Træner/instruktør


Sputnik
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

På grund af skrantende økonomi, vil jeg gerne have et job ved siden af studierne. Det ville jo være optimalt, hvis det var noget spændende, fx noget med relation til motion og træning.

Er der nogen (der evt. selv har lignende arbejde), der ved hvordan man kommer igang, hvor meget uddannelse, der kræves, og hvad mulighederne er (i Københavnsområdet), eller kender til et ledigt job?

:wave: Sputnik.

Link to comment
Share on other sites

Hey dér Sputnik...

Jeg undersøgte for kort tid siden netop mulighederne for et job som instruktør og du skal nok spørge i dit center om de har brug for en ekstra hjælp. Det kræver en uddannelse MEN...den kan man tage på et en-dags kursus! Det tager en Lørdag så vidt jeg kan huske...du kan forresten kigge her Dansk Bodybuilding og Fitness Forbund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er synd at der er gået inflation i det at være instruktør. Kender selv enkelte uddannede og kompetente instruktører der udover deres meget kortvarige uddannelse, selv har opsøgt viden i kraft af deres videnbegærlighed/interesse for faget. Der er dog langt imellem de gode instruktører.... :(

Link to comment
Share on other sites

Michael> det ændre dog ikke på udbyttet af kurserne. Dengang jeg stod for instruktørene i mit gamle center, havde jeg flere som havde været afsted på alle DBFF´s kurser. Og mange af dem kunne ikke besvare, hvad jeg anser for helt fundamentale spørgsmål. Så man får reelt mere ud af at investere i en bog som f.eks Supertraining, og så selv sætte sig ind i tingene.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jo, bevares ;)

Er helt enig og udtalte mig ikke om kvaliteten af deres kurser da jeg ikke ved en klap om dem. Så tak for din mening om kurserne - det er sikkert en jungle med dem som med meget andet. Men hvad skal man gøre hvis man gerne vil prøve kræfter som instruktør? Det var vist mest det som tråden oprindeligt handlede om.

Sikkert ikke mange centre der ansætter nogen på hvor mange bøger de har læst om emnet...

Og angående Supertraining... Jeg kan ikke finde noget på bibliotekerne, er det bare mig som ikke kan hitte ud af at finde den?

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Med 110% sandsynlighed finder du den ikke på biblo - du må ty til pengepungen og købe den på nettet (du finder den heller ikke i boghandlen i DK).

Ved ansættelse af intruktøterer burde man i stedet udsættes for multiple choice test med 3 svarmuligheder - 100 spørgsmål om træning og ernæring - 85 for at blive ansat som instruktør... kunne rydde væsentligt op i instruktørskaren.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart vi mangler flere kvalifecerede instruktører.. Startede engang i et fittnesscenter hvor der stod en eller anden smart poptøs. Spurgte hende om hun kunne lave et split-program til mig. Hun stod og gloede åndsvagt på mig og sagde der ikke var noget der hed split-program :confused2:

Lige et tankestrejf. Hvis instruktørerne vidste lidt mere om deres arbejde ville de unge knægte få flere og bedre resultater? Villle dette mindske deres tanker om at tage AS i sådan tidlig alder? I mit træningscenter er mange af vores instruktører kæmpestore, træner dårligt (kun arme, bryst) og retter ikke folk der laver øvelser forkert. Hvad signalere det ikke til de unge uvidende knægte? Om det netop er årsagen ved jeg ikke, men en 17årig, har da lige været på hospitalet da han overdrev sit forbrug af AS og div.

Link to comment
Share on other sites

Det var da helt vildt som i kan rakke ned på instruktørne.. Det er da lige til at brække sig over..

Var det ik meget bedre hvis alle i "kloge åger" startede som instruktører, så ville der jo ik være nogen der trænede forkert her i Danmark.. :jehon: eller hvad...

Hvor er respekten for os som har trænet i årevis, som er blevet uddannet instruktør fordi man NETOP gerne vil hjælpe andre med at træne ordentligt.. :angry2:

Istedet for at generalisere alle instruktører over en kam, så prøv lige at tænke over at der er nogen instruktører som går op i sit job, og supplere deres viden, med teoretisk og praktisk erfaring...

Link to comment
Share on other sites

Rolig nu... Jeg ved ikke hvem du specifikt kammer ud over, men det er en realitet at det er for nemt at blive instruktør. De skal trods alt vejlede folk om deres krop, som skal holde hele livet. Ikke ens betydning med at der ingen gode instruktører findes, jeg vil personligt bare gerne se flere af slagsen. Har gået i 3 forskellige fittnesscenter og har kun mødt 3 der levede op til mine personlige krav. De var meget hjælpsomme, fyldt med viden de ikke var bange for at dele ud af, og holdt øje med om man trænede rigtigt osv.

Gode instruktører ER en mangelvarer.

Link to comment
Share on other sites

men det er en realitet at det er for nemt at blive instruktør

Ja, det er ment at bli instruktør, ingen tvivl om det.. Men det betyder, langt fra, at alle er dårlige af denne grund...

Min forrige udtalelse var ikke rettet mod nogen specifik, men jeg er bare ved at være træt af kun at høre dårligt om instruktører, når der også findes så mange rigtige gode instruktører... :sneaky:

Link to comment
Share on other sites

Min forrige udtalelse var ikke rettet mod nogen specifik, men jeg er bare ved at være træt af kun at høre dårligt om instruktører, når der også findes så mange rigtige gode instruktører...
Der er bare langt i mellem dem. Standarden ligger desværre væsentligt lavere, formentlig fordi det ikke er et KRAV, at de på egen hånd studere de hellige skrifter.
Ja, det er ment at bli instruktør, ingen tvivl om det.. Men det betyder, langt fra, at alle er dårlige af denne grund...

Og det er nemlig lige, hvad det betyder... eller i hvertfald i 80% af tilfældene. Hvis de via et weekend kursus kan blive instruktør, og ikke har den iver og tørst for at udvide deres horisont på egen hånd, så er de manglende krav medvirkende til standarden er så lav.

Hvis de har den iver, så vil beviset fra instruktøruddannelsen være ren proforma. Iveren til at studere træningslitteratur skulle være opstået tidligere, dvs. store dele af kursusmaterialet allerede er være kendt stof. Det betyder samtidig også, at kravet og niveauet kunne sættes væsentligt op, og ligeså godt erstattes med en multiple choice med 100 spørgsmål for dem som ønsker at springe kurset over. Enten ved man det, eller også gør man ikke - antallet af kurser kan være fløjtende underordnet, sålænge personens viden om træning er god og solid.

Jeg har forresten aldrig hørt om en på instruktøruddannelsen, der ikke har fået sit bevis grundet manglende talent... tankevækkende :huh:

Link to comment
Share on other sites

For h...... da......!!!

Nu er det jo ik alle der har valgt at ta deres uddannelse over en enkelt weekend, nu generaliserer du igen..

Hvad med dem der tar uddannelsen igennem FISAF, trænerskolen, SAFE, for at nævne nogen, er det også kun dårlige instruktører der kommer ud af de uddannelser...?? I don't think so...!!

Selvfølgelig skader det ik noget at læse noget på forhånd, det gjorde jeg selv før jeg blev uddannet, men det gælder jo for alle fag..

Men ok, tag mit eget tilfælde, jeg har opnået rimeligt gode resultater igennem træning, bla. tabt 40 kg. gainet 5 kg. REN muskelmasse gennem HST træning, lavere fedt% osv..

Mit mål var ik, at få et fancy diplom for at ha bestået uddannelsen, MEN at få min viden på papir og som ku bruges andre steder end i Danmark..

Men det er måske heller ik godt nok i dine små blå øjne...???

Link to comment
Share on other sites

Mit mål var ik, at få et fancy diplom for at ha bestået uddannelsen, MEN at få min viden på papir og som ku bruges andre steder end i Danmark..

Men det er måske heller ik godt nok i dine små blå øjne...???

Du har læst mit indlæg ikke? tvivler lidt udfra ovenstående, og hvad du ellers har opnået med din træning, kan vel være debatten underordnet.

Lad os lige blive enige om det ikke er et personligt angreb mod dig, og selvfølgelig generaliserer jeg, det er så fandens besværligt at adressere en skare på flere tusinde personligt. Det kunne være sjovt, hvis der var en flok idrætsstuderende, der lavede et spørgeskema, med spørgsmål man burde vide. Interviewede en gruppe instruktører fra de danske centre - F&F, Hardwork, FITNESS.DK, mindre private centre - resultatet vil være utroligt spændende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel kande mig opsynsmand i et trænings center. Har den viden jeg har fået over de sidste 5år jeg har trænet og læst en enkelt bog. Skal også have tagen en uddandelse en dag.

MEN der er også mange nye som gamle der bestem ikke høre efter hvordan man udføre øvelserne korekt.

Jo tyngrer jo bedre. Jo mere snyd jo brdre.

Jeg har haft fat i de knægte flere gange og De andre siger det også til dem gang på gang.

Lige lidt sker der. Der finder også mange der ikke vil tage imod information.

Det er ejet ansvar hvis der er nogle der ødelægger sig selv ved at træne.

Hilsen Brian

Link to comment
Share on other sites

hvad du ellers har opnået med din træning, kan vel være debatten underordnet.

Lad os lige blive enige om det ikke er et personligt angreb mod dig, og selvfølgelig generaliserer jeg, det er så fandens besværligt at adressere en skare på flere tusinde personligt.

Nej, det kan netop IK være ligegyldig, da jeg føler at jeg også blir skubbet ind under den kategori som dårlig instruktør..

Og den vil jeg nødig ha hængende på mig..

Men ja, jeg ved godt at det ik er et angreb mod mig, men mod ALLE instruktører, men kan man ik sætte antal på dem som er dårlige, så lad være at generalisere, så det kommer til at lyde som om at det er alle der er dårlige....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share