Cykel-coopertest...


tppj84
 Share

Recommended Posts

Hvad er det præcis, du vil måle? Hvis du bare vil vide, hvor langt du kan køre på 12 min. er det vel bare at hoppe op på jernhesten og fyre den af på en flad rute en dag, hvor der ikke er så meget vind. Alternativt kan du bruge en god ergometercykel, men de kan være svære at finde.

Ellers er det mest maxtest (alt hvad du kan i f.eks. 5 min.), win gate (10-20 sek. sprint) og trappetest (Conconi) man bruger i cykelsporten.

Z :-)

Link to comment
Share on other sites

Som det fremgår af overskriften, så ville jeg gerne vide, om der er nogle herinde, som har nogle ideer om, om der findes en såkaldt cykel-coopertest. Altså en test af max km, ved en given belastning på en given tid.

Vh

Thomas

Jeg formoder, det som du søger er dit VO-max, som man normalt kan beregne via en cooper løbetest. Dette kunne jeg også have interesse i at vide - men tror dog det afhænger for meget af cyklen til at testen kan blive nøjagtig. Man kommer helt sikkert længere på en toptunet racer frem for en gl. rusten konecykel - men det gør jo ikke ens kondi bedre.... desværre..:tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg formoder, det som du søger er dit VO-max, som man normalt kan beregne via en cooper løbetest. Dette kunne jeg også have interesse i at vide - men tror dog det afhænger for meget af cyklen til at testen kan blive nøjagtig. Man kommer helt sikkert længere på en toptunet racer frem for en gl. rusten konecykel - men det gør jo ikke ens kondi bedre.... desværre..:tongue:

Lidt offtopic.. men det forekommer mig at løbe-Coopertesten heller ikke nødvendigvis er særlig præcis til at finde VO2 max - hvis det er det man ønsker at bruge den til. Det må vel i meget høj grad afhænge af, hvor god en løber man er hvorvidt man får et godt resultat. Lance Armstrong har jo eksempelvis vist sig at være en forholdsvis middelmådig løber - til trods for en VO2 max på omkring 85 ml/kg/min (omend hans VO2 max level nok er faldet lidt på det sidste.. men stadig).

Link to comment
Share on other sites

Lidt offtopic.. men det forekommer mig at løbe-Coopertesten heller ikke nødvendigvis er særlig præcis til at finde VO2 max - hvis det er det man ønsker at bruge den til. Det må vel i meget høj grad afhænge af, hvor god en løber man er hvorvidt man får et godt resultat. Lance Armstrong har jo eksempelvis vist sig at være en forholdsvis middelmådig løber - til trods for en VO2 max på omkring 85 ml/kg/min (omend hans VO2 max level nok er faldet lidt på det sidste.. men stadig).

Mener du fordi han er stoppet eller fordi han er stoppet med doping :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstået max VO2 korrekt, så afhænger ens kondital jo overhovedet ikke af om du har en rusten havelåge eller en toptrænet cykel, et løbebånd, sandunderlag, eller en romaskine som udgangspunkt.

Det der bliver målt er jo nemlig din indtagelse af oxygen - ergo vil du tværtimod have et _lavere_ kondital på en god cykel ved samme hastighed, da belastningen, og derved ydelsen er mindre.

Jeg har fået målt mit kondital ude på August Kroghs Institut nede i kælderen på løbebånd, men nogle fik også målt det via en cykel.

Det vigtigste er jo at du giver dig 100% og alt hvad du har - så din maximale iltoptagelse nemlig bliver målt.

Correct me if I'm wrong.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstået max VO2 korrekt, så afhænger ens kondital jo overhovedet ikke af om du har en rusten havelåge eller en toptrænet cykel, et løbebånd, sandunderlag, eller en romaskine som udgangspunkt.

...

Correct me if I'm wrong.

Det er helt rigtigt - min pointe var bare, at lige præcis Cooper-testen må være en relativt upræcis måde at måle VO2 max på, da den test netop i høj grad afhænger af underlag, vejr (hvis det er udenfor), løbeøkonomi og meget andet, da resultatet er den distance man kan tilbagelægge på 12 min.

Link to comment
Share on other sites

Mener du fordi han er stoppet eller fordi han er stoppet med doping :laugh:

Fordi han (antageligvis) ikke længere træner 8 timer om dagen :smile:

Hvad angår doping, så vil jeg helst ikke ud i den diskussion - men han er aldrig testet positiv og jeg foretrækker at betragte manden som uskyldig indtil andet er bevist.. og selvom det skulle vise sig, at han var dopet gør det IMO ikke hans bedrifter meget mindre imponerende.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene. Det jeg tænkte på, var mere, om der er en tabel, som groft sagt kan fortælle hvordan dit kondital er hvis du eks. kan cykle 5 km på 10 min... Bare sjov og spas... :bigsmile:

Og lige nøjagtig det tror jeg ikke findes indenfor cykling - idet forskellen er alt for stor ift. hvilken cykel du sætter dig op på. Jeg tror lang de fleste vil komme væsentlig længere på en toptunet racer frem for den gl. rustne konecyklen/ havelåge.....

Jeg ved der også er forskel på en løbe cooper test afhængig hvor god en løber man er - men her skal man trodsalt ikke også tage hensyn til udstyret. Men hvis testen findes hører jeg også gerne om den - det ville være fedt at kunne indikere sit kondital på anden måde end med en cooper test.

:cool:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstået max VO2 korrekt, så afhænger ens kondital jo overhovedet ikke af om du har en rusten havelåge eller en toptrænet cykel, et løbebånd, sandunderlag, eller en romaskine som udgangspunkt.

Det der bliver målt er jo nemlig din indtagelse af oxygen - ergo vil du tværtimod have et _lavere_ kondital på en god cykel ved samme hastighed, da belastningen, og derved ydelsen er mindre.

Jeg har fået målt mit kondital ude på August Kroghs Institut nede i kælderen på løbebånd, men nogle fik også målt det via en cykel.

Det vigtigste er jo at du giver dig 100% og alt hvad du har - så din maximale iltoptagelse nemlig bliver målt.

Correct me if I'm wrong.

ja du tager fejl :innocent:

En svømmer skal testes i vand, løber på bånd osv

En svømmer vil ikke kunne udnytte sin opøvede kredsløbskapacitet 100% i forbindelse med løb og omvendt - Forestil dig Armstrong blive konditestet i vand, med de to tændstikker han render rundt med. Resultatet bliver ikke når så godt. Det på trods af at det ikke er nødvendigt at yde 100% i testen (ved 100% bidrager 'syren' med det sidste). Selvom konditallet kun afspejler iltoptagelsen, hænger det tal jo snævert sammen med hjerte/kar/kapilærer/cellulære tilpasninger osv.

Mon ikke Conconi testen fra svar 1 er et godt bud?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share