nærmest intet vægttab i kcal understud + motion.


nielsen2
 Share

Recommended Posts

Nu har min kæreste på 25 prøvet at tabe sig siden midt januar uden held, vi har trænet ca en time 5 gange om ugen, 1-2 dage med styrke træning og resten konditions træning.

på den tid er hun gået fra 98 kg til 95kg..vi har i en periode målt og vejet maden hun indtager (grundigt!) og hun ligger ca på 1300-1600 kcal om dagen. ud fra hvad jeg lige kan beregne burde der da sket et vægt tab på 5-6 kg om måneden og ikke kun 2 kilo på 2½ måned. På 1500 kcal burde det jo minimalt hvad man tager på i muskelmasse som pige selvom man lige er startet. Jeg er selv løbet lidt tør for forklaringer til hende og hun er ved at tabe motivationen helt, så er der nogen som har en ide om hvad der kan være galt og hvordan vi får gang i vægttabet?

Link to comment
Share on other sites

Tror desværre både køkken og badeværelses vægten virker..

et eksemple på en dags mad kunne være:

morgenmad: 60g brød med cheesy ost/sukkerfri syltetøj

midddags mad: en skål tomat suppe

eftermiddags snack: 15g ricecakes med tynd skive magert pålæg

aftensmad: 160-200g kylling og grønsager

har nok alt i alt været 5 dage på den tid hvor kcal energien har lagt på 2500-3000kcal ellers er det hovedsagligt noget i stil med overstående, ingen alcohol og væske indtag kommer mest fra vand samt lidt cola light så derfor det bare ikke giver nogen mening.

Link to comment
Share on other sites

Tror desværre både køkken og badeværelses vægten virker..

et eksemple på en dags mad kunne være:

morgenmad: 60g brød med cheesy ost/sukkerfri syltetøj

midddags mad: en skål tomat suppe

eftermiddags snack: 15g ricecakes med tynd skive magert pålæg

aftensmad: 160-200g kylling og grønsager

har nok alt i alt været 5 dage på den tid hvor kcal energien har lagt på 2500-3000kcal ellers er det hovedsagligt noget i stil med overstående, ingen alcohol og væske indtag kommer mest fra vand samt lidt cola light så derfor det bare ikke giver nogen mening.

Jeg vil mene du/i kan tabe kiloene meget hurtigt ved at ændre kosten. Riskager er f.eks. ikke gode på en slankekur (Efter min mening). Jeg spiser selv efter "The Zone Diet" og kan kun tale godt om den.

I er velkommen til at skrive til mig på [email protected], hvis i har brug for hjælp til at sammensætte en ny kostplan.

Mvh Klaus:-)

Link to comment
Share on other sites

Er hun gået fra inaktiv til aktiv ?

I så fald vil der uundgåeligt ryge lidt på i muskelmasse og evt væske-blodvolumen lidt op tilmed.

Har du/i prøvet med målebånd - evt lår, arme, talje, hofte og brystmål. Giver bedre billede af kropskompositionsændringer.

Og ja mht at partneren "snyder" sin samlever med energiindtag minder mig om et genialt simpsonsafsnit, hvor Homer fråder løs på kur i al hemmelighed :-)

ps: 3kg er da også en start, hvis det fortsætter med denne fart, vejer hun 74kg når hun er 27 år. Jeg ved godt det måske virker som lange udsigter, men nu tager man jo heller ikke 20-30kg på over 6 måneder, hvorved man af samme årsag sjældent taber dem så hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Hej - Er du sikker på at din kæreste helt er med i det her? Det lyder lidt for mig som om du er primus motor, men jeg kan selvfølgelig tage fejl. Måske hun mærker at du er lidt for meget fokuseret på det her, så du ikke helt accepterer hende for den hun er nu, hvilket jeg vil mene er vigtigt, når man støtter en person til at tabe sig.

Måske der også er nogle psykologiske grunde, der er værd at undersøge for hvorfor din kæreste har fået den størrelse hun har? Psyken spiller helt sikkert en stor rolle, måske hun skjuler sig bag de ekstra kilo og hvis hun fik bearbejdet det psykiske først kunne det være, at hun hurtigere kunne tabe sig rent fysisk?

Hvis hun ikke har været i form før skal der jo også noget til at sætte fedtforbrændingen i vejret!

Link to comment
Share on other sites

Løbekvinden> Hej, nej det er nu mest hende selv som vil tabe sig..

Elvirus> tror det er begrænset hvad man tager på i muskelmasse ved så lavt et kcal indtag, måske 1kg max, har prøvet at måle men syntes det målebånd svinger for meget ang. usikkerhed. ja 3kg er en start men det er jo hvad de fleste taber den første måned bare de starter med at løbe/cykle uden en så streng kost. normalt tænker hun meget over maden her i efteråret tog vi en måned hvor vi nok fik lidt for god mad og for meget slik, der steg vægten med ca 10kg på en måned og er hovedsagligt dem som skal væk nu.

Klaus> tror næppe 15g Riskager ændre det helt store det er jo næsten kun luft, syntes selv de er ret geniale lige til at tage den værste sult nu og da. :)

ret sikker på hun ikke snyder med kosten.

rent matematisk burde kiloene jo rasle af selvom ens stofskifte ikke lige er i top, er jo grænser for hvor lavt det kan synke, kroppen skal jo bruge noget energi på at holde sig i gang. Mit eget gæt ville også være at vi ikke har været gode nok til at måle maden af men tror ikke vi måler 200kcal forkert på en dag.

Link to comment
Share on other sites

Løbekvinden> Hej, nej det er nu mest hende selv som vil tabe sig..

Elvirus> tror det er begrænset hvad man tager på i muskelmasse ved så lavt et kcal indtag, måske 1kg max, har prøvet at måle men syntes det målebånd svinger for meget ang. usikkerhed. ja 3kg er en start men det er jo hvad de fleste taber den første måned bare de starter med at løbe/cykle uden en så streng kost. normalt tænker hun meget over maden her i efteråret tog vi en måned hvor vi nok fik lidt for god mad og for meget slik, der steg vægten med ca 10kg på en måned og er hovedsagligt dem som skal væk nu.

Klaus> tror næppe 15g Riskager ændre det helt store det er jo næsten kun luft, syntes selv de er ret geniale lige til at tage den værste sult nu og da. :)

ret sikker på hun ikke snyder med kosten.

rent matematisk burde kiloene jo rasle af selvom ens stofskifte ikke lige er i top, er jo grænser for hvor lavt det kan synke, kroppen skal jo bruge noget energi på at holde sig i gang. Mit eget gæt ville også være at vi ikke har været gode nok til at måle maden af men tror ikke vi måler 200kcal forkert på en dag.

Man kan NEMT måle 200kcal forkert. De par stykker chokolade man ikke lige får regnet med, eller de par ekstra skiver rugbrød løber hurtigt op..

En ting er helt sikkert, hvis hun fulgte den kostplan som du skrev tidligere ville hun med garanti tabe sig for jeg tvivler på der er over 1000kcal i den. Ergo er der en del der ikke bliver regnet med.

Men en helt anden ting: bliver der givet gas til træningen? Pisker sveden af jer?

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Hvilken form for konditionstræning er der tale om? Og synes hun om det? med andre ord bliver hun bidt af træningen eller fokuserer hun på, hvorfor kiloerne ikke rasler af hurtigere? På en eller anden måde bør hun helst komme ind i et træningsmønster hun synes om, så hun ikke mister modet, selvom resultaterne lader vente på sig.

Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert Jimbo, men er slet ikke noget chokolade eller andet rigtigt slemt som kunne være den store synder...

træningen er hovedsagligt cykel træning hvor der ryger omkring 400-450kcal på sådan en tur. tror ikke hun syntes specielt om det er mest fokuseret på at de kilo skal væk, problemet er her at hun næsten er for træt til at give den gas pga. så lidt energi fra maden.

Har overvejet lægen men i ved hvordan de er, laver en eller anden kostplan og siger kom igen om 3 måneder.

Link to comment
Share on other sites

Et godt råd jeg kan komme med... SMID DEN/DE LORTE VÆGT UD! i stedet focuser på hvordan hun ser ud og ikke hvad hun vejer!

Hvis man vejer 95 og ikke har styr på kosten så blir man sgu nødt til at have en vægt for at holde øje med at vægten falder støt! Det andet råd lyder som noget en meget erfaren konkurrence atlet kunne gøre...

Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert Jimbo, men er slet ikke noget chokolade eller andet rigtigt slemt som kunne være den store synder...

træningen er hovedsagligt cykel træning hvor der ryger omkring 400-450kcal på sådan en tur. tror ikke hun syntes specielt om det er mest fokuseret på at de kilo skal væk, problemet er her at hun næsten er for træt til at give den gas pga. så lidt energi fra maden.

Har overvejet lægen men i ved hvordan de er, laver en eller anden kostplan og siger kom igen om 3 måneder.

Det kender jeg personligt godt. Når jeg op mod sommeren skal smide de sædvanlige 4-6 kilo har jeg tidligere skåret meget i energiindtaget og lavet alt for meget cardio, hvilket har betydet at jeg bliver slap, taber mig for hurtigt og bliver flad(tab af min sparsomme, hårdt tilkæmpet muskelmasse :o). De sidste par år har det virket meget bedre for mig at holde et forholdsvist højt kalorieindtag (3000-3200kcal) så jeg har energien til at træne. Det virker måske lidt modsigende, men jeg har det bedre med at spise godt og skabe mit energiunderskud til træningen frem for at skære for meget i kosten.

Typisk spiser jeg mere til frokost, pre-WO, PWO og aftensmaden. Når man har kværnet 2x 100g ris med 250g kylling til frokost og inden træning er der for mig masser af energi til at løfte vægte og cykle 35-40 min. bagefter.

Jeg har så valgt at skære i de måltider der ligger længere væk fra træningen, morgenmad + det sene måltid.

Jeg er ikke fagmand indenfor idræt eller ernæring, så det skal ikke læses som nogen endegyldig sandhed.

Jeg vil stadigvæk mene der er nogle tal der ikke stemmer helt i din kærestes tilfælde, og det er også noget galt hvis der slet ikke er noget energi til træningen. Men tror da i er på rette vej.

PS: man kan sjældent stole 100% på kcal målerne på kondicykler, løbebånd etc.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har selv lignende historie, men tror bare de dage hvor diæten går galt betyder mere end man tror. Man skal nok være fuldkommen konsekvent hver dag indtil man er kommet godt igang i med vægttabet. Deudover tænker jeg på om din kæreste har hørt om noget der hedder PCO? Hver 5. kvinde lider af det og det giver blandt andet problemer med at tabe sig pga. hormonforstyrrelser. Måske hun alligevel skal en smut til lægen bare for at være sikker på at det ikke er det der driller hende? Jeg har det selv. Man kan godt tabe sig alligevel, en man skal være meget konsekvent og målrettet!!

Held og lykke til din kæreste

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har selv lignende historie, men tror bare de dage hvor diæten går galt betyder mere end man tror. Man skal nok være fuldkommen konsekvent hver dag indtil man er kommet godt igang i med vægttabet. Deudover tænker jeg på om din kæreste har hørt om noget der hedder PCO? Hver 5. kvinde lider af det og det giver blandt andet problemer med at tabe sig pga. hormonforstyrrelser. Måske hun alligevel skal en smut til lægen bare for at være sikker på at det ikke er det der driller hende? Jeg har det selv. Man kan godt tabe sig alligevel, en man skal være meget konsekvent og målrettet!!

Held og lykke til din kæreste

Helt enig. Tror bestemt det har noget med hormoner at gøre. Din kæreste har givetvis forhøjet insulinniveau og så taber man sig ikke. Slet ikke på den kur hun er på nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Helt enig. Tror bestemt det har noget med hormoner at gøre. Din kæreste har givetvis forhøjet insulinniveau og så taber man sig ikke. Slet ikke på den kur hun er på nu.

Havde lige et stykke tid unden Internet adgang. Tak for svarene imens.. Tror det er meget muligt i er inde på noget af det rigtige at det kan have noget med insulin at gøre, er en hel del sukkersyge i hendes familie.

Klaus, interessant svar, men hvorfor skulle hun så ikke tabe sig på sådan en kur? Kroppen skal jo stadig bruge noget energi til at lave dagens arbejde, holde sin temperatur osv?

Imellem tiden er der dog røget 1½ kilo mere af. Det går dog stadig alt alt for langt.

Link to comment
Share on other sites

Havde lige et stykke tid unden Internet adgang. Tak for svarene imens.. Tror det er meget muligt i er inde på noget af det rigtige at det kan have noget med insulin at gøre, er en hel del sukkersyge i hendes familie.

Klaus, interessant svar, men hvorfor skulle hun så ikke tabe sig på sådan en kur? Kroppen skal jo stadig bruge noget energi til at lave dagens arbejde, holde sin temperatur osv?

Imellem tiden er der dog røget 1½ kilo mere af. Det går dog stadig alt alt for langt.

Hej,

Godt at der er røget lidt mere af:-)

Hvis der er meget sukkersyge i hendes familie vil jeg næsten æde min hat på at hun har forhøjet insulinniveau. Hvis det er rigtigt skal hun spise mad, der stimulerer glucagondannelse (et andet hormon) samt spise ting der hæmmer insulinproduktionen. F.eks riskager/kiks som jeg mener at hun spiste er noget af det der har allerstørst indflydelse på insulinniveauet i den dårlige retning.

Jeg vil anbefale jer at læse "The Zone Diet". Den er skrevet på baggrund af forskning i bla. sukkersyge og vil helt sikkert hjælpe jer. Hvis i har brug for hjælp eller råd ang. diæt vil jeg meget gerne hjælpe. I er velkommen til at skrive en PM til mig.

Mvh Klaus:-)

Link to comment
Share on other sites

Havde lige et stykke tid unden Internet adgang. Tak for svarene imens.. Tror det er meget muligt i er inde på noget af det rigtige at det kan have noget med insulin at gøre, er en hel del sukkersyge i hendes familie.

Klaus, interessant svar, men hvorfor skulle hun så ikke tabe sig på sådan en kur? Kroppen skal jo stadig bruge noget energi til at lave dagens arbejde, holde sin temperatur osv?

Imellem tiden er der dog røget 1½ kilo mere af. Det går dog stadig alt alt for langt.

Hej igen og velkommen tilbage til cyberverden :)

Se at få hende til læge og få taget en faste-insulin prøve og en test af hendes adrogener i blodet. Disse vil vise om hun evt. har PCO kombineret med en tur til gynækologen. Hvis dette skulle være tilfældet, så kan man få nogle piller der kan hjælpe med at regulere insulinniveaet. De er selvfølgelig nødvendige hvis hun decideret har diabetes, men bruges også forebyggende og mange PCOere har held med at tage dem forebyggende (ved lettere insulinresistens, endnu ikke diabetes) og har nemmere ved at tabe sig på den måde.

Link to comment
Share on other sites

Tror desværre både køkken og badeværelses vægten virker..

et eksemple på en dags mad kunne være:

morgenmad: 60g brød med cheesy ost/sukkerfri syltetøj

midddags mad: en skål tomat suppe

eftermiddags snack: 15g ricecakes med tynd skive magert pålæg

aftensmad: 160-200g kylling og grønsager

har nok alt i alt været 5 dage på den tid hvor kcal energien har lagt på 2500-3000kcal ellers er det hovedsagligt noget i stil med overstående, ingen alcohol og væske indtag kommer mest fra vand samt lidt cola light så derfor det bare ikke giver nogen mening.

Jeg syntes godt nok ikke her er meget mad for at kroppen at arbejde med. Der er efter min mening ikke nok til at kunne holde en forbrænding i gang, også selv om I træner meget. Ud over morgenmad skal jeg helt frem til aften før jeg kan se noget ordentlig mad. Måske I burde tage kontakt til en diætist som kan sætte sig ind i jeres situation og vejlede jer på rette vej, og som kan lave en sund og fornuftig kostplan.

Held og lykke

~ Allan Pedersen

Link to comment
Share on other sites

Ja se om jeg ikke kan overtale hende til en tur til lægen og få checket det.

prøver at kikke lidt på det zone diæt halløj, skal jo åbenbart noget andet til end bare en lav kcal kost.

Ja, læs lidt om Zonen og gå til læge for at være sikker på om det er hormonelt. Hvis i har sprøgsmål til diæt er i altid velkommen til at skrive en PM.

Mvh Klaus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så kom svaret idag, og ganske korrekt det var PCO, så det giver jo noget mere mening at hun ikke kunne tabe sig da hendes insulin niveau som var alt alt for højt.

Mange tak til jer der har svaret, uden jeres hjælp havde vi da aldrig fået hende checket for det og fundet ud af der var noget galt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share