Fullbody styrketræningsprogram


Seefor
 Share

Recommended Posts

Hej! Jeg har genoptaget styrketræning nu som 22 årig, efter at have trænet lidt i teenageårene også. Jeg er nu ca. 2½ måned inde i træningen, hvor jeg snart nærmer mig en tredobling af den styrke jeg startede med (wooo). Det program jeg har kørt indtil videre tre gange om ugen ser sådan her ud:

Dumbbell bench 3 x 8

Dumbbell Butterflies 3 x 8

Dumbell shoulder press 3 x 8

Seated leg press 3 x 10

Seated calf press på leg press 3 x 10

Dumbbell curl 3 x 8

Dumbbel bent-over row 3 x 8

Dips 3 x 10

Pull-ups 3 x 10

Dumbbell lateral raises 3 x 8

Romanian deadlift 3 x 10

Dumbbell wrist curl 3 x 8

Crunches 3 x 15

Shrugs 3 x 8

Note: Mit træningscenter har desværre ikke noget squat rack, så jeg er nødsaget til at bruge en leg press. Jeg skal dog snart skifte center, da jeg skal bruge større dumbbells end de ligger inde med, og så vælger jeg selvfølgelig et med squat mulighed! :superman:

Jeg prøver at ramme så mange muskelgrupper som muligt ved at bruge compounds som bænk, leg press, romanian dead lift og pull-ups.

Hvad siger i til det? Skal jeg fortsætte med det? Tips til forbedringer?

Mit største problem ved det er, at det tager mig over 1½ time at gennemføre hele programmet, og jeg har fået anbefalet, at man holder det mellem en time og halvanden.

Edited by Seefor
Link to comment
Share on other sites

Synes nu godt du kan droppe wrist curl, min egen personlige erfaring er hvert fald a underaarmen trænes nok gennem andre øvelser, specielt store tunge basis øvelser som rows og dødløft :)

Ellers ser det meget fornuftigt ud...noget jeg synes der kunne være sjovt var, hvis du fortsætter med dette program indtil det begynder at gå lidt stille og langsomt, og så prøve at bytte alle dine DB øvelser ud med BB øvelser :bigsmile: Har jeg godt ku tænke mig at prøve, men aldrig fået gjort...det må have en hvis hypertrofi-effekt, da man ændrer på mange øvelser og rammer musklerne på andre måder...

Hvad siger folk derude, er det noget der ku være aktuelt at prøve?h

Link to comment
Share on other sites

Synes nu godt du kan droppe wrist curl, min egen personlige erfaring er hvert fald a underaarmen trænes nok gennem andre øvelser, specielt store tunge basis øvelser som rows og dødløft :)

Ja, det er mere af forfængelighedsårsager siden mine underarme har været pinde før i tiden. :blush: Men i et forsøg på at forkorte programmet, så lægger jeg wrist curls mandag, shrugs onsdag og fredag laver jeg hverken wrist curls eller shrugs. De er jo meget isolationsøvelser, så det er lidt en luxus at smide dem ind i programmet. :innocent:

Ellers ser det meget fornuftigt ud...noget jeg synes der kunne være sjovt var, hvis du fortsætter med dette program indtil det begynder at gå lidt stille og langsomt, og så prøve at bytte alle dine DB øvelser ud med BB øvelser :bigsmile: Har jeg godt ku tænke mig at prøve, men aldrig fået gjort...det må have en hvis hypertrofi-effekt, da man ændrer på mange øvelser og rammer musklerne på andre måder...

Jeg synes jeg har hørt folk anbefale DBs mere end BB, da DBs vist aktiverer stabilisatorerne (sp?) mere, og så selvfølgelig også fordi, at de tvinger den svage arm (i mit tilfælde den venstre) til at løfte samme vægt som den stærke. Men jeg er faktisk begyndt på BB row, da centrets DBs (max 26 kg) nu er blevet for små til mig. :superman:

Edited by Seefor
Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes der er alt for mange øvelser. Det kan gøres lige så godt med de halve øvelser.

Mængden af øvelser har også været det jeg har været lidt i tvivl om. Det er ikke noget problem at gennemføre programmet, selv om jeg er godt smadret bagefter, men det tager alligevel sin tid! Ville det være bedre, hvis programmet var skåret ned til følgende:

Dumbbell bench 3 x 8

Dumbbell Butterflies 3 x 8

Dumbell shoulder press 3 x 8

Seated leg press 3 x 10

Seated calf press på leg press 3 x 10

Dumbbell curl 3 x 8

Dumbbel bent-over row 3 x 8

Dips 3 x 10

Pull-ups 3 x 10

Romanian deadlift 3 x 10

Måske kan der skæres mere ned, jeg kan bare ikke rigtig se hvor. Har svært ved at skille mig af med nogen af de ovenstående. :p

Prøv at søg lidt på fullbody herinde. Vi har lige haft en god diskussion om et godt program. :smile:

Jeg har søgt, men jeg kan ikke finde det. :blush: Linkie, linkie? :innocent:

Edited by Seefor
Link to comment
Share on other sites

Mængden af øvelser har også været det jeg har været lidt i tvivl om. Det er ikke noget problem at gennemføre programmet, selv om jeg er godt smadret bagefter, men det tager alligevel sin tid!

Jeg har søgt, men jeg kan ikke finde det. :blush: Linkie, linkie? :innocent:

kan du ikk finde noget hvis du søger på "fullbody"

Lyder liiiiidt mærkeligt

Link to comment
Share on other sites

Jo, men jeg får tonsvis af indlæg så. Kunne ikke umiddelbart se det han omtalte?

tror nu ikke han mente noget specielt, men der er netop utallige tråde om bla fullbody, er nok noget af det mest diskuterede herinde, så der er masser at gå igang med..

Link to comment
Share on other sites

Mængden af øvelser har også været det jeg har været lidt i tvivl om. Det er ikke noget problem at gennemføre programmet, selv om jeg er godt smadret bagefter, men det tager alligevel sin tid! Ville det være bedre, hvis programmet var skåret ned til følgende:

Dumbbell bench 3 x 8

Dumbbell Butterflies 3 x 8

Dumbell shoulder press 3 x 8

Seated leg press 3 x 10

Seated calf press på leg press 3 x 10

Dumbbell curl 3 x 8

Dumbbel bent-over row 3 x 8

Dips 3 x 10

Pull-ups 3 x 10

Romanian deadlift 3 x 10

Måske kan der skæres mere ned, jeg kan bare ikke rigtig se hvor. Har svært ved at skille mig af med nogen af de ovenstående. :p

Du kan også godt fjerne DB flyes og romanian deadlift synes jeg...har du ikke alm. DL?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, der sættes pris på dem!

Nu var jeg nede og træne i dag, med følgende program:

Dumbbell bench

Seated leg press

Seated calf press på leg press

Dumbell shoulder press

Barbell bent-over row

Deadlift

Dumbbell curl

Dips

Assisted pull-ups

Crunches

Så masser af compounds! Har også skiftet romanian deadlift ud med rigtige deadlifts... ved ikke helt, hvordan jeg endte med romanian deadlifts. Men jeg skal love for, at "rigtige" deadlifts giver mere. Jeg bliver i hvert fald nødt til lige at gå et par kilo ned. :blush:

Min nedre ryg er faktisk lidt svag, så det er godt jeg får proppet deadlifts ind. Min svage ryg giver mig også nogle problemer, når jeg skal lave barbell bent-over row; jeg bliver simpelthen nødt til at gå længere ned i vægt. Men form over vægt! :smile:

Edited by Seefor
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share