AAARGH... fatter minus af vægttab.. væske?


malene1978
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg er i den situation at jeg er på vej ud af noget overspisning.. Ligenu er jeg så på sygehusets diæt for at komme af med de kilo sygedommen har medført.

I weekenden fik jeg dog et tilbagefald og åd på to dage ca 9000 kcal (det hører med til sygdommen at man kender kcal indhold i a l t )

Dagen efter indtog jeg kun 500 kcal og i dag, mandag, efter 2 dages ædegilde og dags næsten faste vejer jeg 500 gr mindre end på min vejedag torsdag i sidste uge..

HVORFOR???

Jeg er ingen ekspert på området, kun en omvandrende kcal tabel - derfor vil jeg gerne have andres besyv på dette?

Link to comment
Share on other sites

Virker det som et stort vægttab da?

Generelt har man vægtudsving i den størrelse hele tiden, og der skal jo ikke meget forskel i spisetider, tolietbesøg osv til før du når over 500g. Dit meget lave indtag i går vil formentlig betyde at væsentlig mindre væske er bundet til maden og at dine glykogen-depoter er lave.

Målt i energioverskud kan dit ædegilde højest have medført +500g fedtvæv, og sikkert noget mindre.

Link to comment
Share on other sites

9500 kcal fordelt over 3-4 dage = ca. 3000kcal pr døgn

Hvad er problemet, du tror at ovenstående bør medføre en signifikant vægtøgning ?

Det er jo ALT for mange faktorer der spiller ind over så kort tid:

føde i systemet, væskeindtag, vægtusikkerhed

netop det sidste med føde i systemet har jeg også tænkt på.

Men ja, jeg havde helt klart regnet med en vægtøgning som der plejer at være efter et ædegilde.. måske er kroppen hurtigere kommet af med end normalt?

Ligenu frygter jeg at vægtøgningen kommer snigende i løbet af de næste dage..

Link to comment
Share on other sites

Virker det som et stort vægttab da?

Generelt har man vægtudsving i den størrelse hele tiden, og der skal jo ikke meget forskel i spisetider, tolietbesøg osv til før du når over 500g. Dit meget lave indtag i går vil formentlig betyde at væsentlig mindre væske er bundet til maden og at dine glykogen-depoter er lave.

Målt i energioverskud kan dit ædegilde højest have medført +500g fedtvæv, og sikkert noget mindre.

Ikke et stort vægttab nej, men da jeg havde regnet med en vægtøgningen synes jeg forskellen er stor.. og håber som sagt ikke, at det betyder at vægtøgningen først kommer de næste dage.

Link to comment
Share on other sites

Ikke et stort vægttab nej, men da jeg havde regnet med en vægtøgningen synes jeg forskellen er stor.. og håber som sagt ikke, at det betyder at vægtøgningen først kommer de næste dage.

well, i den størrelsesorden kan man bare ikke regne med at vægten er særlig stabil og reagere fuldstændig som man forventer på over/underspisning - fordi det man forventer er en grov simplificering af en kompleks virkelighed.

Jeg kan ikke lige se hvorfor en vægtøgning efter et ædegilde skulle kunne komme snigende over flere dage, men det kan godt være kunstigt lav grundet dit lave indtag i går.

Link to comment
Share on other sites

Ligenu frygter jeg at vægtøgningen kommer snigende i løbet af de næste dage..

Lol, det kan jeg næsten med garanti forsikre dig at den ikke gør. Masse materialisere sig nemlig ikke ud af ingenting.

Jeg ved ikke om du har prøvet det, men ellers prøv at veje dig selv hver morgen. Du vil se at din vægt sagtens kan svinge med 500 gr eller mere.

Man kan faktisk argumentere for, at dit øgede kalorieindtag kan have hjulpet dig med at tabe vægt. Kroppen har nemlig en tendens til at gå i en slags hungersnøds-mode (stofskiftet bliver langsommere) når man intager meget lidt mad gennem længere tid. Når det sker, daler din hvileforbrænding. Et solidt måltid i ny og næ, kan få stofskiftet tilbage i normal tilstand og derved faktisk hjælpe med til øget vægttab set over en længere periode.

Link to comment
Share on other sites

Man kan faktisk argumentere for, at dit øgede kalorieindtag kan have hjulpet dig med at tabe vægt. Kroppen har nemlig en tendens til at gå i en slags hungersnøds-mode (stofskiftet bliver langsommere) når man intager meget lidt mad gennem længere tid. Når det sker, daler din hvileforbrænding. Et solidt måltid i ny og næ, kan få stofskiftet tilbage i normal tilstand og derved faktisk hjælpe med til øget vægttab set over en længere periode.

Der er nu en del tvivl om refeed-princippet du beskriver er helt så godt som man troede.

Rent evolutionsmæssigt giver det altså heller ikke så meget mening for mig, at kroppen skal skrue meget ned for forbrændingen, så en masse processer kører langsommere, hvis man render rundt med rigelige fedtdepoter at tage af. Det er jo netop den situation depoterne er der for og derfor vi er ret gode til at opbygge dem når der er overflod af mad (hvilket er altid i dagens samfund :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Der er nu en del tvivl om refeed-princippet du beskriver er helt så godt som man troede.

Rent evolutionsmæssigt giver det altså heller ikke så meget mening for mig, at kroppen skal skrue meget ned for forbrændingen, så en masse processer kører langsommere, hvis man render rundt med rigelige fedtdepoter at tage af. Det er jo netop den situation depoterne er der for og derfor vi er ret gode til at opbygge dem når der er overflod af mad (hvilket er altid i dagens samfund :wink: ).

Så et prgram for nylig om at det moderne menneske har mistet evnen til at bruge kroppens fedtdepoter som direkte energikilde (selvom det vel er det der foregår ved kcal underskud?)

Den eneste etnicitet i verden der havde bevaret evnen til, meget hurtigt, at omsætte kroppens fedtreserver til energi var eskimoer!

Prøver lige om jeg kan finde et link

Link to comment
Share on other sites

Så et prgram for nylig om at det moderne menneske har mistet evnen til at bruge kroppens fedtdepoter som direkte energikilde (selvom det vel er det der foregår ved kcal underskud?)

Den eneste etnicitet i verden der havde bevaret evnen til, meget hurtigt, at omsætte kroppens fedtreserver til energi var eskimoer!

Prøver lige om jeg kan finde et link

Det omtalte program (Viden om DR2) baserer sig på at fedtmetabolismen i arm-skulder muskulaturen er væsentligt reduceret for danskere sammenlignet med grøndlandske fangere (såfremt vi taler om det samme). Vi kan sagtens udnytte fedt som substrat, og jo mere vi laver, jo bedre bliver vi til det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share