Køb af begynder racer


Candygirl
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige stået i den situation, at jeg skulle ud og købe en racercykel for første gang, i den forbindelse, syntes jeg det var svært at danne sig et overblik. Der er masser af tråde, hvor folk spørger til køb af en racercykel, tråde hvor folk spørger til priser, tråde hvor folk spørger til stelstørrelse, men ikke noget sted hvor rådene er samlet. Dette ville jeg derfor prøve at gøre her. :bigsmile:

Nogle af rådene/vurderingerne er rimeligt subjektive, og derfor kan der selv sagt være folk der er uenige. Men når man står som begynder, er det også bare svært at bruge et råd som "det afhænger af så meget", "prøv forskellen" osv. for det er jo netop det man står og mangler viden om. Derfor er nogle ting, måske også stillet lidt firkantet op. :wink:

Men jeg modtager gerne kommentarer, specielt hvis der er ting, der decideret er forkerte. Og så ville jeg også gerne skrive noget om hjul valg, men det er stadig lidt blackbox for mig, så gode råd mht. er velkommene.

Stel

Man kan få stel i aluminium, carbon eller en blanding, som f.eks. alu-stel med carbon forgaffel.

Carbon - eller kulfiber komposit materiale, som er det fulde navn, findes i mange kvaliteter og kan væves på mange måder, alt efter hvilke egenskaber der ønskes. Aluminium findes også i forskellige legeringer, de første alu stel var bløde i forhold til moderne stel af 705, 7020 eller 6061 alu.

Et racerstel er altid et kompromis mellem vægt, stivhed, komfort og budget. Aluminium er tungere end carbon, men tilgengæld billigere. Udover at være lettere er carbon også stivere, hvilken er en fordel, da kraftoverførsel fra ens tråd, derved bliver bedre udnyttet.

Mere stivhed kan betyde flere rystelser ved ujævnheder i vejen mv., men en carbonstel-/gaffel kan dog godt være mere komfortable end alu, fordi carbon dæmper vibrationer bedre end aluminium. Det er også med carbon muligt at gøre materialet meget stift i de retninger hvor den er en fordel - og mindre stift i andre retninger.

Hvis man ikke vil give mere end 9-10.000 for en cykel vil man typisk skulle gå efter et alustel. En cykel med alu-stel og carbon for/baggaffel vil typisk koste fra 10-14.000 og hvis man skal have en cykel med fuld carbon stel skal man typisk op over de 14.000 kr. Det afhænger selvfølgelig meget af den rabat man for forhandlet sig til.

Stelstørrelse

Det er vigtigt at man køber en cykel med den rette størrelse, da det ikke er en ting der senere kan ændres på. Hvad der er den rigtige størrelse bør prøves/findes i samråd med en cykelhandler.

post-13362-1208932402.jpg

Det er primært højden til overrøret og afstanden fra saddel til styret, der skal kunne tilpasses korrekt.

Afstanden fra saddel og til styret (S) skal passe til cyklistens overkrop og armlængde. Denne afstand kan evt justeres lidt med en kortere/længere frempind.

Mht. højden siger man traditionelt, at der skal være et par cm mellem skridtet og overrøret, altså den øverste stang, men det afhænger som af rammens geometri, der kan variere meget mellem forskellige mærker og modeller. Derfor kan det også være svært at sige nøjagtigt hvilken størrelse man skal have.

Hvis man vælger en relativt lille ramme får man en stejl cykel, da sadlen skal relativt højt op i forhold til styret og kørestillingen vil blive rimelig aggressiv, i modsætning til hvis man vælger en relativ stor ramme. Vægtmæssigt betyder størrelsen for alle praktiske formål intet.

Reference

En guide til stelstørrelser kan ses her.

Som hjælp til at finde den rette stelstørrelse og indstillinger af ens cykel, kan man få foretaget en Body Scanning, der måler vigtige kropsdele (nej, ikke den :tongue:) såsom benlængde, længde af overkrop, arme mv.

Indstilling af cykel vil normal foregå hos forhandleren, men der findes f.eks. også en tråd her eller her.

Geargrupper

Der findes to primære mærker indenfor gear; Shimano og Campagnolo. En geargruppe omfatter bl.a. Kæde, bremser, nav, kranksæt (klinger ved pedalarmen), kasette (klinger ved baghjul), forskifter (skifter gear på kranksættet) og bagskifter (skifter gear bagerst på kasetten).

Billeder af kranksæt, kasette, forskifte og bagskifte.

Shimanos geargrupper er som følger (billigst først):

  • Shimano Sora
  • Shimano Tiagra
  • Shimano 105
  • Shimano Ultegra
  • Shimano Ultegra SL
  • Shimano Dura-ace

Tiagra er en ok gruppe, men konkurencen er så stor på de nye 105 og ultegra-grupper at det sjældent kan betale sig at købe Tiagra fordi de andre kun koster ca. 1.000 kr mere.

105 og Ultegra er temmelig ens, der er 200 gram til forskel + lidt design. Så hvis dette ikke er noget man vægter højt, kan man spare lidt ved at vælge 105-gruppen.

Ultegra SL (/Grey/Ice) er en nye udgave af Ultegra gruppen, hvor designet er ændret lidt.

Dura-ace er meget dyrere og helt klar en gruppe helt for sig. Den er lettere og "spiller" bare meget bedre end de andre.

Geargrupperne udvikles desuden hele tiden, så en ældre version af en "bedre" geargruppe, kan være lige så god som en ny version af en "dårlig" geargruppe.

Typisk er der den samme geargruppe på hele cyklen, men det ses også at en cykel f.eks. har 105, men Ultegra bagskifter (der er bedre), fordi den del slides mere.

Campagnolos geargrupper er som følger (billigst først):

  • Campagnolo Veluce
  • Campagnolo Centaur
  • Campagnolo Chorus
  • Campagnolo Record

Objektivt set er Campagnolo Record bedre end Shimano Dura-ace, idet Record-gruppen er lettere, mere aerodynamisk idet alle kabler kører langs styret og kan skifte mange gear op af gangen, faktisk hele kassetten på én gang.

Rent holdbarhedsmæssigt så har alle de målinger af klinge- og kassettehårdhed målt i Vickertal faldet klart ud til Campagnolos fordel.

Kranksæt

Der findes double, compact og tripel.

Double har to klinger foran, compact ligeledes to, men gearing er noget lettere og ved tripel har man tre klinger.

Umiddelbart tilrådes tripel ikke herhjemme/til begyndere, da man næppe har brug for så mange gear og det giver en større usikkerhed i forbindelse med gearskift.

"Sammensætning" af cykel

Mht. valg af cykel bør man primært gå efter at de største/dyreste dele, såsom ramme, hjul og gaffel, da man altid kan udskifte mindre dele, så som bagskifter og saddel mv.

Tingene bør også vælges udfra at imødekomme ens behov og passe sammen, da det f.eks. vil være overkill med Ultegra eller Dura-ace komponenter på en cykel til f.eks. 7.000 kr. Så er man langt bedre tjent med at bruge pengene på en bedre ramme og evt. opgradere komponenter hen af vejen.

Tænk, der også skal tænkes på er:

  • Hjul/fælge
  • Saddel: Den rigtige størelse saddel sparrer mange siddeproblemer. Sadlens udformning og bredde skal være afpasset ens siddeknogler i bækkenpartiet, kvinder vil typisk skulle have en bredere saddel end mænd.
  • Pedaler: Der mange forskellige typer, kompi eller klikpedaler.
    Indenfor klikpedaler finde Look, SPD m.fl. Det er vist mest et religionsspørgsmål, hvad folk vælger. Det kan være ok med nogen billige pedaler, da man kan klikke lettere ud - og det kan være rart indtil man vænner sig til "fastspændte" fødder.

Med undtagelse af hjul, er dette komponenter, der relativt billigt kan udskiftes hen ad vejen, og fokus bør derfor ligge på de førnævnte dele.

Huskelisten

Har du bestemt dig for en cykel, skal du også huske/overveje, at anskaffe følgende:

  • Hjelm
  • Sko (og klamper, der passer til pedalerne)
  • Flaskeholder(e)
  • Sadeltaske
  • Ekstra slanger
  • Dækjern
  • Evt. lidt små-tools til on-the-road
  • Evt. dækindlæg (beskyttelse mod punkteringer)
  • Smørelse til kæde
  • En lille pumpe til at have med, samt en ordentlig med trykmåler til hjemme
  • Cykelcomputer
  • Cykelbukser og trøje, lang/korte.
  • Cykelhandsker
  • Solbriller

Links, til forhandlere og andre fora

http://www.feltet.dk/, et cykelforum også med køb og salg af brugte cykel(-dele).

http://www.bikebuster.dk/, København og online

http://www.heino-cykler.dk, København Ø og Frenderiksberg C

http://www.roadbikeshop.dk/, Vanløse

http://www.Cyclingconcept.dk/, København Ø

http://www.rex-cykler.dk/, Helsinge.

http://www.fabin.dk/, Roskilde

http://www.chainreactioncycles.com/

http://bike-components.de/

http://bike24.de/

http://www.bike-discount.de/

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Stel

Man kan få stel i aluminium, carbon/kulfiber eller en blanding, som f.eks. alu-stel med carbon forgaffel.

Aluminium er stivere, men tungere end carbon. Stivhed er hovedsagligt en fordel, da kraftoverførsel fra ens tråd, derved bliver bedre udnyttet. Men et stift stel vil også betyde at bump mv. i vejen overføres nemt til rytteren.Vægt er også et stort issue og lav vægt er ønskeligt.

Hvis man ikke vil give mere end 9-10.000 for en cykel vil man typisk skulle gå efter et alustel. En cykel med alu-stel og carbon for/baggaffel vil typisk koste fra 10-14.000 og hvis man skal have en cykel med fuld carbon stel skal man typisk op over de 14.000 kr. Det afhænger selvfølgelig meget af den rabat man for forhandlet sig til.

Jeg hade ellers forstået at Carbon var både stivere og letter end alu.

God ide med denne tråd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hade ellers forstået at Carbon var både stivere og letter end alu.

Jeg har jo ikke helt kunne undgå at følge lidt med også. På et combo-stel er det altid forgaflen der er af carbon først, og grunden som jeg har forstået det er at man med carbon får lidt affjedrende effekt (og så er den lettere at lave separat af oplagte årsager). Stivheden formoder jeg så man må kompensere for når stellene bliver ren carbon.

Lidt spørgsmål:

  • Hvor billigt kan man vælge hvis det er ren begynder, og man ikke engang er sikker på om det fanger? 10k+ virker alligevel som en del gryn for bare at "prøve". Kan man ikke blive glad for en racer med tiagra eller sora??? :tongue:
  • Er en dyrere gruppe = mere holdbarhed?
  • Hvordan sammenligner de øvrige Campagnolo grupper med shimanos? Nogle ikke-religiøst betingede argumenter for det ene eller andet?
  • Hvordan finder man ud af om en ramme er god (til prisen)?

Rent hypotetisk :innocent:, virker denne så ikke som et godt tilbud?

Battaglin Stealth - 7899,

http://www.bikebuster.dk/detaljer/120132.html

Model: Spider Carbon

Gaffel: Battaglin Comp Ste/Carbon

Gruppe komplet: Ultegra Grey

Kranksæt: 50/34T 172.5mm, 175mm

Styr: ITM S.Over

Frempind: ITM Racer

Sadelpind: ITM Forged Lite

Sadel: Selle Italia SLR XR

Dæk: Michelin Speedium

Hjul: Fulcrum R7

Farve: White, Blue, Black

8.9 kg (Battaglin)

Pedaler medfølger ikke

Link to comment
Share on other sites

Orv ja - det her skal jeg også lige følge med i...Jeg havde en fantastisk cykel fra Heino i sin tid - ren amatør cykel -

men Neeej hvor var den fantastisk :wub: Jeg kom til at køre lidt for hurtigt her ind i centrum af København. Den blev desværre bortført. Nu har jeg en gl skæv tourist de luxe med cykelkurv - det er begrænset hvor morsomt det er at køre til Holte på den, selvom jeg har gjort det et par gange...men det kunne være SÅ fantastisk at få sig en ordentlig cykel igen...

Kh

PA

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg synes der mangler en vigtig post vedr. stelstørelse:

Afstanden fra saddel og til styret skal passe til cyklistens overkrop og armlængde.

Denne afstand kan evt justeres lidt med en kortere/længere frempind.

At få den rigtige størelse kan gøres meget lettere ved at få en af de bedre cykelforretninger til at body-scanne (opmåle) dig, Denne servece er oftest gratis hvis det ender med køb, ellers koster det ca 400. kr. Se evt dette link: http://www.karstens-mccenter.dk/index.php?...ner⊂=349

Saddel: Sadlens udformning og bredde skal være afpasset efter cyklistens siddeknogler i bækkenpartiet. Den rigtige størelse saddel sparrer mange siddeproblemer. Den nævnte budy-scanning omfatter også denne udmåling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo ikke helt kunne undgå at følge lidt med også. På et combo-stel er det altid forgaflen der er af carbon først, og grunden som jeg har forstået det er at man med carbon får lidt affjedrende effekt (og så er den lettere at lave separat af oplagte årsager). Stivheden formoder jeg så man må kompensere for når stellene bliver ren carbon.

Lidt spørgsmål:

  • Hvor billigt kan man vælge hvis det er ren begynder, og man ikke engang er sikker på om det fanger? 10k+ virker alligevel som en del gryn for bare at "prøve". Kan man ikke blive glad for en racer med tiagra eller sora??? :tongue:
  • Er en dyrere gruppe = mere holdbarhed?
  • Hvordan sammenligner de øvrige Campagnolo grupper med shimanos? Nogle ikke-religiøst betingede argumenter for det ene eller andet?
  • Hvordan finder man ud af om en ramme er god (til prisen)?

Rent hypotetisk :innocent: , virker denne så ikke som et godt tilbud?

Battaglin Stealth - 7899,

http://www.bikebuster.dk/detaljer/120132.html

Model: Spider Carbon

Gaffel: Battaglin Comp Ste/Carbon

Gruppe komplet: Ultegra Grey

Kranksæt: 50/34T 172.5mm, 175mm

Styr: ITM S.Over

Frempind: ITM Racer

Sadelpind: ITM Forged Lite

Sadel: Selle Italia SLR XR

Dæk: Michelin Speedium

Hjul: Fulcrum R7

Farve: White, Blue, Black

8.9 kg (Battaglin)

Pedaler medfølger ikke

Jeg ville give 2.000.- mere og få en Trek 5000 og det var det jeg gjore :laugh: men den ser fin ud.

Link to comment
Share on other sites

Tak for inspirationen - jeg løb nærmest direkte ned til den nærmeste cykelhandler; der kommer nogle stel om et par uger, som jeg skal kigge på ... :wub: men jeg har vidst allerede set mig varm et een. minder vidst meget om den bortkomne som jeg har søgt efter længe - jeg troede helt at man var holdt op med at producere det stel længere....E

Det er ikke en rigtig racer - lidt bredere dæk (jeg elsker at køre i skoven) - kun indvendige gear 5 -7 hader at bakse med overflødige ting jeg ikke har forstand på, samlet med muffer - a real classic. En smuk og feed cykel til vej og skov.

Glæder mig!

Endnu en fuldtræffer fra MOL...

kh

pa

Link to comment
Share on other sites

Carbon kan gøres stivere end aluminium. "Carbon" - eller kulfiber komposit materiale som er det fulde navn, findes i mange kvaliteter og kan væves på mange måder - alt efter hvilke egenskaber der ønskes. Alluminium findes også i forskellige legeringer - de første alu stel var bløde i forhold til moderne stel af 705, 7020 eller 6061 alu.

Et racedrstel er altid et kompromis mellem vægt, stivhed, komfort og budget.

Når carbongafler KAN være mere komfortable end alu - så er det ikke fodi de er mindre stive - men fordi carbon dæmper vibrationer bedre end aluminium. Det er også med carbon muligt at gøre materialet meget stift i de retninger hvor den er en fordel - og mindre stift i andre...

Link to comment
Share on other sites

Så er der opdateret i første indlæg

Tak for inspirationen - jeg løb nærmest direkte ned til den nærmeste cykelhandler; der kommer nogle stel om et par uger, som jeg skal kigge på ... :wub: men jeg har vidst allerede set mig varm et een. minder vidst meget om den bortkomne som jeg har søgt efter længe - jeg troede helt at man var holdt op med at producere det stel længere....E

Det er ikke en rigtig racer - lidt bredere dæk (jeg elsker at køre i skoven) - kun indvendige gear 5 -7 hader at bakse med overflødige ting jeg ikke har forstand på, samlet med muffer - a real classic. En smuk og feed cykel til vej og skov.

Glæder mig!

Endnu en fuldtræffer fra MOL...

kh

pa

Tak tak - selvom det nu ikke helt lyder som en racer :tongue: Men cyklingens glæder skal man ikke fornægte :wub:

Link to comment
Share on other sites

Tak for inspirationen - jeg løb nærmest direkte ned til den nærmeste cykelhandler; der kommer nogle stel om et par uger, som jeg skal kigge på ... :wub: men jeg har vidst allerede set mig varm et een. minder vidst meget om den bortkomne som jeg har søgt efter længe - jeg troede helt at man var holdt op med at producere det stel længere....E

Det er ikke en rigtig racer - lidt bredere dæk (jeg elsker at køre i skoven) - kun indvendige gear 5 -7 hader at bakse med overflødige ting jeg ikke har forstand på, samlet med muffer - a real classic. En smuk og feed cykel til vej og skov.

Glæder mig!

Endnu en fuldtræffer fra MOL...

kh

pa

Du skal tænke på du mister en del energi i indvendige gear.

Link to comment
Share on other sites

Puuuhh..

Det er lidt af et emne du begynder på her´...

Allerførst..!..: Ny racercykel købes i.r.l. hos cykelhandleren, og ikke på nettet..! Her får man råd og vejledning, taget mål osv.. følg din sunde fornuft, virker "han" uproff, så find en anden cykelhandler.

Køb af cykel på nettet, er kun for folk der ved´ hvad de vil have..!

Skal man have glæde af sin cykel (læs: kvalitet), er minium start prisen 8000- 10.000 dkr. Man kan naturligvis finde en god cykel til eks 6000, men bliver man "grebet" af cykling, vil denne hurtig blive utilfredsstilende. Så igen er det et spørgsmål om økonomi og lyster.

Jeg ser ofte ældre mænd på cykler op til 50k...total overkill, de kunne spare 30k, uden at kunne mærke forskel. Så igen-igen er det kunsten at matche kroner, kvalitet og ønsker.

Stel.:

Carbon ER stivere end alu..! Færdig.!

Vejer du over 85 kg vil jeg ikke anbefale alu, da disse ofte er for "bløde". (i 8000 kr klassen).

Ergo vejer du 90 kg, og har et budget på 10.000, så kan alu blive det eneste, men er man begynder vil glæden for den nye cykel blive stor.. trods alt. Men læg focus på et godt stel...det er væstentlig billigere at skifte dele ud undevejs, end stellet.

Stel-størelse.:

"Gamle" husråd, med c.a c.m mellem skridt og overrør....! Glem dem.!!. Stel-geomatri er ikke som "i gamle dage" ;-). Idag er der eks slope, ædringer af vinkler ved saddelrør osv... Hvor højt saddel røret er, er ikke afgørende, dette kan jo justeres i saddel-pinden´s højde.

Det vigtige er LÆNGDEN..! ALT for mange kører med for lang eller kort frempind, (med ondt i ryggen til følge), så focus skal ligges her´.

Shimano el Camp.:

Den evige, uendlige diskusion...!

Personligt syntes jeg.: Campagnolo er klart fedest, men Shimano virker "sgu" bedere..! Kvalitet og pris matcher shimano bedst. Du kan - stort set - få alle reservedele til shimano, nemt og billigt. Dette gælder ikke campagnolo, på både pris og levering.

Om det ene vejer et par gram mere, eller ej, er mere aero eller ej er LIGEGYLDIGT...!.. Som motions-rytter er der nok mest at hente på ens egen vægt og kørestil...;-) (Tab 5 kilo..- det´ virker)

Div udstyr.:

Sko.: Køb god kvali, dine sure spinner sko til 250.- duér ikk.!

Derudover er der stort set ALT I UDSTYR der kan købes...! Cykling kan hurtigt blive en "udstyrssport", fedt - meeen det er trods alt benene der tæller... at cykle lærer vi før vi bliver 5 år, så pas på ikke at købe unødvendig gejl..!

Cykel ER motion/sport, natur, luft etc... det er ikke cabonhjul, kadancemåler etc... ;-)

Ovenstående er mine personlige erfaringer og meninger...

Mvh

L. Armstrong

Ps. Hellere køre på en billig cykel med BARBERET ben, end en dyr MED...!

Edited by Gearheads
Link to comment
Share on other sites

Stel.:

Carbon ER stivere end alu..! Færdig.!

Vejer du over 85 kg vil jeg ikke anbefale alu, da disse ofte er for "bløde". (i 8000 kr klassen).

Ergo vejer du 90 kg, og har et budget på 10.000, så kan alu blive det eneste, men er man begynder vil glæden for den nye cykel blive stor.. trods alt. Men læg focus på et godt stel...det er væstentlig billigere at skifte dele ud undevejs, end stellet.

Det lyder meget hårdt sat op. Kan det virkelig passe?

mvh

ham på 90kg :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder og håber på den snart er noget der går i stykker så jeg kan opgraderer :bigsmile:

Hvis man køber en gammel model kan man godt få en ok Carbon til 10K eks. en Trek 5000, men hvis jeg viste at man kunne få en Trek 5.5(2006) til 17.000.- så hade jeg nok købt den.

Link to comment
Share on other sites

Huskelisten:

  • Hjelm
  • Pedaler (kombi eller klik, look/spd/andet system?)
  • Sko
  • Sadeltaske
  • Ekstra slanger
  • Cykelcomputer
  • Flaskeholder(e)
  • Dækjern + evt lidt små-tools til on-the-road
  • Smørelse til kæde
  • Pumpe (både en lille til at have med og en ordentlig med trykmåler til hjemme)
  • Evt dækindlæg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share