Hvordan får jeg trænet lår og bagdel?


Charvell
 Share

Recommended Posts

Msk: Tak for svaret. Aner ikke hvad dødløft er, kun squat, men det finder jeg lige ud af :4thumbup: Men er som sagt bare ikke interesseret i at få alt for overdrevent store lårmuskler, kan jeg godt gå i gang med noget squat alligevel så?

Nej desværre, efter tre gange blot let squat vil du få enorme lår...

Link to comment
Share on other sites

Nej desværre, efter tre gange blot let squat vil du få enorme lår...

Lidt for meget ironi til et nyt medlem :nonono:

Det er som msk er inde på en god ide at træne squat og dødløft (deadlift, hvis du tjekker linket...). Derudover bør du også træne de andre store muskelgrupper. Prøv at læs nogle af de program forslag som ligger har på MOL.

Og nej du risikere ikke at få kæmpe lår! skulle du være så heldig at tilegne dig en betydelig muskelmasse, kan du jo bare træne det mindre fremover.

Link to comment
Share on other sites

Kahlua-kalv: Mange tak for dit gode svar. Kan gennemskue ironi nok til at jeg ved at jeg selvfølgelig ikke får kæmpe muskler af at gøre noget tre enkeltstående gange. I så fald ville verdens generelle befolkning nok være lidt mere veltrænet end den er pt, hvis der ikke skulle mere indsats til :tongue:

Så er det da lidt fjoget at skrive du er nervøs for at begynde på at squatte fordi du ikke vil have store lår når nu du godt ved det i forvejen?

Link to comment
Share on other sites

Søren W: Skrev at jeg udmærket var klar over at fordi man lavede en øvelse tre enkeltstående gange, så fik man ikke kæmpe lår af dén grund. Men nu havde jeg jo tænkt mig at gøre det regelmæssigt og ikke kun et par gange, det var ligesom det der var hele pointen :wink:

Nej det var ikke det du skrev

... Men er som sagt bare ikke interesseret i at få alt for overdrevent store lårmuskler, kan jeg godt gå i gang med noget squat alligevel så?

At være bange for at blive for stor af at træne, er det samme som at være bange for at blive for rig af at arbejde.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

..Målet med træningen skal gerne være at tabe mig på baller og lår..

Det er næsten så godt som umuligt at tabe sig på et specielt punkt, ligemeget hvor mange squats/dødløft/whatever du laver. Hvis du vil tabe dig, så skal der bare kalorieunderskud til, som du altså lettere kan få gennem kredsløbstræning. :)

Men det er derimod helt klart muligt at få strammet området op ved at øge din muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Det er næsten så godt som umuligt at tabe sig på et specielt punkt, ligemeget hvor mange squats/dødløft/whatever du laver. Hvis du vil tabe dig, så skal der bare kalorieunderskud til, som du altså lettere kan få gennem kredsløbstræning. :)

Men det er derimod helt klart muligt at få strammet området op ved at øge din muskelmasse.

Der er jo ikke tale om at tabe sig - bare flytte lidt på fedtet.

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis så har de fleste råd drejet sig om styrketræning så det skal jeg ikke komme nærmere ind på, men lige netop de muskelgrupper du ønsker at træne er nogle af de vigtigste i cykling! Cykling, self afhængig af mængden, vil give dig stærkere muskler, strammere lår, og "flytte fedtet" samt være generelt super godt for dit helbred. Du får samtidig også frisk luft og nydt naturen+ du kan let få andre med ud at cykle.

Bare kom op på sadlen!

Link to comment
Share on other sites

Hej Charvell

Skulle lige til at skrive et indlæg om cykling, men kan se at AMRAAM, allerede har været der.

Lige et opklarende spørgsmål: vil du have et helt program (med fokus på baller og lår) eller vil du bare have nogle øvelser der bedst rammer baller og lår?

For hvis du kun er ude efter øvelser, så er den enkelte bedste øvelse til at træne baller og lår er sumo dødløft (http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBSumoDeadlift.html). Øvelsen er en hybrid mellem squat og dødløft og rammer især ballerne og inderlårene, så den er helt perfekt til dit formål.

MvH

Søren

Link to comment
Share on other sites

Søren W: Fornemmer en vis trang til ukonstruktivt ordkløveri, så den samtale gider jeg ikke bruge energi på at gå yderligere ind i. Du kunne måske med fordel overveje at træne læseevnen lidt i stedet for kroppen, hvis du ikke kan gennemskue hvad det egentlig var jeg skrev :smile:

Det virker bare så dumt at stille det spørgsmål, når nu du godt ved det hele i forvejen, men når nu du gør det, hvorfor spørger du så? Det virker da lidt fjoget?

Link to comment
Share on other sites

Søren W: Ok, troede til at starte med at det bare var en irriterende form for ordkløveri, men tror nu at du måske rent faktisk virkelig ikke forstod hvad jeg mente. Har måske ikke forklaret mig tydeligt nok, så skal prøve at uddybe :smile: Jeg havde ladet mig fortælle at squatting var godt at træne balder med, men at det samtidig også gav en masse lårmuskulatur. Jeg har absolut intet imod muskuløse lår, var dog bare ikke interesseret i at få dem alt for overdrevne (hvilket jo er en smagssag). Derfor søgte jeg svar her, for at finde ud af om squatting bla. kunne være den rigtige øvelse for mig at gå i gang med, hvis jeg ønskede at blive strammet op, dog uden at få alt for "store" lår af det. Jeg har som sagt ikke forstand på styrketræning overhovedet og kender derfor ikke resultatet af de forskellige øvelser.

Du skrev så (i ironi går jeg stadig ud fra) at jo, jeg ville få kæmpemæssige lår efter blot tre gange let squat. Til det svarede jeg, at jeg selvfølgelig vidste så meget som at det ikke var tilfældet. Går jo ikke rundt og tror at jeg får kæmpe muskler natten over, bare fordi jeg lige tager en halv times styrketræning en enkelt dag og derefter aldrig gør det igen. Jeg var som sagt bare ikke klar over effekten af disse øvelser, hvis de vel at mærke blev udøvet med jævne mellemrum og over en længere tidsperiode.

Gav ovenstående mere mening nu? Er måske heller ikke det bedste tidspunkt at sidde og prøve at forklare mig på. Har lige afsluttet en 27 timers arbejdsdag, ikke sovet de sidste 35 og er i skrivende stund meget kraftigt på vej på hovedet i seng. Rigtig god dag til jer alle - også dig Søren :bigsmile:

Jeg forstår godt hvad du mener. Jeg vil igen sammenligne det med at være nervøs for at blive for rig af at arbejde. Begynder det at blive et problem skruer man jo bare ned/stopper, selv med optimal træning skal du arbejde hårdt i lang tid inden du begynder at kunne se bare en smule resultat.

Link to comment
Share on other sites

Lige mine "10 cents":

Hvis du seriøst har, eller er bange for at få "for store muskler", vil jeg tillade mig at (fejl)citere Søren W:

At være bange for at blive for stor af at Styrketræne, er det samme som at være bange for at blive for rig af at arbejde.

Du skriver at du har brug for at få bagdelen "strammet op", heraf tolker jeg at den hænger. Men jeg tror altså ikke vi har at gøre med "slappe baldemuskler", men derimod derimod ganske ordinært fedtvæv. I så fald, er der ikke nogen vej uden om at smide nogle kilo, f.eks gennem noget løb/cykling/rulleskøjteløb/roning. Det har også den "fordel" at det ikke er muskelopbyggende i så høj grad som styrketræning.

Hvis du herefter mener at din bagdel er for "lille", så ville jeg satse på noget styrketræning. Søg på Exrx.net, der en masse forslag til øvelser for baldemuskler. Dog ville jeg nok være lidt forsigtig med dødløft, med mindre du kan få noget kompetent vejledning i udførelse. Den kan være lidt hård for ryggen hvis den udføres forkert.

P.S.

Det virker bare så dumt at stille det spørgsmål, når nu du godt ved det hele i forvejen, men når nu du gør det, hvorfor spørger du så? Det virker da lidt fjoget?

Søren W, hvis du synes det er så dumt det der bliver spurgt om, hvorfor bruger du så tid på at svare? Jeg synes da godt man kan holde en venlig tone over for nye brugere.

Link to comment
Share on other sites

Orca, selvfølelig skal man passe på med dødløft, når det er sagt, så anbefalede jeg altid Sumo dødløft, der er en meget sikker øvelse og nem at lære.

Sumo går også mere i Gluteus maximus (enden) end konventionel dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share