Project: How fast can I get in 8 weeks?


Gnuen
 Share

Recommended Posts

Jeg har i min log, lige postet et træningsprogram til løb, med henblik på at blive hurtigere på 5km distancen!

Jeg løber i øjeblikket 5km på ca. 23min og meningen med programmet er at se, hvor meget jeg kan forbedre mig i løbet af 8 uger - jeg satser selv på, minimum at kunne skære 2min af!

Men hvor meget er egentlig muligt, med målrettet træning? Er det helt hen i vejret?

Tjek meget gerne mit program og kom med kommentarer! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så er uge 1 af de 8 uger gået - og den indeholdt bl.a. en forbedring af 5km-tiden, fra de ca. 23min til 22:23

Tænk hvis man kunne cutte 37sek. af om ugen, i alle 8 uger! :tongue: Selvfølgelig urealistisk - men jeg har ikke modtaget nogen reelle bud på, hvor meget der burde kunne lade sig gøre?

1:24 min. lyder egentlig overkommeligt, på 7 uger, selvom det er knap 17 sek. pr. km! :w00t: Over 7 uger, er det så knap 2½ sek. pr. km pr. uge - eller ca. det samme som en forbedring på 12 sek. pr. uge! Lyder egentlig ikke af meget! :dry: Selvfølgelig noget andet, hvis mit udgangspunkt havde været 20min på 5km!

Link to comment
Share on other sites

har du prøvet dig med intervaltræning?

Jeg har ikke altid været den hurtigeste, faktisk ikke i nærheden.

men sidste sommer løb jeg hele sommeren en distance på lidt over 4 kilometer, hvor jeg havde lagt intervaller ind.

dette er for mit vedkommende i hvert fald meget bedre træning!

for 2 år siden var jeg 30 minutter om 5 kilometer til idrætsdag!

tabte mig siden og løbintervaltræning, så for 1 år siden gjorde jeg det på 20 min.

var 30 min og 25 sekunder om 5 kilometer løb og 5 kilometer cykling (tiden tikkede også da man skiftede)

Nu er jeg 15 - snart 16 - og vil mene jeg kan gøre dette endnu hurtigere, efter jeg har styrketrænet mine ben meget.

Så jeg ved ikke om det vil hjælpe ligeså godt på dig, men mit råd ville være:

Squat og andre ben øvelser, og så ellers masser af intervalløb!

Link to comment
Share on other sites

har du prøvet dig med intervaltræning?

Jeg har ikke altid været den hurtigeste, faktisk ikke i nærheden.

men sidste sommer løb jeg hele sommeren en distance på lidt over 4 kilometer, hvor jeg havde lagt intervaller ind.

dette er for mit vedkommende i hvert fald meget bedre træning!

for 2 år siden var jeg 30 minutter om 5 kilometer til idrætsdag!

tabte mig siden og løbintervaltræning, så for 1 år siden gjorde jeg det på 20 min.

var 30 min og 25 sekunder om 5 kilometer løb og 5 kilometer cykling (tiden tikkede også da man skiftede)

Nu er jeg 15 - snart 16 - og vil mene jeg kan gøre dette endnu hurtigere, efter jeg har styrketrænet mine ben meget.

Så jeg ved ikke om det vil hjælpe ligeså godt på dig, men mit råd ville være:

Squat og andre ben øvelser, og så ellers masser af intervalløb!

agree all the way. Prøv at starte med to intervaller, dvs. løb halvdelen af turen, hold 3-5 min. pause og løb det sidste. det skulle være en utrolig god måde at gøre det på.

Link to comment
Share on other sites

Programmet/rammeplanen jeg har lavet (linker til det i første indlæg), indeholder 2 ugentlige interval-træningspas, så det har jeg taget højde for!

Ellers tak for input! Andre/flere modtages gerne! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at øge mængden (altså det totale km pr. uge) bare med 20-25 %. Mængdetræning gør dig god! Selv om mantraet lidt her på MOL er at intensiv træning gør folk til verdensklasseatleter. Der er en god grund til, at professionelle cyklerytter i perioder kører +700 km pr uge og marathonløber ligger på +160 km :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det ser godt ud, så vil da sige at de 5 km på 21:00 er et realistisk bud..

Som andre foreslår er intervaltræning vejen frem, men for at spice tingene lidt up, kanman også køre en dobbelt tur. Dvs. at man i dit tilfælde løber 5 km ruten på 23.00 holder en passende pause (dvs meget let lunten, uden at blive kold) for dernæst at løbe ruten igennem igen, blot hurtigere end før. Det er lidt i samme stil som forslaget med at øge distance, man får bare et specifikt tempo-element med også.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at øge mængden (altså det totale km pr. uge) bare med 20-25 %. Mængdetræning gør dig god! Selv om mantraet lidt her på MOL er at intensiv træning gør folk til verdensklasseatleter. Der er en god grund til, at professionelle cyklerytter i perioder kører +700 km pr uge og marathonløber ligger på +160 km :bigsmile:

ja de skal være gode til at køre/løbe langt.. Det er jo ikke tilfældet her, så tvivler på lange ture vil hjælpe meget

Link to comment
Share on other sites

Lige 2 spørgsmål:

træner du ben - styrketræning?

Dyrker du noget sport ved siden af?

Jeg styrketræner ikke pt. heller ikke benene, jeg har lidt en idé om, at det er bedst at holde dem helt friske til løbeturene, så jeg kan yde det optimale.

Udover at løbe, cykler jeg lidt engang i mellem, men det er pt. ikke særlig meget, og nærmest kun som aktiv restitution.

Mht. lidt mere mængde træning, så er min idé at øge den ugentlige lange tur langsomt, så jeg i uge 7 af programmet kommer op på 15km. Efter hvad jeg har hørt og læst mig til, er der ikke nogen grund til at løbe længere, når fokus er på 5km-distancen. Så kunne jeg evt. ligge et par rolige ture ind, på de dage hvor jeg ellers holder træningsfri, men min plan er at træne 4-5 gange om ugen, hvoraf i hvert fald de 3 ture er med forholdsvis høj intensitet, og spørgsmålet er så, om de ekstra ture ville have nogen gavnlig effekt, eller evt. det modsatte - når man tager mit nuværende niveau med i betragtningen?

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at øge mængden (altså det totale km pr. uge) bare med 20-25 %. Mængdetræning gør dig god! Selv om mantraet lidt her på MOL er at intensiv træning gør folk til verdensklasseatleter. Der er en god grund til, at professionelle cyklerytter i perioder kører +700 km pr uge og marathonløber ligger på +160 km :bigsmile:

Jeg tror ikke det giver mening at satse på mængde på kort sigt, der ville squat nok kunne bidrage med mere. På langt sigt og med fornuftig periodisering ville mængden med fordel kunne øges, samt udbygge med suplerende styrketræning. Som programmet ser ud nu, tror jeg ikke der er plads til mere frem mod konkurrencen. Det er allerede spændt hårdt for!

Sad lige og tjekkede Dennis Jensen træning frem mod vm 2001 på 5000m, og i det sidste halve år frem mod vm ligger han vel på 125km i snit og mængden aftager betydeligt frem mod konkurencen. At sammenligne med landevejsryttere og marathonløbere holder ikke

Link to comment
Share on other sites

Til kahlua-kalv:

Som du selv skriver så ligger Dennis Jensen frem mod Vm 2001 og træner 125 km pr uge. Denne store mængde er med til at udvikle den fornødne aerobekapacitet som en 5000 m løber i verdenseliten skal have. Når jeg nævner landevejsryttere og marathonløbere; ja så er det fordi de også er kendetegnet ved, at have en stor aerobkapacitet.

Jagten mod en høj aerobkapacitet (som jo kræves i 5000m) fås bl.a igennem mængde. Det er at stikke folk blår i øjene at bilde dem ind de kan blive gode 5000 m løbere bare ved at lave nogle "hemmelige" intervaller.

Gnuen er oppe imod tiden da han kun har 7 uger tilbage inden sit løb. Så det vil nok give problemer at skrue voldsomt meget op for mængden på nuværende tidspkt, Men hvis han vil være rigtig god på 5000 m distancen i fremtiden, så skal mængdetræningen prioteres :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Men hvis han vil være rigtig god på 5000 m distancen i fremtiden, så skal mængdetræningen prioteres :bigsmile:

Og det skal han! :devil:

Nu er "rigtig god" måske et lidt relativt begreb, men jeg har bestemt planer om, at komme under 19min inden medio juni 2009! Og hvem ved, måske endda endnu hurtigere! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share