Udstyrets rolle i topsport


Scorpio
 Share

Udstyr og sport  

150 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Benskinner, padding i amerikansk fodbold, høje støvler med ankelstøtte i basketball, knæbeskyttere i håndbold og volley...

Eller misforstår jeg din post?

Jeg mener ikke at der ikke findes skadesforebyggende udstyr i andre sportsgrene, for selvfølgelig gør der det, men hvor tit hører man sportsfolk udtale sig om, at det det nye udstyr bare er alletiders fordi det er mere skadesforebyggende og stiller større krav til teknikken? I f.eks. svømning og cykelsport hører man kun om bedre præstationer, og jeg har heller aldrig, så vidt jeg husker, hørt andet fra andre sportsgrene. Det bærer efter min mening præg af en efterrationalisering. I øvrigt er amerikansk fodbold et dårligt eksempel, i de bedre rækker er udstyret mere et våben end beskyttelse. Den beskyttende effekt minimeres, da det giver bedre præstationer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg mener ikke at der ikke findes skadesforebyggende udstyr i andre sportsgrene, for selvfølgelig gør der det, men hvor tit hører man sportsfolk udtale sig om, at det det nye udstyr bare er alletiders fordi det er mere skadesforebyggende og stiller større krav til teknikken? I f.eks. svømning og cykelsport hører man kun om bedre præstationer, og jeg har heller aldrig, så vidt jeg husker, hørt andet fra andre sportsgrene. Det bærer efter min mening præg af en efterrationalisering. I øvrigt er amerikansk fodbold et dårligt eksempel, i de bedre rækker er udstyret mere et våben end beskyttelse. Den beskyttende effekt minimeres, da det giver bedre præstationer.

Formel 1 og sikkert mange andre afarter af motorsport + Boksning

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Slettet bruger
Benskinner, padding i amerikansk fodbold, høje støvler med ankelstøtte i basketball, knæbeskyttere i håndbold og volley...

Eller misforstår jeg din post?

Jeg spiller ikke selv amerikansk fodbold, så jeg skal ikke kunne sige om benskinner og padding får dig til at løbe hurtigere eller tackle hårdere, men jeg tvivler på, at ankelstøtte giver basketspillere en halv meter ekstra i vertikalt spring eller at knæbeskytterne i håndbold indeholder noget hemmelig teknologi der gør spilleren bedre til håndbold. Er det dog tilfældet så synes jeg at 250, i Sportsmaster er godt givet ud.

Er det ikke tilfældet, så tror jeg ikke, at du forstår hans post. Hvilket performance-enhancing udstyr er der i sport, som retfærdiggør sig selv med nogen betydelig skadesforebyggende effekt?

Min kommentar til debatten vil nok være, at hvad fanden er der ved styrkeløft hvis det ikke handler om at være stærkest? Når styrkeløft handler om at være stærkst OG om have den strammeste badedragt på på samme tid, så bliver det til sådan én eller anden perverteret tresling style skodsport, der er umulig at tage seriøs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller ikke selv amerikansk fodbold, så jeg skal ikke kunne sige om benskinner og padding får dig til at løbe hurtigere eller tackle hårdere, men jeg tvivler på, at ankelstøtte giver basketspillere en halv meter ekstra i vertikalt spring eller at knæbeskytterne i håndbold indeholder noget hemmelig teknologi der gør spilleren bedre til håndbold. Er det dog tilfældet så synes jeg at 250, i Sportsmaster er godt givet ud.

Er det ikke tilfældet, så tror jeg ikke, at du forstår hans post. Hvilket performance-enhancing udstyr er der i sport, som retfærdiggør sig selv med nogen betydelig skadesforebyggende effekt?

Min kommentar til debatten vil nok være, at hvad fanden er der ved styrkeløft hvis det ikke handler om at være stærkest? Når styrkeløft handler om at være stærkst OG om have den strammeste badedragt på på samme tid, så bliver det til sådan én eller anden perverteret tresling style skodsport, der er umulig at tage seriøs.

Tak fordi du lige deler med os andre crunkthumb.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke at der ikke findes skadesforebyggende udstyr i andre sportsgrene, for selvfølgelig gør der det, men hvor tit hører man sportsfolk udtale sig om, at det det nye udstyr bare er alletiders fordi det er mere skadesforebyggende og stiller større krav til teknikken? I f.eks. svømning og cykelsport hører man kun om bedre præstationer, og jeg har heller aldrig, så vidt jeg husker, hørt andet fra andre sportsgrene. Det bærer efter min mening præg af en efterrationalisering.

Nu blev super cyklerne forbudt i cykling og der blev sat begrænsning på hvor meget tid holdne måtte bruge på at udvikle specielle cykler til f.eks. til enkelt start.

I øvrigt er amerikansk fodbold et dårligt eksempel, i de bedre rækker er udstyret mere et våben end beskyttelse. Den beskyttende effekt minimeres, da det giver bedre præstationer.

Spearing (det at ramme med hjelmen først) forekommer nu på alle niveau og ikke kun i NFL/NCAA - faktisk sker det nok mere på de laveste niveauer pga. mangel på teknik. Man udvikler nye hjelme for at mindske chance for hjernerystelser (der er kæmpe forskel på de hjelme man kan få nu og så dem der er bare 5 år gamle). De nye pads der er mere behagelige og beskytter skulder/kraveben bedre så det er i høj grad skadesforebyggende. Alt andet gear til amerikansk foldbold falder i kategorien glamour og er mest for syn skyld.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Min holdning til dragten er at den er unödvendig. Svömmesporten var i forvejen i så rivende udvikling (27 verdensrekorder i 2007) at vi stadig var en del år fra at have behov for dette. Men nu er den her og så tilretter vi os.

Problemet er nu at vi ikke reelt ved om de svömmere som sætter verdensrekorder er bedre svömmere end de foregående.

Det kan også give gevaldigt bagslag til svömningen i forhold ti IOC. Man har sat kravtiderne til OL ud fra at man har lovet IOC at have færre svömmere til OL en sidst. Det har været en diskussion mellem IOC og FINA ved de sidste to OL.

Med de nye dragter er der helt sikkert flere svömmere end forventet som kvalificerer sig. Spændende at se hvad IOC siger til det.

Havde en kort samtale over messenger med en veninde, der havde fulgt med i årets kortbanemesterskab i Kolding. Indvirkningen af "DRAGTEN" er åbenbart ret signifikant...

Sanne siger:

Det var så sindsygt med de dragter. Alex svømmede 24.57 i 50 cr. Købte en dragt og gik 22.3

Det er næste ikke fair

Spøer siger:

det lyder helt åndssvagt

det er for mig et bevis på, at de skal forbydes

Sanne siger:

Ja det er det virkelig. Folk satte de vilde perser. 1 sek pr 50 meter i snit

Niklas fra Farum har aldrig været under minuttet i 100IM. Han endte med at gå 57.1

Jeg er fuldstændig enig!

Siden dragten kom frem er der slået fler verdensrekorder, end der er sat de sidste fire år op til at dragten kom frem.

Spøer siger:

det er lidt ligesom doping

kan man være stolt af sin rekord, når det er så tydeligt, at det er dragten, der har gjort forskellen?

det synes jeg ikke

Sanne siger:

Tja. Det handler jo om hvem der har pengene, og man kan ikke få dem på når de er våde, så toppen af farums hold sad og planlagde hvilke løb de skulle have medaljer i, og hvilke de måtte svømme uden dragt.

USA har forbudt dragterne til årgangssvømmere

Spøer siger:

hvor er det til grin

Sanne siger:

Niklas gik 54 i 100 fri ( pers med 2 tiende dele) uden dragt og kom i semifinalen hvor han så brugte dragten, og vupti så gik så gik han 51

Ja ret mange er sure, og de fleste trænere mener de skal forbydes

Link to comment
Share on other sites

Ja og vi kommer til at se meget mere som dette de næste år.

F.eks til OL. Storbritanien sætter 25 nationale rekorder. Aliligevel er de samlet set placeret lavere end ved VM sidste år og sidste OL.

De islandske svömmere havde ikke et fantastisk OL (på trods af dragter). Lavede stort set de samme tider til OL som ved VM sidste år.

Placeringerne rög til gengæld fra ca. nr 20 til ca nr 35

Jeg synes det er lidt træls med de dragter. Det gör de ugennemskueligt hvem der reelt forbedrer sig.

P.s. er det Fr. Otte du snakker med?

Edited by MadsSWIM
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share