Træning med sten


Kalak
 Share

Recommended Posts

Jeg planlægger at tilbringe sommeren i en lille bygd her i Grønland. Det absolut eneste problem ved den plan, er, at der ikke findes noget ´gym´ i bygden, dvs. ingen af de højt elskede dødløft og squats til mig en hel sommer.

I stedet har jeg så tænkt mig at gøre en dyd ud af nødvendigheden, og bruge sommeren på lidt alternativ træning med sten. Sten er heldigvis lige ved hånden i alle størrelser og vægtklasser.

Så hvis folk har nogen forslag til gode, tunge basisøvelser med sten, skal man være hjerteligt velkommen til at lufte dem i denne tråd.

Forestil dig, at du er i en lille bygd, der er masser af sten, klipper og bakker over det hele. Hvad ville du gøre for at udnytte dette miljø til fordel for absolut og funktionel styrke?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke kan stå på hænder også i friluft og lave handstand pushups samt en mængde andre bodyweight skills som fx plache o.l Var det da noget at begynde at øve på.

Ellers klatring hvis det er forsvarligt. Og en virkelig killer øvelse for styrke og kondition: Tag en sten, vel en 5-10 kg alt afhængig af hvor stærk du er, kast den så langt du kan, sprint hen til den, kast igen osv...

Forskellige plyometriske øvelser kan også laves stortset uden hjælpemidler.

Og ellers så ville jeg tjekke noget "stærkmand" træning, der fylder sten en del af træningsregiet, ellers kan sten vel bruges lidt ligesom en sandsæk... Selvom jeg nok heller ville turde udfordre mig selv med overhead løft med sandsækken end med stenen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jep, jeg har nemlig også tænkt på, at det ku være sjovt at kaste med god, tung sten.

Jeg har tænkt mig at tage en sandsæk med, så jeg kan evt. lave nogle af overhead-øvelser med dén.

Sprint op ad bakke med en sten i favnen, kan sikkert også give en del.

Link to comment
Share on other sites

Har en del sten i baghaven og træner med dem engang imellem. Jeg specielt været glad for dødløft og gang/løb med sten, men du kan lave virkelig mange af de sædvanlige barbell øvelser med en sten. Dødløften er udfordrende på en helt anden måde i og med den er meget uhåndterbar, så grebet og corestyrken bliver testet godt.

med hensyn til overheadpresses har jeg også kørt noget af det, det kan sagtens lade sig gøre, men jeg ville af sikkerhedsmæssige årsager holde mig lidt fra maxløft. Sørg derudover også for altid at bruge tørre sten, men det finder man nu hurtigt ud af, utroligt så glatte de kan blive.

Det kan ihvertfald sagtens alde sig gøre at få en masse fed træning med sten, so enjoy :wink:

Link to comment
Share on other sites

det er en fin ide og al respekt for den men den goe grønlænder kommer nok til at undre sig en smule over danskerens "interesse" for sten...

Så er det jo heldigt, at man selv er grønlænder :smile:

@JoeA:

Kan du evt. fortælle lidt om hvilken teknik du bruger, når du laver dødløft med sten, løfter du stenen helt op i favnen, og den slags?

Link to comment
Share on other sites

Alt efter kvaliteten af de sten du finder, kan du lave:

clean og pres med sten

Snatches (dog nemmere hvis du finder en stamme eller noget)

kuglestød

Zercher squats

almindelig løften sten til rampe (evt med lap-teknik)

løft sten til skulderen

stone walks (i armene, eller holdende over hovedet)

greb ved at tage mindre sten som er uhåndterbar og kast og gribe dem eller lignende statisk træning

BORs med sten (kræver du finder en god aflang sten)

one-arm stone pres OH

stenflips (igen lidt svær sten af finde)

overhead squat (kan dog være halv farlig)

stone walk hvor stenen ligger på skulderen ligesom man ville gøre med en stamme

Cruixifix walk (egentlig bare en sten som er meget tung (de bruger 180kg til stærkmand) og så går du med den, kræver en rampe eller noget så du ikke skal løfte den fra jorden, men blot tage ved den og gå)

one-leg stone løfts

Løft sten fra den ene fod og over til den anden og tilbage

Så det bare evt at lave medleys af ovenstående for at få lidt cardiovaskulær træning ud af det også...

Link to comment
Share on other sites

Husk kalk!!! Det gør underværker når stenen er svær at holde fast på :-)

Dødløft med sten er rigtig sjovt faktisk. Min sten er lidt kantet og aflang, der kan man få fat under den med én hånd og holde balancen med den anden. Men med en rundere udgave er det vist bare at tage fat og finde sprækker og kanter som kan give lidt modstand.

/Chris

Link to comment
Share on other sites

Ja laver nok en form for sumodødløft af den hvor jeg får den helt op i favnen. Og så handler det som Skjoldvang også skriver om på den ene eller anden måde at få et godt greb om den, plejer at være ved at komme ind under den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share