Sign in to follow this  
Bayliss

Træning flere gange dagligt ?

Recommended Posts

Hej alle !

Jeg er pt. studerende, og efter forhåbentlig fornuftigt eksamensræs, vil jeg have mulighed for at træne flere gange dagligt.

Jeg spiller i snit fodbold 3 gange om ugen, cykler en smule, er 180 høj, vejer normalt 93 kg. og prøver at tabe mig..

Nu til spørgsmålet: Ifølge min logik må mere træning betyde bedre form/vægttab, men der er vel også risiko for at overtræne ? Vil en gut med min fysik kunne træne 2 gange dagligt, uden at få overbelastningsskader eller andet, eller vil jeg bare komme i dobbelt så god form ?

Er der nogen af jer herinde der træner flere gange dagligt ?

Vh,

Mark

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvad vil du træne 2 gange dagligt, er det en gang styrketræning og en gang fodboldtræning på samme dag? eller to pas af styrketræning`?

Men ellers prøv dig frem...

Jeg er selv ivrig sportsmand og træner flere gange dagligt, men på det seneste har jeg været mere syg, hvilket nok skyldes overtræning da dit imunforsvar svækkes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja - altså nogen vælger f.eks. styrketræning om morgenen, og et cardiopas om eftermiddagen/aftenen. Personligt synes jeg det er overkill. Styrke 3x om ugen. 3x

Cardio (Hårde pas) træner jeg selv, det er jeg godt tilfreds med.. Hvis du har probs med vægten, så start med at kigge på din kost... Lad være med at kaste dig hovedløst ud i noget træning der bare ender i skader eller ligende, det tager også tid at vende kroppen til at træne mange gange i træk.

Edited by LeCerveau

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvad vil du træne 2 gange dagligt, er det en gang styrketræning og en gang fodboldtræning på samme dag? eller to pas af styrketræning`?

Men ellers prøv dig frem...

Jeg er selv ivrig sportsmand og træner flere gange dagligt, men på det seneste har jeg været mere syg, hvilket nok skyldes overtræning da dit imunforsvar svækkes..

Tja - altså nogen vælger f.eks. styrketræning om morgenen, og et cardiopas om eftermiddagen/aftenen. Personligt synes jeg det er overkill. Styrke 3x om ugen. 3x

Cardio (Hårde pas) træner jeg selv, det er jeg godt tilfreds med.. Hvis du har probs med vægten, så start med at kigge på din kost... Lad være med at kaste dig hovedløst ud i noget træning der bare ender i skader eller ligende, det tager også tid at vende kroppen til at træne mange gange i træk.

Tak for svarene.. Jeg havde tænkt at løbe 2 gange om dagen, og de dage hvor jeg spiller bold hedder den så 1 bold, 1 løb..

Jeg er udemærket klar over hvilken rolle kosten spiller, skulle nok have skrevet det til at starte med, men lod være.. Umiddelbart føler jeg mig i ganske udemærket form, så kan være jeg bare skal hoppe ud i det, med en morgen/formiddags-tur, og så en eftermiddags/aften-tur..

Skal jeg prøve at lave det størst mulige tidsmæssige mellemrum mellem træningspassene ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Hvis du har tænkt dig at løbe 2 gange dagligt eller spille bold og løbe, så vil jeg godt garanterer at du får problemer med dine skindeben mm.

Du vejer 93 kg og er 180, tror ikke dine led kan holde til så meget træning.

Jeg synes ikke du skal løbe mere end en gang om dagen højest. Jeg vil også fra råde dig at løbe den dag du spiller fodbold.

Hvis jeg var dag vil jeg ugen se sådan ud:

mandag: løb

Tirsdag: fodbold

onsdag: cykle

Torsdag: fodbold

Fredag: evt pause hvis kamp ligger lørdag. Ellers løb der hvis der kamp søndag

Lørdag: kamp/fri

Søndag: kamp/fri

Hvis jeg var dig, så vil jeg styrke træne, så har du også mulighed for at træne noget mere.

Held og lykke med prjoekt vaskebrat 2008 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Mark

Det tager tid, at vænne sig til flere daglige pas.

Når du træner bold 3x pr. uge, må disse betragtes om din primære træning. Resten skal derfor planlægges i forhold til dette.

Hvis du f. eks. spiller kamp i weekenden, bør du enten holde fri el. træne meget let 1-2 dage efter.

Tilsvarende skal du måske tage den lidt med ro dagen inden kampen, men byg det gradvist op.

Prøv f. eks.:

Søndag: Kamp

Mandag: fri eller let løb eller styrketræning

Tirsdag: Fodboldtræning

Onsdag: Formiddag: Styrketræning, eftermiddag: løbetur

Torsdag: Fodboldtræning

Fredag: Styrketræning el. let løbetur

Lørdag: Fri el. let løbetur

Senere kan du evt. også træne to gange fredag. Selv foretrækker jeg at have en ugentlig fridag - jeg vil hellere træne 2x pr. dag fremfor at skulle træne hver dag.

Da fodboldtræningen og løbetræningen belaster de samme muskler mm. er det primært disse, du skal være opmærksom på.

mvh

Søren

Edited by SorenRas

Share this post


Link to post
Share on other sites

man skal være meget meget bevidst om hvad sin krop kan tåle hvis du skal kunne løbe 2x om dagen!

og hvis du køre hårde trænings pas er 2 gange om dagen lige meget hvad det er måske nok i overkanten, jeg har selv trænet flere pas om dagen 2-3 de sidste par år, og som tidligere nævnt her i tråden begynder der at melde sig små skader... betændelse i led sener, lidt flere syge dage...

tror det er vigtigt at give kroppen en chance for at restituere gøre sig stærkere mellem hver trænings pas. i det heletaget er det at løbe lang hver dag ikke at anbefale det er meget vigtigt at dine led og sener får en chance for at vænne sig til belastningen.

så ved træning flere gange om dagen gør det varieret eller dyrk disipliner der er skånsomme ... svømning, cykling f.eks.. men syntes du skal prøve en periode og bare være meget obs på hvad din krop fortæller dig når du vågner om morgenen og det gør ondt over det hele og selvom du har sovet 12 timer ønsker du bare at blive liggende er det tid til en pause :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm. Jeg mener der bør tages udgangspunkt i din vægt. Du er ret overvægtig. Du bør fokusere på din kost. Du spiser jo alt for meget. Du vil ingen gavn have af 2 løbepas. Tværtimod. Det vil ødelægge knæ, mm. Du vil have gavn af en kostomlægning, og det ved du jo godt.

Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm. Jeg mener der bør tages udgangspunkt i din vægt. Du er ret overvægtig. Du bør fokusere på din kost. Du spiser jo alt for meget. Du vil ingen gavn have af 2 løbepas. Tværtimod. Det vil ødelægge knæ, mm. Du vil have gavn af en kostomlægning, og det ved du jo godt.

Henrik

nu ved jeg ikke om i kender hinanden, men hvis nogle af de kg er muskler, behøver han jo ikke være overvægtig på den usunde måde. jeg er selv 172 og vejer 85. min fedt% ligger omkring 12. jeg anser da ikke mig selv som overvægtig.

udover det, er kosten aldrig noget dårligt sted at starte.

en ting man kunne gøre, for at komme op på mange træningspas, var at få lavet et træningsprogram med forholdsvis mange split, og så variere kondi-træningen. ting som svømning, cykel, crosstrainer er ting, der ikke kræver nogen specielt lang restitutionstid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

God ide jeg dyrker selv sport flere gangen om dagen. Jeg spiller fodbold 3 gange om ugen løber to gange om dagen, for at nå det så løb eventuelt for du skal i skole. Jeg Spiller også meget tennis og fodbold med venner, det der hjælper mig med motion er mine venner og familie. Så vis du har en god ven så få ham med så er det også sjover. Jeg cykler også meget, men vis ikke mine venner gider cykle med mig så gidder jeg heller ikke. Så mit bedste bud er få en ven eller et familie medlem til at dyrke sport med dig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som flere er inden på, spiller kosten et stort plus. Dette glæder også, når du begynder at træne 2 gange dagligt.

Som et par stykker skrive eller hentyder til, har 2 træningspas om dagen for dem, betydet små skade, svækket immunforsvar m.m. Dette kan forbygges med den rigtige kost.

For du skal have et positivt udbytte af 2 træningspas på en dag, skal din krop til og roligt vænnes til en øget belastning.

Derfor ville jeg råde dig til, at starte op med 5 x uge, i det første stykke tid. Når kroppen ikke længere er øm og du ikke tisser helt gult om morgen. Ville jeg 2 gange om uge ligge et roligt ekstra pas ind om morgen.

Tid imellem træningspassende; Går efter at får minimum 8 timer imellem hvert pas.

Har selv i perioder trænnet 2-3 gange om dage. Men det kræver tilvænning og kommer ikke over en nat eller weekend.

LYD LYD til kroppen, mærk efter om morgen når du starter. Er der en morgen hvor du bare er helt færdig, så hold fri!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this