slettet


Lena79
 Share

Recommended Posts

Mjoh det kan man vel godt, men vi ved nul om situationen og kan kun komme med ukvalificerede indspark. Man må gå ud fra lægen er kommet frem til konklusionen ud fra et eller andet grundlag. Hvis du vil have en anden mening synes jeg du skal konsultere en anden læge.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke. Jeg (dvs min kone...) venter også - men kun een.

Der er mange misforståelser omkring træning under graviditet - og en af dem er at træning fremskynder fødslen. Det er der vist ikke megen evidens for at det gør. Mange læger (som mange andre) vælger at lade tvivlen komme dig/barnet/børnene til gode og tilråde ro. Uagtet at ro ikke nødvendigvis er bedre end træning (ligesom sengeleje bestemt ikke kan tilrådes ved alm. sygdom medmindre man er så syg man ikke kan andet).

Der kan selvfølgelig være noget ved netop din graviditet der gør, at du ikke bør træne. Det kan jeg ikke udtale mig om.

Sundhedsstyrelsn udgav for et par år siden en ret omfattende vejledning om graviditet og træning. Den konkluderede at der intet er i vejen for at fortsætte træning under gravidtet, sålænge man holder sig fra action/kontaktsport og ikke øger intensiteten under graviditeten - altså at man fortsætter på det samme niveau man er vant til.

Jeg kan desværre ikke linke til sundhedsstyrelsens vejledning, for jeg har siden ledt efter den, og jeg kan ikke finde den, men det lan være der er andre der ved hvor den er at finde. Den fandtes som PDF fil.

Jeg antager det er din egen læge der har rådet dig til ikke at træne. Jeg vil foreslå at du beder om en lægekonsultation hos eno bstetriker (altså en fødselslæge). De er alt andet lige bedre klædt på til at rådgive dig end din egen læge. Desuden har de også væsentligt mere erfaring i tvillingefødsler.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL,

Jeg er gravid i 14. uge og det er fantastisk og planlagt. Men jeg har lige været til skanning og fandt der ud af jeg venter tvillinger (aldrig før sket i min familie, så det var et kæmpe chok!). Det er jo endnu et mirakel og vi er meget lykkelige.

MEN lægen sagde, at jeg slet ikke måtte træne pga. risikoen for for tidlig fødsel, men at jeg kun måtte gå, cykle og svømme i moderat tempo. Jeg er vant til at træne mindst 5 gange om ugen med høj intensitet, alt fra løb, spinning, styrketræning og aerobic (er selv instruktør) og det er derfor noget af en omvæltning.

Jeg har erkendt, at jeg skal passe ekstra på mig selv og mine to blypper, men jeg ville bare høre jer her på MOL om jeres mening om min situation.

Med venlig hilsen

Lena

Tillykke... Tvillinger er satme nice!

Link to comment
Share on other sites

Afprøvede min google skills og fandt følgende

http://www.jordemoderforeningen.dk/index.dsp?page=1623

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/port...MA_2006_6_45213

http://www.sst.dk/Forebyggelse/Sex_og_grav...de.aspx?lang=da, hvor der også er link til en pdf-fil med råd, ude til højre.

Og så: Tillykke med graviditeten :bigsmile:

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Hej Lena

Tillykke med det...

Fra 125-135 i følgende link er noget af det mest kompetente, jeg har set skrevet om træning under og efter graviditet.

http://www.sst.dk/publ/publ2005/cff/Fysisk...aandbog2udg.pdf

Jeg ved ikke lige, om de forholder sig til tvillinger, hvilket jo vil ændre billedet lidt i forhold til en "almindelig" graviditet.

Link to comment
Share on other sites

Endurance training during a twin pregnancy in a marathon runner

SOURCE: School of Applied Sciences, University of Glamorgan, Pontypridd CF37 1DL, UK, British Olympic Medical Centre, Northwick Park Hospital, Harrow, London; Sema Group PLC, Regal House, 14 James Street, Covent Garden, London; and Department of Obstetrics and Gynaecology, Watford General Hospital, Watford

AUTHOR: Bailey, D M; Davies, B; Budgett, R; Sanderson, D C; Griffin, D

SECTION: Research Letters

LENGTH: 628 words

The American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) recommended in 1985, that pregnant women should not exceed an exercise heart rate (HR) of 150 beats/min due to the potential dangers of fetal malformation, intrauterine growth retardation, and fetal distress. n 1 However, few investigations have measured fetal and maternal outcomes in female athletes who are well- conditioned before conception and continue to train during pregnancy.

We examined a 33-year-old woman athlete with a personal best time of 2 hours 36 min for the marathon (42.2 km). Before conception, she had a body mass of 49.7 kg, body fat of 18.9%, and a maximal oxygen uptake (VO sub 2max ) of 66.4 mL per kg each minute. Following an after-conception examination by an obstetrician she decreased her weekly running distance from 155 km/week at a heart rate of 140-180 beats/min prior to conception to an average of 107 SD 19 km/week at 130-140 beats/min during pregnancy. A submaximal treadmill test was done at 29 weeks antepartum and 10 weeks postpartum (4 continuous incremental stages each of 4 min duration at 3.33-4.17 m/s for the determination of metabolic and cardiorespiratory parameters).

Maternal blood pressure remained stable throughout 36 weeks' gestation (100/60-120/80 mm Hg) and haemoglobin concentration did not show the usual haemodilution of pregnancy (12.2 g/dL at 8 weeks to 12.6 g/dL at 35 weeks). Fetal anthropometric and haemodynamic data were normal. She stopped exercise after the diagnosis of obstetric cholestasis (bilirubin increased from 24 to 33 mumol/L) 3 days before the birth of healthy twins (2.21 and 2.3 kg) by elective caesarean section. She started exercise 8 days after the birth. During and after pregnancy she had augmented metabolic and cardiorespiratory responses to submaximal exercise with a resultant increase in the VO sub 2/power output relationship (table) most likely due to a decrease in biomechanical running efficiency mediated by a lumbar lordosis and a 7 kg increase in body mass. ¬StageVariable3.333.613.89 m/sec m/sec m/sec

29 weeks of HR (b/min SUP -1) 149 155 163

gestation La SUP - SUB B(mmol/L SUP -1) 0.7 0.7 0.9

V.O SUB 2(L/min SUP -1) 2.00 2.20 2.46

RPE 9 10 12

10 weeks HR (b/min SUP -1) 126 132 147

postpartum La SUP - SUB B(mmol/L SUP -1) 0.3 0.4 0.7

V.O SUB 2 (L/min SUP -1) 1.54 1.80 2.02

RPE 8 9 10

Stage Variable 4.17 X

m/sec m/sec

29 weeks of HR (b/min SUP -1) 173 160

gestation La SUP - SUB B(mmol/L SUP -1) 1.5 1.0

V.O SUB 2 (L/min SUP -1) 2.81 2.37

RPE 13 11

10 weeks HR (b/min SUP -1) 155 140

postpartum La SUP - SUB B(mmol/L SUP -1) 1.2 0.7

V.O SUB 2 (L/min SUP -1) 2.26 1.91

RPE 11 10

HR=heart rate; La SUP - SUB B, whole blood lactate; V.O SUB 2, oxygen uptake; RPE, rating of perceived exertion.

Physiological responses to a laboratory based submaximal treadmill test

These data show that an endurance athlete can continue to train intensively during a twin pregnancy with no apparent adverse effects on maternal and fetal health. It would also suggest that active women could continue exercising throughout gestation to preserve their physical fitness and prevent unnecessary weight gain. Women who are inactive before pregnancy would have to proceed with more caution.

Table. Physiological responses to a laboratory based submaximal treadmill test

REFERENCES:

( n1 ). American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG). Technical Bulletin 189. Exercise during pregnancy and the post partum period. Washington DC: ACOG, 1994.

Ps. der popper ikke umiddelbart noget op ifht. styrketræning

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Yetti:

Rigtig spændende læsning, tak for det, men jeg har dog flere metodiske indvendelser overfor undersøgelsen.

1) den konkluderer ud fra een undersøgt person (det ville få min gamle metodelærer til at ryste på hovedet)

2) Den siger ikke noget om hvornår hun føder, dvs. om hun går tiden ud, hvilket ofte er problemet med tvillingegraviditeter.

Det er dog fint med noget mere viden om forskellene på "almindelige" og tvillingegraviteter, omendt et noget spinkelt grundlag, hvis man spørger mig og slet ikke nok til at få mig til at løbe den tur, som jeg har så meget lyst til.

/Lena

Ok... nu har jeg brugt min tid på at finde facts til dig unge dame, og så brokker du dig!? hmmm... :nonono::cool:

I forhold til dine kritik punkter - Nej, det er et case study, men der er formentligt ikke lavet større studie på tvillinge graviditeter og træning. Der er simpelthen ikke særlig mange tvillinge graviditeter og sikkert endnu færre gravide med tvillinger, der træner, så det er sandsynligvis svært at finde forsøgspersoner. Umiddelbart er det også uinteressant fra et økonomisk udgangspunkt og poste mange penge i netop dette område, da det vil gavne så relativt få...

Nu vil din gamle metodelærer sikkert nikke genkende til, at få oplysninger fundet med en kritisabel metode er bedre end ingen oplysninger...

Om du løber eller ej, er fuldstændig op til dig, jeg fandt bare det, du efterspurgte...! :blush:

Link to comment
Share on other sites

Man kan bestemt komme langt vidensmæssigt ved at læse sig frem på nettet, men jeg har svært ved at forestille mig, at det kan komme i nærheden af det givtige ved at konsultere en læge med speciale i fødsler/tvillingefødsler, der kan tage afsæt i din specifikke situation, og hvad der ellers kan være at tage hensyn til, så du ikke behøver at nøjes med diverse folderes generelle retningslinjer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke min egen læge, der sagde, at jeg ikke må træne, men lægen på hospitalet/skanningsstedet, dvs. hun er vel fødselslæge eller tilsvarende speciale. Så jeg må hellere købe et klippekort til svømmehallen.

Er du sikker på det var en læge, jordmoder måske?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv gravid (dog kun med et barn) og stepinstruktør, og efter at have hørt ca. 100 menneskers advarsler mod at træne som jeg plejer, endte jeg med at ringe til Skejby sygehus, hvor jeg fik en god snak med en jordmoder med 25 års erfaring. Det vil jeg anbefale dig, om ikke andet så som en "second opinion".

Link to comment
Share on other sites

Hej Lena

Jeg valgte at lade mig registrere her på MOL, for at kunne svare dig. Jeg er far til tvillinger og har fulgt en tvillingegraviditet. En graviditet er ikke en sygdom, men en tvillingegraviditet er en meget stor belastning for kroppen og de to poder, du er ved at skabe lige nu, er meget mere værd end nogle måneders træning. Tro mig, du skal nok blive testet og udmattet på et senere tidspunkt :-)

Du er nødt til at rette dig efter fagfolks anbefaling. Ikke links på MOL. Fagfolkene er de folk, der skanner dig og følger graviditeten. Jeg ser, at du får svar fra velmenende folk, der dog ikke tager højde for, om de er enæggede, tveæggede, deler moderkage, har en hinde mellem sig etc. Der er mange forskellige slags tvillingegraviditeter, og svaret vil være meget forskelligt, alt efter hvilken slags graviditet, der er tale om.

Jeg kan ikke sige dig, om du må træne eller ej, men jeg kan sige dig, at du i forbindelse med din graviditet vil møde mennesker, der kan. Lyt til dem - ikke til velmenende råd på nettet.

Og så et stort tillykke.

vh

Michael

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev selv far til tveæggede tvillinger, for 20mdr. siden!

Vi fik nøjagtig samme råd som dig, mht. til træning/fysisk aktivitet. Det vi fik at vide var, at det er en ekstrem belastning, som kroppen bliver udsat for - at bære tvillinger, livmoderen (og i det hele taget din krop) er/bliver ekstremt presset, og det er ikke tilrådeligt at presse kroppen yderligere.

Som du sikkert allerede ved, er der rigtig mange ting, som kan "gå galt/skævt" ved en tvillingegraviditet, og nærmest ingen går tiden ud, bl.a. derfor siger man at en fuldbåren tvillingegraviditet "kun" er 38 uger, mod normalt 40 uger - men rigtig mange ender altså med at føde endnu tidligere!

Lad være med at tage nogen chancer (tror jeg nu heller ikke du ku' finde på) - din krop kan sagtens klare 6 mdr. uden den store fysiske aktivitet! :wink:

Og til sidst! STORT TILLYKKE! :4thumbup: Det er fantastisk!

Anders

Far til fire!

Link to comment
Share on other sites

Hej Lena

Tillykke med det...

Fra 125-135 i følgende link er noget af det mest kompetente, jeg har set skrevet om træning under og efter graviditet.

http://www.sst.dk/publ/publ2005/cff/Fysisk...aandbog2udg.pdf

Jeg ved ikke lige, om de forholder sig til tvillinger, hvilket jo vil ændre billedet lidt i forhold til en "almindelig" graviditet.

jeg er enig med yetti i at dette SST's håndbog om sundhed og forebyggelse nok er det mest omfattende sundhedsfaglige værk på dansk som umiddelbart er tilgængeligt

Hej Lena

Jeg valgte at lade mig registrere her på MOL, for at kunne svare dig. Jeg er far til tvillinger og har fulgt en tvillingegraviditet. En graviditet er ikke en sygdom, men en tvillingegraviditet er en meget stor belastning for kroppen og de to poder, du er ved at skabe lige nu, er meget mere værd end nogle måneders træning. Tro mig, du skal nok blive testet og udmattet på et senere tidspunkt :-)

Du er nødt til at rette dig efter fagfolks anbefaling. Ikke links på MOL. Fagfolkene er de folk, der skanner dig og følger graviditeten. Jeg ser, at du får svar fra velmenende folk, der dog ikke tager højde for, om de er enæggede, tveæggede, deler moderkage, har en hinde mellem sig etc. Der er mange forskellige slags tvillingegraviditeter, og svaret vil være meget forskelligt, alt efter hvilken slags graviditet, der er tale om.

Jeg kan ikke sige dig, om du må træne eller ej, men jeg kan sige dig, at du i forbindelse med din graviditet vil møde mennesker, der kan. Lyt til dem - ikke til velmenende råd på nettet.

Og så et stort tillykke.

vh

Michael

Jeg blev selv far til tveæggede tvillinger, for 20mdr. siden!

Vi fik nøjagtig samme råd som dig, mht. til træning/fysisk aktivitet. Det vi fik at vide var, at det er en ekstrem belastning, som kroppen bliver udsat for - at bære tvillinger, livmoderen (og i det hele taget din krop) er/bliver ekstremt presset, og det er ikke tilrådeligt at presse kroppen yderligere.

Som du sikkert allerede ved, er der rigtig mange ting, som kan "gå galt/skævt" ved en tvillingegraviditet, og nærmest ingen går tiden ud, bl.a. derfor siger man at en fuldbåren tvillingegraviditet "kun" er 38 uger, mod normalt 40 uger - men rigtig mange ender altså med at føde endnu tidligere!

Lad være med at tage nogen chancer (tror jeg nu heller ikke du ku' finde på) - din krop kan sagtens klare 6 mdr. uden den store fysiske aktivitet! :wink:

Og til sidst! STORT TILLYKKE! :4thumbup: Det er fantastisk!

Anders

Far til fire!

den ovennævnte håndbog er lige præcis fagfolks anbefalinger. Problemet er desværre at mange ikke holder sig up to date med evidensen. Og al evidens tyder altså på man under en normal graviditet faktisk løber en større risiko ved at at lade være med at dyrke motion, end ved at gøre det, en betragtning der helt grundlæggende ikke ændrer, sig med flere boller i ovnen. Jeg forstår udemærket at den mekaniske belastning af kroppen er voldsommere senere i graviditeten ved en tvillingegraviditet, hvilket nok kan være grund til at undgå styrketræning, der belaster bækken, bug og nedre ryg, men jeg har svært ved at se argumentet mod hård, low-impact kredsløbstræning om der så skulle være et helt fodboldhold derinde. Fostre er nogle uhyre effektive parasitter som nok skal skaffe det blod og den næring de har brug for, lige meget hvad moderen laver, med forbehold for at moderen ikke er på vej ud i noget underernæring.

Det skal ikke læses som en anbefaling til at gå amok med træning, men jeg vil gerne gøre opmærksom på at der mange steder i sundhedsvæsenet er en livrem og seler holdning, der kan vise sig at være antiproduktiv. For eksemple findes der stadig mange jordemødre, som ikke er klar over at selv ret hård træning forbedrer stort set alle parametre, man kan bruge til at beskrive succesgraden af en graviditet. På samme måde anbefalede man folk med hjerteinfarkter at tage et par uger i sengen for 25 år siden, et råd der sandsynligvis kostede 1000-vis af liv.

Jeg synes at du (trådstarter) skal henvende dig til nogle passende fagpersoner med speciale i tvillingegraviditeter med den ovenfor beskrevne håndbog i hånden og spørge hvad deres holdning til den er, i lyset af tvillingegraviditeter...

(jeg er laver PhD på idrætsmedicinsk institut, så jeg er også en slags fagperson) :tongue:

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Incognito> Hurraa, igen et fornuftigt indlag fra dig.

---

Jeg fandt i øvrigt den publikation fra sundhedsstyrelsen jeg omtalte ovenfor; det er en udredning på 330s om fysisk aktivitet. Den kan læses i PDF her. Afsnittet om graviditet starter på s 125, og det konkluderer som vi har skrevet ovenfor. Her er et udpluk:

6. Kvinder, der har været meget fysisk aktive (konditionstræning

af vægtbærende og ikke-vægtbærende

type) forud for graviditeten, kan fortsat

være fysisk aktive under graviditeten, evt. på let

reduceret niveau hvad angår mængde og intensitet,

så længe de i øvrigt har det godt.

7. Kvinder, der har dyrket hård styrketræning forud

for graviditeten, kan fortsætte deres rutine,

så længe de i øvrigt har det godt. Der er få data

på dette område. Indtil videre anbefales det, at

styrketræning af underkroppen ikke intensiveres

under graviditeten.

Selve afsnittet kan læses direkte som PDF her

---

Dochylle (Læge) - min kone har i øvrigt gestationel DM ... pga inaktivitet? (fy fy skamme)

EDIT:fjernet fejl i citatet fra udredningen

Edited by Dochylle
Link to comment
Share on other sites

2 ting.

Jeg mener det er fornuftigt at ændre dine træningsvaner. Det ville jeg også mene selvom det kun var en enkelt graviditet. Hvis man tænker sig om i fht valg af aktivitet og øvelser så kan man sagtens finde brugbar træning.

Tvillinge graviditeter er specielle, som det er blevet nævnt. Men spørgsmålet er om du ikke øger chancen for problemer i graviditeten ved ikke at foretage dig noget?

Derfor brug din sunde fornuft. Tag incognitos råd og mærk på din egen krop hvad der sker. Det vil helt sikkert ændre sig i løbet af graviditeten hvad du synes er "sjovt" at lave. egentlig siger jeg bare hvad andre har sagt, men jeg vil gerne være med i koret af folk der opfordre til aktivitet - med omtanke...

Hilsen Gribben

Og tilløk me det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share