Ved træning: hvor mange gram fedt forbrændes der...


Mignon
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har en af de der cross-motionscykler stående... Den er jeg begyndt at køre lidt på, for at komme i gang med at røre mig.

Mit spørgsmål går ud på:

- jeg har læst at 1 g fedt giver 37 kJ energi. Betyder det at jeg skal cykle det der svarer til 37000 kJ for at forbrænde 1 kg kropsfedt?

Takker for evt. svar

Mignon

elsker chokolade :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Hej mignon,

ja så vidt jeg har forstået på denne side og andre steder, kan du godt regne nogenlunde sådan som du gør (bortset fra at jeg ikke er sikker på at du bruger de rigtige tal - hvis du læser posten om 'Stofskifte' som er pinned øverst i vægttabsforummet bliver der dér sagt at der er 30.000 kj i et kg fedt)... jeg tror dog ikke du kan regne i 1:1 med vægttab og fedttab, da træning giver muskler og muskler er tunge.. og fordi kroppen vil altid forbrænde glykogen (=sukker) før fedt, og glykogen binder sin egen vægt i vand seks gange, hvilket giver kraftigt vægttab i starten af en kur, hvorefter det går langsommere.. Håber det kunne bruges :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej mignon,

ja så vidt jeg har forstået på denne side og andre steder, kan du godt regne nogenlunde sådan som du gør (bortset fra at jeg ikke er sikker på at du bruger de rigtige tal - hvis du læser posten om 'Stofskifte' som er pinned øverst i vægttabsforummet bliver der dér sagt at der er 30.000 kj i et kg fedt)... jeg tror dog ikke du kan regne i 1:1 med vægttab og fedttab, da træning giver muskler og muskler er tunge.. og fordi kroppen vil altid forbrænde glykogen (=sukker) før fedt, og glykogen binder sin egen vægt i vand seks gange, hvilket giver kraftigt vægttab i starten af en kur, hvorefter det går langsommere.. Håber det kunne bruges :bigsmile:

En mindre præcisering.

Med mindre man er meget meget meget tynd, så er det ret begrænset hvor meget muskelmasse konditionstræning kan kaste af sig.

Og kan man kalde muskler tunge? :wink: Muskelvævs massefylde er ca 1,1g/cm3 og fedt er ca 0,9g/cm3, så der er altså ikke en verden til forskel.

Kroppen forbrænder kontinuerligt både glykogen og fedt, i et forhold bestemt efter energibehovet, så det er lidt misforstået at sige kroppen altid forbrænder glykogen før fedt. Ift selve dit indtag kan man lidt groft godt sige, at kroppen hellere vil forbrænde kulhydraterne, fordi fedtet er nemmere at lagre i stedet for at forbrænde fedt og lave kulhydrat til fedt og så lagre dette. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Godt ord igen... er som sagt i mit eget indlæg langt fra ekspert nok... synes bare at Mignon skulle have et svar :laugh: tak for præciseringen :smile:

kan godt se pointen med at muskler som sådan ikke er 'tunge', men den lille forskel på 0,2g/cm3 synes jeg har ret stor betydning :bigsmile: kan da se at jeg i dag er meget tyndere på 74 kg end jeg var for fem år siden da jeg startede med at løbetræne :bigsmile:

Edit: laver tusind slå- og stavefejl og glemmer ord, derfor de mange edits :-)

Edited by Holme
Link to comment
Share on other sites

Godt ord igen... er som sagt i mit eget indlæg langt fra ekspert nok... synes bare at Mignon skulle have et svar :laugh: tak for præciseringen :smile:

kan godt se pointen med at muskler som sådan ikke er 'tunge', men den lille forskel på 0,2g/cm3 synes jeg har ret stor betydning :bigsmile: kan da se at jeg i dag er meget tyndere på 74 kg end jeg var for fem år siden da jeg startede med at løbetræne :bigsmile:

Edit: laver tusind slå- og stavefejl og glemmer ord, derfor de mange edits :-)

Jeg synes det var et ganske brugbart svar, der bare havde et par småting. :wink:

Ang det med at kroppen ser forskellig ud afhængig af hvordan kg'erne er fordelt forstår jeg udmærket. Jeg tror bare at placeringen og "konsistensen" betyder mere end massefylden.

Får du udskiftet 5kg fedtvæv med muskelmasse burde du ifølge ovenstående tal fylde ca 1 liter mindre. Regner vi lidt groft og skal fjerne denne ene liter fra bare halvdelen af kroppens overflade (ca 1,5 m2), så er det lige godt 1 mm i gennemsnit. Det lyder ret beskedent, ik? :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det var et ganske brugbart svar, der bare havde et par småting. :wink:

Ang det med at kroppen ser forskellig ud afhængig af hvordan kg'erne er fordelt forstår jeg udmærket. Jeg tror bare at placeringen og "konsistensen" betyder mere end massefylden.

Får du udskiftet 5kg fedtvæv med muskelmasse burde du ifølge ovenstående tal fylde ca 1 liter mindre. Regner vi lidt groft og skal fjerne denne ene liter fra bare halvdelen af kroppens overflade (ca 1,5 m2), så er det lige godt 1 mm i gennemsnit. Det lyder ret beskedent, ik? :4smartass:

Det får mig til at tænke på den gamle gåde/matematiske spørgsmål:

Hvis man lægger en snor stramt hele vejen rundt om ækvator så den rører jorden alle steder (og vi samtidigt forudsætter, at jorden er kuglerund og helt "glat", dvs. uden lokale forhøjninger) så har denne snor en længde på ca. 36.000 km.

Hvis man laver snoren 36.000 km + 1 m og fordeler denne ekstra meter snor ligeligt, hvor langt over jordoverfladen vil snoren så være?

Link to comment
Share on other sites

Det får mig til at tænke på den gamle gåde/matematiske spørgsmål:

Hvis man lægger en snor stramt hele vejen rundt om ækvator så den rører jorden alle steder (og vi samtidigt forudsætter, at jorden er kuglerund og helt "glat", dvs. uden lokale forhøjninger) så har denne snor en længde på ca. 36.000 km.

Hvis man laver snoren 36.000 km + 1 m og fordeler denne ekstra meter snor ligeligt, hvor langt over jordoverfladen vil snoren så være?

Ca 16 cm, hvis ikke mine basale geometriske evner har svigtet mig totalt. :laugh:

Til mignon har jeg lige en tilføjelse til min egen tilføjelse. :bigsmile:

Selve spørgsmålet lægger jo op til at man godt vil vide hvor meget man laver og hvilket resultat man bør forvente af dette.

På det overordnede niveau giver det fint mening, både ønsket om kontrol og at der rent fysiologisk skal være en sammenhæng mellem energiunderskud og vægttab.

Det man bare må huske på er:

- Du kan ikke udregne dit forbrug helt præcist, hverken for din dagligdag eller for træningen specifikt, ikke med mindre du er udstyret med ret så avancerede apparater (et godt stykke over pulsur-niveau).

- Selv hvis du kunne ville der næppe være en helt fast omregning til faktisk vægttab, fordi kroppen altså godt kan skrue lidt på diverse knapper bag kulisserne for at køre forbrændingen op eller ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share