Ny fitness uddannelse 2008


Jannick
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt at der kommer en ny fitnessuddannelse efter sommerferien som varer 1½ år. 6 måneders grundforløb og 1 års skifte mellem skole og praktik. Er der nogen der kender noget til den?

Jeg går ud fra at det er en ret seriøs uddannelse og ikke noget der kan sammenlignes med de kurser man kan tage. Det der tiltaler mig er at den er gratis og er su berettiget.

Spørgsmål:

- Hvor i landet kan man tage uddannelsen? (bor i nordsjælland)

- Hvornår er sidste optagelsesfrist?

- Hvilke motionscentre er godkendte praktikpladser iflg uddannelsens krav?

pft :smile:

Link to comment
Share on other sites

hvis du spørger mig, så bliver det noget lort... Det er sat op som en erhvervsfaglig uddannelse, hvilket altså betyder at det er en teknisk skole uddannelse. Dem der har et godt hovede og gerne vil arbejde professionelt med træning vil stadig blive fysioterapeuter eller læse idræt og så er der jo kun skrattet tilbage.

Derudover har jeg tidligere været i kontakt med dem fordi jeg kunne se at der ingen kendte idrætsfaglige personer var i deres faglige udvalg, hvilket jeg ser som et problem...

Link to comment
Share on other sites

.....men smart set af fitnessbranchen. Her får de stillet gratis arbejdskraft til rådighed i 12 måneder på det offentliges regning.

Kan se at de regner med at have en fitness-receptionist uddannelse klar i 2009 - kan det virkelig kræve en uddannelse??????

Link to comment
Share on other sites

Nu sidder min chef med i udvalget der skaber uddannelsen:

Det træningsfaglige indhold laves af kandidatuddannede/kandidat studerende fra Institut for idræt. Jeg kender ikke navnene på dem der er involverede, men det er som sagt IFI folk.

Da kæder der er med inde over uddannelsen, betaler selvfølgelig elevløn til de der optages på uddannelsen. Det er en elevuddannelse og alle regler følges naturligvis på området. Derudover lægges der lige nu et stort arbejde i at udvikle elevforløb og der vil bruge brugt den tid der skal til, for at introducere eleverne på bedst mulige måde til faget.

Det er altsammen HELT nyt så elemnter vil blive justeret, men jeg syntes det er ærgerligt at skyde en helt ny uddannelse ned, allerede inden den er begyndt eller er 100% færdigudviklet.

Det faglige niveau kommer selvfølgeligt til at være lavere end en Batchelor eller kandidatuddannelse i idræt, men det bliver tilgengæld målrettet imod branchen.

En SOSU assistent har andre kompetencer end en Sygeplejerske, som igen har andre kompetencer end en læge, sådan er gamet.

Uddannelsen er et skridt imod at professionalisere branchen, den vil absolut ikke være for alle, men jeg har svært ved at se hvordan den skal blive dårligere fagligt end en privat fitness uddannelse med det oplæg jeg har set (antal timer etc.).

Karrieremuligheder: der er massere af jobs at få i branchen der stadigvæk vokser. Så muligheder er der nok af.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er om branchen så vil give mere i løn,

hvis der kommer én med hin uddannelse.

Som det er nu, vil centrene jo helst betale absolut minumum,

og alligevel have top dygtige folk til at rende rundt,

hvilket kommer til at give endnu mindre mening

hvis folk ovenikøbet kommer med en længere, officiel uddannelse,

og næppe har lyst til at trælle for den løn man får nu.

Link to comment
Share on other sites

Lønnen kan jeg ikke sige noget om, det er ikke mit område.

Så vidt jeg forstår arbejder du som fitness instruktør uden uddannelse? Jeg ved du kan dit kram og er hammer dygtig, men hvis man skal løfte niveauet på overordnet plan skal der mere til mener jeg.

Uddannelse er ser jeg som en forudsætning for professionalisering af branchen. Det skal også til for at øge lønningerne.

Der er nogen af Idrætsuddannelserne der drejer hen imod at være meget fitness orienterede, der vil man sandsynligvis kunne rekruttere personlige trænere og andre former for undervisere direkte fra. Personlig træner løn er ikke dårlig.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Det bider måske sig selv i halen,

men det jeg mente var lidt, at hvis

branchen ikke er klar til at øge lønnen

og vil ansætte folk med den uddannelse,

så er det da lidt at bolle folk bagi at

lokke dem til at bruge tid på uddannelsen.

Jeg har slet ikke noget problem med at man laver

sådan en uddannelse, men så håber jeg da

at man har tjekket om der er job til dem.

og jeg har faktisk en smule uddannelse selv :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at man skal regne med at uddannelsen bliver særligt teori tung eller løfter det generelle instruktør niveau voldsomt. Uddanelsen skal ses i den sammenhæng at 20% af de unge der forlader folkeskolen ikke for en uddanelse, og at regeringen lige har søsat et mål om at 95 % af alle unge skal have en uddannelse.. Det er et MEGET ambitiøst mål, og for at have noget der ligner en chance for at leve op til målsætningen har man oprettet et hav af nye uddanelser, som ikke er voldsomt krævende til at opfange nogle af de 20 %. Den nye fitness uddannelse er en sådan uddannelse, og ikke nok med det, så appellere fitness verdenen også til en del af de "typer" der idag ikke for sig en uddanelse, dermed slår politikkerne to fluer med et smæk :wink:

Og derfor tror jeg heller ikke at man skal regne med at uddanelse bliver særligt teori tung eller kommer til at løfte instruktør niveauet synderligt, da det fra politisk side simpelthen ikke er formålet med uddanelsen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at man skal regne med at uddannelsen bliver særligt teori tung eller løfter det generelle instruktør niveau voldsomt. Uddanelsen skal ses i den sammenhæng at 20% af de unge der forlader folkeskolen ikke for en uddanelse, og at regeringen lige har søsat et mål om at 95 % af alle unge skal have en uddannelse.. Det er et MEGET ambitiøst mål, og for at have noget der ligner en chance for at leve op til målsætningen har man oprettet et hav af nye uddanelser, som ikke er voldsomt krævende til at opfange nogle af de 20 %. Den nye fitness uddannelse er en sådan uddannelse, og ikke nok med det, så appellere fitness verdenen også til en del af de "typer" der idag ikke for sig en uddanelse, dermed slår politikkerne to fluer med et smæk :wink:

Og derfor tror jeg heller ikke at man skal regne med at uddanelse bliver særligt teori tung eller kommer til at løfte instruktør niveauet synderligt, da det fra politisk side simpelthen ikke er formålet med uddanelsen..

Det der trækker den anden vej, er at der er langt flere timer end man ser i de uddannelser der udbydes privat (mest fordi danskerne kun vil betale det halve og bruge den halve tid på det i forhold til f.eks. i Sverige).

Link to comment
Share on other sites

Det der trækker den anden vej, er at der er langt flere timer end man ser i de uddannelser der udbydes privat (mest fordi danskerne kun vil betale det halve og bruge den halve tid på det i forhold til f.eks. i Sverige).

Det, der er helt fundamentalt forkert i de private uddannelser IMO, er, at de landsdækkende kæder tager relativt mange penge for et relativt basalt kursus, der uddanner instruktører, der skal varetage deres egne interesser efterfølgende.

Der er ikke mange ansatte i den private sektor, der betaler deres kommende arbejde for uddannelse til en job funktion!! Der er simpelthen en potentiel interesse konflikt... På trods af, at jeg er relativt veluddannet på området, har jeg på et tidspunkt fået at vide, at jeg jo lige kunne tage den pågældende kædes kursus, før jeg kunne komme i betragtning. Det satte i hvert fald tanker i gang hos mig..., hvilket har betyder, at jeg ikke vil ansættes i en kommercial pengemaskine - nåh nej kæde.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Det, der er helt fundamentalt forkert i de private uddannelser IMO, er, at de landsdækkende kæder tager relativt mange penge for et relativt basalt kursus, der uddanner instruktører, der skal varetage deres egne interesser efterfølgende.

Der er ikke mange ansatte i den private sektor, der betaler deres kommende arbejde for uddannelse til en job funktion!! Der er simpelthen en potentiel interesse konflikt... På trods af, at jeg er relativt veluddannet på området, har jeg på et tidspunkt fået at vide, at jeg jo lige kunne tage den pågældende kædes kursus, før jeg kunne komme i betragtning. Det satte i hvert fald tanker i gang hos mig..., hvilket har betyder, at jeg ikke vil ansættes i en kommercial pengemaskine - nåh nej kæde.

Hvor langt er du i dit studie?

Hvor meget praktik omkring styrketræning har du haft?

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt er du i dit studie?

Hvor meget praktik omkring styrketræning har du haft?

På daværende tidspunkt skulle jeg bare skrive bachelor..., og jeg har styrketrænet on/off i snart 9 år (ikke at man kan se det på mig).

Link to comment
Share on other sites

På daværende tidspunkt skulle jeg bare skrive bachelor..., og jeg har styrketrænet on/off i snart 9 år (ikke at man kan se det på mig).

Hvis du ikke har haft praktisk indførelse i styrketræning på dit studie, er du jo ikke uddannet i hele den praktiske del.

Så bortfalder hele kravet til praktisk uddannelse. Det er ikke i tråd med kravet om uddannelse i øvrigt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har haft praktisk indførelse i styrketræning på dit studie, er du jo ikke uddannet i hele den praktiske del.

Så bortfalder hele kravet til praktisk uddannelse. Det er ikke i tråd med kravet om uddannelse i øvrigt.

Spørgsmålet er vel om der er så forbandet stor forskel på praktisk uddannelse og praktisk erfaring. Faktisk vil jeg mene at praktisk etrfaring har større vægt end praktisk uddanelse.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er vel om der er så forbandet stor forskel på praktisk uddannelse og praktisk erfaring. Faktisk vil jeg mene at praktisk etrfaring har større vægt end praktisk uddanelse.

Bruun

mon ikke det optimale er en treenighed af egen praktisk erfaring, oplæring og teoretisk indsigt.

Praktisk erfaring favner alt, både sublim indsigt såvel som overtroiske spise/træningsregimer baseret på myter;-)

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er vel om der er så forbandet stor forskel på praktisk uddannelse og praktisk erfaring. Faktisk vil jeg mene at praktisk etrfaring har større vægt end praktisk uddanelse.

Bruun

Så er man hurtigt tilbage til 80'er tilstande, hvor den største gut i centeret bliver instruktør.

Jeg siger ikke uddannelse er det eneste, men man må holde fast på det, hvis man vil have et vist bundniveau.

Da jeg læste på IFI var styrketræningsdelen meget begrænset og et frivilligt tilvalg blandt flere muligheder.

Jeg må håbe at Yetti havde dette kursus som minimum, ellers giver det ingen mening at være utilfreds med ikke at kunne få ansættelse på bagrund af sit uddannelsesniveau.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har haft praktisk indførelse i styrketræning på dit studie, er du jo ikke uddannet i hele den praktiske del.

Så bortfalder hele kravet til praktisk uddannelse. Det er ikke i tråd med kravet om uddannelse i øvrigt.

Det har jeg haft, hvor jeg ikke blev et hak klogere.... Praktisk indførsel i styrketræning overgår ikke praktisk erfaring i min verden. Der er så mange facetter, man ikke kan tilegne sig i en opstillet situation.

Jeg fik at vide, hvad prøven bestod af, da jeg var til den pågældende samtale... Og med fare for at fremstå arrogant/ophøjet, så kunne jeg nok have bestået den eksamen uden at læse på det.

Link to comment
Share on other sites

Så er man hurtigt tilbage til 80'er tilstande, hvor den største gut i centeret bliver instruktør.Jeg siger ikke uddannelse er det eneste, men man må holde fast på det, hvis man vil have et vist bundniveau.

Her er jeg ikke enig... Forskellen ligger på det faglige/teoretiske niveau, mens erfaring er uundværlig i den praktiske del.

Link to comment
Share on other sites

Ok så praktisk undervisning er ligegyldig lige på fitness området eller generelt?

Skal lige siges jeg ikke var imponeret over kurset og dette var en af årsagerne til jeg ikke fuldførte mit idrætsstudie.

Ud fra dine uddannelser ville jeg gerne godkende din ansættelse, ud fra hvad jeg ellers kender til dig ville jeg dog ikke.

Den praktiske undervisning du har modtaget ville dog være en klar forudsætning, for ellers har man ikke garanti for hvad du kan.

Link to comment
Share on other sites

Ok så praktisk undervisning er ligegyldig lige på fitness området eller generelt?

Skal lige siges jeg ikke var imponeret over kurset og dette var en af årsagerne til jeg ikke fuldførte mit idrætsstudie.

Ud fra dine uddannelser ville jeg gerne godkende din ansættelse, ud fra hvad jeg ellers kender til dig ville jeg dog ikke.

Den praktiske undervisning du har modtaget ville dog være en klar forudsætning, for ellers har man ikke garanti for hvad du kan.

Med tanke for hvad man ellers er rendt ind i af personale i SATS, kan en ansættelse af yettien vel næppe muligt resultere i en forværring af instruktørernes gennemsnitlige ekspertise.

Link to comment
Share on other sites

Poul i post #8 påpeger du at den faglige profil bag den nye fitnessuddannelse består af kandidater i idræt/kandidatstuderende og samtidig understreger du at det medfører en form for kvalitetsstempel.

Herefter har du, på baggrund af nogle udtalelser fra Yetti, travlt med at påpege at man som kandidat i idræt INTET aner om styrketræning (den praktiske del). Det strider vel lidt imod dit første kvalitetsstempel af uddannelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share