Crossfit pullups


the-box
 Share

Recommended Posts

Når de laver pullups i crossfit svinger de sig nærmest op, hvilket jeg først anså som snyd, men kan se de træner bevidst hen imod det. Jeg vil derfor meget gerne vide hvad fordelene er rent træningsmæssig ved Crossfit pullups? Det er logisk man på den måde kan lave mange flere, men alm. pullups er vel bedre træning?

Link to comment
Share on other sites

I en pullup flytter du din krop X antal cm lodret op, svarende til en vis mængde arbejde afhængig af din vægt naturligvis.

En af grundfilosofierne i crossfit som jeg forstår det er at maksimere evnen til at yde arbejde - lav så meget som muligt så hurtigt som muligt.

Med den hat på giver det naturligvis mest mening at bruge så meget af kroppen som muligt til at nå fra A til B.

Så det er ikke snyd når man ser sådan på det, men selvfølgelig ville det være snyd i en strict pullup konkurrence, og det vil heller ikke være det smarteste hvis man vil være god til strict pullups.

Link to comment
Share on other sites

Større poweroutput=større hormonaleffekt på kroppen= større udbytte og større fremgang i styrke!

Desuden træner du din hofte i at være eksplosiv. Meget vigtigt hvis du vil løfte tunge vægte i løft som powerclean, clean, snatch m.m.

De fleste holder dog fast i at det er "snyd". Det giver bare ikke mening, hvis man ikke først definerer hvad man vil have ud af træningen. Vil du isolere muskler er det klart "snyd", hvis du netop ikke vil isolere muskler, men gerne have højt poweroutput er kipping pullups genialt!

Prøv dem:-)

Link to comment
Share on other sites

Et link til deres video-arkiv hvor de forklares konceptet bag

Kipping Pull-ups concept

Og til siden hvor det ligger:

CrossFit Exercises

omkring anvendligehenden vil jeg tilslutte mig det budskab der allerede har tegnet sig, ved at de er gode til at lave så meget arbejde over så lidt tid, men at de falder lidt sammen i forhold til "traditionel" pull-up

Link to comment
Share on other sites

Et link til deres video-arkiv hvor de forklares konceptet bag

Kipping Pull-ups concept

Og til siden hvor det ligger:

CrossFit Exercises

omkring anvendligehenden vil jeg tilslutte mig det budskab der allerede har tegnet sig, ved at de er gode til at lave så meget arbejde over så lidt tid, men at de falder lidt sammen i forhold til "traditionel" pull-up

Hvad mener du med at de falder sammen?

Link to comment
Share on other sites

Større poweroutput=større hormonaleffekt på kroppen= større udbytte og større fremgang i styrke!

Desuden træner du din hofte i at være eksplosiv. Meget vigtigt hvis du vil løfte tunge vægte i løft som powerclean, clean, snatch m.m.

De fleste holder dog fast i at det er "snyd". Det giver bare ikke mening, hvis man ikke først definerer hvad man vil have ud af træningen. Vil du isolere muskler er det klart "snyd", hvis du netop ikke vil isolere muskler, men gerne have højt poweroutput er kipping pullups genialt!

Prøv dem:-)

Kan du ikke lige forklare den for mig? Jeg kan ikke se sammenhængen...

Link to comment
Share on other sites

Er kipping pull ups i virkeligheden ikke bare en slags armhævningernes svar på armbøjninger på knæene?

Jeg ville i hvert fald til hver en tid anbefale 10 strict pull ups fremfor 20 kipping, hvis man ønsker større fremgang i styrke.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Som Maxpower skriver drejer det sig om at forbedre evnen til at lave mest muligt arbejde på kortest mulig tid. Crossfit trænes med henblik på funktionalitet, og kipping pull-ups kan i den forbindelse sammenlignes med forskellen på at jerke og presse hvis du skal have 100 sandsække op på ladet af en bil.

Link to comment
Share on other sites

Som Maxpower skriver drejer det sig om at forbedre evnen til at lave mest muligt arbejde på kortest mulig tid. Crossfit trænes med henblik på funktionalitet, og kipping pull-ups kan i den forbindelse sammenlignes med forskellen på at jerke og presse hvis du skal have 100 sandsække op på ladet af en bil.

Jeg forstår stadigvæk ikke helt princippet i at lave en øvelse, hvor teknikken og svinget gør det pærenemt, hvis man samtidigt gerne vil være funktionelt stærk. Hvis man træner "rigtige" pull ups, bliver man vel bare endnu hurtigere i stand til at lave ekstremt mange kipping pull ups, og samtidigt effektiviserer man sin træning og får ekstra tid til rådighed til at udskrive certifikater til hinanden... Win-win, eller har jeg misforstået noget?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg forstår stadigvæk ikke helt princippet i at lave en øvelse, hvor teknikken og svinget gør det pærenemt

Der er ikke noget 'pærenemt' i at lave 100 kipping pull-ups lynhurtigt. Du kan jo prøve selv....................................

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget 'pærenemt' i at lave 100 kipping pull-ups lynhurtigt. Du kan jo prøve selv....................................

Men trods alt nemmere end at lave 100 strict pull lynhurtigt... Jeg må indrømme, at jeg heller ikke forstår konceptet hverken fysiologisk eller funktionelt!

Rent motivationsmæssigt/psykologisk er det selvfølgelig stor gevinst...!

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget 'pærenemt' i at lave 100 kipping pull-ups lynhurtigt. Du kan jo prøve selv....................................

Nej, det ved jeg. Jeg synes dog stadigvæk, det svarer til at vælge 200 armbøjninger på knæene fremfor 20 rigtige. Og jeg ville til hver en tid vælge de 20 rigtige...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Men trods alt nemmere end at lave 100 strict pull lynhurtigt...

Hvis du bare vil have noget der er så 'svært' som muligt, så lav dog én pull-up med 200 kg om benene.... :laugh:

Nej, det ved jeg. Jeg synes dog stadigvæk, det svarer til at vælge 200 armbøjninger på knæene fremfor 20 rigtige. Og jeg ville til hver en tid vælge de 20 rigtige...

Hvad du tilfældigvis 'synes' ændrer heldigvis ikke noget for dem der oplever voldsomt gode resultater på træningsregimet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad du tilfældigvis 'synes' ændrer heldigvis ikke noget for dem der oplever voldsomt gode resultater på træningsregimet :smile:

Nu syntes jeg, at du er lidt unfair.

Det går jo fra, at være primært en rygøvelse til en helkropsøvelse... Og jeg syntes da, Sina har ret i sin betragtning.

Nu kender jeg ikke konceptet ret godt, men umiddelbart sænker man intensiteten i "de normale" prime movers, hvilket medfører, at man kan øge sæt og gentagelser markant!!

Men man kunne lige så godt sænke intensiteten i pull downs og reppe løs..., men det ser givetvis lidt sejere ud, at man repper løs i pull up stativet.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Hvad du tilfældigvis 'synes' ændrer heldigvis ikke noget for dem der oplever voldsomt gode resultater på træningsregimet :smile:

Nu baserer jeg jo det, jeg tilfældigvis 'synes', på mange års træning under yderst velrennomerede russiske sportstrænere, så der skal bedre argumenter end ovenstående til at overbevise mig om crossfits fortræffeligheder. Men jeg ville da gerne oplyses, det kunne være jeg/vi tager fejl.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
hvilket medfører, at man kan øge sæt og gentagelser markant!!

Og hvad så? Det svarer til at sige at det er åndsvagt at lave 200 snatches med en 24 kg's kettlebell, når nu man kunne bruge en på 70 kg og nøjes med at lave én! :raisebrow:

Nu baserer jeg jo det, jeg tilfældigvis 'synes', på mange års træning under yderst velrennomerede russiske sportstrænere, så der skal bedre argumenter end ovenstående til at overbevise mig om crossfits fortræffeligheder. Men jeg ville da gerne oplyses, det kunne være jeg/vi tager fejl.

Så vidt jeg kan se har hverken jeg eller andre i denne tråd forsøgt at overbevise nogen, eller argumentere for noget, blot forsøgt at forklare. En af grundstenene i Crossfit er at eksperimentere og forfine, for at finde ud af hvad der virker bedst, i stedet for blot at sidde og teoretisere - og det er der kommet nogle rigtig onde mennesker ud af. Hvis det havde vist sig ikke at virke rigtig godt, var det blevet droppet for længe siden. Prøv det i et par uger, og lad mig vide hvordan det gik :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Bemærk i øvrigt at der IKKE udenlukkende laves kipping pull-ups i Crossfit - der køres også konventionelle stricte pull-ups, L pull-ups osv.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan se har hverken jeg eller andre i denne tråd forsøgt at overbevise nogen, eller argumentere for noget, blot forsøgt at forklare. En af grundstenene i Crossfit er at eksperimentere og forfine, for at finde ud af hvad der virker bedst, i stedet for blot at sidde og teoretisere - og det er der kommet nogle rigtig onde mennesker ud af. Hvis det havde vist sig ikke at virke rigtig godt, var det blevet droppet for længe siden. Prøv det i et par uger, og lad mig vide hvordan det gik :smile:

Forklare, argumentere, same-same, og det er fint, det er vel det, vi er her for. Jeg ville netop gerne høre andre argumenter, end at folk er glade for det, og at jeg da kan prøve det, hvis jeg ikke tror på det. Det kunne f.eks. være interessant med en teoretisk baggrund for, hvorfor lav belastning og mange gentagelser og en blanding af cardio og styrke skulle give et større "poweroutput."

Link to comment
Share on other sites

Som Maxpower skriver drejer det sig om at forbedre evnen til at lave mest muligt arbejde på kortest mulig tid. Crossfit trænes med henblik på funktionalitet, og kipping pull-ups kan i den forbindelse sammenlignes med forskellen på at jerke og presse hvis du skal have 100 sandsække op på ladet af en bil.

Jeg er ikke specielt inkarneret udøvere at CrossFit (endnu) og har også undret mig lidt over de kipping pullups, men tror faktisk at ovenstående forklaring/sammeligning er den bedste. Kipping pullups skal vel bare ses som en anden øvelse end strict, ligesom ingen siger at det er "snyd" at lave push-press o.l. istedet for MP?

Sammenligning til armstrækkere på knæ holder i hvert fald ikke, for da aktivere man færre muskler end i almindelig armstrækkere, og det er ikke tilfældet med kipping pullups.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se det fornuftige i at bruge færrest muligt kræfter, når man skal smide 100 sandsække op på et lad, men at bruge færrest muligt kræfter i en øvelse, man laver for at blive stærkere, synes jeg ikke er det samme.

Link to comment
Share on other sites

Det går jo fra, at være primært en rygøvelse til en helkropsøvelse... Og jeg syntes da, Sina har ret i sin betragtning.

bingo - det er hele pointen i at lave kipping pull-ups. Du for involveret din posterior chain i bevægelsen og derfor flere muskler (og øvelsen bliver mere funktionel da man i den virkelige verden nok ville bruge resten af kroppen hvis man skal over en forhindring).

Samme grund til at squat > leg ext

men at bruge færrest muligt kræfter i en øvelse, man laver for at blive stærkere, synes jeg ikke er det samme.

Der hvor man i crossfit bruger kipping pull-ups er i metcon workouts og det er derfor ikke et mål at blive stærkere men at kunne lave mere på kortere tid.

Det kunne f.eks. være interessant med en teoretisk baggrund for, hvorfor lav belastning og mange gentagelser og en blanding af cardio og styrke skulle give et større "poweroutput."

http://www.crossfit.com/cf-download/CFJ-trial.pdf

Edited by Kellberg
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg er ikke specielt inkarneret udøvere at CrossFit (endnu) og har også undret mig lidt over de kipping pullups, men tror faktisk at ovenstående forklaring/sammeligning er den bedste. Kipping pullups skal vel bare ses som en anden øvelse end strict, ligesom ingen siger at det er "snyd" at lave push-press o.l. istedet for MP?

Sammenligning til armstrækkere på knæ holder i hvert fald ikke, for da aktivere man færre muskler end i almindelig armstrækkere, og det er ikke tilfældet med kipping pullups.

Præcis - du har fat i den lange ende. Forskellen på eksemplerne med push-ups på knæ kontra strict push-ups, og så kipping pull-ups og strict pull-ups, er at man ved kipping pullups flytter den samme vægt som ved strict pull-ups, hvorimod at du ved push-ups på knæ flytter mindre vægt end ved strict push-ups. Da jeg blev certificeret i USA opstillede coach G en masse regnestykker over alt det her - men jeg har altid været et matematisk fæhoved så kan ikke gengive det på nogen måde, men ser om jeg kan finde noget video fra ham omkring det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share