Jeg mangler en halv one arm pullup


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

- idet jeg kun kan trække mig halvvejs op. Hvis jeg forsøger at starte fra frisk der hvor jeg går i stå kommer jeg kun 5-10 cm længere så jeg er ganske enkelt for slap til at gennemføre en fuld ROM.

Hvordan retter jeg op på det?

Fortsætter med kun at træne fuld ROM eller skal jeg begynde lidt specialtræning med halve reps i det område hvor det kniber?

I den øverste del af bevægelsen udkobles bicep jo og det er alene ryggen (og måske lidt bryst) der trækker. Er der nogle suplementøvleser som vil gavne eller er det bare at klø på i "nedtræk"?

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

En måde hvor du kan blive stærkere er ved at lave det eksentrisk! Altså hoppe op og sænke dig langsomt i den ene arm, eller bruge begge arme til at hæve dig selv op og igen ned på den ene arm.

Et andet alternativ er at hænge dig selv op i kraftige elastikker (ngt alá Flexband), der hjælper dig det første af vejen (= moment og energi til den sidste del)

Link to comment
Share on other sites

jeg havde det samme problem engang.

jeg startede med at træne noget skulder, bi- + tri-ceps, og det hjalp en smule på det. det tog ikke meget mere end 2 uger.

men ellers så bare forsæt og forsæt hvis hvis ikke det hjælper, ved jeg ikke hvad :)

ved ikke specielt hvad du kan gøre for at det kommer til at kører :)

Link to comment
Share on other sites

jeg havde det samme problem engang.

jeg startede med at træne noget skulder, bi- + tri-ceps, og det hjalp en smule på det. det tog ikke meget mere end 2 uger.

men ellers så bare forsæt og forsæt hvis hvis ikke det hjælper, ved jeg ikke hvad :)

ved ikke specielt hvad du kan gøre for at det kommer til at kører :)

Det vil sige at du godt kan lave én arms pullups?

Link to comment
Share on other sites

- idet jeg kun kan trække mig halvvejs op. Hvis jeg forsøger at starte fra frisk der hvor jeg går i stå kommer jeg kun 5-10 cm længere så jeg er ganske enkelt for slap til at gennemføre en fuld ROM.

Hvordan retter jeg op på det?

Fortsætter med kun at træne fuld ROM eller skal jeg begynde lidt specialtræning med halve reps i det område hvor det kniber?

I den øverste del af bevægelsen udkobles bicep jo og det er alene ryggen (og måske lidt bryst) der trækker. Er der nogle suplementøvleser som vil gavne eller er det bare at klø på i "nedtræk"?

Ud fra min viden om fysiologi og biomekanik vil jeg mene det er en rigtig god idé at træne den ROM hvor det halter bagefter. Og jeg vil klart mene det skal være koncentrisk.

Link to comment
Share on other sites

jeg havde det samme problem engang.

jeg startede med at træne noget skulder, bi- + tri-ceps, og det hjalp en smule på det. det tog ikke meget mere end 2 uger.

men ellers så bare forsæt og forsæt hvis hvis ikke det hjælper, ved jeg ikke hvad :)

ved ikke specielt hvad du kan gøre for at det kommer til at kører :)

Han er jo også inde på, at triceps træningen har givet pote i OAP ;)

Link to comment
Share on other sites

hvis du nu dropper al anden træning og samtidig taber 10kg.

når du har klaret dette henvender du dig til "krophus".dk og siger du mangler nogle vitaminer - spis så det du bliver tilbudt og træn så kun: hammercurl og assisted oap og træn kun den ene arm(for at undgå for stor vægtstigning)..... :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

hvor tit træner du specifikt - oap?

jeg tager max 2-3 set af 1-assisted. pr. dag - og gerne 2-3 dage uden, denne specifikke øvelse.

træner eksempelvis lidt a la:

dag 1: ryg(inkl.hammercurls) 1-2 timer mange set og rep 3-5 pr. set.

dag 2:pause

dag3: 2-3 set af ass.oap. efter 2/3. set, kan jeg mærke lidt gener i albuen og skulderen.

og så dag1:og forfra igen.

træner den der ass.oap. med min. hjælp og max ydelse.

er en smule stærkere i toppen! end i bunden synes jeg. kan næsten tage toppen uden støtte. men har brug for lidt igang sætning :-) i bunden.

se evt. min log for hvad og hvordan min rygtræning ser ud oftest.

bare klø på, lyder til at du ikke er mange uger væk fra 1 hel rep.

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

Hej Bo

Den seneste drejning i sagen er jeg har sat mit medlemsskab i FDK i bero for at give cyklingen højeste prioritet. Dermed er jeg henvist til kun af have min rundstok at træne med og det er der nok ingen tvivl om er lidt lidt. Det er ikke sådan når man gerne både vil lave en heftig styrkeøvelse og lege cykelrytter samtidigt :unhappy:

Indtil videre med denne prioritering har jeg taget det stille og roligt. Ca. hver anden dag (=mellem de dage med cykeltræning) laver jeg typisk to negative hvor jeg hopper op - holder den lidt i topstilling og stille og roligt glider ned med et par stop undervejs. Et enkelt gang har jeg taget min vægtvest på og efterfølgende lavet halve pullups i den øverste reprenge hvor jeg har problemet - er lidt betænkelig ved denne øvelse da rundstokken ligger mellem to dørkarme hvoraf den ene kunne finde på at løsne sig fra væggen. Har også een gang forsøgt med "Brooklyn-chins" (kalder jeg dem selv= man laver chinups men i stedet for at lade kroppen hænge midt mellem armene trækker jeg den ud til siderne så jeg ikke trækker mig op og ned men i en cirkel - lidt i stil med dem her (den første slags, de statiske hold har jeg ikke prøvet) - bare uden benspræl:

Ret lækker øvelse som umiddelbart virker som om der er ret god overførsel til en en-arms.

Også her er det hård kost for albuerne at lave enarmsøvelser så jeg overvejer meget kraftigt at lave almindelige chins nogle af dagene i stedet, evt med vægtvesten og håbe at inventaret holder. Men opvarmning hjælper nu kraftigt på generne.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

En meget essentiel ting, som der ikke er kommet svar på er:

Hvor mange alm pullup/chinups er du istand til at udføre..?

Istedet for at fokusere på diverse ting som isometrisk træning m.m., ville jeg (hvis jeg var dig!) koncentrere mig om forbedring med begge arme..

Når du kommer op på en 35 stykker i denne variant ville det undre mig hvis du ikke ville kunne udføre en OAP.

Disse 2 øvelser plejer at følges temmeligt pænt ad.

Jeg er lige netop igen blevet istand til at lave en enkelt OAP, og for mig passer det med ca. 30 chinups.

Hvad er dine stats med tillægsvægt (% af BW)?

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Her ingen stats på ekstra vægt - har p.t. sat motionscenteret i bero så den del kan jeg ikke svare på den nærmeste fremtid da jeg ikke kan teste det hjemme.

Hvad angår mit max-rep så er det længe siden jeg har testet og meget pudsigt var det en del af planen af prøve i løbet af nogle dage - også for at få lidt variation til negativerne. Men der er et pænt stykke op til 35 - de 30 tror jeg heller ikke på men vil tro at der er til mindst 25 også selv om beder mig lave dem midt i min nattesøvn.

Hvis to-arms udgaven skal følge evnerne i en-arm så burde der være til ny PR - da jeg lavede min gamle på 29stk var jeg slet ikke tæt på en en-arms, dvs. jeg kunne holde mig statisk ved 90 grader i nogle sekunder med det var det. Selv om der utvivlsomt er en sammenhæng afhænger overførslen mellem de to øvelser - kunne jeg foretille mig - vel også af hvilken muskelfibertype der fremtrædende. Da jeg genrelt er ret slap i maxløft men temmelig udholdende kunne jeg desværre godt tro og jeg skal pænt over 30 toarms før den er hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share