styrketræning nødvendigt?


Ivo
 Share

Recommended Posts

hej alle sammen

Jeg vil høre om man skal styrketræne, hvis man enten cykler eller svømmer hverdag i 1 time til 1,5 time?

Og vil det være godt for vægttabet? eller er det ligemeget ?

venligst

Ivo :)

Link to comment
Share on other sites

"Skal" er et meget hårdt ord og det samme med "ligemeget", bare i modsatte grøft.

Styrketræning under vægttab er helt sikkert en god idé - hvis man kan prioritere tiden osv. Det er ikke spildt bare fordi du ikke kan tage på i perioden.

På den anden side er det heller ikke absolut nødvendigt for at opnå et vægttab - især ikke når du træner andre ting dagligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener om styrketræning er nødvendigt ved vægttab, selvom jeg træner hverdag med enten cykling eller svøming?

Vil cykling og svømning være nok til at styrke mine muskler? Jeg skal tabe mig ret meget, så vil det ikke være en god idé med noget styrketræning? Jeg vil bare gerne have at min krop bliver passet på.

Hvad jeg mener med 'skal', er om det ikke er usundt for kroppen bare at tabe sig med almindelig motion, men der skal noget mere til og her kommer styrketræning så ind? Især for at beskytte leddene?

Link to comment
Share on other sites

Hej Ivo.

Det er ikke nødvendig at styrketræning for at tabe sig, men jeg vil helt klar anbefale det, da det er med til at give en god forbrændning. Og en kombi af sund kost, styrketræning og cardio i de rigtige mængder, vil for mig at se være den optimale vej mod et sundt vægttab.

~ Allan Pedersen

Link to comment
Share on other sites

Hej Ivo.

Det er ikke nødvendig at styrketræning for at tabe sig, men jeg vil helt klar anbefale det, da det er med til at give en god forbrændning. Og en kombi af sund kost, styrketræning og cardio i de rigtige mængder, vil for mig at se være den optimale vej mod et sundt vægttab.

~ Allan Pedersen

Enig, styrketræning kan med fordel implementeres, fordi det er vist, at du herved vil bevare en større del af din muskelmasse. Hvis man ikke stimulerer sin muskulatur med styrkebetonet træning, så vil man tabe en større del muskelmasse i sit vægttab end ellers. Det er derfor ikke partout en nødvendighed, men det er en god ide, da musklerne forbrænder mere energi i hvile og arbejde.

Dine led skal du ikke bekymre dig om ved ikke vægtbærende aktiviteter (cykling, svømning), og samtidig vil du ved vægttab belaste leddene mindre, end de er vant til..

Link to comment
Share on other sites

Det er en fordel at styrketræne i forbindelse med vægttab, du beholder nemlig en større del af din muskelmasse på denne måde. Hvilket er en fordel da et kg muskler forbrænder 35 kj pr. time ved inaktivitet, i forhold til et kg. fedt som kun forbrænder 1-2 kj pr. time ved inaktivitet. Derved vil du får en større forbrændring som vil hjælp dig med dit vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Det er en fordel at styrketræne i forbindelse med vægttab, du beholder nemlig en større del af din muskelmasse på denne måde. Hvilket er en fordel da et kg muskler forbrænder 35 kj pr. time ved inaktivitet, i forhold til et kg. fedt som kun forbrænder 1-2 kj pr. time ved inaktivitet. Derved vil du får en større forbrændring som vil hjælp dig med dit vægttab.

De tal kan ikke passe.

35kj/kg/time ender på 840kj pr døgn PR KG muskelmasse. Jeg ville nå mit ligevægtsindtag (~3000kcal = 12600kj) med ca 15kg inaktiv muskelmasse, og jeg håber jeg har lidt mere end det.

Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde tallene, men jeg mener også forskellen mellem muskelvævs og fedtvævs forbrænding er noget mindre

Link to comment
Share on other sites

tjah... jeg fik hurtigt googlet mig frem til nogle værdier, desværre var de temmelige forskellige alle stederne, og ingen af kilderne noget jeg vil angive som pålidelige, men det tyder lidt på at vi er nede i størerelsesordenen 35kJ/kg/døgn

og ikke per time. (de tal jeg stødte på var derfra og op til det 4-dobbelte)

Link to comment
Share on other sites

Dine led skal du ikke bekymre dig om ved ikke vægtbærende aktiviteter (cykling, svømning), og samtidig vil du ved vægttab belaste leddene mindre, end de er vant til..

Jeg ville nu stadig være lidt forsigtig og kun øge træningsmængden forholdsvist langsomt.. jeg har selv tidligere erhvervet mig en overbelastningsskade i knæene fordi jeg kom lidt for hurtigt i gang med cykelsæsonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nu stadig være lidt forsigtig og kun øge træningsmængden forholdsvist langsomt.. jeg har selv tidligere erhvervet mig en overbelastningsskade i knæene fordi jeg kom lidt for hurtigt i gang med cykelsæsonen.

Sikkert ikke nogen dum ide, men mon ikke, at du har øget voldsomt så.?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tak for alle svarene :)

Jamen det tyder på at styrketræning er nødvendig sammen med min cykling og svømning, men ... hvad vil I så anbefale af tid jeg spenderer på det, er 2 gange om ugen af ca. en times varighed nok? eller er det 3 dage vi er ude i?

Jeg vil helst ikke have en pumpet krop da jeg jo er en pige, så er ude efter 'lange' muskler, og jeg har ret let ved at blive 'pumpet' eller hvad man skal kalde det, jeg bliver hurtigt markeret eller mine muskler ser 'store ud' ( ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det?) især på arme, brystkasse, og mave, (maven er helt ok) men jeg vil gerne have en lidt finere udseende krop, men stadig være meget fit og stærk.

Men er det så muskler jeg skal tabe eller er det bare at 'omforme dem' til 'lange'?

Sikke alle de spørgsmål jeg har... :)

Igen tak for hjælpen Guys :) !

Ivo

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hvis du ikke er vand til at styrketræne syntes jeg at du skal henvende dig hos dit fitness center og få dem til at lave et fullbody program, samt at gennem gå øvelserne med dig så du kommer rigtig i gang. Bare pas på de ikke sætter dig ind i en masse maskiner, men sats på frie vægte, så du får mere balance øvelse ind i din træning. Det med om du træner 2 eller 3gange syntes jeg ikke er så vigtig i starten, det er vigtigere at du lære at træne sikkert og korrekt, derefter kan du tilpasse træning ind efter hvad du lyster.

Pas på du ikke køre træt i det fra start af med alt for meget styrketræning :smile:

Held og lykke.

~ Allan Pedersen

Link to comment
Share on other sites

Hej Ivo

Jeg er lidt nysgerrig på hvordan du har oplevet at du lynhurtigt er blevet meget 'pumpet' eller markeret? Specielt når du samtidig skriver at du skal tabe dig ret meget?

Er det ved sport eller?

Min erfaring (som pige :smile: ) er at der skal virkelig meget til for at få store muskler, og at det i øvrigt bare ser pænt ud, når de bliver lidt større :4thumbup:

Og så kan muskler ikke trænes lange eller korte. De kan være større eller mindre, men deres længde og udseende har mere at gøre med din knoglebygning og anden fysiologi.

Ellers så synes jeg også, at styrketræning er et super supplement til konditionstræning, og i øvrigt super fedt når man bliver god til det. Intet slår følelsen af at løfte tunge vægte :pumpin:

/Christine

Link to comment
Share on other sites

tjah... jeg fik hurtigt googlet mig frem til nogle værdier, desværre var de temmelige forskellige alle stederne, og ingen af kilderne noget jeg vil angive som pålidelige, men det tyder lidt på at vi er nede i størerelsesordenen 35kJ/kg/døgn

og ikke per time. (de tal jeg stødte på var derfra og op til det 4-dobbelte)

Min fejl, jeg mener self. pr. døgn

Link to comment
Share on other sites

CWR

Lynhurtigt skrev jeg jo ikke, men jeg har bare oplevet at der skal ikke særlig meget til før mine muskler ser store ud, bl.a. ved styrketræning, derfor håbede jeg at svømning og cykling ville have været fint.

Jeg regner med det er genetisk. Selvom jeg skal tabe mig ret meget så har jeg let ved det alligevel. Men jeg har arbejdet på mine forældres stutteri siden jeg var 5 eller noget, så ved ikke om det er derfra.

Jeg er ikke petit, men jeg er heller ikke stor og drenget, er sådan almindelig med almindelig bygning af knogler men med vægt til den 'store side'.

Men er træt af det, ville hellere have en finere krop, med meget mindre fedt og mindre muskler, så det er det jeg bl.a. gerne vil arbejde imod.

ap1983

Tak det er en rigtig god idé, at få dem til det, men fitnesscentre er bare lidt kedelige, der sker jo ikke så meget :P Men det skal jo til.

RuneN

Jeps, jeg tror du og ap1983 er inde under det samme, at jeg passer på ikke at overbelaster mig, og at jeg passer på mine led, men kender jo godt det med at nu VIL man give den en skalde og så bliver man straffet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share