiver f.eks hvor mange højdemeter der er i deres løb. F.eks franske la Marmotte har 5500 m mens et dansk bjergløb som Grejsdals løbet kun når op på knap 1500 m.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når man laver en rute med MOL's ruteopmåler og gerne vil gemme den, så dannes en u-be-skri-ve-lig lang URL. Faktisk kan den være så lang, at man ikke kan gemme den som link her i fora'ene. Det har jeg dog ikke selv erfaret, men mener Arne havde det problem.

Jeg har lige lavet en rute http://www.motion-online.dk/rutemaaler.htm...dG|b@zIho@fFpd@

En måde til at få en kortere URL kan være at bruge en af de maskiner, der findes på nettet til at gøre den kortere. Jeg plejer at bruge http://tinyurl.com. Der kan man simpelthen få lavet en "oversættelse" af den lange URL til en kortere. Ovenstående rute er nu gemt som http://tinyurl.com/3skqwn

Måske man kunne implementere noget lignende i ruteopmåleren? eller brugere, der har problemet, kan benytte sig af tinyurl.com :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt. Jeg har faktisk set et andet sted på nettet, hvor man med et enkelt klik kunne få lavet et tinyurl link (det virkede dog ikke umiddelbart). Det vil jeg kigge på. Alternativt kan jeg linke til tinyurl, evt. implementere deres form-felt. Jeg er blot lidt bekymret for at det bidrager til clutter, men måske kan det gøres elegant. I tilfældet med Arnes rute, var der tale om cykelrute, som formodentlig havde en del retningsskift i sig, så derfor blev url'en ret lang.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt. Jeg har faktisk set et andet sted på nettet, hvor man med et enkelt klik kunne få lavet et tinyurl link (det virkede dog ikke umiddelbart). Det vil jeg kigge på. Alternativt kan jeg linke til tinyurl, evt. implementere deres form-felt. Jeg er blot lidt bekymret for at det bidrager til clutter, men måske kan det gøres elegant. I tilfældet med Arnes rute, var der tale om cykelrute, som formodentlig havde en del retningsskift i sig, så derfor blev url'en ret lang.

Forresten kan jeg se at maps.google.com selv implementere en "følg vejen" ruteopmåler, dog ikke helt så elegant som bikelog.dk gør. Noget du overvejer?

For cykelruter er den funktion (inkl højdekurve) guld. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Der er nu mulighed for at vælge "Snap rute til officielle veje" (sticky routes) i ruteopmåleren. Den kan give nogle pudsige resultater, hvis man ikke er omhyggelig med hvor man klikker. Hvis man f.eks. klikker i den modsatte side af en vej, hvor Google ved at der er to kørselsretninger, så vælger den at lave et U-turn. Dertil kan den ikke følge stier o.lign.

Men til en længere landevejstur fungerer det perfekt. Man kan evt. slå funktionen til på kun en del af ruteoptegningen.

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup: til de seneste ændringer. Det gør det jo langt nemmere at hamre en 60 - 100 km tur ind. Og pragtfuldt at man lige kortvarigt kan slå "snap til officielle veje" fra så man kan tegne ruten igennem bussluser ol. så til opmåling af længde er den bedre end den på bikellog.

Vi venter så bare spændt på højde kurverne :tongue:

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup: til de seneste ændringer. Det gør det jo langt nemmere at hamre en 60 - 100 km tur ind. Og pragtfuldt at man lige kortvarigt kan slå "snap til officielle veje" fra så man kan tegne ruten igennem bussluser ol. så til opmåling af længde er den bedre end den på bikellog.

Vi venter så bare spændt på højde kurverne :tongue:

Jeps - lige indtil man rammer forkert og det ene klik er blevet til 20 individuelle brudstykker, der skal slettes enkeltvis.

Muligheden for at vælge mellem "snap" og "direkte" rute er helt sikkert guld når man begiver sig på eventyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En nyhed jeg har glædet mig til at få online: Motion-onlines nye ruteopmåler!

Bemærk, at det er på trapperne, at kilometermærkerne vil vise et tal for km og start og slut-markøren vil blive forskellige.

Derudover må I meget gerne komme med jeres forslag til rettelser, features og forbedringer. :walking:

hej

jeg kunne tænke mig om der er nogen,der kan fortælle mig om hvordan

man kan finde sin rute når man har gemt den i linket.

Hilsen leif

Link to comment
Share on other sites

hej

jeg kunne tænke mig om der er nogen,der kan fortælle mig om hvordan

man kan finde sin rute når man har gemt den i linket.

Hilsen leif

Når du trykker "gem rute som link" bliver webadressen i din browser ændret til et link til din specifikke rute (et ret langt link i øvrigt).

Så er det bare at kopiere dette nye link og passe på det.

Hvis det ikke besvare dit spørgsmål, så forstår jeg ikke hvad du spørger om. :smile:

Link to comment
Share on other sites

 Share