muskler på 3½ måneder


Nicky Cruz
 Share

Recommended Posts

Hej

Det har været et stykke tid siden, jeg har været herinde sidst. Efter en længere pause er jeg begyndt at træne igen, men spørgsmålet er, om det er for sent, for at nå det mål jeg har afsat.

Er det overhovedet muligt at få større muskler på 3½ måneder? I så fald, hvis det kan målet i gram/kilo, hvor meget snakker vi så om i teorien? (Jeg trænger til motivation, så hit me easy) :wink:

Det var hoved-spørgsmålet.

Mit andet spørgsmål er muligvis lidt underligt - da jeg stoppede med at træne svandt min krop naturligvis ind (i takt med at jeg også spiste mindre). Men da jeg startede med at træne igen her for en uge siden - jeg kan næsten sværge på, at det er som om mine muskler er kommet til syne igen efter bare 2 dage i gym. Er det bare noget jeg ønsker at se og dermed ser det, eller er det muligt at.. well hvordan kan jeg sige det.. at mine muskler nærmest var gået i "dvale" og blev vækket op?

MVH

Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Du kan nå en del på 3½ måned - flere undersøgelser har også vist, at muskelceller har en form for hukommelse (til en hvis grad), og en generhvervelse af masse oftest er hurtigere end ny opbygning.

Det du kan se efter 2 træningspas vil jeg skyde på hovedsagligt er væske.

Link to comment
Share on other sites

1.

Hvis du træner rigtigt, 500kcal i overskud og nok protein så vil jeg skyde på at du tager ca 5kg muskler på.

2.

Du vil formodentlig kunne øge ca det samme som du har tabt!

Har hørt om folk der har øget mere end 10kg muskler på halvdelen af den tidsramme du har! Men der er naturæigvis tale om generhvervelse af muskler der tidligere har været der!

I er da helt i skoven.

I bør fremover undlade at kommentere på ting som i tydeligvis ikke har den fjerneste viden om.

1: 5kg muskelmasse på 105 dage? Lad os bare for sjov sige at han er 500kcal i overskud hver dag under hele perioden og ellers har en fornuftig kost der giver gode betingelser for muskelvækst. Hvis præmisserne er opfyldt vil han cirka tage 7kg på i den periode, og i følge dig vil over 70% af massen komme i form af muskler. Kan du godt selv se hvor absurd din påstand er?

Et realistisk bud ligger nok tættere på 1 kilogram (måske mere hvis alt spiller: Søvn, kost, træning).

2: Du har simpelthen hørt om folk der har taget mere end 10kg muskler på cirka 50 dage? Det har jeg ligeledes svært ved at tro på med mindre der er diverse medikamenter med i ligningen.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgeligt kan man opbygge større masse inden for 3,5 måneder. Hvor meget det er kommer an på for mange faktore til at nogen af os man svare på det. Spørgsmålet er mere: Hvor villig er du til at træne hård, æde hård og sove hård. Der er jo trods alt mange måder at opbygge større masse på kort tid 20 rep breathing sqaut, german volume training, 10x31 24x1 og hvad eller der er af benhårde træningsmetoder som ligger meget bøf på grillen på kort tid.

Link to comment
Share on other sites

1: 5kg muskelmasse på 105 dage? Lad os bare for sjov sige at han er 500kcal i overskud hver dag under hele perioden og ellers har en fornuftig kost der giver gode betingelser for muskelvækst. Hvis præmisserne er opfyldt vil han cirka tage 7kg på i den periode, og i følge dig vil over 70% af massen komme i form af muskler. Kan du godt selv se hvor absurd din påstand er?
1: 5kg muskelmasse på 105 dage? Lad os bare for sjov sige at han er 500kcal i overskud hver dag under hele perioden og ellers har en fornuftig kost der giver gode betingelser for muskelvækst. Hvis præmisserne er opfyldt vil han cirka tage 7kg på i den periode, og i følge dig vil over 70% af massen komme i form af muskler. Kan du godt selv se hvor absurd din påstand er?

Langt hen ad vejen har du ret, men der er helt andre principper på spil for nybegyndere og folk der er på vej tilbage i form.

Du ser ofte af begyndere taber fedt samtidig (i samme periode) som de gainer muskler. Så i dit eksempel med 500kcal overskud vil personen i samme periode have haft kcal underskud. Sætter vi dette til 500kcal, så vil det reelle kcal overskud være 1000kcal. Disse tal er selvfølgelig overdrevet, men jeg går ud fra at du forstår hvad jeg mener.

Når han starter med at træne igen vil blodmassen og glykogen-depoterne også øges. Det fører til en betydelig væskeforøgelse der langt hen ad vejen vil være at finde i musklerne. Starter han samtidig på kreatin vil dette øges endnu mere. Alt i alt kan der sagtens være tale om 2-3kg væske, men det er selvfølgelig afhængig af hans størrelsesmæssige udgangspunkt (større mennesker gainer mere væske).

Alt i alt vil jeg derfor mene at en begynder sagtens kan forøge sin ”lean mass” med 5kg på 3½ måned.

Rock n' Roll :strat:

SaintPauli

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

Langt hen ad vejen har du ret, men der er helt andre principper på spil for nybegyndere og folk der er på vej tilbage i form.

Du ser ofte af begyndere taber fedt samtidig (i samme periode) som de gainer muskler. Så i dit eksempel med 500kcal overskud vil personen i samme periode have haft kcal underskud. Sætter vi dette til 500kcal, så vil det reelle kcal overskud være 1000kcal. Disse tal er selvfølgelig overdrevet, men jeg går ud fra at du forstår hvad jeg mener.

Når han starter med at træne igen vil blodmassen og glykogen-depoterne også øges. Det fører til en betydelig væskeforøgelse der langt hen ad vejen vil være at finde i musklerne. Starter han samtidig på kreatin vil dette øges endnu mere. Alt i alt kan der sagtens være tale om 2-3kg væske, men det er selvfølgelig afhængig af hans størrelsesmæssige udgangspunkt (større mennesker gainer mere væske).

Alt i alt vil jeg derfor mene at en begynder sagtens kan forøge sin ”lean mass” med 5kg på 3½ måned.

Rock n' Roll :strat:

SaintPauli

Vi ser tilsyneladende forskelligt på begrebet 'muskler' for jeg mener bestemt ikke at den øgede blodvolumen kan regnes for at være muskler og ydermere er glykogen depoterne i musklerne mere eller mindre ubetydelige i hypertrofimæssig sammenhæng (omkring 1% af musklens samlede masse).

Jeg vil godt give dig ret i at en nybegynder med gode gener, kost, træning og søvn godt kan opnå en vægtforøgelse på 5kg på 3½ måned, men jeg vil ikke medgive at han kan opnå en forøgelse af muskelmassen på 5kg i samme periode.

Jeg selv kan svinge op mod 4-5kg (BW@105ish) på en uge hvis jeg har haft en lang pause fra træning og så starter op igen, det betyder jo heller ikke at min muskelmasse er steget tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Vi ser tilsyneladende forskelligt på begrebet 'muskler' for jeg mener bestemt ikke at den øgede blodvolumen kan regnes for at være muskler og ydermere er glykogen depoterne i musklerne mere eller mindre ubetydelige i hypertrofimæssig sammenhæng (omkring 1% af musklens samlede masse).

Jeg vil godt give dig ret i at en nybegynder med gode gener, kost, træning og søvn godt kan opnå en vægtforøgelse på 5kg på 3½ måned, men jeg vil ikke medgive at han kan opnå en forøgelse af muskelmassen på 5kg i samme periode.

Jeg selv kan svinge op mod 4-5kg (BW@105ish) på en uge hvis jeg har haft en lang pause fra træning og så starter op igen, det betyder jo heller ikke at min muskelmasse er steget tilsvarende.

Pind!!!!

:tongue:

Hvis vi snakker reel muskelmasse, skal man vist være ret godt genetisk disponeret for at stige 5 kg i ren muskelmasse over 50 dage. 5½ kg muskler for en der er startet op igen vil også være svært på 3½ måned, selv hvis man havde styr på alle faktorer.

Link to comment
Share on other sites

Pind!!!!

:tongue:

Hvis vi snakker reel muskelmasse, skal man vist være ret godt genetisk disponeret for at stige 5 kg i ren muskelmasse over 50 dage. 5½ kg muskler for en der er startet op igen vil også være svært på 3½ måned, selv hvis man havde styr på alle faktorer.

:dry: Wanker! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene!

Jeg kan se at der er svingende meninger tilstede, dog ser det ud til - ud fra jeres svar - at jeg faktisk KAN gaine "fair-enough" muskler i den tids-ramme. Det er rart at læne sig op ad, giver mig motivation. Undskyld udtrykket, men der var en knoldesparker af en selv-anerkendt fitness-guro jeg spurgte til råds nede i centeret, og han mente altså at "for at få en så stor krop som jeg har - det tager altså omkring 7 år" - det var også den samme som påstod, at jeg "bare skal tage så mange gentagelser som du kan. Bliver det for let? Bare tag 50!" - der betvivlede jeg for alvor hans seriøsitet...

Jeg træner et full-body program, som jeg kører 3 gange om ugen. Jeg kører med 3-4 basis-øvelser.Jeg sørger så vidt som muligt at forøge vægten (på det jeg løfter såvel på min krop) og at veksle imellem øvelser. Desuden vil jeg bestille en dåse kreatin snarest muligt. Mit protein-indtag ligger på de 2 gram pr kg kropsvægt, så jeg burde være dækket ind.

Desuden vil jeg sige at jeg også er spinkel bygget, så at jeg gainer et par kilo fedt - eller lidt mere - mener jeg ikke ville være noget negativt. Jeg kan jo altid suge den mulig-kommende-mave ind. :tongue:

MEN buttom-line.. er et velfungerende (gode øvelser) fullbody program fint, hvis jeg bare sørger for progression?

MVH

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede træning seriøst for 3 måneder siden, har taget 9kg på siden, bare ved hjælp af træning hver 2. dag og kost. Og langt størstedelen er muskler vil jeg mene :D

Det er der erfaring kommer ind i billedet, for langt det meste er ikke 'tør muskelmasse'.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor dette spørgsmål?

Mener du, at det ikke er muligt at tage 9kg på i løbet af 3mdr på "almindelig" vis?

Dét at han mener, at langt størstedelen er muskler bunder i, at han ikke ved en skid om det. Og nej, jeg tror ikke på, at hvis vi så siger, at 2/3 af det er muskler = 6 kg - No way. . .

Man siger, at man kan tage 10 kg muskelmasse på, om året. Hvor han så lige river over halvdelen af, på et kvartal? riiight..

Link to comment
Share on other sites

Dét at han mener, at langt størstedelen er muskler bunder i, at han ikke ved en skid om det. Og nej, jeg tror ikke på, at hvis vi så siger, at 2/3 af det er muskler = 6 kg - No way. . .

Man siger, at man kan tage 10 kg muskelmasse på, om året. Hvor han så lige river over halvdelen af, på et kvartal? riiight..

hvis han aldrig har trænet seriøst eller spist ordentligt før, så syntes jeg bestemt ikke det lyder usandsyndligt

Link to comment
Share on other sites

Der er jo trods alt mange måder at opbygge større masse på kort tid 20 rep breathing sqaut, german volume training, 10x31 24x1 og hvad eller der er af benhårde træningsmetoder som ligger meget bøf på grillen på kort tid.

De programmer kunne jeg da godt tænke mig at høre lidt nærmere om? :blush:

Kender godt til 20 reps breathing squat, og german, men har aldrig hørt om de andre...

Link to comment
Share on other sites

Sagtens er nok at tage munden rimelig fuld, jeg synes det lyder usandsynligt, men vil måske gå med til at en genetisk disponeret, med godt tilrettelagt træning og kost, vil kunne gøre det.

Man må jo selvfølgelig forvente en så nogenlunde tilrettelagt træning og kost, men jeg mener ikke at man på nogen måde bør være et genetisk vidunder for at kunne klare det.

Vi ser tilsyneladende forskelligt på begrebet 'muskler' for jeg mener bestemt ikke at den øgede blodvolumen kan regnes for at være muskler og ydermere er glykogen depoterne i musklerne mere eller mindre ubetydelige i hypertrofimæssig sammenhæng (omkring 1% af musklens samlede masse).

Glykogendepoterne kan nu gøre en del visuelt. Også derfor de fleste BBer carb-deloader/loader før konkurrence og man taler om hvorvidt atleterne er ”flade”. Hver eneste gram glykogen tiltrækker jo det dobbelte i væske. Her er 2 artikler om forøgelsen af musklens tværsnit pga. væskeophobning. Emnet er ikke helt det sammen, men de beskriver meget godt hvad Arnold ville kalde ”Tha Pumb”.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1238175...ed_Discovery_RA

Jeg vil godt give dig ret i at en nybegynder med gode gener, kost, træning og søvn godt kan opnå en vægtforøgelse på 5kg på 3½ måned, men jeg vil ikke medgive at han kan opnå en forøgelse af muskelmassen på 5kg i samme periode.

Også derfor jeg skrev ”lean mass” i stedet for muskelmasse. Tror knægten er ligeglad hvad der helt nøjagtig gør at hans guns er 1cm størrre. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

P.s. Dette emne har interesse for mig da jeg for 2 måneder siden begyndte at træne igen efter 1½ års pause.

SÅ HOLD KÆFT MED AT SIGE AT JEG IKKE KAN GAINE 5KG på 3½ MÅNED. I ØDELÆGGER MOTIVATIONEN! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Man må jo selvfølgelig forvente en så nogenlunde tilrettelagt træning og kost, men jeg mener ikke at man på nogen måde bør være et genetisk vidunder for at kunne klare det.

Glykogendepoterne kan nu gøre en del visuelt. Også derfor de fleste BBer carb-deloader/loader før konkurrence og man taler om hvorvidt atleterne er ”flade”. Hver eneste gram glykogen tiltrækker jo det dobbelte i væske. Her er 2 artikler om forøgelsen af musklens tværsnit pga. væskeophobning. Emnet er ikke helt det sammen, men de beskriver meget godt hvad Arnold ville kalde ”Tha Pumb”.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1238175...ed_Discovery_RA

Også derfor jeg skrev ”lean mass” i stedet for muskelmasse. Tror knægten er ligeglad hvad der helt nøjagtig gør at hans guns er 1cm størrre. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

P.s. Dette emne har interesse for mig da jeg for 2 måneder siden begyndte at træne igen efter 1½ års pause.

SÅ HOLD KÆFT MED AT SIGE AT JEG IKKE KAN GAINE 5KG på 3½ MÅNED. I ØDELÆGGER MOTIVATIONEN! :laugh:

Jeg kan godt huske at du var begyndt igen efter en længere jordomrejse (!?) eller noget i den stil og jeg må medgive at du om nogen har forudsætningerne for at gøre det på den korte tid da du havde en rigtig god form før, har styr på kosten og træningen. Og ja du har da også ret i at væsken og glykogen har en del at sige visuelt, men man skal bare være opmærksom på at 5kg muskel ikke nødvendigvis er 5kg muskel :smile:

Jeg skal bare fluekneppe en lille smule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt huske at du var begyndt igen efter en længere jordomrejse (!?) eller noget i den stil og jeg må medgive at du om nogen har forudsætningerne for at gøre det på den korte tid da du havde en rigtig god form før, har styr på kosten og træningen. Og ja du har da også ret i at væsken og glykogen har en del at sige visuelt, men man skal bare være opmærksom på at 5kg muskel ikke nødvendigvis er 5kg muskel :smile:

Jeg skal bare fluekneppe en lille smule.

Har boet i Sverige i 1½ år, så det er næppe en længere jordomrejse (De fluer er sku så sexede!) :laugh:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

P.s. Dette emne har interesse for mig da jeg for 2 måneder siden begyndte at træne igen efter 1½ års pause.

SÅ HOLD KÆFT MED AT SIGE AT JEG IKKE KAN GAINE 5KG på 3½ MÅNED. I ØDELÆGGER MOTIVATIONEN! :laugh:

så kommer der vel snart en ny log vi kan følge :wink:

Link to comment
Share on other sites

1.

2.

I er da helt i skoven.

I bør fremover undlade at kommentere på ting som i tydeligvis ikke har den fjerneste viden om.

1: 5kg muskelmasse på 105 dage? Lad os bare for sjov sige at han er 500kcal i overskud hver dag under hele perioden og ellers har en fornuftig kost der giver gode betingelser for muskelvækst. Hvis præmisserne er opfyldt vil han cirka tage 7kg på i den periode, og i følge dig vil over 70% af massen komme i form af muskler. Kan du godt selv se hvor absurd din påstand er?

Et realistisk bud ligger nok tættere på 1 kilogram (måske mere hvis alt spiller: Søvn, kost, træning).

2: Du har simpelthen hørt om folk der har taget mere end 10kg muskler på cirka 50 dage? Det har jeg ligeledes svært ved at tro på med mindre der er diverse medikamenter med i ligningen.

Præcis hvad en vægtøgning består af er ikke nemt at fastslå! Så vidt jeg ved indeholder et kg muskel ca 1000kcal og så er der jo visse udgifter i forbindelse med øgningen. Så vidt jeg ved findes der ikke nogen nøjagtig opgørelse der fortæller hvor meget det koster at lave muskelmasse udover den energi der er bundet i massen.

De mennesker jeg kender til tror jeg ikke benyttede sig af "krudt". Har selv formået at øge min vægt med knap 10 kg på 6 uger uden at miste markeringer og efter min bedste vurdering så var mindst 2/3 ikke-adipøst væv! Hvorvidt denne øgning skyldes at musklen har fået et større vandindhold end inden træning såvel som at der er opstået mere "tør muskelmasse" er irrelevandt da denne ændring ikke kan kvantificeres!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share