Hvor langt har i cyklet i denne uge


Mollerup
 Share

Recommended Posts

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror du overestimerer din kalorieforbrænding. 1.275 kcal pr. time er meget højt for en motionist. Eliten når nok ikke højere end max. 1500-1700 kcal på fuld knald og de kører jo nærmest i tempo ala dine max.-hatigheder, men som gennemsnitsfart. :crazy: Så med mindre din gennemsnitsfart er opnået på en ChristianaBike med lad og med last er det nok urealistisk højt. Hvordan bærer du dig ad med at få så høje tal (dyrker du akrobatik på cyklen imens :laugh: ).

Giver dig ret i at 1.275 kcal lyder voldsomt, og vil selv for en veltrænet kræve "fuld skrue" i en time.

En person med:

Hvilepuls: 50 bpm

Max. puls: 190 bpm

Max. iltoptagelse: 4,9 l/min (opnås ved en vægt på 70 kg og et kondital på 70!)

Skal (rundt regnet) køre med over 85% af pulsreserven eller 170 bpm i en time for at nå en forbrænding på 1.275 kcal

Edited by THansen
Link to comment
Share on other sites

P.t. er jeg gået ned på skåneniveau og træning kun omkring 160 km på en uge. Normalen i år er ellers omkring 240 km. Sidste år mellem 270-300 km pr. uge.

Tempoet på lange ture ekskl. op- og nedvarmning ligger mellem 29-31 km/t, men p.t. har jeg nok brug for en længere periode på lettere træning.

Mollerup

Tror du overestimerer din kalorieforbrænding. 1.275 kcal pr. time er meget højt for en motionist. Eliten når nok ikke højere end max. 1500-1700 kcal på fuld knald og de kører jo nærmest i tempo ala dine max.-hatigheder, men som gennemsnitsfart. :crazy: Så med mindre din gennemsnitsfart er opnået på en ChristianaBike med lad og med last er det nok urealistisk højt. Hvordan bærer du dig ad med at få så høje tal (dyrker du akrobatik på cyklen imens :laugh: ).

Køre i andre ikke på en ChristianaBike med 10 kasser øl :blink: damm jeg er blevet snydt :devil:

Jeg skriver bare hvad min Garmin Edge 705 siger, du har ret de er som regel ret høje i beregningerne de pulsure, men det skal også give noget ekstra at flytte på 25 kg ekstra fedt :laugh:

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Nu vi er ude i den snak:

Kan jeg mon så regne med at mit pulsur regner nogenlunde fornuftigt når det på f. eks. denne tur:

post-1580-1210024515_thumb.png

får et kalorieforbrug på 886 kcal pr time.

Ganske godt tempo, du efterhånden er kommet op på. Kan være det betaler sig at følge klubtræningen (ja jeg har smugkigget i loggen).

Godt spørgsmål. Jeg har ikke det præcise svar, men vil skyde på du skal op omkring de 1.000 kcal pr. time (måske 100 kcal mere end din egen angiverlse), hvilket svarer til at du skulle kunne holde godt 235 watts med samme puls 0,293 watt/sek * 3600 sek./ 1000 (KW til Watt) * 240 watt *4 (udnyttelsesprocent 25%) = 1.013 kcal. Du kan jo teste det på en kondicykel selv om det for nogle er sværere at køre på de lig af kondicykler der findes rundt omkring (desuden viser de meget forskellige tal).

Jeg regner selv med omkring de 1.000 kcal på tempo omkring de 30 km/t, som er dels estimeret ud fra mine løbetider sidste år og dels mine begrænsede ture på kondicykler, hvor jeg dog sjældent er på fuld power. Løbeomregningen bygger på DHL-tiden sidste år på omkring 22½ min. for 5 km, hvilket giver følgenmde beregning 5 km på 22½ min. ä puls estimeret 95 pct. = 5 km * 98 kg (kg*km = kcal) /22,5 * 60 = 1.307 kcal. Herefter 30 km enkeltstart estimeret 90 pct. i puls over 51 min.+ = snit 35 km/t. Korrigeret for fladt terræn ca. 34 km/t i snit. 1300 kcal / 34 km/t * 30 km/t / 95 pct. puls * 90 pct. puls = 1.092 kcal.

Pulsprocenterne og forskellen imellem disse nok en anelse højt sat (men ikke meget), da jeg til konkurrence har for vane at presse mig til det yderste (hvad jeg nok også er berygtet for - giver desværre også skader, så ikke ubetinget en fordel og ja enkeltstarten var virkelig med fuld power hele vejen). Jeg antager dog at min løbeøkonomi er over middel og regner derfor med 1.000 kcal pr. time. På mine ture på kondicyklen kan 235 watt heller ikke få pulsen højere op end omkring de 70 pct. eller lidt over afhængig af hvilket cykel jeg anvender. 30 km/t køres normalt med estimeret puls 70-80 pct. Når jeg får råd til noget mere avanceret udstyr skal jeg have testet om ovenstående holder.

Det hører måske lige med ift. andre at den høje vægt nok koster en del procenter i højere belastning på landevejen og de fleste kan jo ikke matche mig på den parameter :bigsmile: Går ud fra Gregers, at du stadig er undervægtig ift. mig :tongue:, men 31,4 km/t er jo lidt hurtigere end 30 km/t omend jeg kan se på dine fine kurver, at ruten var rimeligt flad eller hvad jeg kalder under middel.

Sammenligner vi os med eliteryttere virker dette estimat dog noget højt sat, da vores tempo måske kun er 60-65 pct. af deres. Jeg har et estimat på Mayo der hedder knap 1.700 kcal/t (se nedenfor), hvilket skulle give ala 1.000-1.150 kcal ved en ultrasimpel sammenligning. Problemet er dog at vindmodstanden stiger meget ved højere fart. Omvendt er en eliterytters vægt typisk kun omkring 2/3 af min, bakker er i princippet lettere at forcere (altså forholdsmæssigt end for en halvfed motionist) og mon ikke deres udstyr og cykel, samt siddeposition er lidt bedre end vores (jeg har i hvert fald ikke savet af mit saddelrør).

Vil dog tro andre stadig mener 1.000 kcal er i overkanten, men indtil andre har bevist det holder jeg fast i mit eget estimat sel vom det er ret upræcist.

Linket var dårligt, så jeg har i stedet kopieret estimatet af Mayo's rekordtid op af Ventoux:

Iban Mayo Ventoux TT Climb Rik O'Shea

Jun 11, 2004 04:02 PDT

My speculative calculations on Mayo's power output.

Even by slightly adjusting (+/-) various input

parameters his estimated power output is very

impressive.

*** "Iban Mayo Ventoux TT Climb, 10 June 2004" ***

Input Parameters [Metric Format]

--------------------------------

Cyclist Velocity [km/h] ................ 23.200

Cyclist Mass [kg] ...................... 71.00

Cyclist Height [cm] .................... 182.00

Cyclist Age ............................ 26

Cyclist Gender ......................... Male

Distance [km] .......................... 21.600

Wind Velocity [km/h] ...................1.00

Hill Slope (%) ......................... 7.54

Cd (Coefficient of Drag) ............... 1.04

Wheel Diameter [cm] .................... 66.72

Wheel Circumference [cm] ............... 209.60

Equipment (bicycle+gear) Mass [kg] ..... 8.50

Air Density [kg/m^3] ................... 1.055

Crr (Coefficient of Rolling Resistance) 0.0040

Bicycle Transmission Efficiency ........ 0.975

Chainring Size ......................... 39

Rear Sprocket Size ..................... 18

Derived Parameters

------------------

Air Velocity [km/h] .................... 24.200

Air Velocity [m/s] ..................... 6.722

Gear Development [m] ................... 4.541

Gear Size [inch] ....................... 56.91

Gear Ratio ............................. 39X18

Cadence (RPM) .......................... 85.14

Total Mass [kg] ........................ 79.500

Cyclist Body Surface Area [m^2] ........ 1.913

Cyclist Frontal Area [m^2)] ............ 0.3443

CdA [m^2] .............................. 0.3581

Results

-------

Time [hour:min:sec] .................... 0:55:51

Time [sec:msec] ........................ 3351.724

Power Total [W] ........................ 465.7

Power Air Resistance [W] ............... 55.0 11.81%

Power Rolling Resistance [W] ........... 20.1 4.32%

Power Drive Train [W] .................. 11.6 2.50%

Power Hill [W] ......................... 379.0 81.37%

Power Total [hp] ....................... 0.625

Power/Mass Ratio [W/kg] ................ 6.559

Power/CdA Ratio [KW/m^2] ............... 1.30

Energy Total [kcal/hr] ................. 1682

Energy Basal [kcal/hr] ................. 74

Energy Work [kcal/hr] .................. 1608

Energy Total [kcal] .................... 1566

Energy Basal [kcal] .................... 69

Energy Work [kcal] ..................... 1497

BMI [kg/m^2] ........................... 21.435

Vi kan da begge glæde os over at vi kører betydelig hurtigere end Mayo gjorde. :yahoo:

(hvad lidt bakker fra eller til kan vel ikke betyde så meget).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver bare hvad min Garmin Edge 705 siger, du har ret de er som regel ret høje i beregningerne de pulsure, men det skal også give noget ekstra at flytte på 25 kg ekstra fedt :laugh:

Har set en del reviews, hvor folk klager over Garmins måde at beregne kalorieforbrug på. Tilsyneladende bruger de hastigheden og ikke pulsen til beregningen, hvilket giver noget upræcise resultater - især for cykling.

Link to comment
Share on other sites

Har set en del reviews, hvor folk klager over Garmins måde at beregne kalorieforbrug på. Tilsyneladende bruger de hastigheden og ikke pulsen til beregningen, hvilket giver noget upræcise resultater - især for cykling.

Ja, det lyder ikke så smart, men de bruger trods alt også vægt, så det har da lidt indflydelse.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan

Tak for et grundigt svar :4thumbup:

Hvis mit pulsur viser et lidt for lavt kalorieforbrug gør det ikke noget; i den tænkte sammenhæng skal det bruges til at forsøge at justere mit kalorieindtag ned så jeg kan få hul på vægttabet. Jeg har nemlig også store kvaler i den retning omend jeg kun har en startvægt på 89-90kg alt efter dagsformen. Og kan jeg bruge pulsuret til at fortælle hvor meget energi jeg har forbrugt i stedet for at slå op i en meget generaliserende tabel ville det være mere motiverende idet dagens tilladte indtag dermed virker mere videnskabeligt og derfor er vigtigere at følge.

Og er lige kommet hjem fra en to-timers "trilletur" på 51 km og 26 i snit. Havde jeg bare kørt den i går i stedet for havde den virkelig gjort gavn - der havde jeg godt nok tunge stænger efter i søndags.

Link to comment
Share on other sites

Mandag

21,99 km 21,3 km/t. til arbejde ca. 10 km op af bakke.

15,85 km 28,7 km/t.

763 M 26,8 km/t. ud til min runde ved Brandbrand søen.

9,38 km 27,8 km/t. rundt om Brabrand søen.

645 M 26 km/t. tilbage fra min runde ved Branbrand søen.

3,85 km 24,7 km/t. sidste stykke hjem.

30,48 km 27,8 km/t.

Samlet 52,47 km 24,6 km/t.

Tirsdag

22,36 km 22,4 km/t, Jeg cykler da lidt hurtigere i dag.

Link to comment
Share on other sites

nu syntes jeg godt nok jeg har kunnet mærke en forbedring, men hvor lang tid tager det at komme op i en ordentlig form? det er godt nok nogle herinde der giver mig dårlig selvtillid :blush:

søndag

36 km. 28,6 i snit 52 maxfart.

mandag

27,27 km 28,35 i snit 50,5 maxfart

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger denne lille skønne sag til den slags udregninger:

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Såvidt jeg kan se er den ok, og så scorer den særdeles højt i nørd-faktor. Den har dog den ulempe at den ikke ved noget om ens økonomi.

En kombination af pulsur og program er nok bedst. Så kan man bruge den til løbende sammenligning. Eksempelvis er det meget godt at huske, at en temperaturstigning sænker luftens viskositet så man kan køre hurtigere med samme output...programmet hjælper en med at danne sig et overblik over betydningen af den slags.

Og for at blive lidt ved temaet:

Onsdag: 58 km, 33,4 i snit

Torsdag: 90 km, 36,1 i snit (Copenhagen Classic)

Lørdag: 26 km, ukendt fart

Søndag: 81 km, 33,5 i snit

Mandag: 26 km, ukendt snit

Tirsdag: 85 km, 33,8 i snit

I alt 366 km

Det har været en god uge :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger denne lille skønne sag til den slags udregninger:

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Såvidt jeg kan se er den ok, og så scorer den særdeles højt i nørd-faktor. Den har dog den ulempe at den ikke ved noget om ens økonomi.

En kombination af pulsur og program er nok bedst. Så kan man bruge den til løbende sammenligning. Eksempelvis er det meget godt at huske, at en temperaturstigning sænker luftens viskositet så man kan køre hurtigere med samme output...programmet hjælper en med at danne sig et overblik over betydningen af den slags.

Og for at blive lidt ved temaet:

Onsdag: 58 km, 33,4 i snit

Torsdag: 90 km, 36,1 i snit (Copenhagen Classic)

Lørdag: 26 km, ukendt fart

Søndag: 81 km, 33,5 i snit

Mandag: 26 km, ukendt snit

Tirsdag: 85 km, 33,8 i snit

I alt 366 km

Det har været en god uge :bigsmile:

Dit link virker ikke.

<H1 style="FONT-SIZE: 1em; COLOR: #0a328c">Error 404 - Not found</H1>Die angegebene Seite konnte nicht gefunden werden.

God hastighed du holder :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

nu syntes jeg godt nok jeg har kunnet mærke en forbedring, men hvor lang tid tager det at komme op i en ordentlig form? det er godt nok nogle herinde der giver mig dårlig selvtillid :blush:

søndag

36 km. 28,6 i snit 52 maxfart.

mandag

27,27 km 28,35 i snit 50,5 maxfart

Noget kommer jo ikke af intet. Man siger det tager 10 år at nå topeliten (hvis man har talent) :tongue:

Det handler om groft sagt om en kombination:

1. af den nuværende træning (mængde, intensitet, systematik etc.)

2. træningsbaggrund (dvs. hvor lang tid man har trænet og på hvilket niveau)

3. Talent for den pågældende sportsgren (de fleste kan jo ikke nå Armstrongniveau - heller ikke med doping)

Pkt. 3 Kan man ikke gøre så meget ved, men dog vælge en idræt man har mest talent for og så ellers dyrke dette talent. Ellers handler der om hårdt slid og selvfølgelig at man gør det rigtigt.

Nu har vi jo ikke alle ambitioner om eliteniveau, men det tager vel typisk minimum 3-4 år at nå en form form ala det man kalder supermotionistniveau (længere tid når man er nået over livets midtvej), men kun under forudsætning af at man lægger stor træningsenergi i projektet og uden større skader etc. Kort sagt selv om man træner intensivt nu går der lang tid inden man får det maksimale udbytte af den træning man dyrker nu. Efter de 3-4 år vil de fleste mærke at der bliver meget langt mellem snapsene og meget svært at opnå forbedringer.

Vedr. punkt 1 kræver en meget god form at man investerer det der skal til i træningstid og ikke mindst sørger for at træne systematisk efter et program uden at droppe ud alt for mange gange af programmet eller "glemme*" at træne. Træner man landevej skal man passe på med at forfalde til kun at træne lange ture i konstant tempo selv om det synes behageligt (hvis man altså vil være bedre). Har selv prøvet denne metode for en del år tilbage og det giver kun begrænsede forbedringer. I en "rigtig" cykelklub går man slet ikke op i snittempoet og ud/hjemture forgår i et moderat tempo. Derimod lægges vægten på intervaltræningen undervejs. Det er her de store forbedringer er at hente. Desværre er det jo også hård træning (og lige nu får jeg ikke kørt ret mange intervaller pga. skader).

Du skal nu heller ikke have ondt af dine tider og kun sammenligne med niveau her inde (som er over gennemsnit). Over 28 i snitfart er en pæn motionistfart omend dine ture endnu er noget korte i den sammenligning. fx. når jeg kører lange ture på omkring de 30 er det hovedreglen at jeg overhaler de fleste ikke cykelklubfolk, så det er altså klart i den pæne ende af motionsskalaen. Dette selvfølgelig målt for aleneture. Med draft/på hjul kan alle komme en del højere op i tempo, så snitfart på den slags ture kan ikke bruges til sammenligninger.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Nu har vi jo ikke alle ambitioner om eliteniveau, men det tager vel typisk minimum 3-4 år at nå en form form ala det man kalder supermotionistniveau (længere tid når man er nået over livets midtvej).

Hvornår er man over "livets midtvej" - 30, 40 eller 50 år ???.

Her tror jeg at teknik også har en stor del af kagen når man skal forbedre sig, jeg har set unge med dårlig teknik kæmpe sig fremad og 60 årige der bare køre fra de yngre.

Over 28 i snitfart er en pæn motionistfart omend dine ture endnu er noget korte i den sammenligning.

Så er jeg glad for at jeg kun er motionist da jeg syntes det er en ganske god fart at holde hvis man er alene ude at køre.

Men nu er gennemsnitsfart vel sådan lidt svært at diskutere da vind, teræn og selvfølgelig længden af turen, har en afgørende betydning for hvor ens fart kommer til at ligge.

Link to comment
Share on other sites

Hvornår er man over "livets midtvej" - 30, 40 eller 50 år ???.

Her tror jeg at teknik også har en stor del af kagen når man skal forbedre sig, jeg har set unge med dårlig teknik kæmpe sig fremad og 60 årige der bare køre fra de yngre.

Tja vel fra omkring de 40 år. Jeg er selv først startet med at cykle landevej (for alvor) for ca. 5-6 år siden (ganske vist periodevis lidt motionscykling tidligere, men ikke over flere år) og jeg synes det har gået meget langsomt med forbedringer trods ihærdig træning. I hvert fald sammenholdt med andre yngere og også nogle næsten jævnaldrende. Kan være mit talent for cykling er mere begrænset (modsat løB) og jeg derfor skal kæmpe hårdere for forbedringerne, men alligevel. Der er derimod lettere for tidligere cykelryttere at vedligeholde formen langt op i årene.

Ja, du har ret i at mange bare forudsætter at teknikken kommer af sig selv og dermed gør arbejdet hårdere for sig selv. Som tidligere B&U-træner har jeg da også set næsten alle begynderfejl og har brugte uanede antal timer på at rette dem, hvorimod man ikke lærer ret meget ved bare at drøne derudaf. At køre med en cykelklub med trænere eller for de helt unge at deltage i B&U-træninger giver uden tvivl helt sikkert en uvurdering tekniktilvænning, som ikke kan læres alene. For dem der ikke ikke ved hvad det drejer sig om lyder det måske banalt at lære cykelteknik, men der er sådan set ret mange ting at lære. Der kunne jo nævnes mange eksempler på dette. Et eksempel, der ofte er meget synligt at se er fx. svingteknik, den uerfarne let taber 15-20 m på et enkelt skarpt sving blot på grund af teknikken.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til andre herinde skal jeg jo næsten bruge en linial og en afrivningskalender til at måle hhv. afstand og hastighed.

Mandag: 40 km (20km * 2), ca. 20 km/t

Torsdag: 20 km, ca. 20 km/t (Hertil kommer at når jeg skal hjem fra arbejde så bliver der lige 20 km mere - sikkert med cirka samme gns. hastighed)

Når man tænker på at jeg slæber rundt på 20kg overvægt, så er jeg faktisk ganske godt tilfreds med det :smile:

Link to comment
Share on other sites

I forhold til andre herinde skal jeg jo næsten bruge en linial og en afrivningskalender til at måle hhv. afstand og hastighed.

Mandag: 40 km (20km * 2), ca. 20 km/t

Torsdag: 20 km, ca. 20 km/t (Hertil kommer at når jeg skal hjem fra arbejde så bliver der lige 20 km mere - sikkert med cirka samme gns. hastighed)

Når man tænker på at jeg slæber rundt på 20kg overvægt, så er jeg faktisk ganske godt tilfreds med det :smile:

Det er da næsten det samme som mig, jeg har 22,35 km på arbejde, så skal du bare køre en stor omvej hjem, ligsom mig, jeg kommer op på 55 km.

Link to comment
Share on other sites

Mine tal for ugen blev:

Mandag: 78,2 km - 25 km/t

Onsdag: 50 km - 26,3 km/t inkl. bykørsel og 2 kortere drikkepauser

Torsdag: 57 km - 25,4 km/t

Lørdag: 52,6 km - 29,0 km/t

Søndag: 78 km - 29,4 km/t

I alt 315,8 km - 26,9 km/t

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Lidt kedeligt at skulle logge lige efter slikpigen :mad:

:tongue:

Tirsdag: 51,3 km - 25,9 i snit. + ca 7 km transportkørsel (fejldisponering at køre med på det hold - havde troet at det gik hurtigere)

Torsdag: 41,2 km - snit 33,4

Søndag: 89,4 km - snit 32,4 (incl transport: 103,5km - snit 31,4)

:poking: det var en lidt slatten uge i forhold til vejret. Må prøve at komme lidt mere ud i ugen der kommer.

Link to comment
Share on other sites

Uge 19 blev det til.

Cyklet i denne uge

Mandag 55,66 km.

Tirsdag 55,66 km.

Onsdag Styrketræning

Torsdag 55,66 km.

Fredag 55,66 km.

Lørdag Styrketræning

Søndag Norsminde 63,71 km i følge cykel computeren, men det var noget tid den ikke talte så ca. 70 - 75 km.

Samlet 286,35 km.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share