Væddemål


Brunsvigeren
 Share

Recommended Posts

Min ven har lige ringet.. Ham og hans roomie har indgået et væddemål, og ville derfor høre, om jeg var interesseret i at spille med også..

Væddemålet går ud på, at min ven, han skal svømme 38 km på 8 dage, altså gennemsnitligt 4750m om dagen, hvilket nok er svarende til 95 baner.

Det skal siges, at han absolut ikke har en ekstra-ordinær kondition, han er et helt normalt menneske, ikke-ryger, træner styrketræning 2-3 gange om ugen og dyrker ellers ikke anden form for motion/konditiontstræning. Han har været præget af skader de sidste halve år, så hans styrketræning har været meget i stå og han har derfor ikke lavet andet motion end at arbejde.. Desuden er han ret spinkel, lille gut på 68 kg..

Han er død-overbevist om, at han vil gennemføre det i løbet af 8 dage. Og har tilbudt mig at vædde 1000 kr med ham om det.

Jeg vil derfor lige forhøre mig herinde, hva i har at sige til væddemålet? :bigsmile:

Kan man som helt almindelig motionist, uden den vildeste kondition, bare smide sig ud og svømme knap 5 km om dagen?

Jeg regner ret stærkt med at gå med på væddemålet, da jeg tror han vil gå død ihvertfald halvvejs i forløbet..

Men hva har i og sige til det :4thumbup:

Edited by Brunsvigeren
Link to comment
Share on other sites

Skader, laver kun lidt cardio (går jeg ud fra) no chance in hell :tongue: show me the money.

Hey, hvor der er en vilje er der en vej!! :bigsmile:

Vil nok sige at det kommer an på hvor lang tid han har om dagen, men for 2k tror jeg næsten at jeg ville gøre forsøget.

med 2-3 timers daglig svømning vil det det daglige mål formentlig kunne nåes, dog er det nok hårdt sidst på ugen for ham, hvilket bliver til jeres fordel. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis han ikke laver noget motion udover styrketræning, så er han helt sikkert i rimelig dårlig form. 99% sikker på at han ikke ville kunne klarer det! Små 5km svømming tager sgu lang tid for en utrænet, 3+ timer. Men nu er det jo heller ikke spcielt hårdt at svømme, så har han selvdeciplien iorden så kan det sagtens lade sig gøre. Jeg ville helt sikkert tage det bet!

Link to comment
Share on other sites

Hvis han ikke laver noget motion udover styrketræning, så er han helt sikkert i rimelig dårlig form. 99% sikker på at han ikke ville kunne klarer det! Små 5km svømming tager sgu lang tid for en utrænet, 3+ timer. Men nu er det jo heller ikke spcielt hårdt at svømme, så har han selvdeciplien iorden så kan det sagtens lade sig gøre. Jeg ville helt sikkert tage det bet!

Han har INGEN chance for at klare det... Han må være ultra optimist :S

Når så lang en distance skal nedlægges kræver det en kondi udover det normale - hvor han så åbenbart ligger lidt under normalen? Han får jo næsten ingen restitution. . .

Væd med ham ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis han ikke laver noget motion udover styrketræning, så er han helt sikkert i rimelig dårlig form. 99% sikker på at han ikke ville kunne klarer det! Små 5km svømming tager sgu lang tid for en utrænet, 3+ timer. Men nu er det jo heller ikke spcielt hårdt at svømme, så har han selvdeciplien iorden så kan det sagtens lade sig gøre. Jeg ville helt sikkert tage det bet!

Øhh, hvor kom den fra.?

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg selvfølgelig LIDT tungere (kun knap det dobbelte af ham), men 4 km på en dag var for mig rimeligt udmattende.. Det tog lidt over 2 timer, men den sidste km døjede jeg en del med kramper i lårene.. Han vil nok klare de første dage uden de store problemer - men 38 km på 8 dage - no way!

Link to comment
Share on other sites

jeg vil ikke kalde det hårdt at svømme, jo self hvis man svømmer hurtigt. Ligesom det heller ikke er hårdt at løbe. Udmattende ville nok være det bedste ord at bruge.

Du er velkommen til at komme med mig til svømmetræning en dag, måske det vil ændre din opfattelse lidt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ufatteligt drukne klar, og jeg kan klare 1000 m på under den halve time, man har til det i livredder prøven.... Jeg ville sagtens kunne klare det, men jeg ved ikke med ham. Det kræver helt sikkert en god potion vilje og en del timer i baljen, men det er absolut ikke umuligt...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgeligt kan han klare det, hvis han har tiden til det. Hvis han har hele dagen til det og kan holde så mange pauser han vil kan han sagtens. Det hele kommer an på forudsætningerne for hvert svømme-pas.

Svømning er ret let hvis det bare skal gå langsomt og man kan tage pauser og gå på bunden. Men nej, 789, hvis man tager med til træning på et elite-hold og skal følge med kan man naturligvis kun følge med hvis man er elitesvømmer. Det er jo ikke så svært at regne ud. Ligesom at alle kan have en tonnage på mange tusind kg i styrke-træning hvis man har hele dagen til det.

Sig til ham, at det skal være inden for en tidsramme og han højst må tage pauser efter et bestemt antal meter eller et bestemt antal pauser totalt i løbet af hver 5km. Ellers kan han tage røven på jer og holde en uge fri fra arb/skole og tjene penge på sin ferie - ingen dårlig aftale, trods alt :cool:

Som sidebemærkning kan jeg fortælle, at jeg svømmede minimum 2 træningspas pr. dag á 6km på træningslejre da jeg svømmede (altså 96km på 8 dage). Jeg kan lidt fornemme, at det nok er det niveau 789 taler om, når han inviterer til svømmetræning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Jeg synes bestemt ikke det ser umuligt ud, så det væddemål ville jeg holde fingrene langt fra, medmindre jeg relativt nemt kunne undvære 1000 kroner! Som nogen har nævnt er der selvfølgelig en del parametre der spiller ind - blandt andet hvor lang tid gutten har til rådighed hver dag!

Ydermere vil jeg gerne støtte op om påstanden om, at svømning ikke er specielt hårdt! Jo, selvfølgelig kan man gøre det hårdt ved at træne på den rigtige måde, men hvis man svømmer afsted med knap to kilometer i timen, så er det jo på ingen måde, noget der trækker tænder ud... Umiddelbart kan jeg kun forestille mig, at en skade vil sætte en stopper for forsøget, hvilket der er også er forholdvis stor risiko for. Det er trods alt ikke hamrende sundt for kroppen at blive kastet ud i bevægelser og belastninger man ikke er vant til tre timer om dagen uden gradvis tilvænning!

Hvis drengen har en en svømmeteknik der nærmer sig det gennemsnitlige, vil han helt sikkert klare forsøget... (forudsat han ikke løber ind i en dum skade!)

Glæder mig til at høre resultatet! :)

Link to comment
Share on other sites

Ydermere vil jeg gerne støtte op om påstanden om, at svømning ikke er specielt hårdt! Jo, selvfølgelig kan man gøre det hårdt ved at træne på den rigtige måde, men hvis man svømmer afsted med knap to kilometer i timen, så er det jo på ingen måde, noget der trækker tænder ud... Umiddelbart kan jeg kun forestille mig, at en skade vil sætte en stopper for forsøget, hvilket der er også er forholdvis stor risiko for. Det er trods alt ikke hamrende sundt for kroppen at blive kastet ud i bevægelser og belastninger man ikke er vant til tre timer om dagen uden gradvis tilvænning!

:wink:

At sige svømning ikke er hårdt, er næste lige som at sige cykling ikke er hårdt.

Selvfølgelig for man ikke de stød man for fra løb og belastningen af kroppen er lavere end ved løb.

MEN svømning er hårdt (selvfølgelig alt efter intensitet og længde)

8 dag i træk med svømning er hårdt!!!, specielt som utrænet. som når han skal til at svømme 3 dag vil har helt sikker være øm i hele kroppen.

Men husk hvor der er vilje er der vej

ps. hvordan er han svømmer, bryst med 1-1,5 km/t eller crawl med 2-3 km/t?

Link to comment
Share on other sites

Har han fri fra arbejde / skole? Eller skal han klare det udover eventuel skole / arbejde? Hvordan er hans svømmeteknik?

Hvis han normalt ikke dyrker cardio og i øvrigt ikke har beskæftiget sig med svømning tidligere vil jeg vurdere at hans chancer for at klare opgaven, ved siden af skole / arbejde, som lig nul.

Hvis man så antager at han tager fri i hele ugen og ikke er god til at svømme... så bliver den lidt mere lakrids!

Hvis han holder fri og er god til at svømme så vinder han helt sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Aftalen gik på, at han skal svømme hver dag, lige præcis 4750 meter, hverken mere eller mindre. Han må højst holde 10-15 mins pause (realistisk?).

Han er på ingen måde nogen hverdagssvømmer, altså han kan finde ud at svømme som alle andre folk, men han har aldrig gået til svømning, ellers dyrket det som fritidsinteresse.

Han har arbejde på samme tid, væddemålet skal igang.

Han havde tænkt sig at starte efter han kommer hjem fra 8 dage i Barcelona (druktur/relax) - Derfor ser jeg opgaven ret umulig.. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Aftalen gik på, at han skal svømme hver dag, lige præcis 4750 meter, hverken mere eller mindre. Han må højst holde 10-15 mins pause (realistisk?).

Han er på ingen måde nogen hverdagssvømmer, altså han kan finde ud at svømme som alle andre folk, men han har aldrig gået til svømning, ellers dyrket det som fritidsinteresse.

Han har arbejde på samme tid, væddemålet skal igang.

Han havde tænkt sig at starte efter han kommer hjem fra 8 dage i Barcelona (druktur/relax) - Derfor ser jeg opgaven ret umulig.. :tongue:

Ok... hvis han skal svømme det i et hug med 10-15 minutters pause over de 4750 meter, så ændrer billedet sig jo markant!! Det kan han ikke... medmindre han er en rigtig stabil svømmer.

Link to comment
Share on other sites

Ok... hvis han skal svømme det i et hug med 10-15 minutters pause over de 4750 meter, så ændrer billedet sig jo markant!! Det kan han ikke... medmindre han er en rigtig stabil svømmer.

I agree. Men hvis det ikke var nogle begrænsninger mht tid eller pauser, tror jeg nu godt man med god vilje kunne klare det.

En anden ting, som også kunne tale for at han ikke får gennemført det, er noget så simpelt som - åbningstider.

Nogle svømmerhaller har altså lausy'e åbningstider/begrænsninger pga. andre aktiviteter i svømmehallen, og hvis han også skal passe et arbejde kunne det være et problem.

Lyder ellers som en interessant udfordring, trænger til at få lidt gang i svømningen, så måske det kunne være en god kickstart. :devil:

Er dog tidligere konkurrence svømmer, så det gør selvfølgelig udfordringen lidt mere overskuelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share