Udstyrets rolle i topsport


Scorpio
 Share

Udstyr og sport  

150 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Min holdning sådan helt overordnet er i første omgang at skelne mellem nødvendigt og ikke-nødvendigt udstyr.

Sko i løbediscipliner er nødvendige, det samme med en discus, en cykel osv. På den konto er styrkeløft-gear ikke nødvendigt for at kunne udføre øvelserne.

Det vil være umuligt at sætte en helt klar grænse op, så skulle være fælles for alle sportsgrene, men jeg er helt sikkert for at der er strikse regler for udstyr helt generelt.

Svømmedragterne er jeg ikke imod som sådan. Man kunne have valgt at begrænse hvor store bukser/badedragte måtte være eller gøre som de nu har gjort - tillade heldragter. Det hæver niveauet når man tillader mere udstyr, men for mig tager det ikke noget fra sporten - heller ikke at rekorderne bliver slået primært pga nyt gear. Når de gør det synes jeg dog som minimum at alt godkendt udstyr bør være tilgængeligt for alle deltagere (de skal følgelig selv købe det). Det føler jeg giver mening i svømning, men det er ikke givet jeg ville bruge den tolkning i alle sportsgrene. Det stikker i øjnene fordi der er så tydelig forskel og ikke alle har de bedste dragter. Det er noget andet i mit hoved med f.eks. motorsport, hvor "udstyret" trods alt spiller en noget større rolle end svømning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvorfor stoppe pga. udstyret, istedet for bare at smide udstyret og konkurrer alligevel, og gøre comeback på den måde? :smile: Hvis det er pga. dårligere medalje muligheder, så er der jo 3-kamps stævnerne Nordland Cup og Copenhagen Cup (de har raw klasse i år) samt bænkpres stævnet Nordfyn Cup med raw klasse.

Jeg var ikke klar over, der var andre stævner end Nordland faktisk, jeg følger ikke rigtig med mere, men det bringer da bestemt tingene op til overvejelse igen. Nu skal jeg så bare lige tage mig sammen og få licens :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Sko er ikke nødvendige, der har været løbere der har gennemført marathon løb uden sko og vundet dem.

Pigsko ikke nødvendige, startblokke, skamler i svømning, sko i VL, bælter i VL, alt udstyret bortset fra stangen og skiver + rack i SL.

Tartan i atletik, specielle sko og bolde i fodbold etc.

Mange af tingene er der pga sikkerhed (udgangspunktet for udstyret i SL), men ender med at blive et præstationsfremmende element.

Link to comment
Share on other sites

Sko er ikke nødvendige, der har været løbere der har gennemført marathon løb uden sko og vundet dem.

Pigsko ikke nødvendige, startblokke, skamler i svømning, sko i VL, bælter i VL, alt udstyret bortset fra stangen og skiver + rack i SL.

Tartan i atletik, specielle sko og bolde i fodbold etc.

Mange af tingene er der pga sikkerhed (udgangspunktet for udstyret i SL), men ender med at blive et præstationsfremmende element.

Sko vil jeg nu tillade mig at betragte som en rimelig basal del af de fleste atleters påklædning, så kan du lege flueknepper eller lade være. :wink:

En bold er også ret vigtig i fodbold.

Ud over det er jeg helt enig i at de ting du nævner ikke er nødvendige og må derfor være oppe til overvejelse om man vil have dem eller ej. Jeg sagde jo ikke jeg var imod alt unødvendigt udstyr og jeg synes egentlig heller ikke at alle burde stille barfodet og i lændeklæde, hvis det overhovedet er muligt.

Hvor meget man vil tillade der bliver udviklet på hver enkelt af de andre ting du nævner er så op til de enkelte forbund ud fra hvad de mener det giver sporten og ikke mindst hvad der er rimelige restriktioner. Så kan det godt være at en sko bliver en "speciel" sko og en bold bliver "speciel". At fastfryse udstyret i en sport til et eller andet arbitrær niveau der var på et givent tidspunkt giver jo ikke mening.

Link to comment
Share on other sites

Sko er ikke nødvendige, der har været løbere der har gennemført marathon løb uden sko og vundet dem.

Pigsko ikke nødvendige, startblokke, skamler i svømning, sko i VL, bælter i VL, alt udstyret bortset fra stangen og skiver + rack i SL.

Tartan i atletik, specielle sko og bolde i fodbold etc.

Mange af tingene er der pga sikkerhed (udgangspunktet for udstyret i SL), men ender med at blive et præstationsfremmende element.

Har du noget belæg for påstanden om at udstyret i SL er kommet til verden pga. sikkerhed, jeg synes det lyder som en grov efterrationalisering.

Er jeg i øvrigt den eneste, der synes der er en fundamental forskel på udstyr som pigsko, magnesiumpulver, svømmedragter, aerodynamiske cykler mv., som forbedrer udøverens potentiale ved at minimere/maksimere friktion, og så udstyr, der kommer med en direkte kunstig hjælp. Skulle man lave en sammenligning til f.eks. løb ville det være startblokke med fjedre, det ville også kræve en masse træning at udnytte optimalt, men det ville da stadig være noget mærkelig noget.

Link to comment
Share on other sites

Alt hvad jeg forsøgte med mit indlæg var at sætte fokus på hvor meget udstyr vi ser som naturligt i forskellige sportsgrene, der ikke er nødvendigt og gør det vanskeligere at udbrede sporten.

Ingen pigsko og tartan = flere kunne dyrke løbedisciplinerne i atletik.

Ingen startblokke, igen flere kunne være med.

Ingen knopper på fodboldstøvlerne = flere kunne være med.

Skulle man lave en sammenligning til f.eks. løb ville det være startblokke med fjedre, det ville også kræve en masse træning at udnytte optimalt, men det ville da stadig være noget mærkelig noget.

Banerne udvikles med henblik på at være hurtigere, så der kan laves rekorder ved OL VM osv. Det refererer direkte til din elasticitetskommentar.

Vandet udvikles for at igen skabe gunstige forhold, ved de store svømmestævner.

De store forskelle er graden af transfer (der imo er på linje med det stangen i stangspring giver), og det at det bæres på kroppen.

Af en eller anden grund er der mange følelser med for udenforstående. Jeg tror det er fordi mange udenforstående gerne vil kunne identificeres med sporten, og gerne vil kunne måle sig op imod de store kæmper.

Det kan de godt glemme IMO, for der er en verden til forskel fra gym-lifts med suspekt teknik til løft gennemført på platformen.

Udstyret gør det selvfølgeligt endnu sværere at sammenligne, men det gør startblok, pigsko og tartan også uden at der er nogen der bekymre sig om dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender meget lidt til det tekniske i atletik og svømning, for at vælge de ting du nævner, men i disse henseende synes jeg også det er forkert kunstigt at fremme præstationerne. Her bør de enkelte forbund nedskrive tekniske reglementer, som de jo nok gør i forvejen, og sætte grænser for hvad der kan accepteres. Hvad de så gør inde for de grænser er helt fint, man må så håbe på grænserne bliver defineret så bizarre tilfælde ikke finder sted.

Min uvilje mod udstyret har intet at gøre med tilgængeligheden af sport, man kan ikke forvente at kunne gå til fodbold iført sit hverdagstøj. Stangen er naturligvis en bestanddel af stangspring, og her ser jeg umiddelbart ingen grund til at indføre restriktioner på stangens egenskaber, hele idéen er jo at se hvor højt man kan hoppe vha. en stang. I mine øjne mister sporten ikke sin tiltrækningskraft ved at stangen bliver lavet af eksotiske kompositter, frem for en bambuspind. Nu vil nogen nok sige at udstyret på samme måde er en integreret del af styrkeløft, og det er da også rigtigt, men jeg vil vove den påstand, som nævnt i et tidligere indlæg, at dette er sket fordi sporten på et tidspunkt er kommet ud ad et sidespor, ikke som en naturlig konsekvens af sportens udvikling. Kort sagt: det er naturligt at stangen er en integreret del af stangspring, det er ikke en naturlig del af squats at have en stram elastisk dragt på, firkantet sagt.

Link to comment
Share on other sites

Men til svømning så vi omkring 10 verdensrekorder, hvor alle undtagen en var sat med den samme nye badedragt, nogle af rekorderne oven i købet med store tidsforbedringer (1/3 sek på 100m er ret meget). Alle undtagen en af rekorderne var sat med en speciel badedragt (som herrne også bruger :blink: ), det er vist ingen tilfældighed. Oven i købet, så er det så vidt jeg ved kun nogle nationer, som har mulighed for at bruge den nye dragt. Det må siges at være unfair konkurrence.

Jeg synes det er bemærkelsesværdigt, at atleter accepterer bøder op til 40.000 kr for at få lov at benytte en anden dragt end den sponsorerede dragt. Jacob Andkjær udtaler, at han vil ikke bruge Arena-dragten til OL

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

En eller anden på dr. squats forum:

"

My best raw bench is 275 lbs. I put a shirt on last night, for the first time a shirt that fits me and began to get the form right. I got up 350 lbs relatively easy. I only did this just to play around, try the shirt on, see where I was at, and prepare for the workout with the guys on bench day which is Friday. So this was at the end of my log press workout where I was already fatigued. "

Link to comment
Share on other sites

En eller anden på dr. squats forum:

"

My best raw bench is 275 lbs. I put a shirt on last night, for the first time a shirt that fits me and began to get the form right. I got up 350 lbs relatively easy. I only did this just to play around, try the shirt on, see where I was at, and prepare for the workout with the guys on bench day which is Friday. So this was at the end of my log press workout where I was already fatigued. "

Hvor vil du hen med det Simon? En eller anden person med en uimponerende bænk beretter at han "bare" kan tage en trøje på og løfte noget som som er bedre end før omend stadig Uimponerende.

Man kan ikke bare tage en trøje på og så får man det hele foræret. Nogle har faktisk vil faktisk aldrig få noget ud af udstyret, spørge selv OnkelT som stadigvæk får -5 kg ud af en bænktrøje selvom han har øvet sig i flere år (sorry Troels). Som udstyrsløfter må man slide i det både Raw og i udstyr, det kan du jo se i de år vi har trænet sammen i IK99. Du er jo velkommen til at prøve og finde ud af om det er så nemt.

Du siger at folket gerne vil se hvad styrkeløfterne kan løfte uden udstyr. Åbner øjnene nede i centeret, eller tag med til Nordland cup eller et af de andre RAW stævner.

Edited by Conscience
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvis en given udøver har en pis'lee fysik eller psyke,

men ikke evner at bruge udstyret i en given sportsgren

så vinder manden ikke og har ikke fortjent at vinde.

Helt enig. :smile:

Jeg kan i øvrigt godt forstå, at udenforstående synes, at det med udstyret i styrkeløft er noget underligt noget. Personligt synes jeg, at udstyret bringer et ekstra element ind i sporten, som jeg godt kan lide. (Men ja, gu kan det være pisse frustrerende til tider, når man bare ikke kan få det til at fungere. :tongue:)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. :smile:

Jeg kan i øvrigt godt forstå, at udenforstående synes, at det med udstyret i styrkeløft er noget underligt noget. Personligt synes jeg, at udstyret bringer et ekstra element ind i sporten, som jeg godt kan lide. (Men ja, gu kan det være pisse frustrerende til tider, når man bare ikke kan få det til at fungere. :tongue:)

Du må jo bare øve dig noget mere :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den sydafrikanske 400 meter løber Oscar Pistorius har fået lov at deltage i OL i Beijing (såfremt han kvalificerer sig) efter et længere tovtrækkeri. Det interessante ved Pistorius er, at han er handicappet og mangler begge underben. Han løber med benproteser lavet af metal og kaldes derfor også The Blade Runner. Den internationale sportsdomstol CAS har konkluderet, at Pistorius ikke får nogen unaturlig fordel af sine benproteser.

Han har tidligere deltaget i et par "almindelige" løb bl.a Golden League i Rom sidste år..

Link to comment
Share on other sites

Den sydafrikanske 400 meter løber Oscar Pistorius har fået lov at deltage i OL i Beijing (såfremt han kvalificerer sig) efter et længere tovtrækkeri. Det interessante ved Pistorius er, at han er handicappet og mangler begge underben. Han løber med benproteser lavet af metal og kaldes derfor også The Blade Runner. Den internationale sportsdomstol CAS har konkluderet, at Pistorius ikke får nogen unaturlig fordel af sine benproteser.

Han har tidligere deltaget i et par "almindelige" løb bl.a Golden League i Rom sidste år..

Det er sgu en svær en, for på den ene siden har han ingen muskler fra knæene og ned, og på den anden side vejer proteserne nok noget mindre end et underben (ps: de er næppe lavet af metal, men nok af en carbon/epoxy komposit). Han er pænt hurtig på den sidste langside der, det ser jo helt vildt ud som han kommer fra en sidsteplads og ender som nummer to.

Link to comment
Share on other sites

Hele sagen omkring Pistorius er lidt speciel.

Hovedargumentet gik ikke på om hvorvidt protesen er lettere end underbenet, men derimod på, hvorvidt det var en fordel at han ikke "syrer" i læggene på de sidste 100 meter af en 400 meter.

Men ser man på tidligere løbere med proteser, så viser deres tider at det ikke ubetinget er en fordel.

Pistorius kommer godt på de sidste 100 meter, men det er der andre løbere før ham, der også har gjort. Og nu var det B-feltet han løb i. Det plejer at indikere at de løbere, som løber i det heat lige mangler det sidste for at være med helt i toppen. Som regel er det man mangler på en 400 meter udholdenheden på de sidste 80-100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Well done, Sherlock. Men hvis der var begrænsninger på udstyret ville vedkommende med den bedste fysik/psyke/teknik/whatever vinde. IMO spiller udstyret bare en for stor rolle i styrkeløft.

Jeg har faktisk ret ondt i røven, men det er af andre grunde BABOOSH3.gif

Det er jo ligesom op til den enkelte at træne "nok" i udstyret til at kunne vinde, ligesom det er op til Køreren i Formel 1 at teste "nok" til at kunne lave korrekt opsætning.

Jeg er både god RAW og i Udstyr, men da vi konkurrere i udstyr, har jeg gjort mig den umage at træne i udstyret for at slå mine konkurrenter, og dem jeg slår, må jo så bare træne endnu hårdere istedet for at tude og sige, "jamen du henter også 100 kg i udstyret i squat!" JA det gør jeg, men det har jeg fandeme brugt 3 års træning på at opnå! og havde jeg ikke brugt 3 år på at blive bedre i udstyret, så havde jeg trænet RAW og så var jeg bare blevet ENDNU stærkere der!

Link to comment
Share on other sites

Lige en update på de der speedo dragter. Mine to OL kvalificerede/potentielle svömmere har fået dem udleveret.

Sjældent har jeg oplevet noget så vandvittigt!!!!!!!!!!!

FUCK FUCK FUCK hvor de dragter gör forskel.

Dragterne er bygget op at nogle latexagtige plader med ligesom noget meget stift og uelastisk nylonströpeagtigt stof.

Selv med halvslöje startspring forbedrede begge svömmere deres tid de förste 15 m af en 50 m med over et halvt sekund.

Især farten i glidefaserne i svömingen er BETYDELIG höjere.

For crawlsvömmerne ser man også især at dragterne hjælper dem med at holde kropspostionen gennem hele löbet. En meget stor fordel.

De dragter sender svömningen op på et helt andet plan. Ingen tvivl om at dragterne gör en forskel.

Det kan man så mene om hvad man vil. Selv er jeg ikke overdrevet begejstret for udviklingen. Jeg mener der stadig er meget at nå "bare" ved at udvikle svömningen selv.

Men når nu dragterne er der bruger vi dem!!

Link to comment
Share on other sites

Som alt andet, så gælder det vel om at (blive enige om at) sætte grænser.

Et par artikler inspireret af Ironmanfilmen. Måske ikke så meget med emnet at gøre, men fandeme rigtig nørdet cool.

Til styrkeløfterne har vi exoskeletons til forøgelse af styrken:

http://www.dailytech.com/Building+An+Iron+...rticle11810.htm

Til løberne har vi ”støvler” med motordrevne fjedre:

http://www.dailytech.com/Building+An+Iron+...rticle11812.htm

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Lige en update på de der speedo dragter. Mine to OL kvalificerede/potentielle svömmere har fået dem udleveret.

Sjældent har jeg oplevet noget så vandvittigt!!!!!!!!!!!

FUCK FUCK FUCK hvor de dragter gör forskel.

Dragterne er bygget op at nogle latexagtige plader med ligesom noget meget stift og uelastisk nylonströpeagtigt stof.

Selv med halvslöje startspring forbedrede begge svömmere deres tid de förste 15 m af en 50 m med over et halvt sekund.

Især farten i glidefaserne i svömingen er BETYDELIG höjere.

For crawlsvömmerne ser man også især at dragterne hjælper dem med at holde kropspostionen gennem hele löbet. En meget stor fordel.

De dragter sender svömningen op på et helt andet plan. Ingen tvivl om at dragterne gör en forskel.

Det kan man så mene om hvad man vil. Selv er jeg ikke overdrevet begejstret for udviklingen. Jeg mener der stadig er meget at nå "bare" ved at udvikle svömningen selv.

Men når nu dragterne er der bruger vi dem!!

Det lyder godt nok vildt.

Men jeg vil tror at det kun er et spørgsmål om tid før FINA beslutter at forbyde alle former for dragter, der fylder mere end en gammeldags badedragt/speedo. Da enkeltstartscyklerne begyndte at blive for effektive besluttede man i ICU at en standardcykel ville være mere retfærdig, mon ikke det samme sker i svømning.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder godt nok vildt.

Men jeg vil tror at det kun er et spørgsmål om tid før FINA beslutter at forbyde alle former for dragter, der fylder mere end en gammeldags badedragt/speedo. Da enkeltstartscyklerne begyndte at blive for effektive besluttede man i ICU at en standardcykel ville være mere retfærdig, mon ikke det samme sker i svømning.

Jeg gentager gerne at det er vanvittigt. Lidt tider du kan hygge dig med.

Mandag til træning: 26.7 på 50 fly efter en rimelig blöd træning.

Tirsdag aften il træning efter hård styrketræning om morgenen: 24.0 i 50 fly i andet forsög. Han glemte simpelthen at lave sit undervandsarbejde i förste forsög da han blev overrasket over farten i streamline alene efter startspring.

Islandske lang i marts: 55.8 med 63-60i i frekvens i 100 fly nedtrappet (muligvis ikke nedtrappet nok)

Unedtrappet i trylledragten sidste weekend 55.9 med 49-50 i frekvens og ingen fornemmelse for syre.

Glæder mig til Mare Nostrum :superman:

Du kan forövrigt roligt regne med at dragterne ikke bliver forbudt.

FINA har lavet regler om at dratgerne skal være tilgængelige for alle for at være tilladte og at patent regler ikke gælder for dragter som er tilladt af FINA.

FINA havde "krise"möde med alle svömmeudstyrsproducenterne i forbindelse med VKM for at finde ud af hvad man skulle göre hvis Magnini i 100 fri finalen stillede op i sin nye ARENA dragt som först bliver godkendt i juni.

I den forbindelse har man vist aftalt at producenterne skal nedsætte et udvalgt og komme med ens regler for nyt svömmeudstyr og hvordan/hvornår det må/kan sættes på markedet.

Personlig synes jeg det er lidt ærgeligt med sådanne dragter. Vi er stadig så forbandet langt fra at have udviklet svömningen fuldt. Vi behöver ikke nye dragter endnu til at sætte rekorder. Men nu er dragterne og så leger vi med.

Det har i hvert fald lavet rav i den i svömmeverden. Der kommer til at flyve en del böder og retsager rundt. Flere svömmere har sat deres sponsorer under press hvis de ikke kommer med en dragt.

Peter Mankoc afleverede gladeligt 1000 $ af hans 5000 $ præmepenge i böde til Dianna efter hvert löb til VKM fordi han svömmede i Speedo.

Jeg ser gerne at man siger at alle nye dragter skal være godkendt för VM 2011 således at der ikke kommer nye dragter på banen i OL året.

Link to comment
Share on other sites

Lige en update på de der speedo dragter. Mine to OL kvalificerede/potentielle svömmere har fået dem udleveret.

Sjældent har jeg oplevet noget så vandvittigt!!!!!!!!!!!

FUCK FUCK FUCK hvor de dragter gör forskel.

Dragterne er bygget op at nogle latexagtige plader med ligesom noget meget stift og uelastisk nylonströpeagtigt stof.

Selv med halvslöje startspring forbedrede begge svömmere deres tid de förste 15 m af en 50 m med over et halvt sekund.

Især farten i glidefaserne i svömingen er BETYDELIG höjere.

For crawlsvömmerne ser man også især at dragterne hjælper dem med at holde kropspostionen gennem hele löbet. En meget stor fordel.

De dragter sender svömningen op på et helt andet plan. Ingen tvivl om at dragterne gör en forskel.

Det kan man så mene om hvad man vil. Selv er jeg ikke overdrevet begejstret for udviklingen. Jeg mener der stadig er meget at nå "bare" ved at udvikle svömningen selv.

Men når nu dragterne er der bruger vi dem!!

Lyder altså vildt :blink:

Men uanset hvordan du vender og drejer det,

så kommer det vel stadig an på manden inde i dragten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gentager gerne at det er vanvittigt. Lidt tider du kan hygge dig med.

Mandag til træning: 26.7 på 50 fly efter en rimelig blöd træning.

Tirsdag aften il træning efter hård styrketræning om morgenen: 24.0 i 50 fly i andet forsög. Han glemte simpelthen at lave sit undervandsarbejde i förste forsög da han blev overrasket over farten i streamline alene efter startspring.

Islandske lang i marts: 55.8 med 63-60i i frekvens i 100 fly nedtrappet (muligvis ikke nedtrappet nok)

Unedtrappet i trylledragten sidste weekend 55.9 med 49-50 i frekvens og ingen fornemmelse for syre.

Utroligt!

På den positive side kan man håbe at det giver en øget interesse for svømning (både pga omtale, rekorder og hurtigere tider), og dermed mulighed for mere publikum og reklameindtægter og dermed flere svømmere der kan blive proffesionelle. Men er ellers enig i dine betragtninger.

(Bliver nød til at prøve den dragt, har du ikke en brugt der alligevel skal smides ud? :tongue: )

Hippo>> Det er klart at manden i dragten betyder mest. Det der bekymrer mig er et scenarie, hvor Speedo svømmere pludselig er dominerende fordi Arenas dragter ikke er ligeså gode. På visse svømmedistncer er det meget tæt i toppen og der kan det ikke afvises at dragten kan være tungen på vægtskålen. Dermed er det ikke den bedste svømmer der vinder, men svømmeren med den bedste dragt. Og i forhold til styrkeløft giver dragten ikke en ekstra dimension teknisk (så vidt jeg er orienteret), men simpelthen bare mulighed for at svømme stærkere. Igen lidt ala de avancerede enkeltstartscykler.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share