Inspiration til vægttab samt motion


Allan04
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

I det sidste halve års tid har jeg måtte indse, at jeg er blevet nød til at ændre min livsstil. Jeg har taget nogle kilo på, som jeg gerne ville have undgået, og jeg er desuden kommet i mit livs dårligste form. Ja faktisk så har jeg levet et rigtigt usundt liv de sidste 3-4 år. Det har været en blanding af usund kost og manglende motion. Den manglende motion undskyldte jeg med, at jeg havde et aktivt arbejde, hvor jeg var i bevægelse hele dagen. Nu har jeg så skiftet det arbejde ud med et kontor arbejde, så nu bevæger jeg mig stort set ikke længere.

Jeg har i det sidste halve års tid godt været klar over at den har været gal, og derfor har jeg også forsøgt at hive mig selv op i nakkehårene, men uden succes. Jeg forsøgte med ugentlige løbeture, og brug af håndvægte, men jeg har aldrig haft rygraden til at gøre det til en rutine, og efter 1 uges tid gik det hele som regel i vasken.

Jeg har tænkt meget på hvorfor alle mine forsøg er gået i vasken, og jeg tror det skyldes at jeg aldrig har haft et fast program at støtte mig til. Når jeg havde været ude og løbe et par gange, så begyndte jeg at udskyde de næste løbeture, og styrketræningen blev mindre og mindre, fordi jeg aldrig vidste hvilke øvelser jeg skulle lave, og ikke mindst hvordan jeg skulle lave dem.

Jeg vil derfor gerne høre om nogen af jer kunne anbefale mig et fast program som jeg kunne følge, det skal selvfølgelig ikke være noget i stil med jærgerkops style, da det også skal være realistisk for mig. Det skal lige siges, at jeg ikke har mulighed for at tage i motionscenter, men at jeg kan tage en tur i svømmehallen. Jeg har desuden et par håndvægte til rådighed.

Alle forslag og råd er mere end velkommene.

Hilsen

Allan

Link to comment
Share on other sites

Hej Allan04.

Tillykke med din beslutning, du har taget det første skridt og det er ofte det sværeste.

Det er godt at se at du skrive

at jeg er blevet nød til at ændre min livsstil.
og ikke snakker om at gå på kur :4thumbup:

Angående movation til at løbe er det faktisk kun dig selv der kan sørge for at komme afsted. Men måske du skulle starte lidt lettere, måske med at gå i stedet. Du skal helst have nogle posetive oplevelser med din træning ellers er det ikke nemt at holde sig motiveret.

Angående træning med håndvægte vil jeg foreslå dig at læse Hjemmetræning håndvægte

Eller noget træning med egen vægt

Angående kost syntes jeg du skal læse Kostens ABZ for begyndere

Ellers skal du søge rundt på MOL, for der er rigtig mange gode indlæg som kan hjælpe dig på vej.

Held og lykke.

~ Allan Pedersen

PS: her er der et par andre gode og interessante artikler.

Kulhydrat.

Kreatin.

Fedt.

Protein.

Link to comment
Share on other sites

Det var så lidt.

Jeg kører altid styrketræning inden jeg laver cardio. Faktisk er jeg stoppet med at lave cardio efter styrketræning da min træner har sagt at det nedsætter muskelopbygningen!

Ved ikke hvad der er bedst, men det kommer også an på om man træner for at få vægttab (som i dit tilfælde) eller om man træner muskelmasse og/eller styrke.

Se evt. her

~ Allan Pedersen

Link to comment
Share on other sites

Hej Allan,

Tror selv jeg har været i samme situation som dig, så kan godt følge dig.

mht. hvilken rækkefølge der er bedst, så er jeg heller ikke 100% sikker, mener dog at have læst et sted på mol, at det er smartest at træne først og så løbe bagefter. Noget med at kroppen har registreret at den altså skal arbejde og forbrænde på det tidspunkt.

Men har også hørt det nedsætter muskelopbygningen, så bruger det selv kun så længe at jeg har små deller endnu.

Motivationen skulle jeg selv lede længe efter.

Men jeg startede med at placere mit trænings udstyr midt i stuen, så "glemmer" man ikke at bruge det.

Jeg fik hængt større og mindre lapper papir op rundt omkring med tekster som "vendepunkt 12-01-08" eller navne på folk folk jeg ikke kan li'. :D

Det hjalp hvertfald på mig... Det kan være chefen... En der selv er slank men driller dig med at du er rund.... En der har lagt an på din kæreste. osv....

Men den bedste motivation for mig var en morgen at hoppe på vægten og se der altså manglede 5kg... "det var let" tænkte jeg, og så bliver man hooked. Plus når folk begynder at sige: "Wow, der er da røget lidt kg, er der ik?"

Så bare læs lidt rundt herinde, tjek evt "før/efter billeder" tråden. :4thumbup:

Toby

Link to comment
Share on other sites

Hej Toby,

Tak for dit svar. Jeg tror jeg stiller løbeskoene op på sofabordet, så er de i hvertfald umulige at undgå. :)

Jeg tror også det bedste hvis man vil tabe sig, er at man styrketræner før man løber, og omvendt hvis man vil øge muskelmassen. Det indtryk fik jeg i hvertfald efter at jeg læste denne artikkel som ap1983 vidste mig. Klik her!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share